omschakelen relais uitgang van gesloten naar open contact

Ik heb een sensor gekocht die diervriendelijk is.
Het is een sensor voor beveiliging, die zou ik gebruiken om buitenlichten te sturen.
Nu kom ik tot de vaststelling dat het relaiscontact een gesloten contact is , dat bij alarm open gaat (dom van mij)
Is er een mogelijkheid met een schakeling dit om te zetten, zodat ik er dan een andere realis schakel die alleen werkt als er alarm is
( ik dacht van eerst een relais er aan te sluiten met een wisselcontact, maar de spoel zou zeker doorbranden , als die een 20 uur onder spanning staat?)
Hopelijk bekom ik een idee, heb nog wel componenten liggen, maar ben er te lang uit.
Sensor https://nl.aliexpress.com/item/Dual-Infrared-and-Microwave-intelligent…
Voeding 12DC
Veel dank
Ps: is mijn eerste bericht, heb deFAQ gevolgd, mijn verontschuldigingen als er een fout in is.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dat kan zeker, niet al te lastig zelfs.

In rust is het relais gesloten. Laat dat relaiscontact dan de basis kortsluiten naar massa van een transistor die een tweede relais bedient. Of direct een zoemer of een lampje of wat dan ook. Als de sensor actief wordt, en het relais dus opengaat, dan krijgt de transistor basisstroom door een weerstand naar die basis vanaf de +12V. Stel je maar voor dat de emitter van die tor aan massa ligt, dat is hier de min van de 12V, en dat het tweede relais tussen de collector hangt en de +12V. Denk wel aan de blusdiode over het relais, normaliter zal een 1N4007 goed voldoen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Shiptronic

Overleden

Zelf zou ik het bestaande relais eruit halen en vervangen door een wissel type.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

beste,

al veel dank, heb je een idee van welke transistor en weerstand, of is het mogelijk een schemaatje te sturen met de gegevens erop.
Het is namelijk zo, dat ik door invaliditeit een zwaar geheugenverlies heb, ben alles kwijt van vroeger, dus ook al mijn elektronica die ik graag deed.
Zo iets doet alle dagen pijn.
Veel dank,

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Het relais bepaalt de transistor. De transistor bepaalt de weerstand.

Als je ongeveer weet wat je gaat schakelen kunnen we kijken wat voor relais het (ongeveer) wordt. Je geeft wel aan "buitenlichten" maar dat kan nog heel veel kanten op, van LEDs al dan niet op 12V= tot kwikdampstralers van enkele kW bij 230V~ of misschien zelfs 400V~. Geef eens wat indicatie?

Voor een eerste proefopstelling kun je misschien als tweede relais eentje gebruiken uit de automobiel-omgeving, die kunnen best wat stroom aan MAAR GEEN NETSPANNING. Je kunt er dan als aanvankelijke belasting een autolamp aanhangen, of meerdere, of een of andere LED-toestand. Om zo'n relais aan te sturen zou ik een BC337 gebruiken, als ik die had liggen; een BUZ12 zal het ook wel doen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dat schema van Arco komt heel dicht bij wat ik bedoelde; alleen zou in de gegeven situatie de weerstand van 1K naar de +12 moeten gaan, en het relaiscontact van de sensor parallel over de weerstand van 10K. Arco lijkt het ook best eens te zijn met mijn keuze voor een BC337; maar nogmaals, het relais is de bepalende factor!

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op maandag 29 april 2019 15:02:57 (24%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
GJ_

Moderator

Op 29 april 2019 14:27:29 schreef zita:...ik dacht van eerst een relais er aan te sluiten met een wisselcontact, maar de spoel zou zeker doorbranden , als die een 20 uur onder spanning staat?...

Welnee, een normaal relais kun je rustig 24/365 ingeschakeld laten staan. Het is de simpelste en meest robuuste oplossing.

Shiptronic

Overleden

Op 29 april 2019 14:27:29 schreef zita:
( ik dacht van eerst een relais er aan te sluiten met een wisselcontact, maar de spoel zou zeker doorbranden , als die een 20 uur onder spanning staat?)

Energie technisch mischien niet de eleganste oplossing, maar een normaal relais kan prima 24/7 onder spanning staan. Door brandende relais spoelen zijn mij onkend op deze manier. ik zou zeggen ga voor de Kiss oplossing.

[edit] GJ typt sneller ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Houd er wel rekening mee dat die PIR maar een korte puls van hooguit een paar seconden geeft, voor verlichting zul je er een vertraging achter moeten maken.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

aan iedereen veel dank, i

ga het nog deze week proberen met volle moed.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Houd ons op de hoogte, aub! Wat heb je gedaan, wat werkte, wat werkte niet, waarom werkte het niet...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Waarom niet inverteren door via je NC contact een tweede relais te sturen, waarvan je het NC contact weer gebruikt voor je buitenverlichting?

RAAF12

Golden Member

Op 29 april 2019 15:25:39 schreef GJ_:
[...]"flywheel diode"??? :-) Typo.

fly en freewheel diode worden gebruikt in de Engelstalige wereld.

Grensovergang Spanje-Algarve (9-6-2024) https://www.youtube.com/watch?v=sserlsJy0wI&t=210s
RAAF12

Golden Member

Op 29 april 2019 15:49:39 schreef zita:
aan iedereen veel dank, i

ga het nog deze week proberen met volle moed.

Wow, 2 pir's en een radar in één doos. Dat had ik nog niet eerder gezien...

Grensovergang Spanje-Algarve (9-6-2024) https://www.youtube.com/watch?v=sserlsJy0wI&t=210s
GJ_

Moderator

Op 29 april 2019 23:55:31 schreef RAAF12:
[...]

fly en freewheel diode worden gebruikt in de Engelstalige wereld.

nee, flyback en freewheel, geen flywheel. Dat moet een typo zijn.

Shiptronic

Overleden

Op 29 april 2019 23:20:50 schreef shue:
Waarom niet inverteren door via je NC contact een tweede relais te sturen, waarvan je het NC contact weer gebruikt voor je buitenverlichting?

Dat is precies wat TS wil, maar die was bang dat bij een konstant ingeschakeld relais de spoel zou verbranden. TS weet nu dat dit totaal geen kwaad kan, en gaat nu e.e.a. uit proberen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

flyback en freewheel, geen flywheel

En als je nu gewoon Nederlands spreekt dan heb je het over een blusdiode. Probleem opgelost.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
RAAF12

Golden Member

Op 30 april 2019 07:46:43 schreef GJ_:
[...]nee, flyback en freewheel, geen flywheel. Dat moet een typo zijn.

Nou ik lees het toch hoor op engelse sites freewheel, flywheel en flyback. Allemaal als blusdiode bedoeld. Moet je een link?

Grensovergang Spanje-Algarve (9-6-2024) https://www.youtube.com/watch?v=sserlsJy0wI&t=210s
GJ_

Moderator

Dat lees je inderdaad. Kunnen die mensen geen taalfouten maken? Ik hoef geen link, ik geloof je direct. Wil je van mij wat linkjes met afgrijselijke Nederlandse taalfouten op Nederlandse sites? ;-)

Flywheel is een foute samenstelling van flyback en freewheel.

Als j een paar losse 337's wilt hebben stuur me dan even een email.
Grtz, Harm

Just find out what you like and let it kill you
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

[quote]Kunnen die mensen geen taalfouten maken? Ik hoef geen link, ik geloof je direct. Wil je van mij wat linkjes met afgrijselijke Nederlandse taalfouten op Nederlandse sites?[/quote]

Raak!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord