Problemen met zelfbouw versterkers

Hallo allemaal ik heb een probleem met mijn beide zelfbouw-versterkers.

Even een beetje uitleg:

  • versterker 1 is gebouwd met een TEA2025B(ja de 16-pinner)en oscilleert erg, de lage tonen komen ook voor geen meter door(misschien door verkeerde ingang-c'tjes en r'tjes).
    datasheet
  • versterker 2 is gebouwd met een KA2211 van Samsung-semi
    (ja uit de 80's) en oscilleert ook als een gek. Hier komen de tonen soms wel gewoon door, maar het fluit en bromt heel erg (en heet wordt hij ook nog, op z'n originele print werd hij niet heet maar die print was allesbehalve klein:p).
    schema
  • Ze zijn beide op gaatjesprint gebouwd (versterker 1 in een ic-voetje en versterker 2 direct op gaatjesprint)
  • misschien ligt het aan mijn crappy lay-out

Doelen:

  1. versterker 2 moet goed werken;)
  2. misschien versterker 1 ook nog werkend krijgen
  3. misschien makkelijkere ic'tjes
Bezoek mijn site! | Geen project is compleet zonder 4000 series ICs!
Henry S.

Moderator

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Schematjes zijn niet al te complex...
hoe heb je ze opgebouwd?? Geetst of gaatjes print...

misschien beetje overbodige vraag:
elcotjes er goed op zitten?? (+ & - niet omgedraait)

[edit]
srry las het net in de post van de TS: gaatjes print

[Bericht gewijzigd door Red-E op donderdag 10 februari 2011 19:11:10 (16%)

Gr. Red-E || There are only 10 types of people in the world. Those who understand binary, and those who don't ||

Wat voor voeding gebruik je ?

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Misschien wat foto's van de pcb's?
heb in het begin de beginners fout gemaakt van de ground gewoon rond te laten gaan.
nu weet ik dat je telkens van de ground van een elco moet vertrekken.
(ster-achtig aansluiten.)

Wisdom comes by the ages... and with some people by the centuries.
DE OLDE

Overleden

Op 10 februari 2011 18:59:29 schreef Dennis_:
Hallo allemaal ik heb een probleem met mijn beide zelfbouw-versterkers.

Even een beetje uitleg:

  • Ze zijn beide op gaatjesprint gebouwd (versterker 1 in een ic-voetje en versterker 2 direct op gaatjesprint)
  • misschien ligt het aan mijn crappy lay-out

Doelen:

  1. versterker 2 moet goed werken;)
  2. misschien versterker 1 ook nog werkend krijgen
  3. misschien makkelijkere ic'tjes

Ze zijn gebouwd op gaatjes print, dit in combinatie met de ic's heb je heel gauw oscillatie, zoals je merkt.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

@Henry S. hier heb ik even een paar foto's online gezet:
versterker1
achterkant versterker1
versterker2
achterkant versterker2

@Roland van Leusden
Als voeding gebruik ik:
Een 9.6Volt accupack bij versterker1
Een 13.2Volt gestabiliseerde netvoeding bij versterker2

@Red-E
ik geloof niet dat ik de elcotjes omgedraaid heb

Bezoek mijn site! | Geen project is compleet zonder 4000 series ICs!

Dit zou niet door 'Hollands next top design' komen...

Een versterker met ieniemienie dunne draadjes is sowieso een stom idee, condensatoren die met lange draden aan de print zijn vastgemaakt, elco's die niet eens aan hun eigen eilandje vast zijn gesoldeerd.

Zet sowieso tussen de + en de - van de chips (zo dicht mogelijk bij de chip) een condensator (geen elco) van 100nF) tegen de storing.

Accupack als voeding is prima, daar kan de storing in ieder geval niet vandaan komen.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Henry S.

Moderator

Voor audioingangen afgeschermde kabel gebruiken.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

@Muddy

Dit zou niet door 'Hollands next top design' komen...

Ik weet, maar ontwerpen op de computer is makkelijker dan even snel iets op een printje te solderen. Ik ben ook nog maar een beginner, ik moet nog veel leren... Ook met ontwerpen!

@Henry S. ik heb geen afgeschermde kabel, zijn getwiste kabels ook goed?

Bezoek mijn site! | Geen project is compleet zonder 4000 series ICs!

Wat je niet hebt kun je kopen. Twisten is beter, maar het is een asymetrische aansluiting, dus heb je een afscherming nodig met een kern in het midden. Coaxiaal dus.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

ik vind we gaan een klein beetje off-topic

Mijn eigenlijke vraag was hoe ik het geluid goed kan krijgen of hoe ik het lay-out aan kan passen zodat het wel goed werkt(een beetje ruis is ok maar brom en gefluit moeten weg, ook met open ingangen.)

@flipflop Eigenlijk gaat het er alleen dat het spul niet meer oscilleert. Als ingang wil ik uiteindelijk twee tulpstekkers of een jackplug gebruiken.

Wat je niet hebt kun je kopen.

dat is waar

Bezoek mijn site! | Geen project is compleet zonder 4000 series ICs!

Lijkt me nog prima on-topic eigenlijk.
Er zijn wat regels waar je je aan moet houden bij versterker ontwerpen. Zijn al een beetje genoemd. Zo wat in me opkomt:
- Gebruik een laagohmig ground pad. Dus niet dat dunne priegel-draad, maar wat dikker.
- Zorg dat laad-stromen van elco's niet door je signaal pad gaan. Dat speelt met name voor je ground pad. Zorg dat het richting ster-aarde gaat.
- De ingang mag de uitgang niet "zien". Dus niet de aansluitingen naast elkaar op de print.
- Zorg dat de inputs niet te hoogohmig zijn. Een 1k weerstand over de ingang bv.
- Zorg dat je voeding goed ontkoppeld is. Elco en 100n mkt oid.
- ...

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Henry S.

Moderator

Op 13 februari 2011 13:10:25 schreef Dennis_:
ik vind we gaan een klein beetje off-topic

Veel succes zonder afgeschermde kabel dan maar...

Kom op, niet te eigenwijs, en kijk bijv eens naar de layouts in de datasheets. Op het forum zijn ook genoeg voorbeelden te vinden, met uitleg.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

@Henry S. oké ik ga het forum even doorzoeken, ik heb even in een Cross reference geken ken en kwam op dit uit (op blz.9 staat pcb layout voor stereo-mode)

Bezoek mijn site! | Geen project is compleet zonder 4000 series ICs!

Bromt, piept, fluit je versterkers ook als je de ingangen kortsluit?

@ohm pi weet ik niet vanmiddag nog eens even proberen (nog niet uitgeprobeerd), want nu zit ik nog op school;(

Bezoek mijn site! | Geen project is compleet zonder 4000 series ICs!
pa3gws

Golden Member

op blz.9 staat pcb layout voor stereo-mode

Die layout is prima op gaatjes print na te maken.
Gebruik voor de sporen blank montage draad en soldeer het op enkele punten vast.
NIET helemaal vol klodderen met soldeer dus. :-)
En buig de draden van componenten en het montagedraad netjes met een tangetje om dan zit het strak en ziet het er strak uit.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

@ohm pi als is de ingang naar GND kortsluit dan is hij stil

@pa3gws met 1,5mm² installatiedraad uit een NYM-J-Kabel?

Bezoek mijn site! | Geen project is compleet zonder 4000 series ICs!
pa3gws

Golden Member

Nee veel te dik neem een stukje UTP kabel met massive aders haal daar de adertjes uit en strip ze.
Of als je het ergens kan vinden massief beldraad dat is ongeveer hetzelfde.
Kortom een massief stukje koperdraad met een diameter van ongeveer 0,5 mm.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Henry S.

Moderator

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

@pa3gws ik heb alleen wat telefoonkabel alleen de vraag of ik dat mag gebruiken.

Bezoek mijn site! | Geen project is compleet zonder 4000 series ICs!
pa3gws

Golden Member

Dat is prima beruikbaar aders eruit halen strippen en gaan met die banaan. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Als de ingang kortgesloten is zijn je versterkers stil. De ingang pikt dus de rotzooi op. Je kunt het oppikken van rotzooi verminderen door de ingang te voorzien van afgeschermd draad (buitenmantel aan massa en binnenader naar geluidsbron) en door de ingang te voorzien van een zo laag mogelijke weerstand naar massa.
Over de dunne draadjes zou ik me maar niet te veel aantrekken. Laat muddy maar eens aantonen (met een berekening) dat je versterker oscilleert door die dunne draadjes. Dikkere draden hebben wel het voordeel dat er grotere stromen doorheen kunnen vloeien voordat deze verbranden. Veel belangrijker is dat je de ingang zoveel mogelijk vanaf de IC-pen bedraadt met afgeschermd of (bij gebrek aan beter) met getwist draad.

Dik draad is lager impedant. Dus (bv) laadstromen van een elco hebben minder effect op je audio. Een gnd vlak is het beste omdat het zo'n lage impedantie heeft. Dun draad is dus niet goed, maar het werkt wel (blijkbaar).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein