Reparatie van gesealde wasmachine kuipen (algemeen)

Ik lees het allemaal aandachtig en ben blij met de inputs hier over hoe het zeker beter kan, maar ja... Wie start de topic Oude wasmachines in Ere houden??

Moet ooit nog de oude trouwe W431 proberen te herstellen...

Wat is er met de W431?

Op 20 augustus 2023 20:34:19 schreef testman:
onlangs had ik een storingkje met een plastic kuip wat je voorheen met de rvs kuipen nooit had. storing van water op de bodemplaat en na leegkiepen, aanzetten en water innemen na 30sec die storing terug. dat bleek een gat in de kuip te zijn, zeer vermoedelijk een behabeugel die met centrifugeren door een gat in de trommel is geschoten..

Muntjes doen het ook goed, heb je meteen een hele reeks gaten... :'(

Overigens ben ik geen tegenstander van het gebruik van plastic, het kan best goed gedaan worden, zeker als er overal water is en het risico van galvanische werking bestaat. In auto's zitten ook allerhande plastic onderdelen waar ik me verbaas dat die na 20 jaar nog praktisch ongeschonden zijn onder een laag derrie (en waar de metalen delen tegen die tijd ook gewoon vaak verkruimelen). Het dichtlijmen is alleen onhandig, want volgens mij is het best goed te doen om een kuip dicht te schroeven tussen twee metalen delen. In een auto is het kleppendeksel ook niet aan het blok gelijmd, dat is nergens voor nodig. Dat zou redelijk betaalbaar te maken moeten zijn en vermijdt het repareerbaarheidsprobleem dat we hier zien.

Maar dan koop je geen nieuwe. En dat is het devies: constante
afhankelijkheid van de leverancier, dat is goed voor de kwartaalwinst.

Plastic en water is trouwens ook niet noodzakelijk een goede combinatie,
onder meer vanwege de plasticdeeltjes die "afwassen" en in het
afvalwater terecht komen. Bovendien is plastic niet goed te recyclen, en
metaal wel.

Het overwegende thema lijkt hier te zijn: kortzichtigheid.

@smd
Kan je hier nog je gebruikte gereedschap, materiaal posten, fotos?

Multitool, boutjes, simmering vet, silicone, ..

Op 20 augustus 2023 21:14:59 schreef ohm pi:
Daarentegen wordt het ene lager van een voorlader wel een stuk zwaarder belast dan de twee lagers van een bovenlader.

Dat hangt er dan maar helemaal vanaf hoe die bovenlader opgebouwd is. Er zijn bovenladers die de trommel aan één kant dragen, net als bij een voorlader. o.a. Miele

Kruimel: De W431 doet alles, ( maar dan zeg je wat is het probleem dan?) maar programma raced er door heen, machine is met een hoofdwas programma in 15 min klaar ongeacht programma keuze stand, dus lijkt op timer issue. (heel soms OK)

Fabrice, foto komt, ik zit op zee op productie eiland..

Ik kan zo snel geen duidelijke info vinden over dit model, maar het klinkt als een mechanische klok, en waarschijnlijk ook een mechanisch probleem. Mijn ervaring met het repareren van wasmachines is beperkt, maar op zich interessant om eens uit te zoeken hoe die dingen werken. Ik zou denken dat daar een soort terugkoppelsysteem in zit dat defect kan zijn dat de klok blokkeert tot het programmadeel een bepaald doel heeft bereikt zoals een temperatuur of een toerental en dat er dan pas een voortgang is naar de volgende stap.

Anders kan er misschien een defect echappement (<- deze term moest ik ook opzoeken), dat is iets dat in mechanische klokken nog wel wil slijten en als de tanden (of maar eentje) net te klein worden schiet het uurwerk door. Ik weet niet precies hoe dat mechanische uurwerk van een wasmachine er van binnen uit ziet, dus mocht je de gelegenheid hebben zou ik zeker nieuwsgierig zijn naar wat er te zien is. :)

NB: Er zal waarschijnlijk gewoon een synchroonmotortje in zitten, geen idee hoe het probleem dat je beschrijft daarmee veroorzaakt zou kunnen worden eigenlijk... :?

W431 uit 1978.. Mag die een keer stuk :D

Mogelijk thermostaat kapot waardoor machine denkt dat ie al warm is?

Nope, deze is uit 1980, 2de generatie en nee, het is geen thermostaat issue want als ik koud zou wassen dan duurt programma normaal ook een 45 min, het is iets met de klok mechanisch een drama klok. ook de verloop klopt niet, want tijdens waternemen voor spoelen gaat machine met een rotklap centrifugeren, pompen,etc. Zelfs centrifuge tijd klopt niet meer, normaal minuut of 8, dan slechts 1 a 1,5 min..

Op 22 augustus 2023 22:43:07 schreef smd:
Kruimel: De W431 doet alles, ( maar dan zeg je wat is het probleem dan?) maar programma raced er door heen, machine is met een hoofdwas programma in 15 min klaar ongeacht programma keuze stand, dus lijkt op timer issue. (heel soms OK)

Litertje WD40 of kruipolie in de klok. Dat lost alle problemen op. :+

Klok in de WD40 of kruipolie =) Lekker laten zwemmen...

[Bericht gewijzigd door schaafuit op donderdag 24 augustus 2023 20:26:24 (28%)

Gaat hij vast langzamer van lopen... :?

Apart probleem, zitten er soms sleepcontacten in met wat rotzooi er in?

Als ik de machine weer eens voorgaats heb, zal ik bij fout een filmpje maken.. ik denk voor een volledige demontage van de klok, WD40 is net zoiets als in water gooien, doet het even goed.

Op 25 augustus 2023 19:22:11 schreef smd:
.. ik denk voor een volledige demontage van de klok, ..

Dat is uiteraard de beste oplossing. Het mechaniek hapert ergens door oxidatie en/of vervuiling van de onderdelen. Ik ben geen klokkenmaker zodat ik niet weet wat de beste methode is om dit soort problemen op te lossen.