Op 20 april 2018 15:30:39 schreef rew:
Vandaar dat het verstandig is om rond de 3.3V, misschien 3.0V belast echt te stoppen met ontladen.
Of de grens van ontladen 3.0V, 2.8, 2.75, 2.5 of zelfs 2.3V is dat moet je echt uit de datasheet van JOU batterij halen.
Het hangt wel een beetje van de belasting af: als je een relatief hoge stroom trekt (zeg, rond 1C), kun je het afkap-punt best iets lager nemen. Je zal zien dat na het afkoppelen v/d belasting de klemspanning van de Li-ion snel wat 'terugveert' omhoog.
Bij een relatief lage belasting heb je dat effect (zo goed als) niet. Wat je eigenlijk wilt, is dat afkap-punt zodanig kiezen dat accu op dezelfde rustspanning uitkomt. Voor gangbare Li-ions is 3.0V een goede eindwaarde daarvoor.
Maar sowieso is een Li-ion al praktisch al z'n lading kwijt tegen de tijd dat 'ie 3.0V aantikt. Door daar nog onder te duiken bekort je dus de levensduur v/d accu zonder dat je er veel mee wint. Beetje een verhaal van 5% meer energie eruit trekken, 20% minder laad/ontlaad cycli over de hele levensduur (cijfers uit m'n duim ). Oftewel: zinloos, dan kun je beter een accu met 5% hogere capaciteit pakken.
LiFePO4 cellen kunnen daar iets beter tegen. Met dat type cel kom je met 2.8~2.5V als eindspanning ook nog wel weg. Hoe dan ook: als 'ie daar aangekomen is, niet in zo'n praktisch-lege toestand bewaren! Zelfontlading doet dan de rest & kun je 'em weggooien als je 'em een (lange) tijd later weer tegenkomt. Beste bewaar toestand is rond de 50% lading erin.
Maar geen paniek áls je een keer te diep ontladen hebt! 'T gaat er meer om hoe lang zo'n accu in (bijna) lege toestand verkeert. Een keertje diep leegtrekken & dan een uurtje later in de lader is niet zo erg. Een maand lang op bv. 2.2....2.0V rondhangen - zeer ongezond.