Flankdetectie PLC

Beste forummers..,

Ik heb examen Automatisatie binnen een paar dagen,
en ik snap alles, behalve de flankdetectie.£
Dat lukt maar niet, het is iets dat een 0 naar 1 flank detecteerd(positief),en een 1 naar 0 flank(negatief).
maar wat is hier nu presies de functie van ? waarvoor kun je dit gebruiken ?

Alvast bedankt,
Kenzo

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Waarvoor je het gebruikt, dat moet je zelf weten of bepalen.
Flank betekend dat het in de PLC maar 1 cyclus van de PLC waar is.
bv Positieve AND flank, is 1 PLC-cyclus HOOG (1) na dat alle ingangen van de AND HOOG (1) zijn.

Bedenk zo maar iets.
Een teller houd per uur bij hoeveel produkten er gemaakt zijn.
En je wilt een totaal teller.
Na het uur zorg je dat er gedurende maar 1 PLC cyclus de uur teller op 0 gezet wordt. Dus een RESET geeft op de teller. Duurt dit langer, dan zou je net een produkt mis kunnen tellen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

dus als ik het goed begrijp,

een sensor I0.1 geeft 1 aan de ingang van de plc, de plc herkent dit en geeft een 1 aan de geprogrammeerde uitgang Q1.2, en gaat verder met het uitlezen van de ingangen, komt hij voor de 2e keer voorbij de ingang van deze sensor I0.1 en het signaal is nog steeds 1, dan geeft hij aan de geprogrammeerde uitgang Q1.2 een 0 signaal door?

grtz

GJ_

Moderator

Als je bij bv siemens in een woord gaat tellen door er steeds 1 bij op te tellen heb je die flank ook nodig.
Dit werkt dus niet:

U M1.0
SPBN M001
L 1
L MW200
+i
T MW200
M001: NOP 0
dan gaat ie namelijk iedere cyclus 1 optellen zolang die merker hoog is.

dat moet dus zoiets worden:

U M1.0
UN M0.2
= M0.1
U M1.0
= M0.2

U M0.1
SPBN M001
L 1
L MW200
+i
T MW200
M001: NOP 0

Verder wil je van bijvoorbeeld een start- of resetdrukknop in veel gevallen ook liever een flank gebruiken om te voorkomen dat ze deze voor het gemak hoog houden door er een schroievendraaier tussensteken.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 19 december 2010 17:33:32 (21%)