Hulp bij ombouw retro TV uit '77

Beste CO'ers,
Ik zou wat hulp kunnen gebruiken bij een projekt.
Ik heb een klein zwartwit tv-tje gevonden waarin ik een mediaplayer wil bouwen.
Het gaat om Videoton MiniVidi tc1620 uit 1977
De media player die ik er in wil bouwen komt uit een Popcornhour a-100, maar het gaat nu in eerste instantie om een video-vraag.

Dit is de TV:
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/tv_videoton_tc1620_ocu_mini_vidi__1977_.jpg

De tv heeft alleen een antenne-ingang. En de mediaplayer heeft alleen composiet(CVBS), HDMI, SVHS en RGB(component) uitgangen.

Nu heb ik de volgende vragen;
Is het mogelijk om ergens in het circuit, na de tuner, een 'gewoon' composiet signaal 'in te prikken' zodat het beeld van mijn media-player kan worden weergeven op het zwart-wit scherm?
Zelfde vraag voor de audio.
Overigens kan ik me herinneren dat in Hongarije/Polen (waar dit toestel vandaan komt) een ander PAL-systeem werd gehanteerd dan in NL. Zorgt dat voor extra problemen, of heeft dat alleen met de tuner te maken?

Ik heb het schema van de tv, alleen ben ik geen electronicus. De PDF is te groot om in het uploadarchief neer te zetten, maar kan ik desgewenst mailen. Overigens zijn de bijschriften in het Hongaars.

Alvast dank voor uw antwoord.
Daan

Hoi,,

Als je niet zeker bent of het tv systeem overeenkomt sluit dan eens een video recorder aan , deze heeft een antenne uitgang.

Als dat werkt kun je dat zo laten , of je kunt zoiets kopen http://www.mcsnet.nl/nl/dept_98.html

bert.

Henry S.

Moderator

Op 4 februari 2011 17:35:20 schreef daandump:
Overigens kan ik me herinneren dat in Hongarije/Polen (waar dit toestel vandaan komt) een ander PAL-systeem werd gehanteerd dan in NL. Zorgt dat voor extra problemen, of heeft dat alleen met de tuner te maken?

Daar was SECAM D/K in gebruik, beeld maakt bij een z/w tv niet uit. Maar de beeld/geluid-afstand is groter, je zal alleen ruis horen. Dit is wel door iemand met kennis aan te passen.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Golden Member

Wat een prachtig TV'tje ;-) Liefst zo verbouwen dat hij weer origineel te maken is als het zo uitkomt.

Overigens zou een beetje geoefende TV-monteur met schema erbij het ding makkelijk moeten kunnen ombouwen.

Het schema kan je (als het er nog niet staat) kwijt op www.eserviceinfo.com (opsplitsen met winrar in stukken van 3MB) of op www.elektrotanya.com (lastiger qua taal en eerst inschrijven). Die sites zijn daar speciaal voor bedoeld.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ivm het niet aanwezig zijnde galvanische scheiding van het lichtnet is het levens gevaarlijk een media player direct aan te sluiten,het chassis staat onder netspanning.het is verder zonder aanpasingen ook niet mogelijk om er achter de tuner "MF gedeelte, een video signaal in te voeren,om zo doende beeld te krijgen,syc en beeld signaal zijn gescheiden.

maartenbakker

Golden Member

Het is niet gezegd dat er geen galvanische scheiding is. Sterker nog, ik vermoed dat die er wel is! Schema zal uitsluitsel bieden.

AANVULLING: Inderdaad netgescheiden, dat zijn die toestellen 9 van de 10 keer. Videosignaal zou je wel ergens rond de kontrastpotmeter kunnen injecteren, audiosignaal in de buurt van de TBA120. Nu even geen tijd om het exact uit te zoeken (vrij onoverzichtelijk schema).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 4 februari 2011 19:12:53 (51%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het schema is hier te vinden:
http://elektrotanya.com/videoton_tc1620_mini-vidi_sm.zip/download.html
In het hongaars dus :-)

Overigens werkt de tv ook op 12V, dus is te scheiden van het lichtnet?

Shiptronic

Overleden

Beeldbuis eruit, kleuren TFT/LCD scherm terug Plaatsen ;)

Hoeveel Inch is het sherm ?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 4 februari 2011 19:04:55 (21%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

't is dat je er een knipoog achter zet.... Overigens kan zoiets natuurlijk wel, maar dan het binnenwerk graag bewaren en niet zagen of boren. Alternatief is natuurlijk een afgietsel van de kast maken en in massa gaan produceren met een LCD erin ;-)

Het schema zegt 16 centimeter, zichtbaar dus iets minder.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 4 februari 2011 19:19:02 (21%)

TFT plaatsen met een knipoog.....Barbaren! (met een knipoog)

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.

Klopt, het is een 16cm scherm.
Die 16 cm TFT ligt al klaar voor als echt niets meer lukt...

Overigens heb ik inmiddels wel beeld op het toestel (via de antenne-ingang) maar heb ik toch het idee dat er een tuner probleem is; zie foto. Zou dat aan de afwijkende PAL-versie kunnen liggen? Overigens is er wel geluid bij.
Het beeld staat wel stil maar ik krijg 'm verticaal niet op de goede plek. Bovendien flikkert het nogal.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/imag0257.jpg

Ook qua scherpte lijkt het me beter om 'composiet-in' te proberen.

Kan ik gewoon met een testpen -verbonden aan een videosignaal- gaan prikken in de buurt van de contrast potmeter, zoals maartenbakker voorstelt?

Dus je wilt met een laagohmige video uitgang (dat is bijna een kortsluiting) ergens gaan zitten prikken?
Lees eens de laatste twee zinnen van die kleine grijze lettertjes
onderaan deze reactie!

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
maartenbakker

Golden Member

Er moet natuurlijk wel een koppelelco tussen. Ik moet zo de deur uit, dus nog geen tijd gehad om me er helemaal in te verdiepen, maar als ik zo snel kijk wordt de sync ook ergens in de buurt van die contrastpot afgetakt, dus het lijkt me een goede plek om te beginnen.

@maartenbakker; alvast bedankt voor het meedenken en de adviezen. Ik hoop dat je me tzt ook kan uitleggen hoe ik met koppelelco kan gaan proberen.

@McDuff; Ik snap uit je reaktie dat mijn voorstel geen verstandig plan is. Zoals je in mijn startpost hebt kunnen lezen ben ik geen electronicus en stel ik juist mijn vraag hier op het forum omdat ik graag advies wil. Als je een idee hebt hoe ik wél verder kom dan hoor ik het graag. Alvast bedankt.

Henry S.

Moderator

Op 4 februari 2011 19:31:00 schreef daandump:
Overigens heb ik inmiddels wel beeld op het toestel (via de antenne-ingang) maar heb ik toch het idee dat er een tuner probleem is; zie foto. Zou dat aan de afwijkende PAL-versie kunnen liggen? Overigens is er wel geluid bij.

Het is geen PAL, dat is een kleurenstandaard en het is een zwart/wit TV. Je hebt geluid omdat je verkeerd op het beeld heb afgestemd.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Heb destijds ook een K9 voorzien van een video (5 polig din)aansluiting.
Hier was een schakeling voor uit de elektuur destijds.
Zelf bediende ik deze met de toonschakelaar waarmee ik een relais liet switchen.
Uiteraard zat er na die ingreep een scheidingstrafo voor de televisie.
De V2000 welke ik toen had gaf in ieder geval een aanzienlijk beter beeld op die manier.
In dit geval moet dat dus ook te doen zijn.
Zie er echter het nut niet van in, leuk voor de hobby dat wel maar geheel zinloos.
Houdt het apparaat origineel en hij zal wat waard zijn.
Ga je sleutelen dan is het toestel waardeloos geworden.
Eerlijk gezegd vind ik het ook een werkelijk afzichtelijk apparaat, MAAR smaken verschillen

Aha. Dat heb ik dan weer over tv-systemen geleerd.
De afstemming krijg ik echt niet beter, zowel qua beeld als geluid.
Dat geldt voor alle zenders die ik kan ontvangen.Eerlijk gezegd vermoed ik dat het toestel gewoon geschikt is voor 'ons systeem' (of al is aangepast), en dat er iets niet goed is in de beeld-sectie. Wat ik zie is een beeld in tweeën met een zwarte balk die in het midden va het scherm blijft hangen. Ook zie ik een spiegelbeeld er doorheen en wat diagonale lijnen.
Uit ervaring weet ik dat het vaak al voldoende is om wat elco's te vervangen, heeft iemand tips waar ik het beste kan beginnen? Rond de TBA950-2x?
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/minividi%20opengeklapt.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/minividi%20bovenaanzicht.jpg

Ik heb inmiddels de kast opengeschroefd en dat is wel avontuurlijk. De behuizing schuift er in z'n geheel naar achter toe af.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/minividi%20tuner%20kant.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/minividi%20beeldkant.jpg

Zowel aan de boven- als aan de onderkant kan de print naar buiten klappen en kun je zien hoe in communistisch oost-europa werd ontworpen. En ik moet zeggen; (als verzamelaar van retro-electronica) het ziet er voor die tijd nog best degelijk uit, zeker als je 't vergelijkt met mini-elektronica uit japan.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/minividi%20onderkant%20print.jpg

Op de prints staat keurig aangegeven waar de meetpunten zitten, wat je er zou moeten meten en hoe dat er uit zou moeten zien.
Helaas ben ik geen tv-technicus dus kan ik daar niets mee.

Voor de volgers van dit topic heb ik wat nieuwe foto's erbij geplaatst. Tips blijven welkom!

@TV Don: Natúúrlijk is het geen schoonheid, dit apparaat. Maar dat is inderdaad juist wat ik er zo leuk aan vind.

Het doel is hier wat elektronica bij te bouwen zodat ik dit ding als mediaplayer kan gebruiken. Films vanaf het netwerk afspelen op mijn TV, via de HDMI-uit van de mediaplayer. Waarom dan de wil om het zwartwit schermpje ook nog aan te sturen?
Omdat mijn mediaplayer ook mijn 700+ cd-collectie vanaf de server afspeelt, en ik het niet fijn vind om dan mijn grote breedbeeld tv aan te moeten zetten om naar het goede cd-tje te navigeren. Vandaar.

Ook als dit niet gaat lukken, wil ik nog steeds normaal beeld op dit ding kunnen zien, ook op antenne. Zonder beeld is dit ding ook voor verzamelaars namelijk niks waard. Mocht je dus tips hebben hoe ik weer normaal beeld krijg dan hoor ik het graag!

Kortom; hobby en een lichte voorliefde voor lelijke 70's spulletjes.
Het kan ook erger: 70 en een voorliefde voor lelijke hobby's...

Op 5 februari 2011 00:02:09 schreef TV Don:

Eerlijk gezegd vind ik het ook een werkelijk afzichtelijk apparaat, MAAR smaken verschillen

Daar kan ik inkomen ...

Dit is geen evangelie maar een bescheiden mening
Turbokeu

Golden Member

Op 5 februari 2011 00:02:09 schreef TV Don:

Ik vind het zeker niet lelijk maar wel een typisch voorbeeld van de in de jaren '60-'70 geldende 'moderne' vormgeving voor apparatuur en meubilair.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Typisch jaren 70 design. Mooi hoor!

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
maartenbakker

Golden Member

Wat betreft het inkoppelen van het videosignaal met een elco, denk ik dat het artikeltje van Elektuur (heb ik ooit ook gelezen) het beste kan helpen, misschien zwerft dat bij iemand rond?

Je kan ook naar het versterkertrapje met de BC182 kijken dat iets vergelijkbaars doet, maar ik durf niet helemaal te zeggen hoe dat met de signaalniveau's gaat en wat je exact moet loskoppelen. Daarvoor zou ik zelf ook dingen moeten gaan meten en proberen.

schakeling betrof iets meer dan een elco, div halfgeleiders en je moest hem ook instellen.
Werkte perfect en zal ook in deze schakeling zeker werken.
Was alleen begin jaren 80 dus of je dat nog gaat vinden?
Is de bibliotheek van Rotterdam zal je wel een ingebonden boekwerk vinden.
Nostalgie, stonden leuke dingen in die elektuur

Ik ga vanavond eens naar de bibliotheek om naar de Elektuur te zoeken.
30 jaargangen elektuur op microfiche... wish me luck!
Heeft er iemand nog tips om het normale beeld (via de antenne) weer fatsoenlijk te krijgen?
(Zie beschrijving boven)
groeten,
Daan

Doet het t.v'tje het al weer?

probleempjes met de synchronisatie mischien? In electuur hebben verschillende schakelingen gestaan om een video aansluiting op een tv te maken.

Uitgang tuner is niet de juiste plaats. Daar staat een mf signaal. ik dacht iets van 34 MHz ofzo. Weet het niet exact meer. Dat MF signaal gaat via een filter splitter naar een AM en een FM detector. Bij secam is die laatste dacht ik ook een AM detector. Secam had dacht ik AM geluid.

De splitter zorgt dat het beeld gedeelte 0-5,5 Mhz naar de AM detector gaat. Het 6,5 Mhz signaal gaat bij het nederlandse pal systeem naar de FM Detector. Vaak een TBA120 chip.

Aan de uitgang van deze (tba120) chip zou je een extern audio signaal in kunnen koppelen. Wel met een koppel c-tje en mischien wat weerstandjes om de impedantie juist te maken.

Het video kun je inkoppelen na de am detector. Dat kan alleen met een schakelaar waarmee je kiest tussen tv-ontvangst en video. beide tegelijk gaat niet.

Ik kan je niet meer details geven omdat de schema's hier niet leesbaar zijn. De getallen die ik geef zijn mischien ook niet helemaal juist. De strekking wel.

Sloop dat t.v.-tje niet. Het is best wel iets waard. Er zijn mensen die dit soort mooi door lelijkheid dingen verzamelen.