Ja, dit was na een stuk draad van 25 meter mijn tweede antenne. Ik heb nu naast deze AV nog een dipool van 51 meter hangen (dus geen langdraad, er hangt daar 25 meter aircom+ wat naar die AV gaat, misschien zie je dat voor langdraad aan), gevoed met kippenladder en symmetrische tuner. Daarvoor had ik dezelfde lengte maar 2 meter lager op een andere plaats en met een veel langere open lijn. Dat was voor allround gebruik een betere keus, voor de lage banden is de huidige beter. Daarvoor een eindgevoede draad van 43m met een LC tuner, daarvoor een OCF dipool. Deze AV heb ik altijd naast de andere gebruikt. De AV bevalt verder gewoon goed. Ik zou hem niet willen missen. Voor dx op de hogere banden is hij erg goed. Meestal heb ik geen problemen met pile ups met maar iets van 200-300W.
Ik gebruik meestal de AV640 voor alles vanaf 40 meter, de dipool voor alles onder 40 meter. Maar ik heb de AV ook wel eens op 80 geprobeerd, wat geen succes was vergeleken met de dipool en de vorige dipool op 6 meter wat nog best aardig ging. Het stomme was dat ik daar in het techniek netje wel eens heb meegemaakt dat ik moest zenden op de vertical maar luisteren op de dipool en bij andere stations omgekeerd terwijl meestal het gewoon luisteren en zenden op de vertical het beste ging. Dat heeft daar meer met polarisatie en reflecties te maken vermoed ik.
Op 20 meter heb ik mijn vorige dipool ook wel eens vergeleken. Was een QSO met iemand in Sicilië, op de dipool hoorde mij hij goed, op de vertical niet. Maar net daarvoor had ik Marokko gewerkt wat op de vertikaal heel goed ging maar met de dipool weer niet.
De huidige dipool is een kanon op 80 en 160 maar daarboven wordt het lastig tunen. De openlijn lengte is net erg ongelukkig (zou ik eigenlijk twee keer zo lang moeten kunnen maken voor de hogere banden). Maar hij is beter om te luisteren, er komt gewoon erg veel signaal vanaf. Maar dan gebruik ik hem zonder tuner aan een racal. Achter een tuner op een amateurset maakt het weinig uit, is de dipool vaak net wat beter/rustiger maar ik zit in het vrije veld dus ik heb geen QRM vergelijk. Ik heb hem van iemand die hem weg deed juist omdat het ding erg veel QRM op pikte ten opzichte van zijn andere antenne (weet niet meer wat dat was). Maar hij zat in de stad.