SH 'nep' BU2520D

Ik heb onlangs een BU2520D met opdruk SH gekocht bij een lokale electronicaboer, voordat ik de slechte verhalen had gelezen op het forum. Ik kan het logo nergens vinden op de ic logo-sites, hoewel ik het bedrijf SavantIC Semiconductor verdenk. Als je nep ic's op de markt wil brengen, dan zorg je toch dat ze er hetzelfde uitzien? Zijn dit type IC's ergens anders toegepast dan in Philips TV's. Ik neem aan dat ze niet meer in nieuwe designs worden gebruikt, dus ik vraag me af wat de logica is om deze nep-torren op de markt te brengen.

http://www.donberg.ie/pics/b/bu_2520d.jpg

maartenbakker

Golden Member

Om te beginnen zijn het natuurlijk geen IC's maar transistoren. Ze zijn in diverse merken televisies toegepast, maar waarschijnlijk niet of vrijwel niet buiten de televisies. Een vervalsing als deze is puur op de vervangingsmarkt gericht. Men had er beter een audiofiel nummertje op kunnen stempelen, geen idee waarom dat niet is gebeurd. Toch worden dergelijke transistoren wel vaker vervalst. Misschien ligt er wel ergens een partij blanco's waar pas na vraag van een klant een nummertje op gaat. Wie zal het zeggen.

Een fabrikant moet je er naar mijn idee niet achter zoeken, want vervalsingen herkenbaar maken zou wel erg dom zijn. Overigens ken ik van deze vervalsing alleen de oudere varianten, deze leken qua behuizing meer op Philips. Op de bovenste regel stond dan PHL en voor de datumcode stond geloof ik ook inderdaad SH. Ik zal wel een foto'tje maken als ik erbij in de buurt ben.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De mijne heeft dezelfde 'datumcode', 0743, als degene op de foto. De echte BU2550D ziet er overigens ook niet echt 'officieel' uit, zonder Philips logo (opdruk PHm9822 C2 PHILIPPINES). Zijn er trouwens forumleden die beschikking hebben over curve-tracers oid, om de torren te testen?

[Bericht gewijzigd door n1mr0d op vrijdag 24 september 2010 03:35:18 (21%)

Volgens mij verwar je 'fake transistors' met 'chinakwaliteit'. Maar goed...

maartenbakker

Golden Member

Nee, dit soort torren zijn in mijn ervaring echt fakes, of misschien afgekeurde chinakwaliteitexemplaren. Ze houden het nog geen seconde uit in een televisie. Ik heb er nog een stuk of 30 van de vorige serie, misschien eens doormeten en eentje openzagen. Ik denk dat ze niet gewoon een stukje buiten hun specs zitten, maar net iets verder.

Overigens heeft degene die zegt dat de Philips tor er ook niet heel duidelijk qua opdruk uitspringt wel gelijk, maar als je ze regelmatig door je handen laat gaan zie je dat nog wel. Vooral aan de look+feel (zoals f_e eens treffend beschreef voor ST), maar ook aan de opdruk: m komt naar mijn idee overeen met de Philippijnen, dus als er opeens een ander land opstaat maar wel een m dan mag je wantrouwig worden. 9822 is natuurlijk een datumcode, ook daar maken vervalsers wel eens foutjes mee (niet in dit geval, maar soms in combinatie met het merk). C2 is waarschijnlijk de selectieklasse: als je 2 torren parallell moet gebruiken en je hebt geen officieel setje, dan moet je zorgen dat je 2 keer dezelfde lettercombinatie gebruikt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Volgens de datasheet moet de base-emitter weerstand Rbe 50 ohm zijn. Bij de echte meet ik 42 ohm, bij de fake 114 ohm.

Henry S.

Moderator

Dat is een onzinmeting, met een curvetracer ben je er ook nog niet. Je zal de transistor in een schakeling moeten zetten, belasten en meten.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Vergeet ook niet dat de bekende ring emittor transistoren van bijvoorbeeld SANKEN ook met de opdruk SANKEN gewoon als immitatie te koop zijn en absoluut niet voldoen aan de specificaties.
Had mijn versterkers voorzien van SANKEN transistoren , zagen er iets anders uit maar nagenoeg hetzelfde.
Bij de grote leverancier destijds daar ze bij een ander gewoon meer dan 20 euro per stuk duurder waren.
Nou ik heb het geweten hoor :(
Versterkers deden het maar werden zo vreselijk heet, zo bizar heet.
De bias moest zonder meer terug anders gingen ze in rust al defect.
Het heeft nog een jaartje gespeeld, toen een keer ernstig luid en er waren 2 meltdowns.
Wederom bij de grote leverancier besteld, nu waren het WEL originele uit eenzelfde reeks en JAWEL deze doen het al een jaar of 8 goed.
Dit gaat dus ook op voor lijntorren, goedkope sanken bij deze leverancier gaan in SONY crt problemen geven door oververhitting, gewoon imitatie.
Heb dit ook gehad net TDA ic,s kleur 6111 q oid ALLEN defect.
Raster ic tda 3654 allemaal bagger, zelfde ic van ASWO in doosje , schrikbarend duurder MAAR wel heel blijven.
Zeg het maar.............

Transistortester van Rod Elliot bouwen:

http://www.circuitsonline.net/forum/view/76403

Sinds dat "geintje" met die futurlec torren koop ik alleen nog maar bij Mouser & Digikey.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op zaterdag 25 september 2010 10:06:34 (35%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Heb de originele BU weer ingebouwd, zonder verder iets aan de schakeling veranderd te hebben. De tv werkt nu weer :) Had voor de zekerheid de BU, MPT en IRF vervangen ivm het bekende standby probleem. Dit alles toont nog eens aan dat de SH tor niet deugt.