LEd Lampjes DC en AC

Bavelt

Golden Member

Ik heb thuis nogal wat inbouw-spotjes, die tijdens de bouw zijn meegeleverd. Het zijn allemaal 20W halogeen insteek lampjes.
Nu had ik een aantal Led lampjes besteld, maar die zijn 12v DC.
In mijn onschuld dacht ik: die ledlampjes zijn eigenlijk diodes dus die richten de AC wel gelijk.
Maar is dat wel zo?

Ik kan nl niet meer bij de trafo's, die zijn 'ingemetseld' in de betimmering en kan ik alleen maar bij door de boel te slopen.
Dat schiet zijn doel voorbij.

Ik kan iedere spot er uittrekken en dan bungelt er een draad met houder en lampje.
M.a.w. overal 12V AC.

Kan ik die Led lampjes er gewoon insteken? (ik heb ze nog niet binnen).

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

Welke heb je besteld? Meestal geen probleem. De 12V Led lampjes die ik tot nu toe gezien hebben hebben allemaal een brugcel aan boord, en een ingebouwde driver.

Maar die geven wel flink veel minder licht dan zo een halogeen pitje. Zo een G4 led lampje is niet meer dan 1.5W. En een groter vermogen gaat niet want dan worden ze te warm en gaan ze stuk.

Een halogeen lampje kan die hogere temperatuur wel aan dus die kan wel 20W dissiperen.

ik heb mijn 20W G4 halogeens in mijn dampkap vervangen door 1W led en die geven evenveel licht hoor
halogeen doet ongeveer 7lumen per watt.
20W halogeen is dan ongeveer 140lumen

ledlampen doen 50-150lumen per watt
de 2,6W osram G4 doet 300lumen of al het dubbele van zo een halogeen.
de 1,8W versie doet 200lumen

bij halogeen straalt het licht 360° rondom en moet je een spiegel erachter hebben, bij led kunnen ze de chip gewoon omlaag richten
https://www.lampdirect.be/nl/media/catalog/product/cache/42bd9bc5666026972aa90a0f3b1a8fea/4/0/4058075523098.jpg

als het gewone G10 zijn, kan je zonder problemen vervangen. die lampen zijn allemaal voorzien om op AC/DC te draaien
https://www.lampdirect.be/nl/media/catalog/product/cache/f6bf795201b405f69309ad109a46b2e1/8/7/8719157034821.jpg

[Bericht gewijzigd door fcapri op woensdag 8 februari 2023 07:44:55 (44%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
fred101

Golden Member

Ik heb ook halogeen vervangen door LED zoals de onderste van Fcapri. De LEDs geven meer licht.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
marcob

Golden Member

Hou het de eerste tijd wel in de gaten. Ik had in een armatuur boven het aanrecht 3 G9 halogeen vervangen voor 3 G9 leds. Maar naar een paar uur waren de leds kapot en gesmolten. Blijkbaar was de voedingspanning behoorlijk hoger geworden zonder halogeen belasting. Kan ook zijn dat de Led's van het slechte type waren.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
fred101

Golden Member

De LEDs bij mij zitten in spots aan een rail, ze zitten er nu zo'n 10 jaar in.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Bavelt

Golden Member

Op 8 februari 2023 07:42:14 schreef fcapri:
ik heb mijn 20W G4 halogeens in mijn dampkap vervangen door 1W led en die geven evenveel licht hoor
halogeen doet ongeveer 7lumen per watt.
20W halogeen is dan ongeveer 140lumen

ledlampen doen 50-150lumen per watt
de 2,6W osram G4 doet 300lumen of al het dubbele van zo een halogeen.
de 1,8W versie doet 200lumen

bij halogeen straalt het licht 360° rondom en moet je een spiegel erachter hebben, bij led kunnen ze de chip gewoon omlaag richten
[afbeelding]

als het gewone G10 zijn, kan je zonder problemen vervangen. die lampen zijn allemaal voorzien om op AC/DC te draaien
[afbeelding]

Ik heb deze lampjes (G4, 2W, 12V) ook gebruikt ter vervanging van 4 20W halogeenlampjes in de keuken.
Een LED driver 18353C erbij gekocht.

De lichtopbrengst valt echter een beetje tegen; de 20W halogeen gaven beduidend meer licht (maar verstookten ook heel wat warmte).

Nu doet zich het rare verschijnsel voor, dat wanneer ik de lampjes uitschakel, in een fractie van een seconden de LED's even oplichten voordat ze doven, met precies de sterkte zoals ik zou willen.

Dus de lampjes kunnen wel feller branden!

Hoe kan dit en wat zou ik hier aan kunnen doen?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

Ik zie ook 20W halogeen die 380 lumen geeft. Dan heb je al heel goede LEDs nodig om dat met 2W te evenaren. Kan wel, maar de meeste leds komen niet verder dan 100 lumen/W.

Bavelt

Golden Member

Op 23 februari 2023 16:04:14 schreef deKees:
Ik zie ook 20W halogeen die 380 lumen geeft. Dan heb je al heel goede LEDs nodig om dat met 2W te evenaren. Kan wel, maar de meeste leds komen niet verder dan 100 lumen/W.

Maar het vreemde verschijnsel dan dat ze bij het UITschakelen even een sterke lichtopbrengst geven?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

Ik gebruik LSC steeklampjes van de ACTION Ze zitten in leeslampjes waarin voorheen halogeen steeklampje 20W zat. Ze zijn even helder en branden gewoon op 12 volt AC

Bavelt

Golden Member

Welke zijn dat dan? Ik kan die eigenlijk niet ontdekken (ook niet in online assortiment)

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

Nu las ik ergens dat je de ledlapmpjes in serie moet aansluiten op de LEDdriver.

De halogeen lampjes zaten gewoon parallel.

Moet ik de aansluiting echter veranderen? (Ze zitten nu net als de halogeen parallel en werken gewoon).

Gaat er dan iets fout?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

Nu las ik ergens dat je de ledlapmpjes in serie moet aansluiten op de LEDdriver.

Dat geldt toch zeker niet voor led-lampen met ingebouwde driver.
Al zijn er misschien wel led-lampen waar dat wel zou moeten.

Arco

Special Member

Als het CC lampjes zijn dan kunnen ze in serie (mits je de max spanning van de driver niet overschrijdt), bij CV lampjes moeten ze parallel.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bavelt

Golden Member

Op 24 februari 2023 02:35:00 schreef Arco:
Als het CC lampjes zijn dan kunnen ze in serie (mits je de max spanning van de driver niet overschrijdt), bij CV lampjes moeten ze parallel.

Ik heb een proefje genomen.
Ik had er 10 besteld bij Alie. Je kon kiezen uit 12V DC of 12V DC/AC.
Ik bestelde DC, maar op de doosjes van iedere lamp staat DC/AC.

Het maakt niet uit of ik er DC of AC op zet. En dus ook de polariteit niet.
Ik denk dat dit dus CV lampjes zijn.

De LED driver die ik kocht maakt dat er op de parallel geschakelde Ledlampjes een spanning van 11,36V overblijft.

Sluit ik ze aan op 'echt' 12V met en labvoeding, en later met een trafo die 12V AC levert zonder spanningsverlies, dan zie ik dat die laatste 0,7V er zeker toe doet. Dat kleine beetje geeft een merkbaar grotere lichtopbrengst.

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Bavelt

Golden Member

Een enorm groot voordeel van deze lampjes is dat - naast de energiebesparing - ze vrijwel geen warmte produceren.
De oude halogeen lampjes werden afgrijselijk heet. Wanneer zo'n lampje niet helemaal recht in de houder zat en het glaasje van het inbouwspotje raakte, was het al snel ellende.
In één van die spotjes heeft de houder zelf het al niet overleefd.

Deze Led lampjes kun je nu prima erin plaatsen zonder bang te zijn voor een spontane brand. :)

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

aangezien ze zelf al een led driver hebben, mag je er geen led driver meer aanhangen.
2W op 12V is ongeveer 166mA per lampje.
als jij er nu 4 zo parallel zet op een 400mA leddriver, krijgen ze elk maar 100mA meer. en dat vinden ze niet leuk.

je hebt een 12V voeding nodig en met 4 parallel dan minstens 700ma ofzo.

ik dacht dat ik een 12V 18W voeding heb, waar 2 zulke lampjes in zitten, geeft evenveel licht als de originele 2x20W halogeen (had maar 1 halogeen meer aangezien de andere kapot was, en die 2leds geven veel meer licht dan die ene halogeen)

deze zijn bv 12V constant voltage adapters en daar zal het wel mee werken
https://nl.aliexpress.com/item/32919157994.html

[Bericht gewijzigd door fcapri op vrijdag 24 februari 2023 11:46:35 (10%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik kan nl niet meer bij de trafo's, die zijn 'ingemetseld' in de betimmering en kan ik alleen maar bij door de boel te slopen.

Zijn het elektronische transfo's? Dan kom je met ledjes misschien ook niet aan het vereiste minimum vermogen...

Ik heb ooit eens wat metingen gedaan aan zo een lampje:

Tot 10.5 Volt staat de regelaar 100% aan, en gaat de stroom direct naar de LED's. Daarboven wordt de ingebouwde DC/DC converter aktief die de stroom regelt.

Deze lampjes zijn dus totaal niet kieskeurig. Geen probleem met een niet gestabiliseerde trafo voeding, en ook niet met de piekspanning uit een 12V trafo.

Maar niet alle lampjes zijn hetzelfde natuurlijk.

Arco

Special Member

Dat je 0.7v spanningsverschil duidelijk kunt zien is wel een veeg teken. (schijnbaar werkt de driver niet erg goed)
Ik heb soortgelijke lampjes van Action, die branden altijd even fel (of het nu 10v of 14v is)

Ik zie dat ze die G4 ook in 220v versie hebben, daar gaan mijn haren toch wel van overeind staan... (daar is die socket nooit voor bedoeld)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Omdat ik bang was dat ik te weinig licht zou hebben, heb ik de 3W en 6W leds op Aliexpress gekocht. Ik heb 0.5, 1 en 2W ontvangen.

Ik heb met m'n telefoon 800 lux direct onder de lamp gemeten. De led gaf wat minder, maar dat heb ik gemeten toen er nog maar 1 variant binnen was en voordat ik dus op het idee kwam om het stroomverbruik te controleren. Hopelijk heb ik iets meer licht dan de halogeen als ik er een 2W in duw.

Bij mijn lamp hebben ze de boel onder 45 graden gezet: Een halogeen straalt toch rondom!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 23 februari 2023 23:41:42 schreef Bavelt:
Welke zijn dat dan? Ik kan die eigenlijk niet ontdekken (ook niet in online assortiment)

Deze bijvoorbeeld

Die LED lampjes zijn toch wel slim ingepakt.
boven- én onderkant van de print zichtbaar. :9

Wie niet horen wil moet TV kijken.