Kabeltjes en log. potmeter voor 2*10w versterker

Dit topic is gesloten

Heb een 2*10w versterker bouwpakketje in mijn bezit en voor de aansluitingen aan de voeding, speakers,etc. heb ik kabeltjes nodig, maar hoe groot moet de doorsnee van die kabeltjes dan zijn?

Ook heb ik voor de volumeregeling een pot metertje nodig. Deze moet dan toch tussen de voeding en de versterker geplaatst worden?

Ik heb onderhand meegekregen dat het een log. potmetertje moet zijn, maar wat voor type of soort is dan aan te raden voor deze versterker met 12v voeding?

Hugo Welther

Moderator

De volume potmeter komt niet tussen de voeding en de versterker, maar aan de ingang van de versterker. 50k ohm log. zal voldoen.

Voor de ingang en volumepotmeter afgeschermd draad gebruiken.
De andere aansluitingen zoals voeding en speaker met 1mm o.i.d. montagedraad.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Bedankt voor de reactie. Ik heb een jackplugbus erbij, dus dan zou in dat geval de pot meter tussen de jackplugbus en ingang van de versterker moeten toch? U/jij bedoelt met afgeschermd gewoon een geisoleerde kabel, maar dat kan bij elke aansluiting toch wel?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 18 maart 2011 21:08:30 (43%)

Hugo Welther

Moderator

Afgeschermd draad is eigenlijk dunne coax. De binnenkern de signaaldraad en de mantel (het vlechtwerk) de massa/GND.
De mantel verbind je aan één zijde met de massa/GND om aardlussen te voorkomen.

http://www.uploadarchief.net/files/download/cinchafgeschermd.jpg
Wat in het plaatje de schakelaar is, wordt bij jou de potmeter. Had even geen beter voorbeeld.

Wel een stereopotmeter gebruiken.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 18 maart 2011 20:31:30 schreef Hugo Welther:
Afgeschermd draad is eigenlijk dunne coax. De binnenkern de signaaldraad en de mantel (het vlechtwerk) de massa/GND.
De mantel verbind je aan één zijde met de massa/GND om aardlussen te voorkomen.?

Ik snap eigenlijk ook niet zo goed, wat je dan met die overgebleven, draadjes doet, uit die afschermde kabel. Die heeft u niet verbonden met iets, waar dient dat nou precies voor?

Ik heb de hier onderstaande jackplugbus, de drie gaatjes boven in zijn de polen, maar hoe sluit je die dan aan, dus in stereo?

http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flNlc3Npb249UDkwX05MX0Iy…

ow, trouwens geen drie gaatjes, alleen drie pennetjes.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 18 maart 2011 21:08:44 (2%)

maartenbakker

Golden Member

Die link doet het niet...

@modjes: zou dat niet iets voor in de FAQ zijn? Hoe een werkende Conradlink te maken (ik snap nog steeds niet waarom het zo moeilijk is, maar het komt wel heel vaak voor dat dat misgaat).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

Die wordt sowieso amper gelezen...

@Hoog: Gebruik voor wijzigingen de edit

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Op 18 maart 2011 21:08:17 schreef maartenbakker:
Die link doet het niet...

ow, sorry, maar copy-paste gwn de url hoor?!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 18 maart 2011 23:43:05 (35%)

Directe productlink gebruiken.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Hoi,,

Voor je stereo jackplug heb je een 2 aderige afgeschermde kabel nodig.
Links en rechts + aarde.
Als je een kabel hebt met meer draden , dan sluit je deze niet aan ,maar knip ze dan maar af.

Een stereo jackplug heeft 2ringen ,de punt van de plug en de volgende ring zijn links +rechts , het grootste gedeelte van de plug is de aarde aansluiting (google afbeeldingen).
De langste pen is de aarde aansluiting.

bert

Op 18 maart 2011 23:15:08 schreef bert!ne:

Een stereo jackplug heeft 2ringen ,de punt van de plug en de volgende ring zijn links +rechts , het grootste gedeelte van de plug is de aarde aansluiting (google afbeeldingen).
De langste pen is de aarde aansluiting.

Ik heb een stereo jackplugbus, en onder aan het ding zitten vijf pennetjes, hoe moet het dan?
http://www.alleproductenonline.nl/ir/image/v-connectoren-jackplugstekkers/stereo-jackplugbus-35-medium.jpg

[Bericht gewijzigd door Hoog op zaterdag 19 maart 2011 14:04:12 (26%)

Dit topic is gesloten