3-standenschakelaar op afzuigunit

Mijn eerste poging.
Mijn badkamer wordt geventileerd met een Caladair afzuiging. Deze kan in 3 standen worden gezet, waarbij stand 1 altijd aan was (met het licht geschakeld). Om onnodig afzuigen van duur verwarmde lucht te voorkomen wil ik een 3-standen schakelaar met 0 stand monteren (Berkel 3861).
Dom dom geen foto gemaakt van de bestaande aansluiting. Caladair geeft niet thuis, ventilator niet meer in productie sinds 2004.
Kan iemand mij adviseren?

Het grijze deel is binnenkant ventilator. Een strip met 7 aansluitpunten (kroonsteentjes), tussen de eerste 4 zitten 3 grote condensatoren.
Als ik schakelaar stand 3 aansluit op punt 1 gaat de ventilator inderdaad hard, als ik schakelaar stand 1 aansluit op punt 3 gaat hij inderdaad zacht. Probleem is stand 2: op punt 2 gaat hij net zo snel als stand 3 en op punt 4 doet hij niets.

Brouwer

In de basis is een drie standen geschakelde afzuigmotor heel simpel.
Je hebt 1 fase die je via de standenschakelaar op punt 1, punt 2, of punt 3 zet.
Elk punt op de motor kent een eigen instelling m.b.t. de draaisnelheid die via de kroonsteen wordt aangeboden.

In jouw geval kun je de drie standen schakelaar aansluiten als 0-1-2.
Waarbij de fase aansluiting op de motor punt 1 wordt losgehaald.
Op deze manier draait de motor niet meer in de basis stand en is uit.
Pas bij doorschakelen naar 1 of 2 krijg je de twee andere toeren.

Je kan natuurlijk ook alles opschuiven of verwisselen. Bijvoorbeeld stand 1 op punt 1 van de motor en stand 2 op punt 3 van de motor. Dan krijg je uit/zacht draaien/hardst draaien.

Veel dank T-sec.

natuurlijk is het in de basis heel simpel. Probleem is, dat ik op dit gebied ook heel simpel ben ;)

De schakelaar is "0" + 3-standen, dus eigenlijk 4 standen. In de stand 0 zit op geen van de drie aan te sluiten draden spanning. Dan doet-ie het dus niet.

Ik snap niet goed de functie van de bruine en de zwarte draad die naar de motor gaan en hoe met de 3 condensatoren verschillende toerentallen worden gecreëerd over die twee draden.

En ik wil eigenlijk voorkomen dat ik verkeerde combinaties uitprobeer waardoor het hele ding naar de ventilatiehemel gaat.

Brouwer

De bruine ader van de motor is de hulpwikkeling, en die hangt via de 2µF condensator aan de arbeidswikkeling (de zwarte ader): Op motorklem 1 mag je dus verder niets aansluiten!

De overige aansluitingen horen als volgt:


schakelaar -> motor       toerental
     1          4          laag
     2          3          medium
     3          2          hoog

[Bericht gewijzigd door Sparkz op woensdag 18 mei 2016 18:44:04 (16%)

Tradities en regels zijn er om te breken. Orde niet.

Zoals Sparkz aangeeft denk ik ook.
Op stand 1 loopt de stroom via de rechter twee condensatoren naar de motor.
Op stand 2 alleen nog via de blauwe.
Op stand 3 rechtstreeks naar zwarte draad.
2µF en bruine draad is voor de hulpwikkeling.

Sparkz en NordRack2, zeer bedankt. Ik begin het te snappen.
Helaas nog geen succes.
Bij schakelaar 1 naar motor 4 loopt motor niet, bij schakelaar 1 naar motor 3 loopt de motor laag (zoals het hoort dus).
Ik heb het idee dat condensator 1,5 mF kapot is. Ik heb een multimeter, kan ik daarmee zo'n condensator controleren en zo ja hoe? Heeft zo'n condensator een polariteit, m.a.w. kan hij verkeerd om gemonteerd zijn?

Brouwer

Een defecte condensator zou best wel eens kunnen. Recente multimeters kunnen inderdaad capaciteit meten.

Maar als je toch gaat meten, kan je dan voor alle zekerheid de wikkelingen van de ventilator eens uitmeten? Ik krijg namelijk de indruk dat de aansluitingen niet meer origineel zijn.

blauw - bruin = ..Ω
blauw - zwart = ..Ω
bruin - zwart = ..Ω

Tradities en regels zijn er om te breken. Orde niet.
Shiptronic

Overleden

Als je geen cappaciteit kan meten met je multi meter, deed ik het volgende, weerstand meten.

Sluit de meter aan op de condensator, de weerstand die je meet zou nu op moeten lopen tot oneindig. daarna de meetpennen omwisselen. de weerstand (evt negatief) moet nu weer opgaan lopen tot oneidig.

Is geen 100% meting, maar als je een paar KΩ blijft meten is er iets niet goed. Als je aleen maar oneindig meet is er ook iets niet in de haak met de condensator.

Nee in deze setting is er geen polariteit.

Middelste condensator lijkt al eens vervangen te zijn.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Als hij met 3µF in serie zachtjes draait kan ik me voorstellen dat hij helemaal niet meer draait als er nog eens 1,5µF in serie aan toegevoegd wordt. Misschien moet die kleine condensator op een of andere manier parallel aan die andere worden geschakeld?

Ik voel me al een hele techneut :)

Ik heb het volgende gemeten:
met een spanningzoeker: spanning op motor 4, geen spanning op motor 3. Dus als er spanning op ene draad van de condensator 1,5µF staat, staat er geen spanning op de andere draad (bij de andere condensatoren is dit wel het geval).

aansluiting ventilator spanningvrij gemaakt, in de ventilator gemeten:
blauw - bruin = 219 Ω
blauw - zwart = 160 Ω
bruin - zwart = 378 Ω

weerstand op condensator 1,5µF: 1 (volkomen dus) geen verschil bij wisselen pennen.

Ik durf de conclusie aan dat deze condensator kapot is.

Ik ga een nieuwe halen en ik wil hem dan zo aansluiten:

Het lijkt me het meest logische. Of zie ik dat verkeerd?

Brouwer
Shiptronic

Overleden

Lijkt inderdaad dat de C 1,5µF defect is. Je kan voor de zekerheid(niet elke multimeter reageert hetzelfde) C 3µF even meten. Dan kan je zien hoe een goed C meet en vergelijken met C 1,5µF

Plaatje hierboven is niet goed, de vorige tekening is wel goed met betrekking tot aansluiten condensatoren.

Stand 1 moeten de beide C's in serie staan (punt4)
stand 2 alleen C 3µF (punt3)
Stand 3 rechtstreeks op punt 2

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 20 mei 2016 11:51:41 (36%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Bedoel je met "moet" dat anders het niet werkt of de zaak kapot gaat?

Ik had van Thevel hierboven een link gekregen (http://www.circuitsonline.net/forum/view/121298/1/ventilator) naar een schema dat ik nu, met alle info die ik tot dusver heb gekregen, pas enigszins begrijp.

Ik heb dat plaatje aangepast naar mijn situatie en dan komt het er volgens mij zo uit te zien:

.

Ik denk dat dit logisch is, maar als het kan leiden tot brokken wil ik dat graag weten. Als het hooguit leidt tot te hard of te zacht draaien van de ventilator, dan kan ik altijd nog wat verder experimenteren dacht ik.

Ik zal even een weekje moeten wachten om het uit te proberen, want de condensator 1,5µF moest worden besteld.

Brouwer

Op 20 mei 2016 11:42:01 schreef TjerkB:
... de ventilator gemeten:
blauw - bruin = 219 Ω
blauw - zwart = 160 Ω
bruin - zwart = 378 Ω

OK, de wikkelingen liggen dus zoals eerst gedacht. Voor maximum snelheid sluit je 230V rechtstreeks aan tussen motorklemmen 6 en 2. Wil je een lagere snelheid, dan plaats je een "voorschakelweerstand". Dat wordt hier met condensatoren gedaan zodat er geen vermogen wordt weggestookt (zoals met echte weerstanden het geval zou zijn).

Op 20 mei 2016 13:47:37 schreef TjerkB:
... Bedoel je met "moet" dat anders het niet werkt of de zaak kapot gaat? ...

Nee, de laagste snelheid zal met enkel een 1,5µF condensator in serie iets hoger liggen dan met een 3µF en een 1,5µF in serie (daarvan is de vervangcapaciteit = 1µF). Zijn dit nog de originele condensatoren?

Tradities en regels zijn er om te breken. Orde niet.

Op 20 mei 2016 13:47:37 schreef TjerkB:
Ik heb dat plaatje aangepast naar mijn situatie en dan komt het er volgens mij zo uit te zien:
[plaatje]
als het kan leiden tot brokken wil ik dat graag weten.

Nee dat zal niet tot brokken leiden. Je moet wel de twee seriecondensatoren verwisselen want 3µF laat meer wisselstroom door dan 1,5µF.
Ben benieuwd wat nu de juiste configuratie is, de twee C's "parallel" of in serie.
Staat er een spanning gedrukt op die condensatoren en zo ja welke?

de laagste stand condensator gaat vaak stuk, het beste vervangen door 1 condensator, niet 2 in serie. zeker als je op de werkbank test lijkt het goed te werken dan, maar eenmaal in de schacht kan het ding weleens niet aan willen lopen, vaak de reden dat de motor verbrand.

vervang beter de stand 3 condensator en aanloop condensator, die hebben het meeste te lijden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb ook zo.n ding in huis. Hier zit over elke condensator een 1M weerstand on de condensator te ontladen Dat spaart de schakelaar enigszins.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Ik heb de nieuwe condensator binnen. Duurde even, want door een vergissing bij het bestellen kreeg ik er één van 15µF.

Ik heb het plaatje aangepast naar "3µF laat meer stroom door dan 1,5µF".

.

Helaas pindakaas, het werkt nog steeds niet goed.
Indien parallel aangesloten (stand 1 via 1,5µF en stand 2 via 3µF naar U2 draait de motor heel langzaam op stand 1 (nauwelijks hoorbaar) en langzaam op stand 2 (is de snelheid die past bij stand 1).
Indien in serie aangesloten draait hij langzaam op stand 2 en niet op stand 1.

Ik heb gemerkt dat de schakelaar op stand 2 ook spanning houdt op stand 1. Op stand 3 hebben de standen 1 en 2 geen spanning.

Kan het zijn dat het probleem in de Z verbinding zit? Die krijgt pas de "volle mep" in stand 3, en in stand 1 en 2 alleen stroom via de 1,5µF of 3µF condensator.

De µF-waarden zitten origineel in het apparaat, dus op één of andere manier zou het moeten werken.

Brouwer

Kan ik deze aansluiting uitproberen zonder de boel kapot te maken?

Brouwer

Ach, zie het nu pas. In de laatste aansluiting verbindt je stand 1 en 3 met elkaar, dus draait hij altijd op volle snelheid. Is het dus ook niet.

Brouwer

Ik heb de schakelaar nog even gecontroleerd met losgemaakte draden. Bij elke stand zijn de andere standen niet verbonden. Sorry.

Brouwer

Het werkt! De aanhouder wint. Ik heb wat geëxperimenteerd met de µF-waarden van de condensatoren. Uitkomst is dat zacht (stand 1) het mooiste loopt met 3µF, en middel (stand 2) met 4µF. Hard (stand 3) loopt zonder condensator.
Het eindplaatje ziet er dus zo uit:

iedereen die mij hiermee geholpen heeft zeer bedankt!

Brouwer

Top!

de 'Z' C zorgt overigens voor een faseverschil zodat de motor (de goeie kant op) gaat draaien en niet precies tussen twee polen blijft stilstaan.

3 en 4 ipv 1,5 en 3.
Mooi dat je dat hebt uitgevogeld. :)