Omvormer 12>220 piep en rook

@All

Even voorstellen ik ben Jan en ooit in het verre verleden technicus elektronica studie gedaan in de avond uren.
Heb daar voor de rest niet veel mee gedaan en is ook al een tijdje geleden. Dus de kennis is nog maar weinig zeg maar :-)

Van het weekend nog een voeding van een satelliet ontvanger gerepareerd die dood was. Bleek een condensator te zijn. Vervangen voor een hogere spanning en hij doet het weer. Mazzel dus.
Tot zover het voorstellen voorstelling.

Dit weekend een omvormer willen gebruiken in de camper.
Ding een aantal jaren geleden gekocht bij Obelink en nooit nodig gehad.
Wilde hem dit weekend maar eens proberen.
Stekker in de 12V, gelijk een piepend geluid en rook uit het ding.
Gelijk de stekker er uit.
Garantie allang verlopen uiteraard.

Het is een Proplus omvormer 200 Watt.
Ik zie hier ook een condensator 2200uF 16V met een bolle bovenkant.
Deze gaat met de min naar de min van de accu en de plus naar een spoel waarop staat EI33-3468
Zekering naar de accu is nog heel

Vraag aan de kenners:
Weet/heeft iemand toevallig een schema van dat ding?
Zou alleen het vervangen van de condensator ook hier de oplossing zijn. (waardoor raakt een condensator eigenlijk defect?)
En is het slim om een hoger voltage te kiezen.

Groet,
Jan

mel

Golden Member

Een condensator droogt uit.
En het kan heel goed dat , na vervanging dit weer werkt.
Een hogere spanning mag natuurlijk altijd.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Een elco van zoveel uF en zoveel volt is vandaag een pak kleiner dan pakweg 10-20 jaar geleden, dus met enig geluk vind je inderdaad eentje van dezelfde capaciteit maar hogere spanning, die er ook nog in past.

En 16V is wel erg weinig voor op het boordnet van een auto (ik neem aan dat je de omvormer voedt uit de woonbatterij, en dat die bij draaiende motor parallel wordt geschakeld aan de startbatterij?) Dus 25 of zelfs 35V zou een hele stap vooruit zijn.

Als hij er nog niet zit kun je ook goed een niet-polaire condensator van pakweg 100nF parallel zetten aan de elco, om ook storingen bij hogere frekwenties weg te filteren; elco's zijn niet allemaal even goed met snelle pieken c.q. hoogfrekwente storing.

Maar om eerlijk te zijn: zou het apparaat zo gek zijn beginnen doen enkel door een defekte elco? Ik vrees dat er meer aan de hand is. En zo'n 200W omvormer koop je voor een habbekrats in de knutselsuperette, dus niet teveel geld/moeite in steken.

Alnaargelang de toepassing zou ik aanraden een zwaardere te kiezen en/of een "zuivere sinus".

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Gaaf dat er zo snel gereageerd wordt.

Ik ga er inderdaad niet te veel in investeren.
Zal deze elco vervangen met een groter volt bereik en kijken wat die doet.
Vind dit geinig om te doen en het is helemaal top als die dan weer werkt. Zoals het ging met mijn sat ontvanger.

Bedankt voor de tips en laat weten of het is gelukt.
Of dat na vervanging alsnog de zekering er uit knalt :-).

Groet,
Jan

Arco

Special Member

Moet wel een low-esr elco zijn (zoals de Panasonic FM), anders ploft 'ie er binnen de kortste keren weer uit...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Wie zegt dat van die low-ERS? Kan men dat zeggen zonder het schema te hebben bekeken? Trouwens, hoe maakte men dergelijke omvormers vroeger, voor er low-ERS elco's waren?

Het zal natuurlijk geen kwaad kunnen, maar mij lijkt het roepen op low-ERS iets te simpel, en misschien overdreven.

Arco

Special Member

Aan de onderdelen te zien is het toch een switcher; bol staan doen elco's in lineaire voedingen niet zo gauw ook...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

piepen van zo een omvormer kan van 2 zaken komen:
1) het is een ingebouwd signaal dat de omvormer geeft als die overbelast wordt
2) het is de schakeling die je hoort piepen op een hoorbare schakelfrequentie, meestal veroorzaakt door defecte/uitgedroogde elco's.

was het piepen dus iets van een zoemer, of niet? een 200W omvormer zijn maar lichte dingen, en die piepen bij de minste belasting die eraan hangt. een 65W laptop lader zal je er hoogstwaarschijnlijk niet van de eerste keer kunnen mee opstarten

ik zou de elco's vervangen en eens testen. kapot is het nu toch al, veel kan er niet fout lopen.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

de rook kwam niet uit die elco lijkt me, denk dat een halfgeleider is opgerookt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@testman: Dit is natuurlijk koffiedikkijken, maar als er een halfgeleider is overleden dan zou er waarschijnlijk toch wel de zekering zijn uitgegaan ook?

@Arco: jawel, het zal wel iets schakelends zijn. Sta me toe de vraag te herhalen: kun je echt geen schakelende omvormer maken zonder een low-ERS elco toe te passen?

Arco

Special Member

Als je de switchfrequentie maar laag genoeg maakt, zal een 'gewone' elco ook wel werken. 't Is de hoge frequentie die ze opwarmt en uiteindelijk nekt...
Kleine oudere omvormertjes werkten vaak met een gewone trafo op lage frequentie...
http://www.learningaboutelectronics.com/images/Power-inverter-circuit.png

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 26 september 2017 11:14:06 (37%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

En als de switchfrekwentie wel hoger is, dan los je dat toch op met een niet-electrolytische capaciteit parallel? Die trouwens nooit kwaad kan, daarom mijn aanbeveling in die zin.

Het piepen kwam volgens mij van het zoemertje op de printplaat.
En zou dan inderdaad een overbelastings alarm zijn.
Maar had op dat moment niets aangesloten op de 220v kant.

groet,
Jan

Frederick E. Terman

Honourable Member

dan los je dat toch op met een niet-electrolytische capaciteit parallel?

Voor de oudgedienden is het tweede natuur een elko te overbruggen met een keramisch schijfje. :) Maar dan ging het altijd om DC en HF.
Hier liggen de frequenties veel lager, zodat je enorm grote parallelcondensatoren nodig zou hebben om enig effect te sorteren.

Voorbeeld: 2200 µF, f= 40 kHz: Xc= 1,8 mΩ. Nu blijkt dat de ESR bijvoorbeeld 0,1 ohm is, en dat vind je te veel, dus ga je een C parallelschakelen.

Stel nu eens dat die parallelcondensator zó goed is, dat zijn ESR zelfs nul is. Hoe groot moet deze Cp nu zijn om er iets aan te hebben?
Bij Cp= 40 µF zal zijn X 0,1 ohm bedragen, en zal de HF-stroom zich dus in twee gelijke delen verdelen: de 40 kHz-rimpel in de 2200 µF is nog altijd de helft van wat hij was.
(Mogelijk zelfs meer, afhankelijk van hoe hoogohmig de rest van het rimpelcircuit is.)

En dat, terwijl 40 µF beslist al een onhandig grote waarde is voor een niet-elektrolytische condensator; hij past nergens in en is peperduur.
Bij deze frequenties helpt het eenvoudig parallelschakelen van een tweede condensator dus in de praktijk niet.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

Op 26 september 2017 11:51:11 schreef JanPee:
Het piepen kwam volgens mij van het zoemertje op de printplaat.
En zou dan inderdaad een overbelastings alarm zijn.
Maar had op dat moment niets aangesloten op de 220v kant.

groet,
Jan

Als een of meerdere elco,s stuk zijn, krijg je rimpel. Als de rimpel te groot is,denkt de zoemer dat hij overbelast is.
Dus, gewoon vervangen :)

Voor de liefhebbers nog wat plaatjes :-)
Waarschijnlijk vrijdag ff een condensator halen.

de condensator zit direct over de 12V heen, het ding zou zonder ook werken.

als je de plus en min had gedraaid, dan zou de diode ook zijn gespleten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Groter voltage (kastje al dicht, dat iets van 32V. 3,75 koste die) condensator er in geplaatst, koelpasta weer aangebracht waar het zat, achterkant printplaat schoon geborsteld.
Kreeg de opmerking dat het vochtig zou zijn geweest.
Ik kan mij niet herinneren dat die in een vochtige ruimte heeft gelegen dus waarschijnlijk vanuit spleetogenland al zo geweest.
Spanning er op gezet en geen gepiep, geen rook en groene led blijft aan.
Zal er binnenkort een laptopje aan hangen en kijken of die belast ook blijft werken.

Groet,
Jan

Edit:
Inmiddels loopt het ding al een uurtje met een laptop er aan.
Aangesloten op de huishoud accu van de camperbus (VW) met een verloop stekker van kleine 12v naar sigarettenaansteker model.
Kabel wordt niet warm dus gaat goed.
Ventilator in de omvormer blijft lopen en de behuizing blijft koud.
Wel jammer dat er geen auto ventilator in zit die net als in een pc langzamer draait als er niet zoveel gekoeld hoeft te worden.

Bedankt voor alle tips en de volgende keer dat we niet aan de paal staan hebben we in ieder geval een paar kleine watjes 220 volt :-)

Groet,
Jan

[Bericht gewijzigd door JanPee op vrijdag 29 september 2017 16:07:49 (40%)

mel

Golden Member

Leuk dat het weer werkt, Jan, Proficiat :)

Op 25 september 2017 20:43:24 schreef mel:
Een hogere spanning mag natuurlijk altijd.

Sorry, maar dat ga ik nu echt even tegenspreken!
Hoewel het in veel gevallen geen probleem zal zijn, moet je je er wel terdege van bewust zijn dat een hogere werkspanning ook andere gewijzigde parameters betekent. De belangrijkste daarvan is de ESR (Electrical Series Resistance). Bijna altijd heeft een elco met een bepaalde capaciteit en een hogere werkspanning ook een hogere ESR, ten opzichte van een elco met dezelfde capaciteit en een lagere werkspanning. En een hogere ESR wil je nu juist niet in een schakelende voeding! Een hogere ESR (dus weerstand) betekent dat er meer vermogen in de elco wordt verstookt, waardoor deze juist eerder stuk zal gaan.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)