FM Lintantenne vraag

Om de radio functionaliteit van mijn receiver weer te kunnen gebruiken ben ik op zoek naar een geschikte FM antenne. Nou begrijp ik dat een simpele lintantenne zoals op het plaatje hieronder vaak al voldoende kan zijn.

Nou staat er bij de antenne ingang op mijn receiver (COAX) dat er een antenne (met een aansluiting) van 75 ohm op aangesloten moet worden. Ik vraag mij echter af of dit soort simpele antennes dat wel zijn. Het helpt ook niet echt dat bij de meeste webshops hier niets over vermeld staat en als dat wel het geval is geeft de ene shop 75 aan en de ander 300 ohm :S Dit terwijl het om hetzelfde artikel lijkt te gaan...

Iemand met verstand van zaken die mij hiermee verder kan helpen?

de antenne (dipool) is 300 Ohm, het stuk aanvoerlint ook. de aangegoten stekker is 75 Ohm. Lang geleden zat er in dat soort stekkers een baluntrafootje die ook de overgang van 300 Ohm naar 75 Ohm verzorgde.

tegenwoordig heeft men beslist dat dit niet meer nodig is. Werkt wel, met wat misaanpassing. Wat niet weet..

terwijl het simpel kan met een open dipool, 2 draadjes van ca 75 cm , en een stukje coax kabel met plug, en dan is het wel aangepast. De dipool moet voor FM natuurlijk verticaal hangen.

Gewoon simpel van dezelfde coax kan je een antennetje bouwen dat voldoet. In dit geval iets andere maatvoering namelijk 75 cm isolatie aan het eind verwijderen en het stuk mantel aan 1 kant open maken en terug vouwen. Dat deel kan je eventueel nog in een stukje elektrabuis stoppen. Terugvouwen van die mantel is voor ontvangst niet echt noodzakelijk. Alleen het stukje kern van 75 cm is van belang. Dat mag gewoon in z'n kernisolatie blijven zitten. Enige wat van belang is is dat dat 'sprietje ee'n beetje 'vrijzicht' heeft en niet direct tegen een muur hangt.

Waarom 75 cm? De radio-fm-band wordt ook wel de 3 meter band genoemd. Da's globaal de golflengte. Een kwart van 3 meter is 75 cm.

https://www.n4lcd.com/wireantennas/47-Vertical_Sleeve_Antenna_for_10m.jpg

Frederick E. Terman

Honourable Member

Gewoon simpel van dezelfde coax

De FM-antenne die Ziggo gratis aan zijn klanten aanbiedt is er eigenlijk zo eentje, alleen dan netjes ingepakt. :)
https://origin.ziggo.nl/content/dam/ziggo/klantenservice/televisie-radio/alles-over-radio/antenne/960x679_klantenservice-radio-antenne.png.transform/w1128/high/img.png

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Let erop dat de antenne verticaal geplaatst moet worden. Die lintlijnen nodigen uit tot horizontaal hangen, maar dat is van vroeger tijden toen de zenders nog horizontaal gepolariseerd waren.

Zijn de FM zenders nu dan vertikaal gepolariseerd?
Sinds wanneer?
Nog documentatie beschikbaar ?

Dan hangt mijn lintkabel FM kamerantenne verkeerd:
Voor mij geen "moderne"(maar niet heus!) negentiger jaren MP3 "DAB+ qualiteit"), ook al wordt het FM signaal al verpest in de verbindingen naar de FM Zender (Smilde hier).

Waarom kan men niet eens met een modern mooi HD/HiRes audio systeem komen, ipv die oude DAB+ zooi.
Als men dat met het TV beeld zou doen, breekt meteen een revolutie uit.
Dat zou niemand accepteren in deze 4K/8K HDTV tijd.

Op 21 december 2022 22:59:15 schreef Frederick E. Terman:
[...]De FM-antenne die Ziggo gratis aan zijn klanten aanbiedt is er eigenlijk zo eentje, alleen dan netjes ingepakt. :)
[afbeelding]

Ziggo zuigt. Zoals UPC dat ook al deed. :P

Op 22 december 2022 00:03:16 schreef redguuz:
Sinds wanneer?

Dan hangt mijn lintkabel FM kamerantenne verkeerd:
Voor mij geen "moderne"(maar niet heus!) negentiger jaren MP3 "DAB+ qualiteit"), ook al wordt het FM signaal al verpest in de verbindingen naar de FM Zender (Smilde hier).

Waarom kan men niet eens met een modern mooi HD/HiRes audio systeem komen, ipv die oude DAB+ zooi.
Als men dat met het TV beeld zou doen, breekt meteen een revolutie uit.
Dat zou niemand accepteren in deze 4K/8K HDTV tijd.

O-) :X

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 22 december 2022 00:03:16 schreef redguuz:
Sinds wanneer?

Jeetje - ruim een kwart eeuw alweer: wiki

In de jaren '90 stonden de fora vol van de discussies over dat onderwerp, maar nu, enige tientallen jaren later, lees je er natuurlijk wat minder over. Maar googel maar eens op 'fm verticaal'.

Als je deze overgang gemist hebt, zal het verschil tussen MP3 en DAB+ je ook wel ontgaan zijn. :)
Als audio net zoveel gecomprimeerd werd als men met 4k en 8k beeld doet, zouden de protesten niet mals zijn. ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 22 december 2022 16:44:28 schreef Frederick E. Terman:
[...]Jeetje - ruim een kwart eeuw alweer: wiki
[...]In de jaren '90 stonden de fora vol van de discussies over dat onderwerp, maar nu, enige tientallen jaren later, lees je er natuurlijk wat minder over. Maar googel maar eens op 'fm verticaal'.

Als je deze overgang gemist hebt, zal het verschil tussen MP3 en DAB+ je ook wel ontgaan zijn. :)
Als audio net zoveel gecomprimeerd werd als men met 4k en 8k beeld doet, zouden de protesten niet mals zijn. ;)

In de jaren 80 zaten de FM-piraten ook al verticaal.

Op 22 december 2022 00:38:24 schreef harry64:
[...]
Ziggo zuigt. Zoals UPC dat ook al deed. :P

UPC en Ziggo fuseerden, of overname, en gebruikten de naam Ziggo, maar het bleef gewoon UPC, dus zo zijn we opgelicht.

Op 22 december 2022 17:22:34 schreef harry64:
[...]
In de jaren 80 zaten de FM-piraten ook al verticaal.

In de jaren 70 was RNI, Radio Noordzee, al verticaal.

RAAF12

Golden Member

Op 21 december 2022 21:57:54 schreef harry64:
Enige wat van belang is is dat dat 'sprietje ee'n beetje 'vrijzicht' heeft en niet direct tegen een muur hangt.

Dichtbij de zender is het geen probleem, deze mast staat hemelsbreed 5km verderop en doet oa. DVB-T.

@TS: je kunt gewoon eens proberen om een meter draad aan een coax-connector te monteren. Dikke kans dat dat gewoon voldoende werkt. Hier wel althans, en bij m'n ouders ook. Er zijn natuurlijk factoren waardoor het niet gaat: je woont in een betonnen doos, ver van de zender... je ziet het snel genoeg en kost niks.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Het slechte geluid van DAB+, is zelfs zeer goed te horen op een DAB+/FM autoradio, wanneer je in diezelfde auto de FM tuner gebruikt ipv die DAB+.
(en dan is tegenwoordig het de transmissie systeem naar de FM zender al digitaal verziekt (ipv het oude, prima Analoge Systeem) Dit was zeker ooit van toepassing voor Duitse Zenders (ik woonde in de grensstreek). Heel goede sound (zij hebben het FM systeem geintroduceerd.

Veel succes met DAB+ (30 jaar terug in de tijd!).
Ik heb Noorse vrienden en die klagen steen en been over dit "fantastische systeem".

Ik zie mezelf als alternatief wel HD streamen in de nabije toekomst als de Overheid die DAB+ blijft doordrukken.

(Overigens, heb je wel eens berekend hoeveel elektroschroot er vrijkomt als al die in bedrijf zijnde FM ontvangers plotseling overbodig zijn).

Over duurzaam gesproken!

RAAF12

Golden Member

Live analoge uitzendingen vanuit het Concertgebouw in Amsterdam! Daarvoor werd vaak diep in de buidel getast om een goede tuner met antenne te kopen. Het signaal werd boven de 15kHz sterk verzwakt i.v.m de piloottoon op 19kHz. Maar dat mag de pret niet drukken, wat een goede kwaliteit. Beter dan een vinylschijf!

Op 23 december 2022 19:00:56 schreef redguuz:
Het slechte geluid van DAB+, is zelfs zeer goed te horen op een DAB+/FM autoradio, wanneer je in diezelfde auto de FM tuner gebruikt ipv die DAB+.
(en dan is tegenwoordig het de transmissie systeem naar de FM zender al digitaal verziekt (ipv het oude, prima Analoge Systeem) Dit was zeker ooit van toepassing voor Duitse Zenders (ik woonde in de grensstreek). Heel goede sound (zij hebben het FM systeem geintroduceerd.

Veel succes met DAB+ (30 jaar terug in de tijd!).
Ik heb Noorse vrienden en die klagen steen en been over dit "fantastische systeem".

Ik zie mezelf als alternatief wel HD streamen in de nabije toekomst als de Overheid die DAB+ blijft doordrukken.

(Overigens, heb je wel eens berekend hoeveel elektroschroot er vrijkomt als al die in bedrijf zijnde FM ontvangers plotseling overbodig zijn).

Over duurzaam gesproken!

Wel weer bijzonder veel ongefundeerde negativiteit in de vorm van vroeger was alles beter in dit bericht. Die goede oude fm was helemaal niet zo fantastisch. Heb me heel wat geergert aan rottige bromfietsen en allerlei waardeloze piraten die mijn ontvangst liepen te storen. En dan ga je ook nog eens luistertesten doen in de akoestisch waardeloze omgeving als een auto. Ook weet je niet eens dat ze van horizontaal naar vertikaal zijn overgegaan.

Ik ben zelf ook geen superfan van dat DAB+ maar vind de kwaliteit toch zeer acceptabel net als dat ik de fm zeer acceptabel vind. Beide systemen hebben hier een knappe (buiten)antenne nodig om een beetje redelijk ontvangst nodig te hebben. Maar beide systemen hebben ook gewoon pro en con's maar kunnen nooit het geluid herproduceren dat je in een akoestisch goed uitgeruste concertzaal kunt horen. Het omgekeerde gaat overigens ook niet op.

Ik heb het gevoel dat de Redguuz erg veel in de hele oude tijd leeft. Het lekkere warme geluid van gloeiende kathodes enzo. Terwijl de bode diagrammen van die echt oude versterkers met lampen echt heel slecht waren. De allergoedkoopste moderene halfgeleider versterker doet het dan gewoon beter.

Misschien is het je verdiepen in de moderne technologie iets? En je hoeft toch helemaal niet verplicht te luisteren? Als het zo vreselijk is als je zegt kun je knop gewoon op uit zetten.

De vraag van de TS is in elk geval beantwoord. De impedantie van een gesloten dipool (die lintantenne dus) is 300 ohm. Daar hebben ze een kabel aangeklust die uiteraard bewust ook 300 ohm is. En het radio toestel heeft om die reden heel toevallig ook een 300 ohm ingang. Een kwartgolf gpa heeft een impedantie van 50 Ohm. Erg makkelijk voor een zendinstallatie als een bakkie ofzo. De antenne is het enige ding dat een door de constructie vaste impedantie heeft. Je wilt immers dat de antenne aan de ingang een ohmse impedantie heeft. De kabel en je antenne ingang zijn de enige twee delen van de installatie die je bij het maken elke impedantie kunt geven die wilt. Het is dus het makkelijkste om die direct aan te passen aan de antenne.

Om impedantie compatibiliteits-problemen te kunnen oplossen bestaan er dus transformatoren die een impedantie van bijvoorbeeld 300 Ohm kunnen omzetten naar 75 Ohm. In die dikke witte kastjes zal zich zo'n trafo bevinden. In plaats van een trafo kan er overigens ook een of ander netwerkje inzitten dat de impedanties zonder extreme verliezen omzet. Het hoeft dus niet altijd een trafo te zijn.

Ex Fietser,

Wat een negatieve reaktie van jou kant!

Hoe kom je erbij dat ik enkel oude analoog beluister?

HiRes Digitaal is prima en gebruik ook zo'n apparatuur (24/192 SD Tascam recorder, Bryston HiRes players / streamers) maar alles omarmen als geweldig wat "nieuw" is , is gewoon kortzichtig.
(De eerste transitorversterkers met hun kromme/ruisende germanium transistoren, waren stukken slechter dan huin buizenvoorgangers.

En DAB is al helemaal niet nieuw meer , maar gewoon een primitief digitaal formaat wat nu al uiterst verouderd is.

Als je enkel naar een bouwradio luistert op een luidruchtige bouwplaats kun je happy zijn met DAB+.
Maar de situatie bij de BBC, met hun mooie PROMS concerten (waar in 2002 al FM afgesloten zou zijn voor DAB, laat wel zien hoe de klant, die mooie orkestmuziek met een goede geluidsinstallatie wil ontvangen, die DAB absoluut NIET accepteert).

5G aal in de komende jaren zondermeer die geweldige DAB+ vervangen IMHO.
(wellicht wordt die DAB stap uiteindelijk helemaal overgeslagen).

Time will tell.

Anoniem

Bedankt ex-fietser dat je mijn zwartgallige stijl overgenomen hebt ,nu hoef ik nooit meer zelf te posten ;-)
Alhoewel, je technische uitleg hapert een beetje. de getoonde antenne is 300 Ω maar heeft een 75 Ω coax uitgang. Dus enkel aan te sluiten aan de 300 Ω ingang als je de plug afknipt, wat vermoedelijk geen verbetering brengt als er een balun in de aangegoten plug zit.

Enkele opmerkingen:

Stereo Tuners hebben doorgaans afhankelijk van merk, leeftijd volgende ingangen: 300 Ohm symmetrisch, bedoeld voor gevouwen symmetrische dipool, 75 Ohm symmetrisch, bedoeld voor gestrekte symmetrische dipool. En ook wel 75 Ohm coaxiaal voor asymmetrische antennes, . Nooit 50 Ohm ingang, past niet in dit verhaal..maar idd, een goed gedimensioneerde asymmetrische antenne neigt eerder naar 50 Ohm dan naar 75 Ohm, . Niets om van wakker te liggen, de meestal ongunstige plaatsing heeft veel meer invloed.
De bijgeleverde antennes kunnen dan rechtstreeks aangesloten worden aan de meest geschikte ingang.
En indien geen ingebouwde ferrietantenne, is er soms nog een aparte ingang voor een LG/MG antenne voor de AM ontvangst.

Vaak hebben ook symmetrische antennes een 75 Ohm coax plug zoals in het voorbeeld van de TS. Dan verwacht je dat in de aangegoten plug een trafootje zit die de 300 of 75 Ohm symmetrisch omzet naar 75 Ohm asymmetrisch.

Tenzij de antenne in Neppergem geproduceerd is en men ervan uitgaat dat om het even welke draad wel genoeg zenders opvangt en de balun weglaat. Met veel slechtere resultaten uiteraard.

De 75 Ohm coax ingang is ook geschikt voor allerlei asymmetrische sprieten met grondvlak. En bij gebruik van buitenantennes of andere lange feeders als men bijvoorbeeld de stereoketen ver van de buitenmuren opstelt, is coax natuurlijk het aangewezen transportmiddel voor het radiosignaal..

Merk op dat heel de antennetheorie slechts opgaat voor antennes die buiten vrij opgesteld staan. In realiteit wordt die meegeleverde of nabestelde draadantenne meestal uit het zicht tegen de muur of achter een kast opgehangen, wat de eigenschappen grotendeels teniet doet.
Maar idd , door de grote veldsterkte van omroepzenders ontvang je altijd nog wel wat.

Een antenne met coaxplug heeft dan het voordeel dat je de antenne verder van de stereoketen kunt plaatsen op een gunstiger plek, mits een caox verlengkabeltje.

Voor wie het onderste uit de kan wil, is het experimenteren geblazen.want er zijn enorm veel beperkende factoren voor binnenshuisantennes. Hoe meer je er kunt elimineren hoe betere ontvangst.

En uiteraard beste wensen voor 2023,
GD

;

Alhoewel, je technische uitleg hapert een beetje. de getoonde antenne is 300 OHm; maar heeft een 75 OHm coax uitgang. Dus enkel aan te sluiten aan de 300 Ohm ingang als je de plug afknipt, wat vermoedelijk geen verbetering brengt als er een balun in de aangegoten plug zit.

Ik had het niet over de getoonde lintantenne wat inderdaad een beetje raar ding is. Maar algemeen over de impedantie van een dipool en de bijbehorende kabels. Die getoonde antenne is een beetje raar omdat niet bekend is of er wel of geen balun inzit. Zit die er wel in wat ik een beetje betwijfel dan is dat mooi. Ik twijfel echter of dat zo is omdat dat die antenne constructietechnisch duurder zou maken en het voor de ontvangst zoals je zegt eigenlijk vrijwel niets uitmaakt. En het moet zo goedkoop mogelijk zijn.

Mijn reactie was inderdaad wel wat negatief maar ik wordt ook wel eens moe van die vroeger was alles beter meningen die dat ondersteunen met youtube filmpjes en andere internet na praters waarin gewoon halve of zelfs hele onwaarheden worden verteld.

Anoniem

Dat het niks uitmaakt zou ik niet durven zeggen.
Voor een 50Ohm antenne op een 75Ohm ingang en een binnenantenne zullen de andere omgevingsfactoren wel dominant zijn, maar een 300 Ohm symmetrische antenne aan een coaxingang lijkt me toch niet koosjer zonder balun. Er is overigens geen enkele aanwijzing dat er in de plug geen balun zou zitten..maar het zou kunnen.
Alles hangt af of je tevreden bent met enkele sterke zenders die je ook met een willekeurig sprietje ontvangt.

Er is natuurlijk een enorm verschil tussen een radioverbinding waar alles geoptimaliseerd moet worden voor minimale signalen en een huisradio, ondergedompeld in vele sterke signalen.

Echter in woningen met superisolerend glas, isolatie in de muren en dak en onderparket met metaalfolie dampscherm , betonstaal in de muren en vele stoorsignalen van allerlei schakelelektronica kan het toch een uitdaging worden.

Dan kan het belangrijk zijn toch wat meer aandacht te besteden aan 'good practice'.

Wat die 50 Ohm betreft voor een kwartgolf met grondvlak, dat is in wezen 37.5 Ohm. Dus nog eens de helft van 75. In de jaren 60-90 werden vertikale antennes populair voor VHF/UHF private netten. de constructie met onder meer schuine radialen zorgden voor een beter vertikaal stralingspatroon en een verhoogde impedantie naar 50 Ohm.

Omdat dit toen de meest voorkomende impedantie werd; werden ook de RF meetinstrumenten voortaan standaard 50 Ohm uitgevoerd tegenover 75 Ohm voordien. Maar dat is een andere discussie/

RAAF12

Golden Member

Bij de cheapo antennes zit idd geen balun. Omdat het signaal sterk genoeg is dat geen probleem. Voor ruisvrij stereo is een 20dB sterker signaal nodig dan bij mono het geval is.

Uit het FG info boekje over de FM PLL tuner uit 1967 wat ik laatst geplaatst had.

Zonder FM antenne, te horen is een plaatselijke zender:

https://www.youtube.com/watch?v=ezVpDf0K94o