Ik vroeg me gisteren af, "wat technische handelingen doen elektronici het meeste", afgezien van werken gaan, batterijen in allerlei speelgoed vervangen, en IT support leveren voor verre familieleden?
Niet nieuwe dingen ontwerpen, datasheets lezen, of FPGA's layouten, maar dingen herstellen. Domme, banale dingen, ook dan nog. Dus dacht ik, laten we een showtopic openen waarin we foto's van onze "ik zal dat wel effe maken" laten zien? Hierbij mijn aftrap.
USB-C PD (power delivery) is een leuk protocol, omdat je met een eenvoudge voeding tussen 5 en 19V vragen en tot meer dan 60W kan trekken. Om te kijken wat mijn Dell XPS13 laptop op de USB-C bus aan het doen is, heb ik zo een Chinees testertje gekocht. Echter, na een paar keer gebruikt te hebben viel de male connector er gewoon af.
Tja. Het ding even open gebroken en onder de microscoop gelegd. Bleek dat er bijna geen enkele trekontlasting aanwezig is. De twee soldeerlipjes zijn slechts enkelzijdig.
Fluxen, litzen, immobiliseren, en dan met de grootste soldeertip er even langs gaan.
Even testen (blijkt te werken), en nu heb ik draadjes aan de metalen "shroud" van de connector gesoldeerd (nog niet te zien op deze foto).