beetmelders

Hallo Ik ben nieuw hier op het forum en weet niet of dit juist plaatst is? We zullen zien .

Ik zit met het gedacht om een soort automatische nachtverlichting te maken met powerleds van 3,2v per 3 in serie .
De bedoeling is om op het moment dat mijn beetmelder een registratie krijgt de verlichting inschakelt gedurende circa 30 sec.

Hoe wou ik dat dan doen ?
Wel aan de onderkant van mijn beetmelder zit een 2.5 mm jack waarop bij registratie stroompulsen tussen 1v en max 5v bedragen . Mijn eerste gedacht was om dit te doen door een relais te gebruiken die dan een externe voeding (batterij 9v) en de leds inschakelt voor 30 sec . Nu ben ik naar de lokale electronicaboer geweest en die zei dat dit nog niet zo simpel was en niet mogelijk doormiddel van een relais .

zouden jullie me verder kunnen helpen ?

Met vriendelijke groeten

Michael

op het moment dat je 'beet' hebt krijg je een puls van 5v?

ik zou eens kijken naar een monostabiele multivibrator, klinkt moeilijk, valt wel mee:
http://pfnicholls.com/electronics/555_monostable.png

als er een negatieve puls wordt aangeboden op de ingang wordt de uitgang hoog voor een ingestelde tijd. die tijd is afhankelijk van de C en R die er staan.
hoe groter R en/of hoe groter de tijd.

alleen moet je dan even de positieve puls omzetten naar een negatieve puls. dit kan met een inverter, of een transistor+weerstand.

dan moet je de uitgang van de 555 versterker om een relais mee te kunnen schakelen, dit kan ook met een transistor.

edit:
dan zou je op dit uit kunnen komen:
http://i17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/beetverklikkerding.png

T1 samen met R1 en R2 inverteren de ingangspuls. dan de 555 schakeling die dmv een transistor (T2) een relais openstuurt (Rel1)

overigens nog een paar dingen.
op 9v kunnen die leds niet in serie. je bent al 9,6v kwijt over het geheel en een led moet altijd een weerstand in serie hebben om de stroom te begrenzen. Deze moet echter ook wat werkspanning hebben

als het vermogen meevalt is ene relais niet eens nodig. dan kan het ook rechtstreeks met een transistor.
maar wat zijn de verdere specificaties van de leds? dan bedoel ik de stroomsterkte/vermogen

een 9v blokje gaat niet werken. die kunnen maar heel weinig stroom leveren. als je daar powerleds op aansluit stort de spanning meteen in.

de schakeling staat nu op 5v, maar ik zit net te bedenken dat die spanning ook hoger kan zijn.

de waardes voor de weerstanden en condensatoren moeten nog wel bepaald worden, dat heb ik nog niet gedaan

[Bericht gewijzigd door timberleek op donderdag 24 februari 2011 23:04:33 (37%)

Ik ben onder de indruk :o bedankt voor de snelle reactie !!

Ik dacht voor een 9v batterij te kiezen omdat deze compact is ik zou het liefst alles in een doosje van l 10x b 55 x H 35cm kunnen passen, indien dit niet mogelijk is kan ik nog iets uitbreiden... liefst niet teveel.
Welke batterij zou je me dan aanraden ? Misschien kan ik ook wat minder sterke leds gebruiken of er enkel 2 of 1 gebruiken ? Dit zijn de gegevens van de leds die ik wou gebruiken,

Technische specificaties

Kleur: Warm-wit
Reflectiehoek: 50 °
Type: NSPL510DS
IF: 20 mA
UF: typ. 3.2 V
Behuizing: 5 mm
Lichtsterkte lv: max. 3000 mcd
Conform RoHS: Ja

Ook wou ik nog even vermelden dat hij de 5v enkel bij een continu beetregistratie doorgeeft wat ik denk niet snel zal gebeuren, ik heb al serieus aan de wieletje staan draaien en kreeg maximum 4,6v

Met vriendelijke groeten

Michael

o maar 20mA.

ik verwachtte echt een hoog vermogen led.

dan kan het met een goedkoop transistortje.

dan kun je in plaats van het relais en diode 3x een led met weerstand in serie plaatsen.
de leds in serie kan dan niet. maar gewoon elke led een eigen weerstandje geven en die 3 strengen in parallel zetten.

als stroomvoorziening kun je ook kiezen voor bijvoorbeeld 3 of 4 AA batterijen in serie.

voor beide transistoren kun je wel een bc547 kiezen (of een andere standaard transistor).
R2 is niet zo kritisch. neem gewoon een waarde van 1 of enkele kOhms.
als ik zou gaan rekenen met een 1kOhm weerstand voor R2 en een BC547b

stel dat de 555 een laag signaal ziet bij 1v. dan moet er over de weerstand dus 4v vallen.
bij 1k moet er dus 4mA lopen.
De bc547b heeft een hfe van ongeveer 150. dat komt dus op een basisstroom van 4/150 = 0.026mA.
stel dat je hem laat reageren vanaf ongeveer 3v vanuit de beetverklikker dan moet R1 zijn:
(3-0.7)/0.026 = 88,5kOhm :P
Nou is die waarde ook niet zo kritisch. je kan ook gaan voor een 10 Kohm weerstand. Of wat misschien ook een idee is, plaats een 100kOhm instelpotmeter. Dan kun je de weerstand instellen tot een bepaalde gevoeligheid (lijkt me handig)

voor de R3 en C1:
ik kom op internet tegen dat T(in secondes) gelijk is aan 1.1*R3*C1.
voor 30 seconden zou je dan bijvoorbeeld 100uF en 270kOhm kunnen nemen. Ook hier zou je R3 weer kunnen vervangen door een potmetertje zodat je de lichttijd aan kunt passen. bijvoorbeeld een 500kOhm exemplaar. dan kun je de tijd regelen van ongeveer 0 tot 60 seconden

bij 3 leds van 20mA kun je aan de uitgang ook gewoon een bc547 nemen. die kunnen we lekker lomp opensturen. die leds verbruiken samen 60mA. de basisstroom kan dan worden: 60mA/150 = 0.4mA.
dat zou uitkomen op een R4 van: (5-0.7)/0.0004 = 10,750kOhm. neem lekker ene weerstand van 1 tot 5kOhm, dan zit je wel goed.

dan alleen de led weerstanden nog.
als je op 5v zou werken zou je nodig hebben:
R = U/I = (5-0.7-3.2)/0.02 = 55Ohm. de dichtsbijzijnde waarde (E12) is 56Ohm, maar voor de zekerheid zou ik een 68Ohm nemen.

dan ben je er wel een heel eind denk ik

Dat is een hele boterham!:). Ik zal morgen eens tot bij de elektronica boer gaan en alle onderdelen bestelen

dan alleen de led weerstanden nog.
als je op 5v zou werken zou je nodig hebben:
R = U/I = (5-0.7-3.2)/0.02 = 55Ohm. de dichtsbijzijnde waarde (E12) is 56Ohm, maar voor de zekerheid zou ik een 68Ohm nemen.

5v ? Doormiddel van de AA batterijen in serie te zetten? Misschien een domme vraag maar waarop het circuit moet ik dan de batterijen op aansluiten ?

In ieder geval bedankt voor de moeite !!!!

edit:
Waarvoor staat die C1 en C2 ? die D1 is dan een gewone controle led

als je 3 AA batterijen in serie zet kom je op 4.5V. close enough als je het mij vraagt.

anders kun je er nog 4 in serie zetten als je wilt. dan blijft alles ongeveer gelijk, alleen de weerstanden voor de leds moeten even opnieuw berekend worden.

C1 en C2 zijn 2 condensatoren. 1 100nF condensator van pootje 5 naar de ground (C1). en C2 moet je nog even bepalen aan de hand van de formule die ik eerder gaf.

D1 is nodig als je een relais gebruikt. dit is een diode. als je het relais uitschakelt genereert deze een piekspanning (door de spoel). de diode voert deze af zodat hij geen schade kan toebrengen aan andere onderdelen.

maar je hebt helemaal geen relais nodig als als je hem opbouwt volgens de laatste uitleg. een relais is dan volstrekt onnodig. alleen maar zonde van de stroom. zonder relais kun je d1 ook weglaten

als ik dan geen relais gebrtuik van waar komt de stroom dan voor de leds ?
ik heb achter alle onderdelen geweest en die instelpotmeters hoe moet ik die dan aansluiten heb 3 pinnen ipv 2 zoals een weerstand

mvg
Michael

de leds komen dan elk in serie met een weerstand. en die 3 strengen in parallel.

dat geheel plaats je dan waar het relais en de diode nu staan.

de stroom gaat dan:

+ --> led --> weerstand --> transistor --> -

die instelpotmeters hebben waarschijnlijk 2 pootjes aan 1 kant en 1 aan de andere kant. tussen de 2 aan de ene kant zit een vast weerstand. het pootje aan de overzijde is de loper.

zoals hier:
http://www.elektrobasic.nl/elektrobasic/img/mcpaansl.jpg

dan wil je hem aansluiten op de linker manier. dan heb je tussen de aansluitpunten A en B een weerstand die veranderd door de loper te verplaatsen

Heb even u schema na getekend :), en wat wijzigigingen aangebracht zoals ik denk dat het moet worden aangesloten met de onderdelen die ik hier liggen heb
http://i53.tinypic.com/i264cz.png

Op de manier hoe ik het volgens het schema geschakeld heb lijkt het me niet te lukken om het aan de praat te krijgen . De leds blijven constant branden! Draaien aan de potmeters maakt geen verschil ?
Waarschijnlijk zit er nog ergens een fout ofzo in ieder geval ik doe iets verkeerd maar weet niet wat ?? Ben hier al 3 uur aan het meten en doen :s
Hier nog even het relais dat ik gebruik
Relais

mvg Michael

die driehoekjes die je erbij getekend hebt zijn opamps. dat zijn hele andere onderdelen als die jij gebruikt.

en elke led moet een eigen weerstand hebben. Zoals hij nu staat kan het wel, maar elke led is verschillend. nu zal de ene led feller branden als de andere. als het heel veel verschilt kan het zelfs zijn dat de ene kapot brandt terwijl de andere amper wat doet. en deze weerstand is berekend op 20mA terwijl 3 leds samen 60mA verbruiken.

Op 27 februari 2011 03:36:11 schreef smokerpolo:
Heb even u schema na getekend :)

nounou, ik ben ook maar 19 ;-)

heb je overigens wel een 5v relais? een 12v relais zal niet aantrekken op 3 batterijen.

in totaal kom ik uit op dit schema:
http://i17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/beetverklikkerding2.png

denk hierbij wel aan de instelling van de potmeters. en dan vooral R1. als je die (in dit schema) helemaal naar links draait is er kortsluiting en dat kan de beetverklikker slopen. zorg dus dat je hem nooit helemaal tot het einde draait.
bij R3 is dit ook niet handig. als de loper daar bovenin staat laadt de condensator in theorie oneindig snel op. dan zullen de leds niet echt gaan branden. R3 zou ik gewoon om te beginnen in zijn middenstand zetten ongeveer, dan zit je altijd goed

:)ik dacht dat het potmeters waren lijkt er toch op heeft ook 3 pootjes :D . ik begrijp enkel niet goed hoe ik die potmeters moet gaan solderen . Neem nu R1 dus de + van de beetmelder op 1 en dan Verder door 2 en dan terug naar 3 ?
En nog een vraagje ivm D1 dat mag dus gewoon een led zijn ?

ook heb ik voor C2 dezelfde als voor C1

edit:

http://i54.tinypic.com/3005tfa.png

[Bericht gewijzigd door smokerpolo op zondag 27 februari 2011 12:44:01 (20%)

die potmeters zitten zo goed.

d1 mag geen led zijn. daarvoor moet je een gewone diode nemen. bijvoorbeeld een 1n4148 of een 1n4001. Beide worden heel veel gebruikt, daar is wel aan te komen.

en 100nF voor c2 is te weinig met een weerstand van max 500kOhm.

R5 en C2 bepalen de tijd dat de leds aan zijn.
100nF is een 1000 maal kleiner als de 100uF die ik noemde.

in plaats van 0-60sec heb je nu 0-60msec.

dat is wel heel weinig;-)

In het schema moet de bovenkant van het relais natuurlijk met de diode en de plus verbonden zijn ;-)

En de verbinding naast LED3 hoort er niet te zijn. als je nu het relais zou aantrekken sluit je de boel kort

Zo dus :D


http://i54.tinypic.com/33oi2c8.png

Maandag zal ik achter de rest van de onderldelen gaan en eens opnieuw proberen bedankt voor de hulp en ik laat iets weten als het werkt of niet

Met vriendelijke groeten

Michael

Edit

Ik heb binnenin de beetmelder ook nog een draadje gesoldeerd vanaf een andere led die gedurende 14 seconden 3V geeft naar de jack de andere puls heb ik verwijderd.heb je overigens wel een 5v relais?

heb je overigens wel een 5v relais? een 12v relais zal niet aantrekken op 3 batterijen.

Hier nog even het relais dat ik gebruik
Relais het is de 30.22.7

De relais schakeling zou dan zo zijn volgens het relais ik gebruik?

http://i56.tinypic.com/33kf4g2.png

zo te zien moeten de leds op contact 14 ipv 12. 12 is zo te zien een contact dat verbinding heeft zonder dat het relais aangetrokken is. Dan gaan je leds uit als je beet hebt :P

maar dat kun je wel nameten. even meten (ohm-meter) tussen 11 en 12 en 11 en 14. degene die geen contact maakt zonder spanning op het relais moet je hebben

ik zit volgende week in het buitenland, ik verwacht niet dat ik veel zal reageren, maar er zijn vast nog wel andere CO'ers die je kunnen helpen

kan ik eigenlijk r1 niet vervangen door de 88,5kOhm weerstand nu
omdat ik nu een signaal van 3 v krijg voor 14 s ?

dat kan

En zo te zien reageert de 555 ook goed op de 14s puls. ik was even bang dat hij pas zou triggeren op het einde van de puls. Maar zo te zien pakt hij de opgaande flank. dat zou dus geen probleem moeten zijn.

je kan voor R1 imo wel beter een wat kleinere waarde nemen als 88.5k. Dan weet je zeker dat hij goed werkt ook als de transistor oid iets afwijkt. lekker 50k oid erin zetten.

de waarde is niet heel belangrijk. blijf in de kOhms om niet teveel stroom te trekken uit de beetverklikker, maar verder is het niet kritisch

en moeten de weerstanden niet aan de andere kant staan van de leds ?

Dit is wat ik nu al heb
http://i56.tinypic.com/htdze8.jpg
http://i55.tinypic.com/el6yao.jpg
een goede reis volgende week en bedankt voor al jou hulp

mvg Michael

aan welke kant van de leds ze staan maakt eigenlijk niks uit.
sommige mensen zweren bij de weerstand in de nulleiding, maar eigenlijk maakt het geen verschil.

de opbouw ziet er netjes uit, mooi logisch opgebouwd met het schema erop geplakt. zo op het eerste gezicht klopt de layout aardig.

alleen die weerstand linksbovenin gaat nog weg en daar komen (zoals op het plaatje) 3 aparte weerstanden.

denk bij de 100uf condensator op de polariteit. 99,999% kans dat je een elco krijgt. die zijn polariteit gevoelig. verkeerd om aansluiten en hij doet boem. Aan een kant van de elco staat een band (meestal) met een stel min tekens erin. die geven natuurlijk de negatieve kant aan:
http://www.okaphone.nl/product/images/42268758.jpg

die moet aan de nullijn natuurlijk.

een goede reis volgende week

dank je wel

de opbouw ziet er idd goed uit enkel had ik het nog compacter gewild maar dat zal wellicht niet meer lukken is nu al redelijk krap .
Met de Drie AA er nog eens bij kom ik op een minimum behuizing van 85x40x45mm Graag had ik het wat korter gehad zo een 60x40x45mm

edit:

Het werkt heb R1 Veranderd door een 10 kohm weerstand en het werkt perfect tijd is instelbaar de behuizing is 120x60x40 geworden kleiner kon niet
als het volledig af is zal ik wat foto's posten en een filmpje

mvg

Hij is klaar ) en werkt perfect ziet er nog goed uit ook vind ik bedankt voor al u hulp in ieder geval
Nog wat foto's en filmpje

http://i53.tinypic.com/ohix6g.jpg

http://i54.tinypic.com/66gs9c.jpg

http://i51.tinypic.com/mhsu38.jpg

http://i52.tinypic.com/f3fh3c.jpg

Video
View My Video

Ik heb veel plezier gehad om dit te maken nu nog twee te gaan :)

Greetz

Smokerpolo

[Bericht gewijzigd door smokerpolo op vrijdag 4 maart 2011 00:53:34 (42%)

ik zou nu ook graag een soort van oplaadstation bouwen met terug een automatische verlichting maar nu voor in de tent de 3v zal ik halen van mijn draadloze zender de 12v komt van een accu 12v 7.5 ah
Nu wou ik er ook een accu indicatie bij ik kwam op volgend schema kloppen mijn waardes ? hierbij een lijst van alle componenten en een schema zal dit werken en kan het simpeler ?

http://i53.tinypic.com/14tbs5g.png

1	RESISTOR, 10kOhm_5%	          R1
2	RESISTOR, 1.0kOhm_5%	          R2, R3
1	CAPACITOR, 100nF	          C1
1	CAP_ELECTROLIT, 100uF-POL	  C2
1	500K_LIN, 500K_LIN 	          R4
1	RELAY, finder 30.22.7 5v	  K1
1	DIODE, 1N4148	                  D1
1	TIMER, LM555CM	                  U1
2	BJT_NPN, BC547B                	  Q3, Q1
3	VOLTAGE_REGULATOR, LM7805CT	  U2, U3, U4
6	CAPACITOR, 10uF	                  C3, C4, C5, C6, C7, C8
6	Connectors	                  USB1, USB, b1, b3, b2, b4
1	RESISTOR, 510Ohm_5%	          R5
2	Tuimelshakelaar on off	          J2, J1
4	DIODE, 1N4002	                  D3, D4, D5, D6
1	LED_red 20ma	                  D7
1	LED_orange 20ma	                  D8
2	LED_green 20ma	                  D9, D10
4	ZENER, 02DZ4.7	                  D11, D12, D13, D14
4	JFET_N, BF256B	                  Q2, Q4, Q5, Q6
1	LED_yellow 20ma 	          D15

Ik wou hiermee mijn iphone enzo opladen in mijn tent .

greetz
smokerpolo

EDIT:LOG

Accu indicator
http://i1120.photobucket.com/albums/l490/smokerpolo/IMG_0347.jpg

http://i1120.photobucket.com/albums/l490/smokerpolo/IMG_0346.jpg

Schakeling automatische nachtverlichting en
Laadgedeelte

http://i1120.photobucket.com/albums/l490/smokerpolo/Naamloos2-1.png

http://i1120.photobucket.com/albums/l490/smokerpolo/Naamloos1-1.png

http://i1120.photobucket.com/albums/l490/smokerpolo/IMG_0343.jpg

http://i1120.photobucket.com/albums/l490/smokerpolo/IMG_0342-1.jpg

Usb connector voor laden van iphone 3gs

http://i1120.photobucket.com/albums/l490/smokerpolo/IMG_0368.jpg

Behuizing (doos van skibril):)
http://i54.tinypic.com/125pcow.jpg

http://i51.tinypic.com/juiirb.jpg

http://i55.tinypic.com/15p0gns.jpg

Boven staande is reeds gelukt .

Echter 1 Probleem met de automatische nachtverlichting en triggers


http://i54.tinypic.com/33oi2c8.png

Ik zou nu maar 1 zo een schema gebruiken ipv drie .

Dus zouden er drie triggers toekomen van drie verschillende beetmelders die elk een 3v geven gedurende 14 s bij een aanbeet nu heb ik dit alles gesoldeerd .

Maar nu blijkt dat er teveel stroom van mijn beetmelders word getrokken leds op beetmelder branden niet meer maar de schakeling werkt nog perfect .

Voor R1 gebruik ik nu een 10k weerstand Ik denk dat deze zal moeten worden vervangen maar weet niet juist welke waarde ik dan moet kiezen .

Kan iemand me verder op weg helpen alvast bedankt !!!

Groeten SMokerpolo

10K komt overeen (op 3v) met 0.3mA aan getrokken stroom. Dat is al heel weinig. dan kan de beetverklikker wel heel weinig aan.

Maar zou het niet kunnen zijn dat de beetverklikker zijn eigen leds uitschakeld als er een extern apparaat is aangesloten. dan zijn zijn eigen leds niet meer nodig denk ik

Nee die beetmelder heeft die functie niet ook zie ik ze heel erg zwak branden bijna niet zichtbaar mss beter terug de potmeter van 100k er tussen en wat zoeken dan ?

je kan er een 100k inzetten. maar dan moet de loper wel wat teruggedraaid worden. zoals eerder berekend heb je <82K nodig voor een goede werking.

als dat ook niet werkt (lijkt me sterk eigenlijk) dan zou je nog kunnen kiezen voor een darlingtonschakeling door 1 transistor toe te voegen. dan versterken ze elkaar en krijg je een enorme versterking. Maar het lijkt me raar als hij het niet kan leveren.

Zal eens proberen dan . nu heb ik nog eens een iets anders vraagje . nu heb ik een draadloze zender bij mijn beetmelders zou het mogelijk zijn dat als ik beet krijg ik dit signaal kan onderscheppen en daarop mijn nachtverlichting zou kunnen laten werken ipv te werken met een kabel ? ik dacht dat dit mss mogelijk was doormiddel van een fm bug .

En hoe kan ik te weten komen op welke frequentie het signaal doorgestuurd word ?

Greetz sMokeprolo