Telefoonaansluiting, ik snap er geen bal meer van!

Hoi mensen,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en dat ik kan uitleggen hoe alles nu zit hihi.

Wij hebben nu een telefoon die is aangesloten in de modem? van Ziggo maar ik wil graag een andere aansluiten op gewone telefoon stopcontact in de huiskamer, maar hij doet niks.
Nu hing ook alle bedrading los, ik heb groen aangesloten op A, blauw op B, wit op Eb en oranje op dat tekentje, maar nog niks...
O en er zit ook nog een koper snoertje bij dat om de kabel gewikkeld zit.
http://i1228.photobucket.com/albums/ee455/cat9992/SAM_0074.jpg

Toen zag ik dat er een ander kabeltje los achter de kast lag met de kleuren, groen, rood, zwart en geel, deze kabel loopt naar een ander kamertje en is van een verleng telefoon stopcontact wat nergens mee verbonden staat.
http://i1228.photobucket.com/albums/ee455/cat9992/SAM_0076.jpg

Nou liep er nog een kabel naar die kamer en daar komt een rood en groen snoertje uit, maar die hing ook los en kwam uit de meter kast waar die nergens vast zat.
http://i1228.photobucket.com/albums/ee455/cat9992/SAM_0077.jpg ( sorry foto's zijn beroerd )

En dan nog het ISRA kastje, alle bovenste snoertjes hingen los, ze zullen nu vast verkeerd zitten... ik weet ook niet of ze vast moeten.
http://i1228.photobucket.com/albums/ee455/cat9992/SAM_0078.jpg

Ik ben totaal niet technisch, heb wel van alles geprobeerd, zelfs een nieuwe telefoon gekocht maar ik snap er echt geen bal meer van.
Ik heb een nieuw totaal pakket binnen voor tv, internet en telefoon van tele2 en die kan ik nu niet aansluiten in de huiskamer.
Wie o wie kan mij helpen en snapt wat ik bedoel?

Groetjes Karin

Ik weet niet wat voor telefoon je hebt maar ik ge er vanuit dat je geen ouderwets draaitoestel hebt.

Dan gebruik je rood en blauw en gebruik je alleen de contacten A en B
Bij de platte kabel waar de draden alle 4 vlak naast elkaar liggen gebruik je alleen de middelste 2.

Als het de bedoeling is om te bellen vanaf het modem moet je daar niet ook nog de oude ptt telefoonlijn op aangesloten laten zitten.

[Bericht gewijzigd door Paloma op dinsdag 4 januari 2011 18:27:05 (20%)

Sine

Moderator

Als je internet en bellen hebt dan zit het toch wat anders in elkaar.

Je gaat met rood en blauw van je isra punt naar rood en groen van je modulaire stekkertje, dat stekkertje gaat het modem van tele2 in, uit dat modem komt je internet touwtje EN een modulair stekkertje voor je telefoon.

Je telefoon komt dus NIET aan het isra punt maar aan het modem.

Als je nu je bestaande bekabeling voor je telefoon wilt gebruiken kom je de kabel die voeger naar het isra punt ging en naar je telefoondozen gaat aan het aansluiten op een kabeltje wat je in het modem kunt prikken.

.-------.
    |       |
    | ISRA  |        .-----------------------------.
    |       |        |         Tele2 modem         |
    '---o---'        |                             |
        |            |                             |
        |            |  Line      Tel      ethernet|
        |            '---o---------o----------o----'
        |                |         |          |
        '----------------'         |          |
                                   |          '--------------o  PC
                                   |
        .--------------------------'
        |
        |
        |
        |
        |
        |
        |
        |
        |
        |
        |
        o
   oude telefoonkabel naar telefoon muurdozen

Klopt en dat kan ik er niet goed uit halen want er word over 3 dingen gesproken

modem van Ziggo
gewoon telefoon stopcontact
totaal pakket voor tv, internet en telefoon van tele2

Op alle 3 is een telefoonlijn mogelijk maar wat er nou gebruikt gaat worden mag TS zelf even melden.

Snap hier ook geen bal van.
Telefoon van Ziggo (VOIP)?
Telefoon van Tele2 (VOIP)?
Of beide.
Als je geen telefoon van KPN hebt kan je het ISRA punt vergeten.
Kabel loshalen (bovenkant), deksel erop en vergeten.

Uitleg kleurcodering kabel:
KPN:
Rood = A1
Blauw = B1
Oranje = A2 (of aarde in stopcontact)
Wit = B2 (of EB)

Platte kabel (van origine Amerikaanse kleuren, RJ14).
Rood = A1
Zwart = B1
Geel = A2
Groen = B2

De kabel op het laatste plaatje is niet standaard (Rood, Groen, Bruin?, Geel) maar Bruin kan je zien als Zwart.

PS: als je VOIP gebruikt (Ziggo of Tele2) voor meerdere ruimtes kan je beter een DECT stelletje aanschaffen, heb je geen gezeik want normale cq vaste telefoons voldoen niet ivm de aansluitwaarde.

[Bericht gewijzigd door VanDee op dinsdag 4 januari 2011 19:54:38 (15%)

I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.

Hoi bedankt voor de reacties.

Ik zit nu bij ziggo en stap over naar tele2 en daarbij heb ik de gewone telefoonaansluiting nodig, die dus niet werkt.

http://i1228.photobucket.com/albums/ee455/cat9992/NieuweSituatie.gif
Het gaat om type 1, een telefoonstekker gaat in stopcontact, daarna dmv telefoonsnoer in een splitter en dan in modem en telefoon gaat dan ook in modem.

De andere opties zijn niet te doen omdat de modem in de huiskamer moet staan, anders moet ik gaan bellen en op de pc vanuit de meterkast :p

Frederick E. Terman

Honourable Member

?? Mogen er dan vanaf de modem maar heel korte kabeltjes?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Nee maar dit lijkt me handiger :s anders heb ik straks allerlei kabels door het huis lopen en dat is niet logisch hier, is niet weg te werken vanuit de gang naar de huiskamer.
Maar het gaat mij hier om de telefoonaansluiting en die kabeltjes...

[Bericht gewijzigd door Cat999 op dinsdag 4 januari 2011 20:27:46 (17%)

Dan heb je alleen maar de Rood en Blauw (of Oranje en Wit, bij sommige 'monteurs' weet je het maar nooit) van het ISRA punt nodig.
Happy findings.

Info over die kabeltjes heb ik al gegeven, even terug lezen.

[Bericht gewijzigd door VanDee op dinsdag 4 januari 2011 20:31:32 (18%)

Zorg dan dat er 1 nette kabel van de aansluiting (ISRA punt) naar het stopcontact in de huiskamer loopt. Gebruik hier liefst de officieele kabel voor (dus die met rood, blauw, wit, oranje) en sluit alleen de rode en de blauwe ader aan op a en b. Zorg dat dit de enige kabel is en er ook verder geen andere dingen zijn aangesloten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Oww dus die oranje en witte mogen eruit op het ISRA punt? Ik hoop dat ik het nu snap haha. En die bovenste die op het ISRA punt zitten?
Ik neem aan dat de kabel vanaf het ISRA punt doorloopt naar de huiskamer.
Morgen ga ik het proberen, thx voor de uitleg allemaal en VAnDee ik zal even terug lezen ;)
Als het niet lukt kom ik hier weer vragen, als dat mag :p

Oranje wit en de blanke draad zijn inderdaad over.

Rob W.

Honourable Member

Op 4 januari 2011 20:30:19 schreef VanDee:
(of Oranje en Wit, bij sommige 'monteurs' weet je het maar nooit)

Dat heeft heel weinig met de monteur te maken maar alles met het aderpaar wat gebruikt wordt.
Er komen hier twee dik-aders binnen. Rood-Blauw en Wit-Oranje, respectievelijk Dik1 en Dik2. Vraag me niet waar 'Dik' voor staat maar zo heten ze wel bij KPN.

Leest mee sinds 19 augustus 2001..
Sine

Moderator

Op 4 januari 2011 20:15:45 schreef Cat999:

Het gaat om type 1,

Nein !

Het gaat in jouw geval om een type 4, het hele telefoon net tussen jouw modem en het isra punt knopen is GEEN goed idee !

Hoi,,

Ik heb vaker meegemaakt dat de aderparen niet altijd blauw en rood zijn
bij sommige aanbieders word dan oranje en wit gebruikt .

Het ligt er ook aan wat die sukkels bij tele2 doen ,soms doet je telefoon het wel op je isra splitter , maar na enkele weken moet het dan via je modem aan gesloten worden , daar kom je dan weer achter als je telefoon het plots niet meer doet.

Wat je kunt doen is alle ptt dozen vier aderig bedraden dan zit je altijd goed.

Telefoons altijd na de splitter/modem aansluiten anders gaat het evt. storen.

Het is "cheap" maar die zitten ook bij de helpdesk , dus veel succes met tele 2

bert.

Je had ook gewoon bij Ziggo kunnen blijven. :D

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

misschien ff de telefoonmaatschappy vragen om aangesloten te worden
dan krijg je weer signaal op blauw en rood

afgesloten lijn heet dat geloof ik , maar heeft hij wel internet of tv via zijn telefoonlijn ?

[Bericht gewijzigd door Franssel op woensdag 5 januari 2011 23:42:58 (17%)

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Henry S.

Moderator

Op 5 januari 2011 19:56:47 schreef bert!ne:
Het ligt er ook aan wat die sukkels bij tele2 doen ,soms doet je telefoon het wel op je isra splitter , maar na enkele weken moet het dan via je modem aan gesloten worden , daar kom je dan weer achter als je telefoon het plots niet meer doet.

Die 'sukkels' hebben niets in de telefooncentrale te zoeken, dat is nog steeds van KPN-telecom.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Niet helemaal juist Henry.
Iedere kabelmaatschappij heeft een sleutel van de verdeler-ruimte in de onbemande wijk/eind centrales en kabelhuisjes.
Zij maken daar zelf de verbindingen naar de eindgebruikers.

Evarist

Golden Member

Op 6 januari 2011 06:46:51 schreef VanDee:
Zij maken daar zelf de verbindingen naar de eindgebruikers.

En zo worden daar reusachtige vergissingen gedaan. Ik vroeg een telefoonaansluiting van Belgacom waarop ik 9 maand gewacht heb. (Test Aankoop is moeten tussenkomen)
Daarna vroeg ik een Dommel internetverbinding, die ze aansloten via een rawcopper. Aangezien dit dubbele kosten zijn, vroeg ik om die ADSL op de Belgacomlijn te zetten. Hiervoor factureerden ze mij 90€.
*Test-Aankoop is in NL de consumentenbond, denk ik.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Op 6 januari 2011 09:14:38 schreef Evarist:
[...]
En zo worden daar reusachtige vergissingen gedaan. Ik vroeg een telefoonaansluiting van Belgacom waarop ik 9 maand gewacht heb. (Test Aankoop is moeten tussenkomen)
Daarna vroeg ik een Dommel internetverbinding, die ze aansloten via een rawcopper. Aangezien dit dubbele kosten zijn, vroeg ik om die ADSL op de Belgacomlijn te zetten. Hiervoor factureerden ze mij 90€.
*Test-Aankoop is in NL de consumentenbond, denk ik.

Ik geloof niet dat België met Nederland te vergelijken is op dit vlak.
Ondanks dat ik niet ver van België woon zitten hier hele grote verschillen.
Dat noemen ze 1 Europa..??
Behalve de munt heb ik de gelijkenissen nog niet gevonden.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik weet niet zeker of een hoofddoel van '1 Europa' was dat je een telefoontoestel in Jubbega kon losnemen en in Zevekote weer inpluggen, zonder wijzigingen.
Dat soort dingen komt niet heel vaak voor, en zal dus niet snel een politiek speerpunt zijn. :+

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

oranje en wit op het isra laten zitten daar heb je niks mee te maken.

Verder moden bij het isra punt en verder met de afgaande telefoonkabel.
Zo heb ik het altijd bij klanten gedaan.

En welk aderpaar? dat is een kwestie van uitproberen op welk paar je modem online komt.

Op 6 januari 2011 13:24:54 schreef Frederick E. Terman:
..dat je een telefoontoestel in Jubbega kon losnemen en in Zevekote weer inpluggen, zonder wijzigingen. :+

Jubbega... Of all places... |:(

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Shiptronic

Overleden

Op 6 januari 2011 13:24:54 schreef Frederick E. Terman:
Ik weet niet zeker of een hoofddoel van '1 Europa' was dat je een telefoontoestel in Jubbega kon losnemen en in Zevekote weer inpluggen, zonder wijzigingen.
Dat soort dingen komt niet heel vaak voor, en zal dus niet snel een politiek speerpunt zijn. :+

ik heb zelf een 038 (regio zwolle) nummer, en ben daarmee in de hele wereld berijkbaar, als ik maar internet heb ;) (voip) dus het kan wel. (zelfs faxen lukt, al word beweerd van niet ?)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.