condensator ontploft bij hydrofoorpomp

Is het mogelijk dat een condensator van 50µf 450V icm een driefasenmotor van 780W op enkelfase 230V na een half uur ontploft?
of hebben ze me een aanloopcondensator aangesmeerd ipv een bedrijfscondenator, want google kan het niet vinden.
Of is het een fout van mijzelf, de motor staat op driehoek op L1 zit de nul op L2 zit een aansluiting van de condensator en op L3 zit de fase en de andere aansluiting van de condensator
De waarde van de condensator lijkt me correct want 60µf per kw x 0,780 = 46,8µf afgerond 50 µf
http://www.uploadarchief.net/files/download/p190711_10.230001.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/p190711_10.240001.jpg
dat witte staafje is een wattenstaafje

Dat ziet er verdacht veel uit als een elco, alleen geschikt voor gelijkspanning dus. Nog een wonder dat die het 30 minuten uitgehouden heeft.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Schimanski

Golden Member

Dit is geen aanloopcondensator maar een afvlak elco voor b.v. een buizenradio. 2x50µF/450V GELIJKSPANNING!

Aanloop C's zijn geschikt voor WISSELSPANING. Of 50µF te groot is weet ik niet, ik ben niet zo thuis in sterkstroom ;). Als men je dit verkocht heeft als aanloop C dan zou ik even terug gaan voor een prettig gesprek...

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Anoniem

Deze is idd 2x50UF de behuizing is massa... een oud model uit het buizen tijdperk....

Frederick E. Terman

Honourable Member

Als je de twee soldeeraansluitingen gebruikt hebt, heb je dus twee elko's in serie gebruikt, met de min-aansluitingen aan elkaar.

Grappig genoeg is dat inderdaad een veel gebruikte truc om elko's op wisselspanning te gebruiken. Maar dan gaat het niet om netspanning, maar om bijvoorbeeld gebruik in luidspreker wisselfilters.
Gedurende de éne halve periode breekt de isolatie van de éne elko een beetje af, maar dat wordt in de àndere halve periode weer geformeerd. En vice versa.

In dit geval is hij dus niet geploft door depolarisatie (dan zou het ook veel sneller gebeurd zijn), maar gewoon doordat hij de continue wisselstroom - hij dacht dat het rimpelstroom was :) - niet aankon.

Je hebt wel gevaar gelopen doordat de behuizing bij jou nu de 'middenaftakking' was; er stond de halve netspanning op.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op dinsdag 19 juli 2011 11:21:00 (21%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

maar bij 2x 50uf zouden ze toch antiparallel kunnen staan?
Niet dat het dan een geschikte elco is maar dan zou hij toch tegen ac kunnen?

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Frederick E. Terman

Honourable Member

Nee, dat kan niet. Voor de twee-elko truc moeten ze in serie staan; zo kan de ene elko de afbraakstroom van de andere beperken.

(in andere toepassingen dus; hier gaat het niet, zoals bleek)

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op dinsdag 19 juli 2011 11:24:46 (20%)

Het moet een 450Volt 50Hz zijn zoals dit voorbeeld.
afbeelding Alleen de waarde moet in dit geval 50µF zijn. En daar zit meestal al een aansluitsnoer aan.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
maartenbakker

Golden Member

Inderdaad een grappige toepassing van een elco ;-) Wel zonde van het oude beestje, dat gedoemd was te sterven. Waarschijnlijk inderdaad beide helften in antiserie en daarom nog 30 minuten kunnen volhouden.

Bij het uitzoeken van een nieuwe (folie)condensator moet er nog even op gelet worden dat dit een loopcondensator moet zijn en geen aanloopcondensator. Als je die twee soorten voor je hebt liggen met gelijke capaciteit en spanning, is de loopcondensator de grootste van de 2.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Een Philips Elco voor chassis montage. Dat ding is minimaal 35 jaar oud.

Wie heeft jou die verkocht ?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Hoe kun je zien dat het een Philips is, herken je het typenummer?

zeker een philips van een 40+ jaar oud . toen waren de 450v elco's ook nog wel groot.

een 50uf condensator voor 450v kun je beter op internet zoeken , als de winkel waar je die elco kocht nog zo'n antieke voorraad heeft.

overigens kun je de opgegeven gegevens op de motor vergeten kwa pompcapaciteit en opvoerhoogte , die zijn berekend op 3 fasen krachtstroom. nu met 230v enkel houd je daar nog maar 1/3 van over.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

@FET: Het uiterlijk is onmiddelijk herkenbaar als Philips, maar het typenummer ook.

Als ergens een nummer met 12 cijfers op staat van de vorm xxxx xxx xxxxx of xxxx xxx xxxx.x of zelfs maar een nummer van 8 of 5 cijfers (de eerste groep of groepen kunnen weggelaten worden als de ruimte beperkt is), dan is de kans groot dat dat een geldige Philips 12NC blijkt te zijn (voor producten vanaf ongeveer 1964 met overgangsperiode, voor eerdere producten gelden andere artikelnummers). Indien A-0 een datumcode is, zou ik 1970 zeggen. Dicht in de buurt van de 40 jaar die testman aanhaalt.

In mijn hoofd heb ik nog wat sanity checks voor zulke nummers, zo geven de eerste 2 cijfers het bedrijfsonderdeel of de productcategorie aan en het 3e en 4e cijfer het land. 2222 is een Nederlandse condensator, terwijl 2322 een Nederlandse weerstand is. In elk geval componenten. Hier zal ik ooit nog een gedetailleerdere verhandeling over schrijven, en tot die tijd kan iedereen die informatie heeft of zoekt over diverse artikel- en typecoderingen van Philips me natuurlijk altijd per mail bereiken. Leuke hobby om dat uit te zoeken :)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

heb deze uit een onderdelenbak op een rommelmarkt gehaald de man dacht dat deze voor een motor was, maar heb er nog een van liggen en wie hem wil hebben moet het zeggen.
@Maartenbakker dat ik een bedrijfscondensator moet nemen ipv een aanloopcondensator ben ik me al van bewust van. maar wat is de exacte maat van een 50µf 450V aanloopcondensator, want dat mag eingenlijk niet groter zijn dan 95x38 mm ivm de behuizing anders zit ik straks met 3 dozen op de pomp die bedoeld is om de kelder in een warenhuis leeg te pompen en na de zomer het zwembad.
Lijkt me niet zo handig ivm waterdichtheid.

je kunt ook een pvc buis maken met 2 doppen erop voor de elco , zet er een wartel in voor de kabel in hij is waterdicht. en 10x4 cm is zo'n ding echt wel...

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Maar weet iemand of je bovengenoemde condensator ook bij Gigatronic in Sittard kan krijgen, of is deze dan (veel)duurder.

Gewoon even Gooooogelen en anders die op kantoortijden bellen. En men weet meer.
MVG Gerard.;)

Heb de condensator gehaald bij Gigatronic in sittard en kostte ook maar 9,95euro. (en conrad durft er 24,96 voor te vragen)
De pomp loopt nu als een tierelier en de condensator wordt niet warm.
nu alleen nog een stuk pvc pijp en twee doppen voor de condenator en nog een plekje zoeken.
Deze schakelaar kan ik toch zonder problemen gebruiken op de pomp he?
Heb hem er namelijk nu opzitten.
Edit: op het bonnetje stond aanloopcondensator maar het is een bedrijfscondensator:p.

Zo zie je maar, het was wel vroegtijdig oudejaarsavond, maar men is nu goed geholpen.
De schakelaar ziet er goed uit, als men de juiste wartels maar gebruikt, en deze het liefst als het kan aan de onderzijde.
MVG Gerard.;)

Wartels doe ik sowieso altijd aan de onder- of zijkant en als het goed werkt kit ik het vaker af bij natte applicaties.

Morgen komt er een foto van de pomp voor wie het eindresultaat wilt zien.
Ik ga nu pitten.