onweer detector eventueel met 16f84a

Hallo mensen

Ik wil nog altijd een onweer detector maken maar het meeste neemt te veel ruimte in. In de elektuur stond een tijd geleden een onweer detector maar deze vind ik niet nauwkeurig genoeg. Deze maakte gebruikt van het spannings veld dat onweer opwekt per meter op een antenne van een meter lang en deze werd door een IC geschakeld dat er voor moest zorgen dat 1 van de 2 LEDjes ging branden. Er zaten 2 LEDjes op. 1 voor als het spanningsveld "laag" lag en 1 voor als het spannings veld "hoog" was. Dus zo kreeg je een klein beetje een idee van hoe ver het onweer weg was.

Ik wil net zoiets maken maar dan nauwkeuriger. Het idee was eerst om het schema van de elektuur gewoon 4 keer na te maken met verschillende weerstand waarden. Dan had ik al 8 LED's maar dit is een beetje onlogisch en neemt te veel ruimte in beslag. Dit moet anders kunnen volgens mij.

Daarom vraag ik of jullie mee kunnen denken aan een onweer detector met 10 LED's. Hij mag eventueel ook gebruik maken van een PIC 16f84a. Hij moet dus zo min mogelijk onderdelen tellen en toch zo functioneren dat ik de afstand van onweer kan meten op 10 verschillende afstanden met behulp van het spannings veld op een antenne van een meter. Volgens electuur is het spannings veld van onweer dat ver weg is zo'n 1,3KV/m en onweer dat dichtbij is zo'n 13KV/m. Ik wil denk ik beginnen op 1KV/m en eindigen op 20KV/m.

Alle theorie, ideeen en tips zijn welkom! Ook al ben ik meer opzoek naar wat schema's omdat ik zelf een noob ben in het ontwerpen.

Alvast bedankt!
Groeten Jeroen

lijkt me toch moeilijk omdat idd onweer 10 - 20 kV velden geeft, maar over een groot geboed. Zo is de veldsterkte laag genoeg om niet meteen in te slaan geloof ik. Als je een geleider (lees detector) plaatst zal deze idd wel meer veldsterkte krijgen maar dus ook de inslag...

Het is maar een theorie hoor..

May The Force be with you...

Nee, het is niet zo dat als je een antenne ergens neerzet dat de onweer er meteen inslaat. Sterker nog onweer slaat niet eens altijd in op het hoogst gelegen punt maar op het punt dat het meest negatief geladen is. Dit is vaak wel het hoogste punt omdat het voor onweer dichterbij is maar soms ook niet.

Hugo Welther

Moderator

LM3914 achter de weerstandsdeler?
Je hebt dan alleen geen statische uitlezing. Blijft een spanningsveld van onweer lang genoeg aanwezig om een uitlezing te krijgen?

Het ontwerpje van Elektuur is een soort sample en hold schakeling. Om het moment dat het spanningsveld hoog genoeg is, wordt de uitgang van de als schmitt-trigger geschakelde AND poort logisch 1 en klapt een flipflop om, het ledje gaat aan.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

ik maakt eeven een analogie aan de bliksemafleiders op gebouwen maar die zitten idd aan e aarde en die is negatief t.o.v. het onweersveld. |:( foutje...

May The Force be with you...

Ja ik heb al van iemand anders op het forum (weet niet meer zeker wie) de tip gekregen de LM3914 of 15 te gebruiken maar weet niet precies hoe. Ik ben niet zo goed in het zelf uitvogelen van schema's met ic's. Dat moet hopelijk nog komen.:)

Hallo Teslaman,

Ik heb ooit in het Amerikaanse ex-tijdschrift Popular Electronics een artikel over een onweerdetectieschakeling met een LM3914 gelezen. Men gebruikte hiervoor een AM-radio als detector. Op de LM3914 kon ( als ik het me goed herinner ) men ongeveer de afstand tot het onweer aflezen met een aantal leds.

Een onweer veroorzaakt namelijk een elektromagnetisch veld ( EMF ), en dit wordt door een AM-ontvanger weergegeven als "gekraak".

Ik zoek het schema op en mail het je later deze week door.

G.

Grijs is niet altijd wijs...

Zou je het mij ook eens kunnen mailen? Ik ben er ook erg in geinteresseerd.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Er zijn 10 soorten mensen op Aarde: zij die het binaire stelsel kennen en zij die dit niet kennen...

bij die onderste link is hoe meer pulsen hoe dichterbij?

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

Op 7 april 2004 12:10:13 schreef Gerry:
Hallo Teslaman,

Ik heb ooit in het Amerikaanse ex-tijdschrift Popular Electronics een artikel over een onweerdetectieschakeling met een LM3914 gelezen. Men gebruikte hiervoor een AM-radio als detector. Op de LM3914 kon ( als ik het me goed herinner ) men ongeveer de afstand tot het onweer aflezen met een aantal leds.

Een onweer veroorzaakt namelijk een elektromagnetisch veld ( EMF ), en dit wordt door een AM-ontvanger weergegeven als "gekraak".

Ik zoek het schema op en mail het je later deze week door.

G.

Thanks! Kzal kijken of ik er wat mee kan.

En Gekke Henkie thanks voor de links! Kzal ze allebij ff door lezen.

Trouwens, nog 1 ding... Hij moet wel draagbaar zijn!;)

teslaman zou je dat schema ook naar mij willen stuuren?
:)

de meeste problemen los je op door er geen probleem van te maken.. de rest heeft alleen wat tijd nodig

Ik heb eventueel ook nog wel een schema.
Is gebaseerd op een AM detector.
En er zit een LM3914 in met 10 leds voor de afstand te meten.

Heb het schema(PDF) even online gezet.
Hier is het schema KLIK HIER

Ik ben overal informatie aan het zoeken over het spanningsveld dat onweer genereert. Dit schijnt normaal gesproken (ook als het niet onweert) 200V te zijn. Hoeveel het precies per km is weet ik niet dus dit ga ik zelf uit zoeken.
Ff in binas de snelheid van licht en geluid opzoeken en dan een beetje rekenen en dan bij de volgende onweers bui zet ik me multimeter buiten met me antenne van 1M er aan. En dan ga ik het spannings veld op me multimeter aflezen en ondertussen met een stopwatch de tijd opnemen tussen bliksem en donder. En dan ff de afstand uitrekenen en dan heb ik spanningsveld in KV/m en dan weet ik ook meteen hoever die is. Zodat ik zelf ff uit ga zoeken bij welke afstand een bepaald spanningsveld hoort.

Iemand die weet of dit werkt? Of lees ik dan niks af op me multimeter??

Hier is het schema. Gewoon aan AM-radio koppelen...
De speaker is die van de radio.
Komt uit Electronics Now van oktober 1998

G.

http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=Onwe…

Grijs is niet altijd wijs...

Okey thanks! Maar dat betekend dus wel dat ik eerst een hele AM radio aan dit schema moet koppelen right? Dus dan heb ik eerst een radio nodig die op ...V werkt en nog dit schema dat ook nog op 9V werkt. Dus 2 apparte dingen aan elkaar gekoppelt. Je hebt dus een hele AM radio nodig waarop je de storing kan meten. Is dit echt niet anders te doen?
Is er dan nergens gewoon 1 dingetje, met 1 voeding, en 10 LED's? Dat moet toch te doen zijn? Niemand enig idee? Desnoods zelf iets? Merk je in een spoeltje ook iets van onweer? Dat spanningsveld moet toch op een andere manier ook te meten zijn en weer te geven?

Ja ik ben er nog niet helemaal uit wat die nou weergeeft. Iets met pulsjes. Ik zal het nog even doorzoeken.

Ik zit er aan te denken zelf ook een onweerdetector te maken maar een die niet de afstand meet, maar die het aantal inslagen telt.

Ik maak de schakeling van de tweede link die gekke henkie gaf.
En waar eerst het lampje zou zitten sluit ik de clock aansluiting van een cd4017 aan.
Aan elke uitgang van dit IC komt een LED te hangen, en zodra de tiende led aangaat wordt een signaal naar een tweede cd 4017 verstuurd waar ook allemaal leds aanhangen.
Zo maak ik dus een schakeling waar de eerste tien leds de eenheden aangeven, en de tweede rij leds voor de 10tallen en de derde rij voor de honderdtallen en daarna natuurlijk duizendtallen en eventueel de 10duizend tallen, aangezien het gebied waarnaar ik dit jaar op vakantie ga enorme onweersbuien kent.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Hoi, Teslaman
Google maar eens op 'Whistlers' en er gaat een wereld voor je open.

Succes,
W

Thanks voor de tip Willem! Zal het eens proberen!

Zouden er misschien even iemand willen kijken op http://www.elektuur.nl
Ga dan naar tijdschrift (rechts boven) en dan naar 2003 en naar november. Hier staat ladings meter. Ik dacht zou ik deze misschien ook kunnen gebruiken als onweer detector? Hij meet elektrostatische lading in coulomb en nog wel analoog ook! Dat is wel heel mooi als je dat analoog kan meten. Iemand die weet of dat hiervoor gebruikt kan worden?

Hieronder het artikel:

Ladingsmeter
Op zoek naar de coulomb

Elektrostatische ladingen zijn helaas onzichtbaar, maar kunnen wel flinke schade aanrichten, vooral bij gevoelige elektronische componenten. Daarom is het nuttig om dergelijke ladingen ook te kunnen meten.
In een elektronica-werkplaats zijn statische ladingen erg gevaarlijk. Op een tapijtvloer bewegend kunnen personen een elektrostatische lading opbouwen tot wel 20 kV. Het aanraken van een gevoelig IC kan het onmiddellijke einde van deze component betekenen. Statische ladingen zijn echter niet alleen lastig, maar ook erg interessant. Zo kan bijvoorbeeld blijken dat twee personen die met een verschillend soort schoenen over hetzelfde tapijt lopen, een tegengestelde lading kunnen opbouwen. In de moderne natuurkunde wachten nog veel vragen op antwoord. Klopt het bijvoorbeeld dat vrouwen een negatieve lading opbouwen, terwijl mannen een positieve lading hebben ten opzichte van aardpotentiaal? Of is dit slechts een boosaardig gerucht, afkomstig van hardnekkige vrijgezellen? Deze vraag kan eigenlijk alleen worden beantwoord door een statistisch onderzoek waaraan zoveel mogelijk Elektuur-lezers zouden moeten meedoen.
Bij statische elektriciteit kan de spanning al snel hoog oplopen. Toch is de lading, uitgedrukt in coulomb, de belangrijkste grootheid. Een hoge spanning hoeft niet gevaarlijk te zijn, zolang het geladen voorwerp maar klein is.