2 aderige kabel met mantel hoe gebruiken?

Hallo,

Ik heb een simpele vraag, maar kan er geen antwoord op vinden.

Ik wil mijn audio signaalkabels ( lees tulp/cinch kabel tussen audio componenten ) vervangen. ( 50 cm lang )
Deze zijn erg dun en half verteerd.

Nu heb ik: Vergulde cinch stekkers en microfoon kabel.
De microfoonkabel is voorzien van 2 aders ( rood blauw ) en een mantel.

Moet ik nu rood en blauw als + en - gebruiken, of moet ik rood en blauw bij elkaar knopen en als + gebruiken en de mantel als -gebruiken?

Wat geeft de minste weerstand en beste bescherming tegen invloeden van buitenaf?

Allereerst bestaat er geen plus of min: de pin van een tulpstekker is de signaaldraad, de mantel de massa.

Het zou dan ook wel zo logisch zijn om beide signaaldraden over rood en blauw te sturen (tipje: Rechts is Rood) en de mantel tot massa te bombarderen ;)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Weerstand is niet van belang, aangezien er vrijwel geen stroom loopt. Beste methode is:

Rood als "plus"
blauw als "min"
de mantel aan één zijde aan de min (zodat er dus geen signaal doorheen gaat.

Arco

Special Member

't Bijna zinloos om ze zelf te maken. Bij de Action kost een 1m stereo kabeltje cinch M-M maar 50 cent...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik denk dat het weinig uitmaakt. Je kunt zelfs stereo over die kabel doen, alleen moet je dan splitsen bij de tulp stekkers. Overspraak tussen links en rechts zal je waarschijnlijk bij lengtes korter dan een paar meter niet hebben. Zeker niet als je bron een lage uitgangs- en je versterker een hoge ingangsimpedantie heeft.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Ok... Dus ik kan sowieso de mantel als massa gebruiken.
Alleen met de 2 aders maakt het niet zoveel uit?

Dan hou ik rood en blauw aan als de + ( met de gedachte dat ze tegen elkaar aan zitten, en dat ze dan elkaar niet gaan storen als ze als + en - aangesloten zijn )

Op 11 januari 2011 21:48:45 schreef Arco:
't Bijna zinloos om ze zelf te maken. Bij de Action kost een 1m stereo kabeltje cinch M-M maar 50 cent...

Ja inderdaad... tot je er maar niet achter kan komen waar die irritante brom op je platenspeler lijn vandaan komt, en ook andere zaken niet storingsvrij werken, en je het dan uiteindelijk toch maar vervangt door wat beters, omdat de 'afscherming' in die actionkabeltjes en andere goedkope troep niet meer om het lijf heeft dan 3 flinterdunne adertjes.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Toch heel simpel en het antwoord is al gegeven, de 2 aders van de kabel als signaaldraden gebruiken en de mantel aan één kant met de signaalground verbinden. Waarom is dat, nu wordt voorkomen dar er bij potentiaal verschillen mantelstromen gaan lopen die brom of ruis kunnen veroorzaken

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Dubbelpost.

[Bericht gewijzigd door Zoef de Haas. op woensdag 12 januari 2011 02:48:55 (95%)

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Bij asymetrische audioverbindingen is het belangrijk dat de weerstand van de gecombineerde afscherming / return zo laag mogelijk is, want deze bepaald direct de grootte van directe interferentie door stroom door die verbinding.
Die stroom loopt er altijd, is het niet door een harde gnd lus dan wel door parasitaire capaciteiten naar het net etc.

Ik sluit het gewoonlijk aan alsof het een normale audioverbinding zou zijn, dus gnd/return van de RCA aan shield en return, signaal op de draad die hot zou zijn. Bouw je de ooit om naar een normale audioingang op xlr dan zit de andere kant alvast goed.