Beste forum leden,
Ik zou graag een schakeling willen maken die een 7 segment display van 9 naar 1 aftelt en dan weer opnieuw begint. Heeft iemand hier misschien een schakeling voor?
Met vriendelijke groet,
Dani
Beste forum leden,
Ik zou graag een schakeling willen maken die een 7 segment display van 9 naar 1 aftelt en dan weer opnieuw begint. Heeft iemand hier misschien een schakeling voor?
Met vriendelijke groet,
Dani
Je zou bijvoorbeeld een 4510 counter en een 4511 bcd decoder kunnen gebruiken. Googlen op beide nummers zal een grote hoeveelheid schema's opleveren.
Special Member
Simpelste is een CD40110:
bedankt voor de hulp. ik heb op een portugese site een schakeling gevonden. bovenstaande ga ik echter zeker ook nog een keer maken.
Laat het zien!
Ik ben benieuwd hoe onze buitenlandse vrienden het doen
Golden Member
Op 30 september 2014 12:40:47 schreef Arco:
Simpelste is een CD40110:
Wel simpel maar werkt niet, de teller telt terug naar nul en begint dan weer opnieuw.
De TS wil een teller die van 9 naar 1 aftelt en dan weer opnieuw begint.
Een schakeling welke Leime voorstelde kan wel.
De 4510 kun je prestten naar 9 wanneer de nul bereikt wordt.
http://forum.clubedohardware.com.br/topic/790472-contador-00-99/
Het is wel van 99-0 maar ach
En let ook op dat er een nog een klok signaal op moet komen (je kan altijd de onderste nog weglaten)
Silicon Member
Een 74192 in downcount mode gevolgd door een 7447 en een or gate die segment a en g bewaakt.
De uitgang van de or gate stuurt de synchrone parallel load aan van de 192.
Op de laad ingang van de. 192 zet je het getal 9.
Als je aftelt van 9 naar 1 dan is voor de cijfers 9,8,7,6,5,4,3,2 altijd een van de segmenten a en g 'aan' . Pas bij het cijfer een zijn beide segementen a en g af. De uitgang van de or valt dan naar nul. Bij de volgende clockpuls zal de tellwer niet naar nul gaan o dat de load ingang actief is. De 192 laadt dan de data die parallel aangeboden is. O dat ik daar 1001 heb staan gaat ie dus netjes naar 9