[NL] Aardlekautomaat slaat af

Beste lezers,

Ik heb een PV installatie thuis, zelf geinstalleerd.
Bijgevoegd de stroomschema's
Ik heb alle laten keuren door een extern bedrijf omdat ik geen professioneel elektricien ben.

Probleem
Bij vochtig weer zoals regen of dichte mist dan schakelt mijn aardlekautomaat in. Ik heb alles nagelopen en er ligt nergens een kabel bloot o.i.d.

Kan het kloppen dat ik een andere aardlekautomaat nodig heb, eentje met een grotere tolerantie? Ik heb nu een ALA van 30ma, misschien een van 300ma? Op dit moment heb ik de Hager ADM416G

Jinny

Golden Member

Een aardlekautomaat van 300mA installeren is symptoombestrijding, geen oplossing van het probleem.
Ergens is er een lek richting aarde.
De kunst is om dat lek te vinden..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Wat voor omvormer heb je
Niet alle omvormers hebben een verklaring dat ze achter een 30mA kunnen

Volgens mij heb je 14 groepen op die ene aardlek zitten.
Als in je groepenkast elke aftakking iets lekt dan telt dat op een gegeven moment op.

Gr.F_S

Op 10 december 2022 16:10:50 schreef F_S:
Volgens mij heb je 14 groepen op die ene aardlek zitten.
Als in je groepenkast elke aftakking iets lekt dan telt dat op een gegeven moment op.

Gr.F_S

beter kijken ?

Ik heb voor mijn 4 kw pv omvormer een B20A/100mA aardlek automaat zitten om precies dezelfde reden, bij flink koud weer sprong de 30mA er uit.

Op 10 december 2022 16:34:57 schreef Peter112:
[...]

beter kijken ?

Ik heb voor mijn 4 kw pv omvormer een B20A/100mA aardlek automaat zitten om precies dezelfde reden, bij flink koud weer sprong de 30mA er uit.

heb er ook al meerdere gehad, ging een jaar goed en dan komt de herfst en knalt die aardlek er bijna dagelijks uit. idd naar een 100mA aardlek gaan. die kom je ook steeds meer tegen, 30mA is bij bepaalde omvormers op t randje..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 10 december 2022 15:53:46 schreef Jinny:
Een aardlekautomaat van 300mA installeren is symptoombestrijding, geen oplossing van het probleem.

Mijn installateur in 2011 en nu nog actief zei mij dat 30mA niet werkbaar is/was en heeft ze toen al op de 300mA gelegd en dat werd ook zo goedgekeurd (BE).
Nog nooit problemen gehad en dat heeft niks met kwaliteit van de installatie te maken.
Bij de overgeburen sloeg de 30mA ook uit bij mistig weer en ik heb ze toen naar de 300mA verlegd, ook geen problemen meer ondervonden.

LDmicro user.
Jinny

Golden Member

Op 10 december 2022 16:50:11 schreef MGP:
[...]
Mijn installateur in 2011 en nu nog actief zei mij dat 30mA niet werkbaar is/was en heeft ze toen al op de 300mA gelegd en dat werd ook zo goedgekeurd (BE).
Nog nooit problemen gehad en dat heeft niks met kwaliteit van de installatie te maken.
Bij de overgeburen sloeg de 30mA ook uit bij mistig weer en ik heb ze toen naar de 300mA verlegd, ook geen problemen meer ondervonden.

Symptoombestrijding dus.
Er lekt ergens tegen de 30 mA weg.
Nu de vraag, -waar-.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Sine

Moderator

En als dat niet door een netfilter is (en dat is het niet als vochtig weer invloed heeft) dan is 30mA best veel.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Vreemd dat met dit weer de aardlekautomaat IN schakelt.....

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Het gebeure hier alleen:
Goed vriezen
Kraakheldere lucht
Flink zon

zodra de omvormer voldoende spanning meet op de pv schakelt deze de omvrmer in. Probleem is dat de panelen capacitief tegen over aarde ook opgeladen zijn.
De ontlading bij inschakelen triggert de aardlek.

Jinny

Golden Member

100k weerstandje tegen aarde monteren, probleem verholpen.

Op 10 december 2022 17:30:37 schreef Jinny:
[...]
Symptoombestrijding dus.
Er lekt ergens tegen de 30 mA weg.
Nu de vraag, -waar-.

Als je meerdere installaties per dag legt en je moet garantie geven dan zul je iemand moeten inhuren/aannemen om de verliesstroombeveiligingen weer in te schakelen.
Dan zal de goesting vlug over zijn om nog een 30mA te steken ;)

edit:

Op 10 december 2022 18:46:24 schreef Jinny:

Als dat de oplossing is dat prima, we leren elke dag bij, maar ik ga het gerustlaten ;)

[Bericht gewijzigd door MGP op zaterdag 10 december 2022 18:53:48 (23%)

LDmicro user.

Op 10 december 2022 18:46:24 schreef Jinny:

en dan zegt de omvormer earth fault detected...

Jinny

Golden Member

Als 100k al foutmelding geeft dan is een 30mA die uitklapt dat zeker...