nieuwe draad in oude buizen?

Is het in een woning (1953) mogelijk/veilig/toegestaan om nieuw installatiedraad toe te passen in oude (ijzeren) buizen? Zo niet, bestaat er dan een andere oplossing behalve muren openbreken en de buizen vervangen?

Het antwoord van de experts moet je nog even afwachten, maar ik kan alvast zeggen dat als je nieuwe kleuren gaat gebruiken, dat voor de HELE installatie moet gebeuren.

Tevens meen ik te hebben gehoord dat bij veranderingen aan de installatie ook volgens de nieuwe regels gewerkt moet worden, oftewel het volgen van NEN1010 (of gelijkaardige norm, zie bouwbesluit). Ik gok zo dat je dan meteen alle metalen pijp moet verwijderen.

edit: vermeld even het land waarin je woont in je profiel en/of hier in een post

If you want to succeed, double your failure rate.

Jah dat is mogelijk wanneer er geen aftakdozen of gewone aftakkingen in de muur zijn gebruikt.
Of dit gemakkelijk zal gaan is iets anders ...
Beste is om met 1 van de oude kabels de nieuwe er door te trekken dus als trek kabel te gebruiken en wat zeep kan soms ook helpen ...

Met wederzijds respect kom je heel ver

bij mijn weten moet bij een renovatie van deze schaal de ijzeren pijp verwijdert worden
hoe je het op kan lossen heb ik wel een idee van weet niet of dit mag
kabel door de metalen buizen
dan hoef je niet te hakken en breken
ik zeg dit met de gedachte gang dat er dan minder kans op open stukken ader

wat je niet weet, kan je altijd leren
High met Henk

Special Member

bestond er in 1953 al PVC pijp eigenlijk? Zoals al eerder: ik ben ook met een huis bezig en dat is dan van 1954: heb eigenlijk exact dezeflde vraag, maar heb al ingecalculeerd dat ik alle muren open moet slijpen en hakken.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Het is in Nederland. Ik ben in huizen uit die tijd nooit anders dan ijzeren pijp tegengekomen.

bestond er in 1953 al PVC pijp eigenlijk?

Nee, in die tijd zat ik nog op de LTS en werkten wij nog met ijzeren buis. Zo rond 1959 is men over gegaan op PVC buis.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
free_electron

Silicon Member

bij mijn weten (belgie) is er gene probleem met metalen buizen zolang je er dubbel geisoleerd in trekt.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Je mag de buizen gewoon laten zitten als er geen onbereikbare lasdozen inzitten.
Alle draad van de bewuste groep moet volgens de nieuwe kleur norm zijn en natuurlijk moet je aardlekschakelaars toepassen zoals ook geaarde wcd's

Op 26 mei 2010 22:16:45 schreef Pic_beginner:
Of dit gemakkelijk zal gaan is iets anders ...
Beste is om met 1 van de oude kabels de nieuwe er door te trekken dus als trek kabel te gebruiken en wat zeep kan soms ook helpen ...

Ooit wel eens oude installaties gezien? ;) De draden daarin zitten (ik heb het althans nooit anders gezien) vaak nog prima in de olie, en zijn dus goed glad, zeep is echt niet nodig.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
bjokal

Golden Member

Dit is iets wat ik ook wel eens wil weten. Tot nu toe heb ik al verschillende verhalen gehoord, maar niet echt een duidelijk antwoord. Zelf heb ik een woning uit 1947, met al wel nieuwe bedrading (gelukkig). Sommige delen zitten in giet-beton, vervangen is daar niet echt een optie.

Wat ik al wel begrepen heb is dat je 2 soorten metalen buizen tegen kunt komen. Gerolde buis met een gelaste naad, en met een open naad. Die laatste zou in ieder geval NIET meer gebruikt mogen worden, Omdat dat nogal link is ivm het beschadigen van de isolatie van de bedrading.

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"

ijzeren buis mag hergebruikt worden , en die is veel fijner met draad trekken omdat het veel beter glijdt . let op want je trekveer zit zo in de hoofdzekeringkast door dat snelle glijden . als er nog draad inzit is het pvc vddraad , als je huis nog 20 jaar ouder was zat er nog vezeldraad in , die 1,5mm2 is en mag ook geen 16a afgezekerd zijn .

de oude kleuren zijn : rood = 0 groen = fase grijs = aarde zwart = schakeldraad . als er overgang naar vmvkkabel is dan kan er vanalles zijn gebruikt kwa kleuroverzetting .

de buizen met open naad kan voorzien worden van xmvkkabel die is dunner en gaat makkelijker in een 5/8 buis .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Als je bij het vervangen van draden door de norm verplicht word ook de pijpen te vervangen zou de norm zelf ondeugdelijk zijn.

Het vervangen van oude draden is redelijk te doen en maakt de installatie een stuk veiliger. Het vervangen van de pijpen is onmogelijk zonder je halve huis af te breken. Een verplichting om die pijpen te vervangen zou mensen er dus van weerhouden de oudere draad te vervangen.

volgens mij staat zelfs niets je in de weg om in een nieuwe installatie stalenbuis te gebruiken. Het is alleen niet praktisch en duur.

Niets staat je in de weg om de oude buizen en lasdozen te gebruiken, of het handig is is een tweede. In geval van een centraaldozensysteem fijn nieuw draad erin en klaar, eventuele uitbreiding door door te lussen vanaf een wcd. In geval van een inbouw hoofdleidingsysteem is het vaak beter om de installatie nieuw aan te leggen vanwege de onbereikbaarheid van lasdozen. In geval van een opbouw hoofdleidingsysteem wil je graag van de oude buizen af, nieuwe installatie dus.

Gr.

Erik

bjokal

Golden Member

Dan ga ik fijn al die kleine ijzeren muurdoosjes vervangen door nieuwe, de buizen blijven lekker zitten. Gelukkig zit er voor het grootste deel een centraaldoos systeem in de woning.

De hele buurt waar ik woon krijgt binnen korte termijn te maken met een aanschrijving van de gemeente wegens achterstallig onderhoud. De organisatie die dit moet stroomlijnen heeft alle bewoners toen het "alle ijzeren buizen moeten eruit" horrorscenario vertelt. Blijkbaar dus paniek om niets :-(. Het zou voor de meeste woningen dan ook betekenen dat ALLES gestript zou moeten worden.

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"
Henry S.

Moderator

Op 26 mei 2010 23:41:45 schreef weardguy:
[...]
Ooit wel eens oude installaties gezien? ;) De draden daarin zitten (ik heb het althans nooit anders gezien) vaak nog prima in de olie, en zijn dus goed glad, zeep is echt niet nodig.

Totdat je gaat buigen, kanvasomhulsel breekt meteen.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Dank allemaal voor de zinnige opmerkingen! Dit was mijn eerste post op CO, maar ik merk dat hier heel wat deskundigheid zit en ik kom zeker nog eens terug. Eerst ga ik eens kijken of het wel naadloze pijp is, en of er niet te veel lelijke bochten en dozen onderweg zijn. Zo niet dan overweeg ik om toch die oude pijpen maar te laten zitten.

Nog één vraagje n.a.v. @free_electron: 'dubbel geïsoleerd' ken ik niet als installatiedraad. Is dat iets dat alleen in België bestaat of heb je dat in NL ook?

f_e is een Nederlander Belg die in Amerika woont;-)

en ik vermoed dat hij bedoeld dat je geen losse aders in die buizen mag trekken.

@hieronder: Ow sorry, had ik verkeerd voor dan. Ik ben zelf ook Belg, maar wel één met beperkte kennis...

'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)
maartenbakker

Golden Member

f_e is een Belg die in de VS woont, dus het vermoeden is dat hij nog wel iets kent van de situatie in Belgie.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 26 mei 2010 22:16:45 schreef Pic_beginner:
wat zeep kan soms ook helpen ...

Dit is geen goed advies, sommige zepen zijn agressief voor de isolatie van de bedrading,
3M heeft wel daarvoor een speciale glijpasta.

GJ_

Moderator

Op 27 mei 2010 17:47:57 schreef robvermeulen:
Nog één vraagje n.a.v. @free_electron: 'dubbel geïsoleerd' ken ik niet als installatiedraad. Is dat iets dat alleen in België bestaat of heb je dat in NL ook?

Ik ken dat alleen uit amerikaanse schakelkasten.

Is er een verplichting om de oude draden te vervangen?
Volgens de regels in België mag men onder bepaalde voorwaarden oude textiel draad in metalen buizen laten zitten.
De isolatieweerstand moet voldoende zijn.
Er mogen geen stopcontacten op die kring hangen.
Om het breken van de isolatie te voorkomen doet men krimpkous op de draaduiteinden om daarna de nieuwe schakelaar te zetten.

Als men in België alle huizen waar de elektrische installatie niet volgens de regels is zonder stroom zou zetten dan kan men een kerncentrale sluiten.