Hirshmann AFC 1861

Bavelt

Golden Member

Ik heb 3 TV's in gebruik thuis. En bezit nog een originele Hirschmann AFC 1861 splitter, met 6 uitgangen en 1 doorvoer.

De vraag is: nu de analoge TV er niet meer is en enkel digitale TV, maakt dat nog wat uit voor de splitter die je gebruikt?

Deze Hirschmann splitter had ik nooit in gebruik vanwege de de dempingen met een sneeuwerig beeld in de verste kamer (ca 15 meter kabellengte).
Ik heb daar later een versteker met losse tv-splitters aan gehangen, maar is een rommeltje geworden in de meterkast.

Daarom dacht ik om deze splitter er nu weer in gebruik te nemen.
Is het voor digitale TV minder kritisch en zijn de afsluitweerden voor niet-gebruikte uitgangen echt een must?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

3 TV's splitten met een passieve splitter is denk ik te veel en zal zoals Analoog al was ook daar digitale ruis veroorzaken en je signaal te zwak word, dus vermoedelijk ontkom je niet aan je versterker

Bavelt

Golden Member

Ik heb de proef op de som genomen, en inderdaad: blokkerig beeld en bevroren schermen.

Ik ben dus teruggegaan naar alleen de versterker, die 2 uitgangen heeft.
Waarbij ik 1 uitgang splits met zo'n mnetalen splitterjte, zodat ik drie TV's kan gebruiken.
Het beeld is weer in orde.

Ik vroeg me wel af: als het met een kale versterker lukt, wat is dan de meerwaarde van zo'n splitter achter de versterker nog?

NB Aan de hoofdaansluiting zit een Ziggo UMU-01 verdeeldoos.

bprosman

Golden Member

Heb hier in huis (Ziggo klant) gemerkt dat passieve (metalen met F connector) splitters waar op de sticker staat "tot 800MHz" niet meer voldoen, toch minstens "tot 1000MHz" of liefst hoger.

Ik vroeg me wel af: als het met een kale versterker lukt, wat is dan de meerwaarde van zo'n splitter achter de versterker nog?

Er zijn (waren) ook Hirschmann versterkers met maar 1 uitgang, daar zette je meestal zon splitter-blok achter met soms 8 uitgangen.

[Bericht gewijzigd door bprosman op zondag 4 april 2021 07:55:20 (42%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Je kan toch 1 versterker nemen met die splitter er achter?? Liefst met minder uitgangen...

Bavelt

Golden Member

Op 4 april 2021 12:15:25 schreef smd:
Je kan toch 1 versterker nemen met die splitter er achter?? Liefst met minder uitgangen...

Dat klopt. Maar dat is toch hetzelfde als ik nu doe?
Versterker, 2 uitgangen, eentje daarvan gesplit.

Ja, maar dan 1 direct en 2de met een tweeweg splitter voor de kortere kabels..