Hallo mensen
Ik wil nog altijd een onweer detector maken maar het meeste neemt te veel ruimte in. In de elektuur stond een tijd geleden een onweer detector maar deze vind ik niet nauwkeurig genoeg. Deze maakte gebruikt van het spannings veld dat onweer opwekt per meter op een antenne van een meter lang en deze werd door een IC geschakeld dat er voor moest zorgen dat 1 van de 2 LEDjes ging branden. Er zaten 2 LEDjes op. 1 voor als het spanningsveld "laag" lag en 1 voor als het spannings veld "hoog" was. Dus zo kreeg je een klein beetje een idee van hoe ver het onweer weg was.
Ik wil net zoiets maken maar dan nauwkeuriger. Het idee was eerst om het schema van de elektuur gewoon 4 keer na te maken met verschillende weerstand waarden. Dan had ik al 8 LED's maar dit is een beetje onlogisch en neemt te veel ruimte in beslag. Dit moet anders kunnen volgens mij.
Daarom vraag ik of jullie mee kunnen denken aan een onweer detector met 10 LED's. Hij mag eventueel ook gebruik maken van een PIC 16f84a. Hij moet dus zo min mogelijk onderdelen tellen en toch zo functioneren dat ik de afstand van onweer kan meten op 10 verschillende afstanden met behulp van het spannings veld op een antenne van een meter. Volgens electuur is het spannings veld van onweer dat ver weg is zo'n 1,3KV/m en onweer dat dichtbij is zo'n 13KV/m. Ik wil denk ik beginnen op 1KV/m en eindigen op 20KV/m.
Alle theorie, ideeen en tips zijn welkom! Ook al ben ik meer opzoek naar wat schema's omdat ik zelf een noob ben in het ontwerpen.
Alvast bedankt!
Groeten Jeroen