Schema Samlex RPS 1210

Ben op zoek naar een schema voor de Samlex RPS1210 voeding (13.8 volt Dc - 10-14 Amp.
Krijg de 13.8 Volt op de uitgang, maar bij belasting zakt deze in elkaar.
Bedankt in vooruit.

Niemand die mij een tip kan geven ivm wegzakken van de spanning ?

Dat niet direct, maar een schema is van dergelijke apparaten meestal vrij simpel zelf op te tekenen.

Overigens: Wat is belasten en wat is inelkaar zakken?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 17 januari 2011 19:28:02 schreef Joker15:
Ben op zoek naar een schema voor de Samlex RPS1210 voeding (13.8 volt Dc - 10-14 Amp.
Krijg de 13.8 Volt op de uitgang, maar bij belasting zakt deze in elkaar.
Bedankt in vooruit.

Geschakelde voeding van 7A continu

http://www.audioxtra.com.au/html/s02_article/article_view.asp?art_id=9…

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Ah, een geschakelde voeding... Is de voeding inderdaad van het model dat Frans noemt, dan zou ik maar eens kijken hoeveel gras er groeit op de uitgangsspanning en indien nodig grasrollers (elco's dus) gaan vervangen ;-)

Als er geen gras groeit, is er wellicht iets stuk in de stroombegrenzing. Maar behalve dat is het nog steeds handig om te weten wat in dit geval belasten en inelkaarzakken is.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 18 januari 2011 14:58:12 (29%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De uitgangs-spanning zakt van 13.8 naar ± 8.5 Volt, alleen al door een lampje voor modelbouw aan te sluiten, deze branden dan heel zwak.
Elco's zijn volgens mij goed....
Kom wel 3 dezelfde transistoren met code 1402E (PH59) tegen, waarvan volgens mij 2 defekt zijn, weet echter hiervoor geen vervanger.

Niemand de oplossing voor dit probleem, ben maar een "leek".

Daar kan een BC546 voor in (even controleren of de penvolgorde dezelfde is). Kan je eens bevestigen of ontkennen dat dit dezelfde voeding is die Frans hierboven noemt? Hoe je bij het foutzoeken te werk moet gaan kan namelijk nogal verschillen.

Het is wel een geschakelde voeding, met twee 2N3055 transistoren.
Tevens zie ik een BD 912 en 3 1402E transistoren.
Een zenerdiode 12V5 voor de 13V8 output.
Kan jammer genoeg geen foto bij deze tekst voegen, van het printplaatje (weet niet hoe dit gaat......

Hugo Welther

Moderator

Foto ergens op het net zetten, bijv. het upload archief. www.uploadarchief.net
Dan de url in je post plakken. Lees ook de FAQ.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Dat klinkt niet als een geschakelde voeding. Een foto kan uitkomst bieden. Je hebt nog steeds niet bevestigd of ontkend dat het om het model gaat dat hier te vinden is.

[img]http://. [img]www.uploadarchief.net[/img][/img]

De foto's staan erop ? Foto 1 voeding en foto 2 voeding.

Ik weet echt niet of dat de voeding is.

De voeding wat ik heb is dus een Samlex RPS1210, met output 13.8 volt en 10 - 14 Amp. with short circuit protection.

Meer kan ik er niet uithalen.

Ik kan je foto niet zien...

Maar ehm, het is toch een hele simpele vraag... Ziet jouw voeding er wel of niet hetzelfde uit?

Op jouw postzegels staat duidelijk een lineaire voeding, het enige schakelende is de netschakelaar ;-) Dat is dan ook meteen het enige dat je eraan kan zien (tip: grotere en completere foto's). Jouw voeding is vast dubbel zo hoog als die op die Australische site, dus Frans had het verkeerde model gevonden en ze zien er dus niet hetzelfde uit, ook niet ongeveer. Wees daar alsjeblieft duidelijker in om verwarring te voorkomen. Maar laten we die andere voeding maar helemaal vergeten want een schema of andere informatie krijg je er ook niet van.

Dat het een lineaire voeding is betekent dus dat je op de goede weg zit met zoeken op onderbroken transistoren. Vaak is ook wel 1 van de vermogenstorren open, maar als je die al los van elkaar doorgemeten hebt zal dat hier niet zo zijn. Als je liever niet zelf een schema uittekent (zal nog best meevallen in dit geval en je leert er een hoop van) om makkelijker te meten en verder ook geen duidelijk defecte onderdelen vindt, kan je het gewoon avonturen met 2 nieuwe transistortjes.

EricP

mét CE

De TS is inmiddels vertrokken... Maar ook hier staat nog zo'n voeding te wachten. Nou wordt het een regenachtig weekend, dus wellicht...

Een schema is welkom omdat er in de voeding 'gezooid' is. Er zitten een paar bussen extra op het front die iets met een auto-relais doen wat weer wat met en diode uit 1 brugcel doet. Het lijkt op een soort van accu-backup-fail safe constructie. Er staat redelijk veel op de PCB, maar een schema is welkom. Er zitten 3 buffer elco's in die parallel staan. Of meer correct: er zit er nog 1 in, de inhoud van de andere 2 bussen ligt door de housing verspreid.

Voeding is inderdaad lineair. Het lijkt erop dat er 2x enkelzijdig gelijkgericht wordt. En dan 3 elco's parallel. Daarna begint het 'zooien', dus ik weet het ff niet...

De secundaire zekering is zwart en doorverbonden. Dus dat belooft niet veel goeds... Verder is het ding nat geweest, zo lijkt het. Op het oog is dat vooral optisch.

Iets schema-achtigs van wat er nu is, ga ik uiteraard wel redden. Maar het scheelt botweg een pakje werk als iemand het hapklaar heeft liggen. Reden van deze post is luiheid dus :) En zo spannend is die voeding niet - het is niet verantwoord om er een dag werk in te stoppen. Maar zomaar wegmikken is niet zo mijn ding...

[edit]De PCB lijkt van een 1203 te zijn. Hier hebben ze wat mee gefoefeld om er 10A uit te trekken ipv. 3. Geen losse diodes meer (maar een halve brugcel misbruikt). Eindtor dubbel uitgevoerd (2x2N3055, botweg parallel zonder enige emitterweerstand ofzo).

Ding is inmiddels schoon. Mag nu drogen. Van het weekend elco's vervangen, de eindtrap(pen) meten en dan voorzichtig spanning erop. Kijken wat er gebeurt...

[edit II]Die 1203 levert wel wat op. Zoals HenryS hier ook al ontdekt heeft :).

EricP

mét CE

Voor zij die na ons komen:

De 'zooi' verwijderd. Origineel soldeerwerk is van matige tot slechte kwaliteit - het zou een onderbetaalde Chinees niet misstaan.

Spanning op de voeding gezet, er staat 27.6V op de uitgang. Dat is wat veel voor een 12V voeding. Tevens gelijk een alarmbel... De afvlak elco's zijn toch maar 25V?

Afijn, de potmeter die gebruikt kan worden om de spanning in te stellen blijkt te zijn gaan hemelen. Mechanisch uit elkaar gevallen. In het schema staat een 200Ω exemplaar. Op de PCB staat 5kΩ. De multimeter zegt 320Ω. Waarschijnlijk is het origineel dus een 330Ω geweest. Die heb ik niet. Maar 500Ω met 1kΩ weerstand parallel is 'good enough'. De spanning is nu weer regelbaar en instelbaar op 13.8V, zoals gespect.

Dan die afvlak elco's: 2 ervan waren reeds uit hun dak gegaan. Het zijn 25V exemplaren. Onbelast staat er een kleine 28V op. Ik snap waarom ze stuk gaan. Maar vervangen door 40V exemplaren (en nee, dat past weer niet op de PCB...)

Tenslotte er eens een paar lampjes aan gehangen als load. Botweg ff kijken wat er gebeurt - geen hooggespannen verwachtingen. Bij een 5A load, wordt de koelvin al zo warm dat ik 'm nauwelijks nog vast kan pakken. De thermometer zegt tegen de 70oC. Op zich niet raar, als je van een 28V (ok, onbelast... het zal nu wel wat minder zijn) naar 13.8V moet (ok, ook die kakt wat in naar 13.6...). Trafo wordt ruim handwarm - die lijkt nog niet aan z'n taks te zitten (maar er zit nog geen deksel op de voeding). Samlex spect 10-14A. Die 10A continu zie ik er niet uit komen zonder de boel erg heet te laten worden. Wellicht dat het theoretisch net kan. Praktisch gezien gaat het gewoon stuk. Als het ding als CB voeding bedoeld geweest is (ik begreep dat in bepaalde delen van de states deze voeding daarvoor populair was), dan gaat het nog wel (die 10A komt er vast wel uit en je bent niet continu aan het zenden).

Leuk voor CB of (in dit geval) wat lampjes bij een treinbaan. Maar verder niet echt serieus te nemen...

Met twee keer enkelzijdig bedoel je dat de helft van de bruggelijkrichter uit koperdraad bestaat (trafo met middenaftakking)?

Heb je primair de originele afvlakcapaciteit aangehouden of is die hoger dan normaal? Bij 10A belasting mag er gezien de hoge spanning best een heel forse rimpel ontstaan en misschien heeft de ontwerper daar rekening mee gehouden qua koeling.

EricP

mét CE

Met twee keer enkelzijdig bedoel je dat de helft van de bruggelijkrichter uit koperdraad bestaat (trafo met middenaftakking)?

Yep

Heb je primair de originele afvlakcapaciteit aangehouden of is die hoger dan normaal? Bij 10A belasting mag er gezien de hoge spanning best een heel forse rimpel ontstaan en misschien heeft de ontwerper daar rekening mee gehouden qua koeling.

Ik zit zelfs iets lager dan wat erin zat (nou ja, er zat 3x 4700μF, nu 5x 2200μF, volgens opdruk; ik heb ze niet gemeten). Anders kreeg ik het fysiek niet in de housing. Maar dan nog... 10A bij 5V (gemiddeld) is nog steeds 50W. Da's best een hoop voor 2 torren op een koelvinnetje. Kortom: het zal vast kunnen. Maar het loopt dan wel op z'n tenen... Overigens gaat het al een stuk beter als je een klein blowertje op het ding zet.

De PCB is van een 1203. Dat is de 3A uitvoering. Die eindtrap van 2x 2N3055 is daar los bijgeklust. De dioden zijn niet gemonteerd (op de PCB) en vervangen door een halve brugcel - met draad aangesloten. Ik heb zomaar het idee dat hier niet zo heel lang over nagedacht is. Meer een 'dit zit snel in elkaar met wat we hebben, doet het, ship-it' concept.

Maar goed, het doel waar het ding voor stond, gaat-ie redden. Dus wat dat betreft 'missie geslaagd'.