Hoi ik heb een zo goedkoop mogelijke oplossing nodig voor een galvanische scheiding zodat ik een paneel meter op dezelfde voeding zetten als de te meten spanning. weet iemand hier een goedkoop schemaatje component voor?
Hoi ik heb een zo goedkoop mogelijke oplossing nodig voor een galvanische scheiding zodat ik een paneel meter op dezelfde voeding zetten als de te meten spanning. weet iemand hier een goedkoop schemaatje component voor?
Als die "te meten spanning" gevoed wordt uit een trafo, kan je uit dezelfde trafo spanning betrekken voor de paneelmeter wanneer je condensators als galvanische scheiders gebruikt.
Bij een echte DC-spanningsbron --een accu bv.-- kan je een DC/DC-convertor inzetten. Dat verhoogt het prijskaartje.
De paneelmeter domweg uit dezelfde spanningsbron voeden, en een galvanische scheiding tussen het meetpunt en de ingang van de paneelmeter aanbrengen ... niet onmogelijk, maar IMHO de slechtste aanpak.
oke ik heb een gewone 12 adapter en een paneel metertje daar tussen wou ik een galvanische schijding. als je een betere manier weet graag een voorbeeld kan ik weer uit de voeten
Je kan het zo doen:
Dat kan zo'n 8.5mA leveren. Wil je meer, dan moet je C1 en C2 iets groter nemen. Tussen C3 en de paneelmeter hoort uiteraard een spanningsstabilisator - doorgaans een 7809.
C1 en C2 mogen geen elco's zijn. Je kan wel twee elco's anti-serie plaatsen.
Ik zou voor MLCC's gaan. Die dingen kan je ook op gaatjesprint solderen. En, als je meer stroom nodig hebt, soldeer je gewoon een tweede MLCC bovenop de eerste...
het is al gelijk spanning dus de diodes zijn niet nodig en de stroom komt van een adapter die zijn toch al gestabiliseerd?
@pros je hebt meer dan 650 schakelingen
super handig!
-- edit --
Ik denk dat ik verliefd ben op jouwn werkplaats
[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 30 september 2012 17:18:13 (38%)
Special Member
Met gelijkspanning werkt het natuurlijk niet met condensatoren. Dan heb je een galvanisch gescheiden DC-DC converter nodig...
Special Member
Er zijn er genoeg... http://nl.rs-online.com/web/c/power-supplies-transformers/dc-dc-conver…
is het erg als er 13.2 volt op komt?
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/154251/DCDC-converter-TMA-serie-1-w…
want met mijn multimeter meet ik 13 volt op mijn 12v adapter....
ik weet niet wat voor soort paneelmeter je wilt gaan gebruiken met een aftakking van de meetspanning , maar in mijn ervaring zijn de goedkope paneelmeters niet stabiel te krijgen met een semi gescheiden voeding. deze willen blijven wippen op 1 digit. een aparte trafo of wikkeling heft dat pas op . zeker als je een volt en ampere meter op die zelfde spanning wilt zetten is het goed merkbaar , koppel 1 dpm los van de voeding en de andere is meteen veel stabieler.
ik wil maar 1 paneel meter spanning geven door een dc/dc convertor volgens mij is dit hetzelfde effect als een tweede voeding's wikkeling.
deze meet de spanning die uit de mini lm**** voeding komt die ik gemaakt heb.
een dc/dc converter is alleen gescheiden als er een spoel inzit met gescheiden wikkelingen , anders is er nog een meetbare link met de meetspanning zelf. het werkt vaak wel , maar de meting van de dpm is minder stabiel dan.
en heb je daar ook een benaming typenummer van?
aparte trafowikkeling van een printrafo of een gesloopte adapter die je erbij inbouwt. je kunt het proberen met de condensatoren , miss werkt het goed zat , is afhankelijk van de meter zelf. de meters van conrad van 10 euro kunnen er iig niet goed tegen. de duurdere dpm's van 20 euro wel.
dat is het probleem ik gebruik een kleine behuizing dan zou ik eerst verder moeten zoeken naar een redelijk kleine sterke travo.
Moderator
Op 29 september 2012 23:41:26 schreef lexvdpoel:
... dan zou ik eerst verder moeten zoeken naar een redelijk kleine sterke travo.
Probeer eens in het "red light district"
Er bestaan DC/DC converters in een DIL behuizing. TRACO e.d.
@Lex: bepaal eerst eens wat die paneelmeter moet meten/weergeven, wel type meter je wilt gebruiken, en specs daarvan. Afhankelijk daarvan ben je misschien helemaal geen galvanische scheiding nodig.
voltage.
-- edit --
en ik wil hem wel zo goedkoop mogelijk houden heb niet zon groote bankrekening.
[Bericht gewijzigd door lexvdpoel op zondag 30 september 2012 13:32:43 (86%)
"voltage". Dat zijn jou specs? Dan staan de antwoorden op je vraag al reeds hierboven.
ik gaf meer die reactie van hij moet voltage weergeven en zo goedkoop mogelijk houden.
Ik gaf meer aan, dat als jij niet meer verteld over wat je wilt en/of wat voor panelmeter je hebt / wil gaan kopen, je dan niet veel meer informatie van ons los gaat kunnen peuteren.
Aanduiding LCD
Meetbereik ±199,9 mV (willekeurig uit te breiden door voorschakeling van weerstanden)
Inbouwmaten 45,5 x 22 mm
Cijferhoogte 10 mm
Type DVM 210
Plaatsen 1999
Interfaces geen
Tolerantie ±0,5% + 10 digits
Stroomverbruik 2 mA (met achtergrondverlichting 50 mA)
Afleesbereik 0 - 1999
Voedingsspanning 9 V=
Afm. (b x h x d) 48 x 24 x 15,5 mm
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/126596/Voltcraft-digitale-inbouwmee…
[Bericht gewijzigd door lexvdpoel op zondag 30 september 2012 15:04:25 (12%)
de dvm 210 was de dpm in m'n voorbeeld. 2 meters op 1 voedings spanning hangen nekt deze dpm's nogal eens . je hebt er 1 dus als je wat display instabiliteit niet erg vind werkt het wel , vooral de amperemeter ging stuk bij mij als de voeding van dezelfde bron kwam als de meetspanning.
deze werken op 9vdc , dus een 7809 is wel nodig , met 10uf elco achter de regelaar en een mkt 0,01uf ervoor en erachter , dan reageert de dpm niet zo snel op pieken in het 230v net. tevens wil een 7809 die krap aan de voedingsspanning zit ook zenuweffecten geven op het display , ruim 4 volt hoger zitten als de uitgangsspanning van de regelaar is het beste.
een andere oplossing is een 9v batterij gebruiken voor de dpm , deze schakelen met een klein relais via de ongeregelde dc als de voeding aangezet wordt . het verbruik is zonder backlicht minder als 2ma dus dat gaat wel even mee.
dat laatste vind ik wel een goed idee dus volgende week ff een paneelmeter en 9v batterij + houder halen.
Ik zit al een tijdje te denken aan deze:
Waar ik C3 en C4 op het linkerdeel aan moet sluiten weet ik nog niet goed. Beide emitters of een emitter en de VCC (of GND). Voor 2mA kan je dit volgens mij maken met erg kleine simpele componentjes. (En met dank aan pros voor het condensatortjes idee).