Audio installatie in bus

Heren/Dames,

Ben al een tijdje aan het nadenken over een audio installatie voor in een bus/touringcar. De bus rijdt met enige regelmaat langs verzorgingshuizen om mensen een leuk dagje te bezorgen. Allemaal vrijwilligers. Er wordt ook regelmatig een gids in gehuurd om wat over de betreffende bezienswaardigheden te vertellen.

Hebben nu al een aantal keer de vraag gehad of we geen audio installatie kunnen inbouwen.

Speakers en een radio hebben we reeds gesponsort gekregen van een bedrijf. Zo ook een omvormer van 24 naar 12v. Dit zit inmiddels ingebouwd en werkt prima. Dus kunnen radio,CD of USB afspelen. Maar nu zou ik de installatie graag willen uitbreiden met een microfoon. De radio voorziet helaas niet in deze mogelijkheid. Dus heb ik nu op zoek naar een losse versteker hiervoor. En dan iets met een schakelaar maken zodat we kunnen schakelen tussen microfoon/radio. Mooiste is natuurlijk als hij overschakelt zodra je de microfoon aan zet. Maar dat is niet zo heel erg belangrijk.

Nu heb ik al een tijdje zitten googlen, maar kan niet echt wat vinden. Ja Blaupunkt heeft een coach line met alles er op en er aan. Maar dat kunnen we gewoon niet betalen en het is allemaal vrijwilligers werk.

Kan iemand hier mij een leuke tip geven? Ik zeg er overigens wel bij dat het best wat geld mag kosten. 12 of 24v dat maakt niet uit.

Of misschien is er wel een (auto)radio welke voorzien is van een microfoon ingang? Dat is ook nog een oplossing.

Je kan een radio met line-in nemen, en daar een microfoonversterker voor plaatsen

Dat is eigenlijk geen gek idee! Volgens mij heeft deze radio niet maar dat zal ik even nakijken.

Zoiets als dit zou ik bijvoorbeeld kunnen gebruiken dan? http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=197688

afhankelijk van het merk radio en de opties zijn er wel wat mogelijkheden, zo heb ik een 2 tal jaar geleden ook een nieuwe autoradio gekocht deze heeft (BT, CD, USB, SMD, line in , IR) alles samen heeft het me iets van een 100 euro gekost.

(radio, omvormer van connectors (gemakkelijkheid), en nieuw frontplaatje om radio in te werken)

wat voor radio is het (merk + typenummer)

mogelijk is er wel wat op aan te sluiten op een of andere manier.

anders zou je nog een apart systeem kunnen maken met eigen eindversterker. en dan zou je bijvoorbeeld een relais op kunnen nemen in de speakerkabels die je schakelt tussen de radio of de microfoon.

maar line in is niet zo bijzonder meer. wij hebben een tijdje geleden een nieuwe autoradio geplaatst in de auto omdat de oude kapot was. voor 60 euro een sony met bluetooth (zowel muziek als bellen), usb, radio en cd en een line in die je hiervoor kunt gebruiken.
en dat was nog een redelijk luxe radio. er is vast wel wat goedkopers te krijgen die ook een line in heeft.

maar misschien is een aparte radio niet eens nodig, afhankelijk van de specs van de huidige

Nog simpeler is natuurlijk een MP3-->FM transmitter te kopen voor +/- 10 euro en hier op de line-input een microfooningang te maken.
Je hoeft dan alleen de zender met microfoon in de sigarettenplug steken en af te stemmen op de ingestelde frequentie.
Mogelijk dat zoeits al bestaat maar anders is het zeker zelf te bouwen :)

Je kan in ieder geval je huidige installatie behouden!

zonder prutsen kom je nergens!
fripster

Golden Member

zo'n simpel FM zendertje nemen van DealExtreme, en daar een microfoonversterkertje voorknutselen. Simpel en goedkoop. Kun je zo inpluggen in de sigarettenaansteker..

fripster

edit: piet was me net voor

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Oké, sigarettenaansteker hebben we niet. Maar die is natuurlijk zo gemaakt. Ik ga eens kijken op dealextreme.

Maar ik ga eerst even kijken of de huidige radio een line in heeft. Zou best wel eens kunnen wat er zit bijvoorbeeld ook een USB aansluiting voorop en achterop. En het is een vrij nieuw model van pioneer.

Stel dat er een line in op zit? Wat voor voor versterker zou ik dan kunnen gebruiken?