Personendetectie in een ruimte

Ik ben op zoek naar een detectie methode voor personen in een ruimte.
Het is de bedoeling dat dit een onderdeel wordt van het domotica systeem bij mij thuis.
Ik heb alle discussies op dit forum gelezen betreffende dit onderwerp, maar geen van de oplossingen zijn voor mij werkbaar.
AIR of PIR gaat niet omdat mensen ook stil staan en je deze dusdanig moet plaatsen dat er geen valse detectie is. Zelf ben ik al jaren werkzaam in de electronische beveiliging branche en heb al veel detectie methodes gezien. Helaas zijn deze allemaal gebaseerd op beweging.
Via een discussie op dit forum ben ik op de site www.bik.com terecht gekomen. Dit is een detector die een verschil in electrisch veld detecteerd dmv 2 antennes in een ruimte. Op de site is wel een schema te verkrijgen, alleen ben ik niet echt een expert op het gebied van electronica. Er zitten componenten bij die niet meer te verkrijgen zijn en ik zou niet weten welke ik als vervangend kan gebruiken.
Om een lang verhaal kort te maken:
Is er iemand die deze schakeling al eens heeft gebouwd?
Zo niet, weet iemand een andere schakeling die op basis van een electrisch veld detecteerd?

Met vriendelijke groet.

Die schakeling is al 120 jaar oud en je zal vast wel een gesimplificeerde versie kunnen vinden, je kunt je ook puur op infrarood hitte richten denk ik zo

Met dubbele lichtsluisjes bij de deuren moet het ook al kunnen. Zo weet je of iemand (en hoeveel mensen er) in de kamer is (zijn).

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Kantoorverlichting en dergelijke werkt vaak gewoon met PIR. Wil je het licht uit laten gaan, dan zul je echt een tien minuten stokstijf moeten blijven staan.

Natuurlijk blijft door die vertraging het licht ook nog tien minuten aan nadat de laatste het vertrek verlaten heeft. Maar dat is toch stukken goedkoper dan als het blijft branden - zelfs als je voor de zekerheid een langere vertragingstijd zou kiezen.

Toch ben ik nieuwsgierig naar dat BIK schema. Moet ik beslist dat hele tekenpakket installeren, alleen om het plaatje te zien, of heeft iemand het plaatje toevallig al in een leesbaar formaat beschikbaar?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Frederick, bij deze het schema van de schakeling.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/bik_sensor.png

Op 17 september 2010 15:49:09 schreef Benadski:
Met dubbele lichtsluisjes bij de deuren moet het ook al kunnen. Zo weet je of iemand (en hoeveel mensen er) in de kamer is (zijn).

Hier heb ik op gezocht, ik kan alleen niks vinden over de onderlinge afstand van de lichtsluizen. Als ik er 2 naast elkaar in het kozijn monteer, beïnvloeden ze elkaar dan niet?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 20 september 2010 18:29:18 (51%)

Gebruik een echte PIR die voor dit doel bestemd is, bijv. van Jung met plafondmontage. Deze reageren op het knipperen met je ogen. Het geheim erachter is dat normale pirren detecteren met een beperkt aantal secties, genoeg voor alarm of lichtschakeling in de tuin. De echte pirren detecteren met vele malen meer sectoren. Ongetwijfeld ook leverbaar in de KNX uitvoering. Zelf even zoeken op de site; http://www.jung.de/

Gr.

Erik

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 17 september 2010 21:58:49 schreef pservais:
Frederick, bij deze het schema van de schakeling. [afbeelding]

Dat is snel! Dank je wel. Dat ga ik morgen (zaterdag) eens bestuderen.

Ik kan er echt geen touw aan vastknopen, maar mijn kennis van HF is afgerond ook gewoon 0.

de ICL8038 is een waveform generator, de sinus die daar uit komt wordt gebufferd door een opampje, en dat gaat naar een uitgang links. Daar zou een of andere antenne aan moeten komen, lijkt me?

Staat die waveform generator helemaal open-loop te draaien, of doet Q1 daar nog iets mee, via die ADJ ingang?

Wat staan U3b en U3c samen te doen? Is dat een fasedraaier of zoiets?

De ingang (weer een antenne, lijkt me?) zit aan U4a, maar zou het niet logisch zijn als dat ding op de een of andere manier zou resoneren? Ik zie niets dat op een afstemkring o.i.d. lijkt?

Die analoge multiplier U2, moet die hier dienst doen als een soort mixer of zo? Waarom niet "gewoon" een verschilversterker?

Tenslotte de constructie rond U4b; een soort van peak detector?

Ik heb tot dusver geen duidelijke uitleg van het geheel kunnen vinden; de link naar de thesis is ongeldig. Wat is nu precies het effect dat gemeten wordt? De verandering in de dielektrische eigenschappen van het materiaal tussen de antennes of zo?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ja HF is ook niet echt mn sterkste punt maar ik denk dat de uitgang een radar-achtig signaal verzend en de ingang het ontvangt.
Dan is het voor mij ook de vraag waar je de antenne's plaatst in een vierkante ruimte..

Op de site die gelinkt wordt in de eerste post kan je een zipje downloaden met de "handleiding" en wat andere spullen.

Q1 kan niets terugkoppelen naar de 8038, want de source van dat ding hangt via de weerstand aan GND. Dat ie toevallig in de buurt van de adj van de 8038 is getekend is toeval.

Q1 U3b, U3c versterken het signaal voor verdere verwerking in de ontvanger.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 17 september 2010 23:19:38 schreef erik1234:
Gebruik een echte PIR die voor dit doel bestemd is, bijv. van Jung met plafondmontage. Zelf even zoeken op de site; http://www.jung.de/

Dat zijn inderdaad goede pir's. :)

@TS.

Gebruik zo'n pir, je wil toch niet met antenne's in je huis zitten.
En dan nog maar niet te denken aan de straling waar je de hele dag in zit.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Op 17 september 2010 15:49:09 schreef Benadski:

Als iedereen netjes binnenwandelt op voorgeschreven wijze wel :-) Maar in de praktijk zul je zien dat er op een gegeven moment 350 mensen tegelijk op de WC zitten...of zijn doorgespoeld.

RFID is ook een oplossing, dan weet je systeem gelijk wie waar is en kan zo de omstandigheden aan persoonlijke voorkeuren aanpassen.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zaterdag 18 september 2010 11:08:45 (14%)

Lambiek

Special Member

Volgens mij is het voor de TS thuis GJ_, dan moet je bij de deur iedere gast die aanbeld een RFID sleutel geven. :)

Maar voor een bedrijf is het inderdaad top.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Nog even over de BIK detector:

Op 18 september 2010 01:50:33 schreef SparkyGSX:
Ik kan er echt geen touw aan vastknopen, [...]
Die analoge multiplier U2, moet die hier dienst doen als een soort mixer of zo? [...]
Wat is nu precies het effect dat gemeten wordt? De verandering in de dielektrische eigenschappen van het materiaal tussen de antennes of zo?

Voor iemand die er geen touw aan vast kan knopen kom je nog een heel eind. :)

In het kort: ze meten het veld. Door beïnvloeding door personen verandert de sterkte van dat veld, en dat detecteren ze.

De multiplier wordt gebruikt als synchrone detector: de binnenkomende sinus wordt vermenigvuldigd met het origineel. Het resultaat is een product dat altijd positief is, en waarvan de gemiddelde waarde afhangt van de ontvangen signaalsterkte.
Je moet wel de fase gelijkmaken, en daarvoor is die shifter.

Afhankelijk van de situatie kun je de elektroden op verschillende manieren gebruiken. Het veld kan door de beïnvloeding sterker, of juist zwakker worden.
Onderstaand plaatje (met bronvermelding) verduidelijkt veel.

http://www.uploadarchief.net/files/download/biksensor_20100919fet.png
Bron

Dank je voor het bekijken van de materie.
Is deze "Bik detector" te bouwen volgens het schema? (onderdelen niet te krijgen?)
Ik zou deze detector graag willen maken.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 20 september 2010 18:30:04 (76%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Het principe achter het schema is niet moeilijk, en voor alle onderdelen bestaan vervangers.

Maar voordat je gaat ontwerpen en bouwen, lijkt het me handig als je eerst vaststelt of dit gaat werken. Dat kun je doen door de elektroden aan te brengen, en met een gewone toongenerator (op de "TX" elektrode) en een oscilloscoop (op de "RX") te controleren wat er gebeurt.

Een AF millivoltmeter is niet voldoende, omdat de ontvangstelektrode ook allerlei andere rommeltjes oppikt; vooral brom en radiozenders. Het detectorschema weet hier wel raad mee, en op een oscilliscoop kun je wel zien wat er binnenkomt. Maar een meter zou ook uitslaan op deze rommel, zodat die minder handig is voor een test.

Enfin; blijkt dat je het binnenkomende signaal goed ziet variëren, dan kun je gaan nadenken over nieuwbouw. Zie je niets, dan kun je een andere elektrodeopstelling proberen, of de zaak afblazen zonder dat je kosten of moeite hebt gehad.

Bedankt voor de tip!
Zodra ik ergens een toongenerator geleend krijg zal ik gaan testen en mijn bevindingen hier melden.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 20 september 2010 18:30:14 (81%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Een toongenerator, of anders desnoods toch even alvast een oscillatortje bouwen. Een simpel ding met een 555 IC is genoeg om alvast te kijken.