Loodvrij solderen ? Wat voor de amateur ?

Regelmatig zie ik dat afgewerkte produkten de melding
hebben: "loodvrije solderingen"
Hoe zit dat dan voor de amateur ? Kunnen we in de toekomst
nog iets bouwen ?

beetje gek

Ja, natuurlijk. Je zult over een jaar (1 juli 2006) geen loodhoudende elektronica meer kunnen kopen, maar in plaats daarvan komen er andere materialen, bijvoorbeeld puur tin (op ic-poten) en tin-zilver-koper (soldeerdraad). Daar merk je als hobbyist niets van, tenzij je met BGA-verpakkingen werkt (dat doen er maar heel weinig, en die weten dan meestal ook wel waaraan en waaraf). In de praktijk zul je je soldeerbout 50 graden hoger moeten instellen. Dat is alles.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

ik dacht 30...

Ik heb hier al tijden loodvrij spul liggen. Soldeerverbindingen glimmen niet meer :( ze worden nu dof, en redelijk lelijk.

Ik hgebruik nog steeds wel tin/lood, voor reparaties: want het werkt niet samen (tin/lood en loodvrij).

Voor hobbyisten veranderd niet zoveel geloof ik, maar voor productie moet je aan de RoHS (range of hazardeous substances) richtlijn voldoen, dus geen lood, cadmium kwik ed. T waren er 6 geloof ik. Komt vooral problemen geven bij machinaal solderen, omdat de nieuwe flux ook een stuk agressiever is.

Ook printplaatproductie krijgt het te verduren, met vertinnen van platen. Dat zal bij de wat kleinere bedrijfjes wel gaan verwijnen...

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Op 1 mei 2005 14:04:05 schreef Fuzzbass:
In de praktijk zul je je soldeerbout 50 graden hoger moeten instellen. Dat is alles.

Als je nou eens geen station hebt, maar gewoon een bout met een stekker er aan?

Nieuwe afkorting een idee? --> CMIIR = Correct Me If I'm Rong

Op 1 mei 2005 14:47:55 schreef MichielPH:
[...]
Als je nou eens geen station hebt, maar gewoon een bout met een stekker er aan?

Dus we zullen een geavanceerd soldeerstation moeten kopen ?
- Moeten we dan ook niet sneller werken ? ( Minder lang verwarmen )
- Een defect onderdeel verwijderen wordt moeilijker ?
Baantjes komen dan los etc..
- Of erger een onderdeel verwijderen voor hergebruik.
( wat sommigen hier toch doen )
Stel nu dat ik een voorraad tin /lood soldeer inkoop kan ik dan nog blijven solderen met tin /lood of zijn de nieuwe onderdelen niet meer geschikt voor tin /lood?

beetje gek

Op 1 mei 2005 15:22:16 schreef elektron_:
[...]
Dus we zullen een geavanceerd soldeerstation moeten kopen ?
- Moeten we dan ook niet sneller werken ? ( Minder lang verwarmen )
- Een defect onderdeel verwijderen wordt moeilijker ?
Baantjes komen dan los etc..
- Of erger een onderdeel verwijderen voor hergebruik.
( wat sommigen hier toch doen )
Stel nu dat ik een voorraad tin /lood soldeer inkoop kan ik dan nog blijven solderen met tin /lood of zijn de nieuwe onderdelen niet meer geschikt voor tin /lood?

Een geavanceerd soldeerstation. Poehpoeh, das een groot woord voor een apparaat van 40 euro :P. Volgens mij zijnde goedkope soldeerbouten wel compatible wat betreft warmte. De wat betere bouten (weller magnostat oa) zou nje de tip moeten vervangen voor de hogere temps. Hou er ook rekening mee dat (officieel) niet alle tips bestand zijn tegen de flux.

- Sneller werken: Het lijkt me allemaal stug als je boven de opgegeven verwarmingstijden voor een normaal componentje uitkomt. Smeltpunt van lood/tin 60/40 is ongeveer 180C smeltpunt, 99C loodvrij is 227C (dus toch 50C hoger). Meestal zijn de verwarmingstijden gegeven in redelijk hoge temperaturen bij ruime tijden.

- Defecte onderdelen moeilijk verwijderbaar: Nee, RoHS compliant prints zijn als het goed is ook beter bestand tegen warmte. De oude prints zijn nog niet met loodvrij gesoldeerd dus dat hoeft neit hoger. Geldt ook voor hergebruik.

- Nieuwe onderdelen zijn wel backwards compatible (net usb :P). Dat omdat de nieuwe spullen alleen maar hogere temps vereisen. Het is echter niet toegestaan om met lood te werken. (tin is ook niet veel duurder).

Een goede leverancier moet kunnen vertellen of een onderdeel compliant is, soms kunnen ze zelfs een certificaat geven.

[Bericht gewijzigd door elmowww op zondag 1 mei 2005 15:54:31

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Ja, natuurlijk. Je zult over een jaar (1 juli 2006) geen loodhoudende elektronica meer kunnen kopen, maar in plaats daarvan komen er andere materialen, bijvoorbeeld puur tin (op ic-poten) en tin-zilver-koper (soldeerdraad). Daar merk je als hobbyist niets van, tenzij je met BGA-verpakkingen werkt (dat doen er maar heel weinig, en die weten dan meestal ook wel waaraan en waaraf). In de praktijk zul je je soldeerbout 50 graden hoger moeten instellen. Dat is alles.

Daar merk je niets van ??? En je portomonee dan ?? :o

Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...

Wat een gezeik zeg, die regel, ja daar kunnen we niet meer omheen, maar die onderdeeltjes, daar mag dus ook al geen lood (of minder) inzitten?

Ik vind degene die dit bedacht heeft een behoorlijke idioot, ik ga toch ook niet bij de electraboer vragen: kunt u mij het certificaat van loodvrij geven?

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
KT88

Overleden

Ik heb bij Baco 10 kg loodhoudende soldeertin gekocht, daar doe ik de rest van mijn leven wel mee ;-)

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Héhé, jij hebt genoeg loodsoldeer om je eigen plaatselijke natuurrampje te veroorzaken... Laten we de bodem voor de volgende 200 jaar onvruchtbaar maken! :p

www.GoodSoft.be ==> Download gratis software of laat custom software aan gunstige prijzen ontwikkelen.

Op 1 mei 2005 20:42:54 schreef weardguy:
Wat een gezeik zeg, die regel, ja daar kunnen we niet meer omheen, maar die onderdeeltjes, daar mag dus ook al geen lood (of minder) inzitten?

Ik vind degene die dit bedacht heeft een behoorlijke idioot, ik ga toch ook niet bij de electraboer vragen: kunt u mij het certificaat van loodvrij geven?

Dat valt hartstikke mee. Als jij van een apparaat voor jezelf toevallig componenten gebruikt die niet compliant zijn, wie komt erachter? Da`s anders als je een miljoen of enkele duizenden stuks wilt maken...

Het betreft trouwens lood, cadmium, hexavalent chroom, PBB en PBDE. Zware metalen en vlamvertragers. Hoeveelheden stonden in januari nog niet vast, toen werd het waarschijnlijk max. 0,01 % cadmium en de rest 0,1% van het gewicht

Op 1 mei 2005 20:52:09 schreef KT88:
Ik heb bij Baco 10 kg loodhoudende soldeertin gekocht, daar doe ik de rest van mijn leven wel mee ;-)

Hoezo dat? Loodvrij is amper duurder... Ik vind dit een beetje tegen de regels spelen om het tegenwerken. Heb je enig idee waarvoor die RoHS regel opgesteld is?

KT88

Overleden

Ik heb dat gedaan om geen problemen te krijgen met bestaande printen en solderingen, om de bout niet al te heet te hoeven stoken en omdat ik nu eenmaal een asociale milieucrimineel ben die ook in een jaren 70 benzineorgel rijdt puur en alleen om dwars te liggen ;-)

Terzijde:
Op het moment dat in Den Haag het inzicht doorbreekt dat geld binnenhalen omwille van het milieu niet werkt, ben ik bereid om de dingen anders te gaan doen.
Extra heffingen op schone LPG-brandstof, extra BPM op dieselwagens voorzien van roetfilter, groene stroom ontvangen middels een formuliertje invullen.......gaan ze nu echt een aparte leiding naar mijn huis aanleggen vanaf de "schone" centrale?

Laten we elkaar nu eens niets gaan wijsmaken. Zolang er in het voormalige Oostblok nog volop bruinkool wordt gestookt, de USA sterk tegen het Kyoto verdrag is, China zich massaal aan het motoriseren en industrialiseren is......
Dichter bij huis: bij ons "scheidingsstation" wordt GFT- en normaal afval gewoon bij elkaar gedonderd.
En gebeurt dat niet meteen, dan doen ze het in Wijster ( vuilverwerking) wel. Handig als je daar kennissen hebt werken, dan hoor je nog eens wat ;-)

Jaja ik weet het, het begint allemaal bij jezelf, maar ik moet soms een beetje lachen om die zgn. milieubewuste maatregelen in ons kleine kikkerlandje.
"Nederland is klein, denk groot". Het braafste jongetje in de EU-klas. Bah!

[Bericht gewijzigd door KT88 op zondag 1 mei 2005 21:38:38

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Op 1 mei 2005 21:31:46 schreef KT88:
Ik heb dat gedaan om geen problemen te krijgen met bestaande printen en solderingen, om de bout niet al te heet te hoeven stoken en omdat ik nu eenmaal een asociale milieucrimineel ben die ook in een jaren 70 benzineorgel rijdt puur en alleen om dwars te liggen ;-)

Terzijde:
Op het moment dat in Den Haag het inzicht doorbreekt dat geld binnenhalen omwille van het milieu niet werkt, ben ik bereid om de dingen anders te gaan doen.
Extra heffingen op schone LPG-brandstof, extra BPM op dieselwagens voorzien van roetfilter, groene stroom ontvangen middels een formuliertje invullen.......gaan ze nu echt een aparte leiding naar mijn huis aanleggen vanaf de "schone" centrale?

Laten we elkaar nu eens niets gaan wijsmaken. Zolang er in het voormalige Oostblok nog volop bruinkool wordt gestookt, de USA sterk tegen het Kyoto verdrag is, China zich massaal aan het motoriseren en industrialiseren is......

Jaja ik weet het, het begint allemaal bij jezelf, maar ik moet soms een beetje lachen om die zgn. milieubewuste maatregelen in ons kleine kikkerlandje.
"Nederland is klein, denk groot". Het braafste jongetje on de EU-klas. Bah!

True true. Maar toch zijn we redelijk grote afnemers van bv electronische apparaten uit China. Die mogen hier niet verkocht worden als ze niet compliant zijn (tsjaaa...).

Ik weet niet wie er wel en niet meedoet.

Als je in de reparatiedienst zit kan ik het me goed voorstellen... Dan is het echter ook toegestaan evenals het gebruikt van non-compliant onderdelen (mits geproduceerd voor juli 2006)

Wat doe ik met mijn weller boutje dat geen instelling heeft???

Op 2 mei 2005 00:36:01 schreef TB-Projects:
Wat doe ik met mijn weller boutje dat geen instelling heeft???

Accepteren dat het tin dan wat minder vloeibaar wordt, en dus wat lastiger soldeert en minder goed vloeit.

Of je koopt een flinke voorraad loodhoudend soldeer, voordat het niet meer te krijgen is.

Op 1 mei 2005 21:31:46 schreef KT88:

Terzijde:

Dichter bij huis: bij ons "scheidingsstation" wordt GFT- en normaal afval gewoon bij elkaar gedonderd.
En gebeurt dat niet meteen, dan doen ze het in Wijster ( vuilverwerking) wel. Handig als je daar kennissen hebt werken, dan hoor je nog eens wat ;-)

"Nederland is klein, denk groot". Het braafste jongetje in de EU-klas. Bah!

Ja, ik ben het voor een groot gedeelte met je eens, maar uiteindelijk gaat het om de mentaliteitsverandering.
Als we niks doen, gebeurt er uberhaupt niets.
En aan de andere kant kun je dit ook zien als een kans, nederland kan als eerste ervaring opdoen met allerlei milieu vriendelijke technieken.
Wat mij wel stoort aan het nederlandse beleid is het heffen van milieu belasting op enerige en dit vervolgens niet terug investeren in het milieu.
Laten ze dat geld in het nederlandse bedrijfsleven stoppen om milieu vriendelijker technieken te ontwikkelen en te subsidieren.

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

Het Nederlandse milieubeleid:

LPG wordt duurder omdat benzine- en dieselauto's schoner worden. Volg jij het nog?

Op 2 mei 2005 13:19:41 schreef Fuzzbass:
Het Nederlandse milieubeleid:

LPG wordt duurder omdat benzine- en dieselauto's schoner worden. Volg jij het nog?

Nee hoor, men wil gewoon meer geld in de staatskas, dat bedoel ik nou.
Dia accijnzen zouden ze moeten gebruiken om te werken aan schonere energiebronnen, niet om het begrotingstekort te dichten.

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

Wordt een beetje moe van het voorop lopen van Nederland met mileu zaken. Dit is dan wel Europees. Maar dat voorop lopen kost klauwen met geld en brengt de Nederlandse ondernemingen alleen maar oneerlijke concurentie met het buitenland.

Welke kant gaan we op?

Ik kan je wel wat praktische info meegeven over Loodvrij solderen; ik heb nog gewerkt bij Jabil in Brugge; zij fabriceren allerhande printplaten. Een van hun klanten was Philips. Ik was daar hersteller voor de Jaguar SSB printen (kleinsignaalborden voor digitale LCD TV). Een vd eerste die loodvrij werden gedaan.. Was wel wat wennen:

* Je moet op hogere temperatuur solderen, wij soldeerden met metcals 700 serie; da's 390gr

* Je moet met loodvrij tin solderen, dat waren groene rolletjes ipv blauwe, dat tin is veel steviger en vaster. Ook de las zelf is steviger, hij heeft een matte brosse kleur, niet meer helder..

* Over het solderen zelf: je moet meer geduld hebben, je moet langer warmen eer het tin vloeit. Ook moet je meer flux gebruiken, zeker voor een IC. En vanaf je de soldeertip verwijdert, wordt het direkt weer hard.. Het kan wel soms voor frustatries zorgen als ge weinig geduld hebt :-)
Soms ging het echt ni (0402's en ICs), dan snel ff loodtin gebruiken en 't was gebakken :-)

succes!

Op 2 mei 2005 13:49:27 schreef Franky:
Wordt een beetje moe van het voorop lopen van Nederland met mileu zaken. Dit is dan wel Europees. Maar dat voorop lopen kost klauwen met geld en brengt de Nederlandse ondernemingen alleen maar oneerlijke concurentie met het buitenland.

Milieu vriendelijk hoeft niet persè duurder te zijn.

Als het goedkoper was deed men het wel zonder wetgeving natuurlijk, de meeste ondernemers zijn niet helemaal gek ;)

Maar weet iemand eigenlijk hoe ver de lood-idioterie rijkt? Beperken de regels zich tot europa, of gaat het verder dan dat?

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects

Ik vind dit overdreven!!!
Dit doen ze volgens mij alleen om meer soldeerbouten te verkopen!
Ik ga tin inslaan:P

Het is zeker niet overdreven. Lood is een zwaar metaal. Dat het giftig is weten we al heel lang (ongeveer 1000 jaar), maar het wordt meer en meer gebruikt in elektronica en het lood is moeilijk uit het afval terug te winnen (bij loodaccu's bijvoorbeeld is dit heel eenvoudig), dus betalen we er uiteindelijk een hele hoge prijs voor. Vandaar de beslissing om lood helemaal uit te bannen en zelfs te verbieden. De hele wereld MOET mee. Europa, China en Japan lopen voorop.