Op 24 augustus 2023 19:10:56 schreef Paulinha_B:
Zomaar wat losse reacties zonder heel precies te citeren, het zou al te complex worden.
Prima, maar vergeef mij dat ik toch per punt antwoord.
*/ wat is dan het verschil tussen "legitiem" en "legaal"? Deze taalfanaat is erg benieuwd
Legaal betekent: wettelijk. Legitiem betekent: met kloppende reden. Een
wet kan prima legaal zijn (aan de grondwet voldoen, bijv.), waarbij de
legitimitiet toch kan worden betwist, bijvoorbeeld omdat de wet op
oneigenlijke gronden is ingesteld, of de realiteit niet in acht neemt
(gebaseerd is op wensdenken).
(in de goede oude tijd was ik erg actief op usenet overigens, vooral op nl.taal, dat helaas is tenondergegaan aan intern geruzie tussen twee bijdragers, elks op zich best verdienstelijk);
Ik lurk er, en ik kan wel rapporteren dat Ruud Harmsen er nog erg actief
is...
*/ o, dus je vindt dat iemand die een draadje opstartte dat zelf zou moeten kunnen uiteenrafelen? Op usenet kon zoiets, min of meer, dat is wel zo. Nu is er alweer moderatorstussenkomst nodig, daar heb je een punt. Maar het werkt wel best, vandaag. Verzoek @moderator wordt op zijn minst ernstig bekeken, en vaak ook ingewilligd. En ik vrees dat als die mogelijkheid inderdaad wordt geboden, dat niet iedereen er even oordeelkundig zou mee omspringen, en dan wordt het middel erger dan de kwaal;
Nee, op Usenet (en mailing lists) veranderen we gewoon zelf de
onderwerpregel van onze reacties, wanneer dat nodig wordt. De OP geeft
de aanstalt tot een draad, maar daarna is de draad in beginsel
vogelvrij.
*/ topicstarters die hun eigen inbreng wissen? Dat is een probleem, inderdaad, al kan ik me niet herinneren het hier al te hebben zien gebeuren.
Ik meen me een paar gevallen te herinneren, maar die kan ik ook niet zo
1, 2, 3 voor de geest halen.
Ik heb ooit een forum geweten met een enkele moderator, die tegelijkertijd een erg actief deelnemer was, en bovendien een gruwelijke betweter. Die had een limiet gesteld op de tijd waarbinnen men de eigen berichten kon editeren, slechts enkele uren staat me voor. Een beetje overbetuttelend, voor mijn aanvoelen, maar wel effectief.
Dat is een afweging: bewerkingen vs. follow-ups, wat is wenselijker?
*/ de techniek van de Bugatti-auto's was ook superieur - toch ziet men ze amper nog rijden. Voor mij zit usenet in diezelfde hoek - heel mooi om in een museum te bekijken, en inderdaad was de techniek prima in orde;
Usenet is nog springlevend. Op dit moment op kleine schaal, dat wel,
maar daar kunnen we gewoon verandering in brengen door het weer te
gebruiken. Er is een groep nl.hobby.elektronica...
*/ en je bent dus echt te [ zelfcensuur ] om te tikken "aanvulling" of "aangevuld" in plaats van "aanv." dat net zo goed voor "aanvaarding" of zelfs "aanvaring" kan staan? Zwakjes, hoor.
Het is meta-informatie, dus die laat ik liever niet te veel ruimte
innemen.
Er zijn trouwens ook WWW-forums die een apart "reden voor edit"-veld
hebben. Dat is volgens mij minder storend.
EDIT: aangev. (zo beter?)