Hy-gain AV640

Sinds kort is mijn vader in het bezit van een Hy-gain AV640.
Bij het in elkaar zetten van de antenne vroeg ik me af hoe deze antenen eigenlijk werkte.

Bron foto: http://www.dj2pj.de/av640_1.htm
http://www.dj2pj.de/av640pics/av640_1.jpg
Het is een eindgevoede antenne geschikt voor 6/10/12/15/17/20/30/40 meter.

De antenne is eingevoed, en de antenne word doormiddel van 2 baluns 1:1 en 1:4 richting de 50 ohm gezet. Bovenin de antenne zitten 3 toploads icm met spoelen die de antenne geschikt maken voor 15/20/30/40 meter. Dit begrijp ik allemaal nog.

Maar voor 6/10/12/17 meter heb ik niet helemaal door hoe deze aanpassing werkt. parallel langs de straler zitten 4 'stralers' die aan de onderkant gevoed worden en parallel geisoleerd mee naar boven de antenne in gaan. Dus enkel aan de onderkant gevoed en geisoleerd aan de bovenkant. de 4 'stralers' (stubs?) hebben precies een kwartgolf lengte voor 6/10/12/17 meter.

Weet iemand hoe deze aanpassing werkt?
Ik heb een site in het duits gevonden waar ze een beknopte uitleg geven. Misschien dat iemand dit voor mij kan verduidelijken.

http://www.dj2pj.de/av640.htm

Frederick E. Terman

Honourable Member

Je kunt het stubs noemen, maar een andere manier om ernaar te kijken - en veel gemakkelijker - is ze te beschouwen als gewone kwartgolf antennes.
Als één van de antennes resoneert op de werkfrequentie, zal die antenne het laagohmigst zijn en dus praktisch alle stroom voor zich nemen. De totale constructie straalt dan niet veel anders als die éne antenne.

Doordat de 'kwartgolf antennes' zo dicht bij de hoofdstructuur staan komt de lengte iets anders uit dan als ze vrij zouden staan, maar voor de uiteindelijke werking maakt dat niet zoveel uit.

Als je het programmaatje 'mmana' hebt kun je dit soort dingen zelf simuleren.
http://www.uploadarchief.net/files/download/mmana_20110720fet.png

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op woensdag 20 juli 2011 13:40:56 (11%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Fet bedankt voor je uitleg.

Nou dit was wel in mij opgekomen. De antenne die in resonantie is zal idd. het laagohmigst zijn. Maar ik werd in de war gestuurd omdat ze niet op het onderste punt van de straler gevoed werden. Dus de daadwerkelijke antenne lengte zou dan niet kloppen.

Maar dit zou dus heel goed kunnen komen omdat ze dicht nabij de metalen buis (straler) zitten dus.

Heeft er hier iemand ervaring met deze antenne ten opzichte van andere antennes?
Op internet zijn veel amateurs vol lof over deze antenne. Ik heb hem zelf nog niet geprobeerd. Nu word er gewerkt met een FD3 draadantenne. Ik ben benieuwd wat deze antenne gaat doen tov de FD3.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Er zijn meer van dit soort antennes. Elektrisch zijn ze allemaal ongeveer even goed, als er geen domme fouten in de spoelen of aansluitdoos zijn gemaakt. Ik had geweldige resultaten met zo'n antenne in de top van de mast - mooi vrijstaand tenslotte.

Maar mechanisch is er wel wat op aan te merken. Deze soort antennes is vaak vrij zwak. Let vooral op de glasfiber manchet onderaan, die wil nog wel eens uitscheuren en dan valt de boel naar beneden.
Als je (dan wel je vader) de boel kunt tuien lost dat al veel op.

Ik kon dat niet, en allemaal zijn ze uiteindelijk uit mijn mast gewaaid, totdat ik ermee gestopt ben - want echt gratis zijn ze geen van alle. Ik heb nu mijn 2m/70cm stokje maar bovenin gezet. :)

fred101

Golden Member

Ik heb er een hier staan. Werkt prima, ik had toen geen apparatuur om hem helemaal precies af te regelen. En nu ik dat wel heb is het te zwaar werk om iedere keer die mast te kantelen dus ik doe het laatste stukje gewoon met een tuner. Maar ik heb hem vorig jaar wel flink mechanisch verbeterd want dat was vrij triest. De aansluitdoos bv heeft nu verzilverde strips naar buiten richting massa en het signaal gaat nu rechtstreeks via een kabel naar de antenne. Dus niet meer via tussenschroeven en ook de verbinding met de hoofdpijp is beter.

Hij heeft eerst tui draden gehad maar het laatste jaar staat hij gewoon los te zwiepen. Gaat prima. Vogels zijn een groter probleem.

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2010/11/DSC_3791bewerkt.jpg

Sorry, kan van hieraf geen kleinere foto plaatsen
Mode-edit: Dan maar even een linkje

http://www.pa4tim.nl/?p=1173

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 20 juli 2011 23:23:21 (4%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

LOL. Volgens mij is daar wel een oplossing voor: een paar DX QSOs die uiteraard een volwassen vermogen vereisen. Zijn de beestjes niet gevoelig voor EM, dan moet je maar op het thermische effect rekenen, met een paar kW krijg je die radialen wel warm. Ik mag er niet aan denken wat het voor je SWR doet als de vogels je antenne als openbare sanitaire gelegenheid gebruiken.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Nou de antenne is inmiddels al verstevigd op een aantal punten. De antenne moet nog afgeregeld worden. Word nog karwei.
Ben zeer benieuwd hoe deze antenne werkt.

@Fred
Heb jij ervaringen met deze antenne t.o.v. andere antennes?
Ik zie dat je daar ook een longwire hebt hangen. (80meter?)

fred101

Golden Member

Ja, dit was na een stuk draad van 25 meter mijn tweede antenne. Ik heb nu naast deze AV nog een dipool van 51 meter hangen (dus geen langdraad, er hangt daar 25 meter aircom+ wat naar die AV gaat, misschien zie je dat voor langdraad aan), gevoed met kippenladder en symmetrische tuner. Daarvoor had ik dezelfde lengte maar 2 meter lager op een andere plaats en met een veel langere open lijn. Dat was voor allround gebruik een betere keus, voor de lage banden is de huidige beter. Daarvoor een eindgevoede draad van 43m met een LC tuner, daarvoor een OCF dipool. Deze AV heb ik altijd naast de andere gebruikt. De AV bevalt verder gewoon goed. Ik zou hem niet willen missen. Voor dx op de hogere banden is hij erg goed. Meestal heb ik geen problemen met pile ups met maar iets van 200-300W.

Ik gebruik meestal de AV640 voor alles vanaf 40 meter, de dipool voor alles onder 40 meter. Maar ik heb de AV ook wel eens op 80 geprobeerd, wat geen succes was vergeleken met de dipool en de vorige dipool op 6 meter wat nog best aardig ging. Het stomme was dat ik daar in het techniek netje wel eens heb meegemaakt dat ik moest zenden op de vertical maar luisteren op de dipool en bij andere stations omgekeerd terwijl meestal het gewoon luisteren en zenden op de vertical het beste ging. Dat heeft daar meer met polarisatie en reflecties te maken vermoed ik.

Op 20 meter heb ik mijn vorige dipool ook wel eens vergeleken. Was een QSO met iemand in Sicilië, op de dipool hoorde mij hij goed, op de vertical niet. Maar net daarvoor had ik Marokko gewerkt wat op de vertikaal heel goed ging maar met de dipool weer niet.

De huidige dipool is een kanon op 80 en 160 maar daarboven wordt het lastig tunen. De openlijn lengte is net erg ongelukkig (zou ik eigenlijk twee keer zo lang moeten kunnen maken voor de hogere banden). Maar hij is beter om te luisteren, er komt gewoon erg veel signaal vanaf. Maar dan gebruik ik hem zonder tuner aan een racal. Achter een tuner op een amateurset maakt het weinig uit, is de dipool vaak net wat beter/rustiger maar ik zit in het vrije veld dus ik heb geen QRM vergelijk. Ik heb hem van iemand die hem weg deed juist omdat het ding erg veel QRM op pikte ten opzichte van zijn andere antenne (weet niet meer wat dat was). Maar hij zat in de stad.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Fred bedankt voor je post.

Gister ben aan het vergelijken geweest met een antenneschakelaar tussen de FD3 longwire en de AV640. Dit heb ik alleen op ontvangst gedaan. Qua ontvangst zijn ze erg aan elkaar gewaagd. Vaak hadden ze een even hard signaal. Op 40 meter was de longwire af en toe net iets beter. Op 20 meter was het vaak gelijk aan elkaar. Soms was de vertical net iets beter en een andere keer was de longwire net iets beter.

De FD3 is eigenlijk alleen geschikt voor 10/20/40 meter. Maar op alle andere banden waar deze een enorm hoge impedantie en SWR had deed deze gelijkwaardig mee aan de vertical. (regelmatig beter zelfs)

Zou er veel verschil kunnen zitten in het zenden van beide antennes?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Antennes bij ontvangst vergelijken is heel erg moeilijk. Voor de meeste signalen maakt het namelijk niet zoveel uit waarmee je luistert.
Stel dat de ene antenne 6dB 'dover' is dan de andere. Dan hoor je het gewenste station 6dB zwakker (bijvoorbeeld 14dB over S9 in plaats van 20dB over S9), maar de storing en bandruis zijn ook 6dB zwakker (bijvoorbeeld S7 in plaats van S8).
In beide gevallen is - in dit voorbeeld - het gewenste station dan 26dB harder dan de ruis en storing, zodat je helemaal geen verschil hoort.
Nu zou je denken: dan kijk ik op de meter; maar dat helpt ook niet, want het signaal gaat in werkelijkheid zo wild op en neer (doordat het SSB is, maar nog meer door fading) dat je geen gemiddelde kunt bepalen.

Bij zenden maakt het wèl uit, natuurlijk: op de slechtere antenne kom je aan de andere kant gemiddeld 6dB zwakker binnen, terwijl de ruis/storing bij het tegenstation natuurlijk niet veranderd is.

Daar heb je gelijk in FET.
Vaak zat er niet veel verschil in de signalen. Maar we zijn gaan zoeken naar zwakke signalen, en dan overschakelen naar de andere antenne om te zien wat deze deed. Soms werd het signaal sterker, soms zwakker of in de ruis. dit proberen we zo af en toe.

Binnenkort even kijken wat het schil is met het zenden. Eens kijken of dat nog wat uitmaakt. Qua polariteit was is er trouwens ook niet echt veel verschil viel me op. Horizontaal en vertikaal maakt nou niet echt bijsterveel uit tot nu toe.

Hieruit kun je natuurlijk nooit bepalen welke antenne beter is. Maar gewoon de nieuwsgierigheid he ;-)