joystick sturen met servo's

We zijn bezig met een project dat we gebouwd hebben op een elektrische rolstoel. dit geheel word gestuurt door een joystick die verbonden is met de rolstoel via een kabel .
voorbeeld van een soortgelijke joystick
http://www.apego.nl/site/addons/tinymce/jscripts/up/APEGO%20producten%20fotos/apego5.jpg

Doordat de communicatie tussen joystick en rolstoel te complex is om draadloos te maken hebben we moeten zoeken naar een andere optie. We dachten de joystyick gewoon op de rolstoel te laten maar dan de de joystick te doen bewegen met servo's die we rondom de stick plaatsten. Is er iemand die hiermee al ervaring heeft ? het project bevat al een atmel microcontroller die we draadloos sturen over wifi. Enkele servo's sturen vanop afstand zou geen probleem mogen vormen?

Ik heb al zitten googlen maar vind nergens soortgelijke projecten. Is 2 servo's voldoende om de joystick zijn hele bereik te laten innemen? Alle tips zijn welkom.

Alvast bedankt voor de hulp
Wouter

waarschijnlijk bevat die joystick potmeters als spanningsdelers, of hall sensors. Het lijkt me gemakkelijker om het ding open te maken, te bekijken hoe hij werkt, en zelf signalen direct aan te bieden aan de controller die er in zit.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Hoe kunnen we met een microcontroller die spanningen opwekken ? Microcontroller zijn toch 0-5v

waarschijnlijk zitten er potmeters in die een spanning tussen de 0 en 5 volt maken. dat kan jij ook doen, maar dan met een microcontroller en een DAC.
die 5 volt weet ik natuurlijk niet zeker, dus meet het wel even na ;)

Quidquid latine dictum sit, altum viditur

dus al ik dit goed begrijp heeft de joystick 4 aansluitingen voeding , massa en dan de s+ en s- .

dan zorg ik dat ik voeding aansluit op de de joystick en meet ik de spanningswaardes die uit de signaallijnen komen.

hierna ga ik vanuit mijn microcontroller bytes of integers sturen naar de dac. Deze gaat dan de spanningen op de signaallijnen zetten en zo dus eigenlijk simuleren dat de joystick in de positie stond die dezelfde spanning bevatte als de spanningen we nu via de dac op de lijnen zetten.

Quidquid latine dictum sit, altum viditur

Dan gaan we dat eens proberen. Alvast bedankt.

Als je vier richtingen uitwil zou ik eens kijken naar chips die ze voor RC's gebruiken, zoals de TX2C. Die kun je dan ook met een remote sturen met een transmitter chip in je controller. Is dat iets?

Domotica - Elektronica... De toekomst!

Je kunt een DAC als IC gebruiken, PWM met een low-pass filter, een R2R ladder, etc. Mogelijkheden genoeg dus, aan jou de taak om de meest geschikte optie te kiezen.

Heb je al geprobeerd het protocol te reverse-engineeren? Goed kans dat het protocol voor zo'n module heel simpel is. Het is ook mogelijk dat het ding aan een bussysteem hangt, met meerdere nodes, en dan zou het een master/slave bus, een multimaster bus, of een token ring bus kunnen zijn. Misschien mis ik nog wel een paar mogelijkheden.

Hoeveel draden zitten er aan? Hoeveel daarvan zijn er gebruikt voor datacommunicatie? Als je daar een scope of logic analyser aan hangt, wat zie je dan? Is het een synchrone of asynchrone bus, uni- of bidirectioneel, gebalanceerd of niet, point-to-point of multidrop, wat zijn de spanningsniveaus, kun je met een scope de baudrate achterhalen, etc.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Beste Wouter,

Hoever sta je met de rolstoel? Ik ben zelf met een aantal projecten bezig en zou graag wat kennis van jou krijgen.
Mvg Tarik

mod edit:
mail adres verwijderd. Staat ook in profiel, maar dan spamveilig

[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 3 maart 2022 14:39:14 (25%)

Stijnos

Golden Member

beetje onzin om dit topic te kicken, als je even in de ts had verdiept dan zie je dat hij zo'n 10 jaar geleden voor het laatst überhaubt gereageerd heeft, ik vrees dus dat hij dit niet gaat lezen. Wellicht beter een nieuw topic te beginnen als je een concrete vraag hebt.

@Stijnos, ondertussen al een mail gehad ivm de topic. Het had dus toch nut. Toch bedankt voor het advies.