voor versterkte microfoon met voeding in/uit mijn PC

rob007

Yarr, Matey!

ik ben er al mee bezig geweest en het werkt MAAR…..weet niet of dit het nu wel is.
Wat ik gedaan heb is dit versterkertje genomen:
https://i.ebayimg.com/00/s/NTAyWDc1MA==/z/H30AAOSwhtJepTeL/$_10.JPG?se…
Ik heb Q3 en R6 weggehaald en heb met een potmetertje er tussen in mijn PC op de microfoon aansluiting aangesloten. (ik voed hem met 2X 1,5V – 3V dus)
MAAR wat blijkt nou er staat over de massa en de tweede ring iets van 2…3Volt bij mijn PC!
Het is zo’n Japans 3,5MM stekkertje op de massa en de ring daarna staat plus 2…3Volt
Op de top daar staat niets op! ( zou die daar stuk zijn? ) Dus C3(10uF) daar staat via de trimpot 2…3Volt op.
Maar goed ik heb wel geluid nu, ik kan zelfs muziek met microfoon mixen,
MAAR om eerlijk te zijn het geluid van de microfoon is erg schel.
Is er…. Een truckje of iets dat het nog verbeteren kan?

Ik hoop dat ik duidelijk was!?

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Geen idee wat voor microfoon je hebt gebruikt, maar naast de microfoon is ook de gemiddelde PC-ingang niet geweldig van kwaliteit.

Als ik voice-overs inspreek, kan ik dat doen door middel van een opname in m'n Tascam DR40 en een NTG-2 microfoon van Rode, die ik dan later bewerk op de PC.

Ik kan ook de uitgang van de Tascam direct in de PC prikken en de opname op de PC maken, of door de NTG-2 via een mengpaneeltje met fantoom te laten lopen en de lijn-uitgang daarvan op de PC aan te sluiten.

De geluidskwaliteit is echter in beide laatste gevallen irritant vergeleken met m'n Tascam. Ik vind mezelf echt geen goede voice-over stem hebben (anderen verschillen van mening), maar merk echt dat ik als opname op de Tascam veel beter klink dan als rechtstreekse opname in de PC.

Dat zou dus ook een oorzaak kunnen zijn.

Verder begrijp ik niet genoeg van je verhaal ;)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

De ring van de 3.5mm jack zit hier aan de + van je batterijtje, dat is erg ongelukkig gekozen. Ik zou die zowiezo aan GND hangen. Zeker als je de potmeter aansluit zoals ik hieronder aangegeven heb anders krijg je die spannings offset.

Ik neem aan dat je de potmeter tussen de B en E van de transistor hebt aangesloten die je weggelaten hebt, natuurlijk moet C3 blijven zitten.

Ik sluit me verder aan bij weardguy, een PC mic ingang is niet echt de beste.

Wat is de weerstand van je potmeter? Als die de laagohmig is dan raak je veel lage fruenties kwijt (ik zou beginnen met 22k oid).

[Bericht gewijzigd door henri62 op zondag 17 mei 2020 19:55:14 (22%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo weardguy en ook Henri
Jaa daar was ik al bang voor (het licht aan mij ik weet het altijd wat onduidelijk)
Ja ik dacht iets van 10K of 22K Henri!
Ik heb om ook eerlijk te zijn het ook niet goed opgeschreven achter af gezien.
https://www.circuitbasics.com/wp-content/uploads/2015/03/TRS-Pinout.pn…
Sleeve = Massa
Ring = weet ik niet wat daar mee is maar daar meet ik ook niks op.
En de Tip = ingang microfoon ( maar hier staat ook 2Volt op )
En wat ik nu ook ontdekt heb is dat door de PC te aarden het allemaal beter gaat!
(er was ook HF inslag in het geding)
Maar dan nog vind ik het maar vreemd, 2Volt meten op massa en de Tip?
Ik weet wel een soort van fantoom voeding voor de microfoon maar dacht dat dat altijd 5Volt zou zijn?
En blijft de vraag hoe kom je daar omheen als je laten we zeggen een voorversterkertje er op wil zetten?

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Frederick E. Terman

Honourable Member

Net even gemeten op mijn bureau-pc: daar komt 1,75 V uit de microfooningang.

Een paar pc's geleden (lang geleden dus) zat er nog een schakelaartje op de geluidskaart om deze spanning aan of uit te zetten.
Maar wie heeft er nu nog een geluidskaart. :)

Maar je gebruikt tóch een condensator, dan heb je toch geen last van die spanning?
Alleen (als dat een elco is) even kijken aan welke kant nu de hoogste spanning komt. Dan moet dat de plus van de elco worden.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Kun je in dit geval niet beter zo veel voorversterken dat je een line-in op de pc kan gebruiken?

Je kunt zomaar niet een versterker aansluiten op een PC MIC ingang, die ingangen zijn gemaakt om een elektret mic rechtstreeks aan te sluiten.
In de pc zit een weerstand en is er geen voeding voorhanden.

https://www.hobby-hour.com/electronics/computer_microphone.php

LDmicro user.
Frederick E. Terman

Honourable Member

@MGP Dat is wel grappig: jouw link beschrijft nu juist een versterker om op de MIC-ingang aan te sluiten.

Inderdaad, Sound Blaster heette die geluidskaart; daar staat het. Maar dat is een paar jaartjes terug.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 18 mei 2020 11:53:49 schreef Frederick E. Terman:
@MGP Dat is wel grappig: jouw link beschrijft nu juist een versterker om op de MIC-ingang aan te sluiten.

:) Ja maar daar moet je geen 2stage versterker aansluiten, die ingang is veel te gevoelig daarvoor en de versterker in de link is voor een dynamische mic.
Ik heb de link vooral geplaatst omdat hij R6 en Q3 heeft verwijderd en dat is toch iets anders.

LDmicro user.
rob007

Yarr, Matey!

Ik heb het voor elkaar!
Dat aarde van die PC was echt een dingetje, MAAR toch klopt er volgens mij iets niet.
Ik heb GEEN 5Volt op de massa en de TOP aansluiting van die plug! ( het is 2Volt! )
En op die ring tussen de massa en de TOP aansluiting heb/meet ik NIKS? ( dus GEEN 5 Volt )
***Ik denk dat dat bij mij stuk is, zit daarvoor ik de PC een zekering?***
( ik voed die versterkertjes met batterij, eentje met 2 X 1,5V en ander met 1 X 9Volt )
Afijn tis niet meer zo kwalijk want het werkt en daar ben ik al blij om.

HOOWwww en wat zij over HF in het geding, ik moduleer via de PC mijn zendertje,
En dat (denk ik) maakte het nog rommeliger ik denk dat ik ook last van HF inslag had!

Nog een ander dingetje!
Ik heb 1 versterkertje zelf in elkaar geknutseld met 2 BCtjes –
En als microfoon gebruikte ik een karaoke microfoon die zat bij zo’n karaoke set,
Ik heb daar een stuk of 3…4 microfoons van 2 van plastic Maar ook 2 van aluminium(afgeschermd!)
Ik dacht die te gebruiken voor die voorversterker MAAR die is me een partij zachtjes!!!
Dus ik gezocht naar iets anders en vond ik nog een soort van telefoon microfoons?
Daar lijken ze een beetje op! Die was wel harder maar ook een beetje schel,
Ik had er nog eentje en toen heb ik ze domweg in serie gezet!!!
EN VEEL harder EN betere klank/minder schel!? Daar stond ik van te kijken?!
Het zijn groene microfoontjes zijn wat kleiner dan die telefoon elementen maar wel van metaal.
( misschien zijn het wel luister gedeeltes uit oud/leger koptelefoon? )
Die condensor element klonk ook niet zo mooi, die twee elementen klinken beter!
Tot zo ver weer eventjes!

Gezonde en vriendelijke groeten allemaal!
Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?