Internetkabel gebruiken als besturingskabel?

Is het mogelijk om internetkabel te gebruiken om een relais aan te sturen?

Waarom?
Omdat ik met/voor een klant bezig ben om voor in zijn winkel/werkplaats een kast te maken met een aantal "geheime vakken"
En deze moeten geopend en gesloten worden met lineaire servo's.

Nu moet alles natuurlijk zo onopvallend mogelijk zijn, en is het niet mogelijk om ergens knopjes te plaatsen, want dit zou dan zichtbaar zijn, en dat is dus niet de bedoeling.

Nu is het niet vreemd dat er een contactdoos in de kast zit met internet aansluiting, en deze wil ik dus gaan gebruiken om het een en ander aan te sturen, de kabel die er dan in komt, kan de klant dan in een soort afstandsbediening aansluiten, waardoor het een en ander aangestuurd wordt.

Dus de grote vraag is dus, kan ik zo'n kabel gebruiken om een relais aan te sturen zonder dat de boel kapot gaat?

maartenbakker

Golden Member

Zolang je niet tegelijk internet over de kabel jaagt (wtf? internetkabel daar kan per definitie toch alleen maar internet over?) zal dat wel kunnen, zolang je het niet te bont maakt.

Je specificeert verder niet wat voor kabel, en ook de voor de relais benodigde spanning en stroom blijven een raadsel.

Ik zal dus maar uitgaan van CAT-5 UTP-kabel inplaats van coax of tokenring (mijn glazen bol is in een bijzonder heldere bui vannacht, nog de naweeen van de volle maan enzo). Dergelijke kabel is 24AWG dik en de isolatie zal wel een voltje of 100 kunnen hebben. Dan kan je zelf nagaan of het wel of niet kan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

geen probleem met een cat5 kabel , gewoon 2 kabels maken met aan 1 kant een rj45 stekker en een adapter als 12v voeding . dan maak je op een lasdoos een aantal knoppen , je kunt er 7 relais mee aansturen dus er is wel ruimte voor diverse toepassingen .

let wel op de overzetting in de utp aansluitingen , deze zijn weleens anders en dan wisselen wat aders van plek . veel stroom kan er wel niet over 0,5mm2 per ader is dun . maar je kunt de relais in de kast zelf maken met 230v voeding uit een wcd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 21 maart 2011 07:38:11 schreef testman:...veel stroom kan er wel niet over 0,5mm2 per ader is dun . maar je kunt de relais in de kast zelf maken met 230v voeding uit een wcd.

Veel netwerkkabel heeft isolatie die gespecificeerd is tot max 300V maar dat wil niet zeggen dat je er zomaar 230 over kunt sturen. Een paar meter van die dunne kabel en de beveiligingen reageren niet meer bij kortsluiting. Dat geldt overigens voor alle spanningen: een goede zekering is absoluut noodzakelijk om brand bij kortsluiting te voorkomen.

Ik heb momenteel "gewone" relais liggen die ook in de autotechniek gebruikt worden, dus voor 12volt, wat deze verder aan stroom gebruiken weet ik niet.
De relais moeten dan een aantal servo's gaan aansturen.

De rede van internet kabel is eigenlijk omdat dit in me op kwam toen ik deze zag liggen, de klant wil dat het totaal niet zichtbaar is dat er bewegende delen in de kast zitten, en hij wil ook geen losse aansluitingen of wat dan ook, maar aangezien er wel vaker internetaansluitingen zitten op sommige plaatsen dat het niet apart is, vondt ik het wel wat om dit te proberen.

De kabel die ik heb liggen heeft de volgende opdruk:
Nexans UTP Flex category 6 Patchable EC Verified 4PR 7x0,2 Lu4604 009995M

Mij zegt het niks maar mischien kunnen jullie hier iets uit halen?

Alvast bedankt!

7x0,2 mm2, dat is dus 0,2 mm2 per ader.

Dat is niet heel veel. Een of 2 ampere houd het wel op.

12 volt relais, ik weet niet hoeveel relais je moet aansturen en hoe lang is de kabel?

Fordman
Shiptronic

Overleden

De boel daadwerkelijk via het netwerk sturen, knopjes zitten er dan niet, dat kan de eigenaar via zijn PC regelen ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

ik zou geen cat6 nemen voor zoiets. dat is een relatief dure kabel. gewoon cat 5 halen bij de bouwmarkt (evt massieve aders omdat die volgens mij dikker zijn)

Ik schakel een 12 volt relais via een Cat5 kabel over een afstand van 25 meter. hierbij gebruik ik slechts 1 aderpaar. Nog nooit problemen mee gehad. Het is wel een klein relais, ik denk 100 mA ofzo.

Aangezien je 4 paren en 8 aders hebt, kan je doodsimpel 7 relais sturen zonder bijzondere signalen. Veiliger is natuurlijk een "geheim" protocol. Conrad heeft zoiets dacht ik, meerdere relais schakelen over een 2 draads verbinding. Zal wel serieel met eigen protocol gebeuren.

nog veiliger (maar moeilijker) is een uC te nemen en werkelijk een toegangscode vragen.

Al overwogen een werkelijk draadloos systeem te maken met bijv. Xbee als communicatie ? Dan kan men zoeken tot men een ons weegt naar de verborgen schakelaar.

Klinkt mij in de oren als geen enkel punt. Een paar 12V relais aansturen moet - zeker als de kabel niet al te lang wordt - makkelijk lukken over een stuk cat5. Eventueel meerdere aders gebruiken. In geval van nood gewoon dat signaal over je cat5-kabel als stuursignaal gebruiken en een buffertje (transistor of heel licht relais ofzo) om je uiteindelijke relais aan te sturen.

Optioneel zou je ook nog 4 aders kunnen voorzien van netwerk, dan merkt echt niemand er wat van aangezien het gewoon werkt als je je laptopje inprikt.

Een andere optie is capacitieve schakelaars gebruiken die achter een plank zitten. Zie je ook niks van. Of magneetschakelaars... enz enz..

If you want to succeed, double your failure rate.

Qua schakelen over een netwerk zal mij niet gaan lukken, daar heb ik simpelweg geen verstand van.

Ik heb toevallig een hele bos van die kabels liggen, ik denk dat de kabel niet langer hoeft te zijn dan een meter of 2.
Dus als ik deze kan gebruiken zal ik dit doen.

ik heb ook aan magneetschakelaars gedacht, maar er moeten een stuk of 4/5 relais worden aangestuurd, die dmv een puls gaan worden aangestuurd denk ik, dus het is puur een kwestie van een puls.

De bedoeling is, dat als het lukt er nog 1 of 2 van deze kasten worden gebouwd in de zaak, en dan ook nog 1 of 2 bij hem thuis, en dan zou het mooi zijn als dit alles met 1 kastje bediend kan worden.

Shiptronic

Overleden

Op 21 maart 2011 19:26:21 schreef roy84:
Ik heb toevallig een hele bos van die kabels liggen, ik denk dat de kabel niet langer hoeft te zijn dan een meter of 2.

Eh, dus je gaat de kabel nog zelf aanleggen ook? Dan kun je toch eender welke kabel door een gootje leggen en RJ45 aflassen in die doos? Hoeft dan niet eens cat5 te zijn (als daar het probleem al zou liggen).

maartenbakker

Golden Member

Overigens zou ik de kabel dan pertinent NIET op RJ45 aflassen. Er zal maar iemand per ongeluk een computer of telefoon op aansluiten, die dan met een beetje pech niet lang leeft.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dat is nou juist was TS wil, om het zo te maken dat het er gangbaar uitziet. Ik zou het zelf ook anders oplossen, maar zoals ik het nu begrijp wordt de oplossing niet in een ruimte gebruikt waar jan en alleman z'n laptop in zou prikken.

Als je die stuursignalen op de aderparen houdt die men bijvorobeeld ook vaak voor PoE gebruikt, dan lijkt er mij niet veel om je zorgen over te maken.

PoE hoeft geen eigen paren te gebruiken, en in het geval van 1000baseT kan het niet eens (alle vier paren in gebruik). De spanningsbron zal bij (802.3at) PoE de spanning alleen inschakelen als het apparaat aangeeft PoE te ondersteunen. In principe is ethernet differentieel en zou het galvanisch gescheiden moeten zijn, dus zolang er geen DC spanning tussen de twee aders in een paar zit zou het goed moeten gaan met DC, maar ik zou toch zorgen dat het niet in een laptop kan, bv. andere stekker die oppervlakkig op 8P8C lijkt, zoals RJ-45.

[Bericht gewijzigd door alson op dinsdag 22 maart 2011 21:20:21 (18%)

Als je zorgt dat de stekker er niet uitkan, kun je er niks verkeerds in doen ook. Dus vastzetten met een druppel secondenlijm en het kan niet meer verkeerd gaan.

Shiptronic

Overleden

@Corne, dat stookt niet met de werkelijkheid, alles wat fout kan gaan , gaat fout.(Wet van Murphi)

Daarom lijken met thouthschakelaars ook niet handig, die worden perongeluk aangeraakt, en zie de kast gaat open ;)

Maar kun je de kabel niet onzicht baar weg werken? of draadloos ?

RFID zou je ook nog onzichtbaar weg kunnen werken

Ik heb al voorgesteld om het draadloos te doen, door bijvoorbeeld hetzelfde systeem als een cv van een auto, kan ook aan de sleutelbos en is niet opvallend, maar dat wil de beste man niet, zal denk ik wat met de leeftijd te maken hebben, de man is wat op leeftijd en knap eigenwijs heb ik al gemerkt haha.

Het moet zoals hij het wil en niet anders, ik zou het zelf ook met bijvoorbeeld een reed contact ofzo schakelen, of met een ander "draadloos" systeem, maar de man wil het met een stekker en een kastje, waarom de beste man hier aan vast blijft houden weet ik niet, en eerlijk gezegd maakt het mij niet zo heel veel uit, ik doe gewoon wat de man mij gevraagd heeft, onder het mom van "klant is koning"

het is in een winkel/werkplaats, en hij heeft vrij kostbare producten liggen, die hij gewoonweg wil opbergen, waaronder ook bijvoorbeeld zijn omzet/dag opbrengst die hij gewoon niet thuis wil hebben, en het niet elke dag naar de bank wil of kan brengen.

Shiptronic

Overleden

Kijk dat verhelderd de boel al

@gj , ik doelde op een adapter met 7 schakelaars die over de cat5 de losse relais schakelen , die dan op hun beurt weer 230v schakelen . 230v over cat5 was niet het idee.

overigens is de isolatie te dun om er 230v overheen te trekken .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Gebruik je toch gewoon hele kleine stuurspanningen, gaat die verkeerd ingestoken laptop echt niet van kapot hoor.

GJ_

Moderator

Op 23 maart 2011 00:20:23 schreef testman:
overigens is de isolatie te dun om er 230v overheen te trekken .

De meeste CAT 5 heeft 300V isolatie.
Maar inderdaad: om het voor 230V te gebruiken zou me idd toch wel te ver gaan. Ik denk dat die classificatie vooral van nuit is om hem samen met 230V in 1 pijp te kunnen trekken.

Anoniem

Op 23 maart 2011 09:50:12 schreef GJ_:
[...]
De meeste CAT 5 heeft 300V isolatie.
Maar inderdaad: om het voor 230V te gebruiken zou me idd toch wel te ver gaan. Ik denk dat die classificatie vooral van nuit is om hem samen met 230V in 1 pijp te kunnen trekken.

Dat valt wel mee.
Enkele jaren geleden was er een denkpiste om straatcabines voor internet (VDSL2) te voeden via ongebruikte paren in een telefoonkabel.
De spanning bedroeg 325VDC en de stroom was begrensd tot 60 mA om veiligheidsredenen. Dat ging prima.

Maar dat waren degelijk ontworpen voedingsmodules.
En degene die het installleerden wisten drommels goed waar ze mee bezig waren.
Ik vraag me alleen af of het aan te raden is naar veiligheid toe om zulke werken voor derden te laten uitvoeren door een duidelijk onervaren persoon.
Moest het een kant en klaar plug en play apparaatje zijn zou ik zeggen, alla, maar experimenteren met gevaarlijk hoge spanningen bij klanten zou ik toch sterk afraden.

bprosman

Golden Member

Murphy kennende... hoe hoger en schadelijker de spanning op een als "Ethernet vermomde" aansluiting, hoe eerder er iemand een laptop oid in propt.

Groeten, Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.