Vu+ duo 2 schotelbakje

Goedenavond allen,

Ik heb een probleem met mijn vu+ duo 2.

Het probleem is dat deze op de astra 19.2 goed draait. Maar op 23.5 niet.
Het ligt niet aan de schotel of kabels en dergelijke omdat ik nog een solo 2 bezit en deze heeft geen problemen.
Het is wel zo als hij warmer wordt dat hij dan beter loopt.

Het probleem is dat dat het beeld heel Pixel-lig is en het geluid klinkt niet goed. Alleen als je hem op links of rechts zet ipv stereo. Er zitten 2 tuners in deze heb ik beide geprobeerd lost helaas niets op. Dus moederbord of voeding?
Ook bestaat er een site moltensolder die hebben ook allerlei condensatoren en elcos vervangen.

Iemand hier ervaring mee of een id wat het zou kunnen zijn?

Wat ik wel weet is dat de voorganger last had van condensatoren die niet goed waren.

Het klinkt mij in de oren als slechte ontvangst of slechte signaal ruisverhouding. Is de LNB of LNC niet gewoon doof geworden?

Is de offset 19,2 en 23,5 wel goed?
Ik herken dit, maar er zijn veel meer mogelijke foutoorzaken. Zit de (duo) ontvangerkop wel in het brandpunt? Een verplaatsing in de afstand tot de schotel verandert ook de offset 19/23 graden.

Werkt de LNB voor ASTRA1 wel op ASTRA3 (en omgekeerd) wanneer je de schotel daarvoor opnieuw uitricht (en de automatische LNB omschakeling uitschakelt)?

Arco

Special Member

Het kan vele oorzaken hebben. In het verleden heb ik een Rebox gehad, daarin was de voeding nogal krap gedimensioneerd.
Toen de modulatie van QPSK naar 8PSK ging, moest de processor een tandje bijzetten voor de signaalverwerking, en trok de voeding het niet meer.

(toen moesten de voedingselco's een maatje groter worden gemaakt)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt voor jullie reacties,

Wat bedoeld u met lnb doof?

En zoals ik al aangaf mijn solo 2 werkt naar behoren en zit op dezelfde lnb aangesloten.

Ik heb inderdaad ook het id dat het aan bepaalde elco ligt alleen zou ik niet weten waar ik zou moeten beginnen met meten.

Ik heb heb de printen wel al bekeken en zie geen opgeblazen of lekkende elcos. Maar er zitten natuurlijk ook smd versies op.

https://moltensolder.wordpress.com/ is de site waar ze alles aanpassen alleen geven ze geen lijst meer uit van wat waar moet of wat iets doet.

Blue Sky

Cableguy

Staan je DISEQC instellingen in je VU wel goed? OF heb je een losse diseqc switch ertussen? Het lijkt mij geen elco probleem omdat 19,2 wel goed draait.

Waar rook is, is stroom

Ik heb er geen losse switch tussen en de instellingen heb ik op eenvoudig staan.

A 19.2
B 23.5
Voltage staat aan

Valt verder niet veel in te vullen in het standaard menu.

En zoals ik al aangaf mijn solo 2 werkt naar behoren en zit op dezelfde lnb aangesloten.

Die informatie had ik niet uit jou eerste posting gehaald.
In dit geval zal de LNB (Low Noise Block) wel goed werken. Als alles met een andere ontvanger wel goed werkt zal ook de schotel niet zijn. Dan kan het alleen nog de ontvanger of de kabel zijn? heb je met het wisselen van de andere kabel gebruikt? Als dat ook goed is zul je de ontvanger moeten repareren. Arco gaf al een stapje in de goede richting. Buffer elco's en eventuele ratelcondensatoren in de voedingsunit nameten. Rimpel op de voedingsspanning nameten. Dit kan de signaal ruisverhouding van de ingangsversterker onderuit helpen. Het bezit van een goede multimeter is hiervoor wel een beetje noodzakelijk.

Als dat allemaal niet helpt kun je beginnen met de HF voorversterkers nakijken. Vaak zitten zitten er van die nmic versterkers Era's, marretjes, of ina's in. Die kunnen defect zijn. Maar gewone koppel c's kunnen de boel ook verstoren. Zelfs kopervlak breukjes in de printplaat.

Dit soort van reparaties zijn lastig omdat er nogal wat meetapparatuur bij komt kijken. En een gedetailleerd schema is ook wel handig. Heb je dat allemaal niet dan kan alleen veel kennis ervaring met dit soort van apparatuur je misschien helpen.

Het zijn helaas vaak geen makkelijk oplosbare problemen. het eenvoudigst is de tip van ARCO.: Check eerst de voedingsspanningen.

Arco

Special Member

Het "grappige" aan die Rebox was dat er verder niets mee mis was, ze hadden gewoon nooit voorzien dat de CPU veel harder zou moeten gaan werken.
(en dus ook meer stroom ging trekken waardoor de voeding onderuit schoot: die kon de spanning niet meer constant houden)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ze hadden gewoon nooit voorzien dat de CPU veel harder zou moeten gaan werken.

Waarschijnlijk uit besparingen ondergedimensioneerd. Wel mooi dat je dat met een paar grotere elco's kon oplossen.

Dank jullie wel,

Ik ga de voedingsspanning is controleren. Op de print staat wel welke spanning er gemeten moet worden van de voeding naar het moederbord.

Ik bezit alleen een beetje basiskennis kwa Electronica en schema's en of apparatuur heb ik niet behalve dan een redelijke multimeter.

Ik denk idd dat het een lastige kwestie gaat worden. Maar het is het proberen waard.

Heb de 12v gemeten die van de voedingsprint naar het moederboard gaat dit is allemaal in orde.

Schema's kan ik helaas niet vinden van het apparaat.

RAAF12

Golden Member

Het is wel zo als hij warmer wordt dat hij dan beter loopt.

Dat is wel een veeg teken. Je kan wat koudespray op de elco's spuiten en kijken of dat effect heeft. Dat de spanning goed is zegt niet zo veel. Er kan een kanjer van een rimpel opstaan en dan werken de circuits niet goed, die lusten alleen een schone spanning. Rimpel kan je meten op het AC bereik en zien op een scope.

100.000 Youtube views Gentle on my mind https://www.youtube.com/watch?v=WQXmNRoO8YA

Beide bezit ik helaas niet. maar die spray is wel te bestellen.
Scope is weer een heel ander verhaal.

Arco

Special Member

Draait de fan wel?
Je kunt de elco's in de voeding vervangen (kost niet veel en kan nooit kwaad).
Alleen de grote linksonder hoeft niet, die gaat zelden stuk.

Dat is idd ook het proberen waard. Heeft u dat zelf ook gedaan? Lijkt me dat de elcos op de foto's groter zijn?

Welke waardes komen waar? Mochten deze anders zijn dan standaard.

Arco

Special Member

Ik heb geen Duo (is een internetfoto...)

Vandaag de elcos van de voeding vervangen helaas zonder resultaat.

Arco

Special Member

Is de schotel wel goed uitgericht? (beide LNBF's zouden ongeveer dezelfde signaalsterkte moeten geven. Eventueel testen op de 'goede' ontvanger)
De Astra satellieten hangen onder een skew van 7.5°, daar moet je met richten ook rekening mee houden...

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 11 november 2021 21:58:15 (28%)

Ja dat zit verder goed. Mijn vu+ solo 2 heeft geen problemen.

Arco

Special Member

Het kan dat die gevoeliger is. Zijn de signaalwaarden van beide LNBF's goed/gelijk?

Wat gebeurt er als je alleen 23,5 programmeert?? Ook al eens geheel goed warmgestookt?? Sommige elco's op moederbord drogen ook uit en kunnen deze problemen ook veroorzaken..

Signalwaardes zitten op 80 voor 23.5 en 85 voor 19.2

Dat ga ik nog even proberen om hem anders te programmeren.

Warm stoken met een haarfohn?

Wat is 80 en 85? Signaalkwaliteit? De 19 gaat sowieso een sterker signaal geven als de 23. Een 60cm schotel heeft voor de 19 een ongeveer even sterk signaal als de 23 met een 80cm schotel. Probeer eens om de 23 LNB in de houder te zetten en daarop uitrichten. De 23 staat dan het beste in het brandpunt.

De meeste ontvangers hebben zowat 10dB nodig om een deftige ontvangst te hebben. Hoe hoog is je BER?

Zoals Arco al zegt, de ene ontvanger is gevoeliger als de andere.

Dit is wat ik momenteel uit de 23 haal met een Cahors Visiosat BIG Bi sat en een SAB 17/8 switch. Ontvanger een dreambox 8000.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Dat is idd de kwaliteit ber geeft hij niet aan.

Staat altijd op 0.