defecte condensators?

hello guys

heb hier een sony bravia lcdtv kdl-40d3500 die bij opstart enorme beeld vervorming heeft( horizontale en vertikale strepen).
en het gaat ook nooit echt volledig weg maar betert na een 10tal minuutjes.

dus heb ik de tv maar eens opengedaan om te kijken waar het probleem zou kunnen zitten.

heb 2 elco's gevonden die er een heel klein beetje gezwollen uitzien.
dus maar ff de capaciteitstester er op gezet en nu merk ik bij deze elco's een welk sterke afwijkende c

elco's zijn 450v 150uf en ik krijg 260uf op de capaciteits meter.
zou het kunnen dat mijn probleem van die elco's voorkomt.

grts
peter

Denk niet dat jou probleem uit de voeding komt en al helemaal niet uit de main elco,s
Te hoog meten is echter niet goed maar ik zou eerst eens goed de lvds kabel(s) eens goed reinigen.
Oudere sony,s hadden ook wel een kwaal met een elco in de front end tuner

Dat ze bollig zijn is niet goed. Dus vervangen door Panasonic 105°C type, en desnoods een hogere spanning.
En dat je nu bijna het dubbele capaciteit meet dat kan niet, het is eerder juist minder.
Dus aan het vervangen toe, en kijk maar desnoods naar de andere die misschien ook niet zo lekker zijn.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
fred101

Golden Member

Meet je ze terwijl je ze hebt uitgesoldeerd ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Dit soort problemen komen doorgaans nooit uit de primaire voeding. Dat die elco's in de pre-conditioner van de voeding bol staan, dat zegt niets. Er zit een plastic hoes over de elco en op de top zit een schijfje ook van plastic wat gewoon bol staat. Bij bolle elco's staat het aluminium huis van de elco bol aan de bovenkant en die zitten altijd aan de secundaire kant van de voeding door de hoge schakelfrequenties. Dus de capaciteiten secundair meten.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Misschien dat een foto van de fout wat duidelijkheid brengt.
Bij strepen denk ik al gauw aan het T-con gebeuren wat ik wel vaker tegenkom bij Sony's van 40"

Waarschijnlijk staat alleen het plastic kapje bol en zijn de elco's gewoon goed. Voor de zekerheid even beter bekijken maar het probleem moet elders in het toestel zitten (kunnen alsnog elco's zijn, maar heoft niet).

Ik zie net dat Zoef dat allemaal al zei, hij maakt zijn naam dus waar ;)

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 13 november 2011 14:12:25 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

hello, ff een update

@fred
ja zijn gemeten terwijl ze uitgesoldeerd waren maar heb er nieuwe ingestoken en nog steeds hetzelfde

heb ook alle punten die ik verdacht vond opnieuw gesoldeerd.

miss ff wat meer duidelijkheid over de symptonen
wanneer ik de tv inschakel,zelfs zonder kabel(hdmi,scart of coax)
dan zie ik links bovenaan het icoon AV1(wat normaal is) en helemaal rechts onderaan zie ik hetzelfde icoon(wat niet normaalis)

daarbij zie ik in de opstart roze lijnen de linkse kant in de midden.
deze verdwijnen na een tijdje.
wanneer ik het menu inschakel wat toevallig ook de linkse kant zit dan zie ik het menu met lichte kleurafwijking.
wanneer ik het menu uitschakel zie ik het menu heel traag vervagen(en ik bedoel heel traag ong 1minuut

iemand ideetje?

mvg
peter

Sonytech

Overleden

Dit wordt veroorzaakt door een defect LCD panel module, dus aan de "glasplaat" of aan het TCON-board.

Welke van de twee het precies is dat blijft een gok bij traagheidsverschijnselen, maar als je dingen van de OSD dubbel ziet dan kan het bijna niet anders dan de TCON-print zijn.

Volgens de Sony-filosofie is een LCD panel module één unit; aan het vervangen van losse TCON-boards doen ze niet.

Je kan wel kijken of bv. MJ van de LCD een los TCON-boardje voor je heeft.

[Bericht gewijzigd door Sonytech op zondag 13 november 2011 15:52:54 (22%)

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

vind hier juist nog een artikel op internet dat mijn tv teruggeroepen wordt voor een of ander defect.

http://64.34.169.174/viewtopic.php?topic=39459&forum=35

zal dit dan maar eens proberen.

toch bedankt voor de moeite

mvg
peter

Sonytech

Overleden

Of jouw TV teruggeroepen wordt dat valt nog te bezien.

Sony heeft de onhebbelijkheid om dezelfde model-/typenummers te hanteren voor apparaten die intern compleet anders zijn.

Daarom hoeft het helemaal niet dat een Europese KDL-40D3500 ook het probleem vertoont dat de toestellen voor andere gebiedsdelen hebben.

Op de Sony NL site stond altijd een pagina met een overzicht van alle recalls die in Nederland van toepassing waren, maar die kan ik nu nergens meer vinden.

Je kan het beste even met het Consumenten Informatie Centrum bellen op 020-6581888; daar kunnen ze je ongetwijfeld vertellen of er met de "Nederlandse" TV's ook iets moet gebeuren.

Van de SONY site

Belangrijk: Als u een van de bovenvermelde producten bezit en u iets abnormaals merkt (bv. ongewone geluiden, een vreemde geur, rook), verzoeken wij u om het toestel onmiddellijk uit te schakelen, de stekker uit het stopcontact te nemen, de tv niet langer te gebruiken en contact met ons op te nemen. Wij hebben bevestigd dat dit symptoom zich niet voordoet als de stroom uitgeschakeld is.

Wie niet horen wil moet TV kijken.

Ik ben wel benieuwd wat nu precies het probleem is met die toestellen.

@Sonytech: Ik heb dat nog nooit gezien, exact hetzelfde typenummer en compleet anders opgebouwd. Heb je er toevallig een voorbeeld van zodat ik eens in de papieren kan duiken en kan bijleren?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bjokal

Golden Member

Volgens mij is er niet echt een terugroepactie, maar een vrijwillige gratis inspectie en eventuele reparatie in het geval van de symptomen die Dok noemt.

Wat ik uit een service bulletin heb begrepen is dat er soms een interne onderbreking/sluiting ontstaat in 1 van de hoogspanningtrafo's voor de backlight.
Daardoor kan er brandschade ontstaat aan een connector.
Bij de controle worden de wikkelingen van de trafo's doorgemeten, en als die afwijken vervangen ze de voeding compleet.

Bij sony heb ik wel eens binnen hetzelfde typenummer compleet andere toestellen gezien. Dan had je een compleet ander panel, of er zat een verschil op het mainboard.
Een voorbeeld (typenummer) heb ik helaas niet.

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"

Ik heb nog niet zo heel veel Sony LCD's onder handen gehad, maar dan ben ik vast gewaarschuwd (zowel voor het compleet andere binnenwerk als voor de inverters). Ik begrijp dat het probleem zich tot de 40" modellen beperkt, en ben dan toch benieuwd of er Samsungtoestellen zijn met precies dezelfde inverters. Waarschijnlijk wel met dezelfde panelen, maar dat zegt niet alles natuurlijk (zowel Sony als Samsung knutselen graag zelf).

bjokal

Golden Member

In dit geval zit de backlight-inverter direct op het voedingsboard.

Ik heb het even nagekeken, het gaat inderdaad alleen om 40" modellen.
De modellen zijn KDL-40D3400, D3500, D3550, D3660, V3000, W3000, X3000 en X3500.

Het gaat om de trafo's met positienummers T6600 en T6801.

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"
Sonytech

Overleden

@maartenbakker De KDL-40V3000 heeft in Europa een WAX3F-chassis maar in de USA een FIX2-chassis.

Beide zijn totaal niet te vergelijken: De Europese versie heeft een tuner voor CCIR; een kleurdecoder die PAL, NTSC en SECAM aankan, SCART-connectors. De Amerikaanse heeft een tuner voor EIA, een chromadecoder voor alleen NTSC en RCA-aansluitingen.

De typeaanduiding op de sticker aan de achterkant van het toestel is precies hetzelfde. Wel kan je daarop aan het land van herkomst zien of het een toestel voor Europa of voor Amerika is.

@bjokal Wat jij zegt klopt ook: binnen dezelfde modellen voor dezelfde afzetmarkt komen de verschillen voor die jij noemt. Bijvoorbeeld de KDL-32U2000: die begon met een S-LCD panel, een BDT-mainboard en een voeding die 18V voor de inverters leverde. Daarna werd deze ook gemaakt met een AUO-panel, een BDTR-mainboard en een voeding die 24V leverde. Onderling allemaal niet uitwisselbaar.

Heb jij trouwens toegang tot Assist en/of IBISS?

Die recall heeft niets met het probleem van de TS vandoen.

Zoals bjokal al vermeldde gaat het om de backlight inverter die er eventueel kan uit fikken. In de UK haalde zo een exemplaar vorige maand de kranten. (zelfs in het post-Murdock tijdperk maken Engelse kranten van een scheet nog steeds een donderslag :-) )
Grappig dat ze er bij vermelden dat er niks kan gebeuren als het toestel niet aan het net aangesloten is.

groeten

Kris

@Sonytech/KDL-40V3000: erg onhandig. Vroeger zette men er nog wel eens een letter achter voor de bestemming maar dat is men kennelijk ook vergeten.

Sonytech

Overleden

@maartenbakker De modellen voor de Europese markt zijn weer gedifferentiëerd in AEP (Europa algemeen) en UK. De UK-versie heeft dan een analoge tuner met alleen UHF en zo'n knots van een netstekker.

Achterop het toestel staat bij beide versies "KDL-xxXxxxx", maar achterop het panel zit dan wél weer een sticker met "KDL-xxXxxxx E" of "KDL-xxXxxxx U". Om het simpel te houden, zullen we dan maar zeggen.

Nou valt het natuurlijk niet altijd mee om een passend typenummer voor een apparaat te vinden. Zo waren de eerste consumentenplasma's de KZ-32TS1E en KZ-42TS1E. Die werden rap opgevolgd door de de op de kleur van de kast na identieke KE-32TS2E en KE-42TS2E. Reden voor de wijziging van de tweede letter van het typenummer was dat de eerste twee letters in Duitsland nogal vervelende gevoelens opriepen, als afkorting van Konzentrationslager. Kathrein heeft iets dergelijks gehad met de satellietschotels met de naam "SATan" erop, die hadden veel mensen ook niet graag op het dak staan.