Draad dat je niet hoeft te strippen

Ik heb ooit iemand zien werken met vrij dun draad (leek op wikkeldraad). De isolatie smolt als je er een soldeerbout op zette. Het voordeel is dat je heel snel heel veel verbindingen kan maken.
Kan iemand vertellen hoe dit draad heet?
Alvast erg bedankt!

Met excuses voor de \ in de titel van dit bericht

Lambiek

Special Member

Is dat niet van die blanke wire wrapping draad?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Posyn draad (merknaam van Pope) heeft een laklaag die bij 180c smelt en soldeerbaar is.
Povin heeft een veel hoger smeltpunt en moet met mierenzuur of een krabber eerst blank worden gemaakt.
Wanneer je via de detailhandel draad koopt staat de soort lak er meestal niet bij.

Schimanski

Golden Member

Dat is posyn draad. Het is een handelsnaam van toenmalige fabrikant Pope. Het is koperdraad met een isolatie van synthetische lak die smelt bij ong. 180° De lak dient tevens als vloeimiddel.
Het bekende Cu lak draad heeft de Pope handelsnaam povin. Het is een lak die smelt boven de 300°.

/e: Brainbox typt sneller ;)

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Shiptronic

Overleden

roadrunner?

http://www.roadrunnerelectronics.com/

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 29 april 2016 10:38:11 (65%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Hewlett

Honourable Member

In sommige polyurethane enamel koperdraad zit een flux verwerkt waardoor de draad direct soldeerbaar wordt. Meestal is dat niet zo. Geen idee of die Pope Posyn draad nog ergens te koop is anders dan op radiomarkten, het Duitse Synflex maakt ook direct soldeerbaare koperdraad Syntex type 155 deze draad is (of was) bij EOO op kleine klosjes te koop, geen idee of dat nog zo is. Synflex heeft ook een type 180 draad welke direct soldeerbaar is maar deze moet je veel heter stoken.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

Dat is het! Lijkt me ideaal materiaal.

Ik kom ook de naam Verowire tegen.

Heb je zo'n pen echt nodig om ermee te werken?

[Bericht gewijzigd door Chris Dorna op vrijdag 29 april 2016 11:47:49 (54%)

Verschillende soldeertemperaturen verkrijgbaar.

edit: voor kleine hoeveelheden zijn ze te vinden op ebay. Ik heb er 125gr 0.25 soldeerbaar E/Cu gekocht.

Voor kleine hoeveelheden kan je ook hier terecht http://www.wires.co.uk/

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op vrijdag 29 april 2016 12:42:45 (16%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Zonder zon pen werkt het ook, maar vereist wat meer geduld.

bprosman

Golden Member

Hoeft niet, is wel handig.
Heb er ooit een gemaakt van een oud vulpotlood.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Henry S.

Moderator

Op 29 april 2016 09:43:19 schreef Chris Dorna:
Ik heb ooit iemand zien werken met vrij dun draad (leek op wikkeldraad). De isolatie smolt als je er een soldeerbout op zette. Het voordeel is dat je heel snel heel veel verbindingen kan maken.
Kan iemand vertellen hoe dit draad heet?

Equipment wire, hookup wire, Als je bij Farnell of RS zoekt op 'kynar' dan kom je ook dergelijk draad tegen.

Edit: Sorry, in de war met ander draad.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Dat zijn nu net draadsoorten die je niet kunt solderen zonder te strippen.

[Bericht gewijzigd door Brainbox op vrijdag 29 april 2016 19:26:46 (13%)

Henry S.

Moderator

Idd, mijn fout!

Kynar is idd zeer bestand tegen soldeerbouten.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

In mijn ervaring wordt de isolatie voldoende zacht dat je er makkelijk doorheen soldeert. Maar er zouden giftige dampen vrijkomen als het heter wordt dan 250 (net als je tefal pan... het is hetzelfde spul als ik het goed begrepen heb).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Is inderdaad handig, behalve als iets niet vloeit zoals gewenst en je te lang op de draad zit waardoor de hele huls voor een paar cm verdampt..
Ik heb een draadstripper geautomatiseerd, zodat ik nog maar 1 hand nodig had om te strippen :) Wellicht een idee?
Dat bespaard je toch een hoop moeite (en geld)

Sloop een oude tv of een ander pre 1990 ding. Met een beetje geluk vind je daarin een spoel gewikkeld met posyn draad en dan heb je weer eens 10 meter.