Gebruiker zou zijn forumbijdrage moeten kunnen locken.

Betreft: Reparatie van gesealde wasmachine kuipen (algemeen)
Sommige posters schrijven een mooie bijdrage, waarop vervolgens gereageerd wordt.
Uiteindelijk verzandt het onderwerp dan in ..........praat.
Ik heb zelf ooit wat geschreven over ijken van hygrometers met zout. Uiteindelijk had ik een beetje de balen dat via de commentaren er allerlei zijwegen in kwamen.
Ik kan me voorstellen dat smd het zelfde gevoel heeft.
Het stimuleert niet echt om een mooie bijdrage in elkaar te zetten.

Ik zie ook dat sommigen (vooral Lambiek) diverse Artikelen plaatsen buiten het forum.
Misschien dat forumbijdragen niet vaak dezelfde afwerkkwaliteit hebben..., maar wel apart moeten kunnen worden gezet.

Waar ik aan dacht dat je als gebruiker een forum startpost zou moeten kunnen locken, dus commentaar daar niet gewenst.
Bij het onderwerp van smd had hij zijn beschrijving dan kunnen locken, en eventueel aanvullen/verbeteren;
en (een link naar) een tweede ongelocked onderwerp voor de commentaren. Misschien moet dat in combinatie: locken, maar dan wel commentaar sectie erbij.

(Of moet "Reparatie van gesealde wasmachine kuipen" simpelweg tot Artikel worden verheven?)

Op 24 augustus 2023 15:04:15 schreef Spog2:
....

Waar ik aan dacht dat je als gebruiker een forum startpost zou moeten kunnen locken, dus commentaar daar niet gewenst.

Als er geen commentaar kan gegeven worden zit de post binnen de kortste keren buiten beeld, kijk maar als er een slotje gegeven wordt, dat is nog een groter probleem voor de TS.
Wie post er nu iets als je niet weet dat het gevolgd wordt..door zelf een kick te geven?

Dat een topic verzandt in zij-praat is normaal op een forum, iedereen heeft zijn eigen ervaringen en mening die mogelijks niet stroken met andere.

LDmicro user.
revado

Honourable Member

Ik snap je probleem ook niet zo.
Als er een topic is dan komen er vaak veel reacties en een topic wil ook nog wel eens een hele andere kant uit gaan met een hoop zijdraadjes, maar daar is het een elektronica forum voor toch ? :)
Dan hebben we nog de moderatoren die dat netjes volgen en eventueel bijsturen.
Loopt het echt uit de hand dan hebben de moderatoren een prachtig hangslot wat er op gaat.
Een topic starten en dan zelf locken komt op mij een beetje over als "ik weet het en niemand mag er iets van zeggen" en dat zal SMD zijn idee vast niet zijn zijn regelmatige bijdragen kennende.
Het gesealde kuipen verhaal heb ik een beetje gevolgd, SMD heeft er een hele mooie beschrijving van gegeven die ook zeker zal werken mits je het KAN uitvoeren.
Laat er lekker reacties op komen, je hoeft ze niet te lezen.
Van Lambiek heb ik veel goede en nuttige bijdragen gezien dus dat op de man spelen snap ik ook niet helemaal.

Arco

Special Member

Als je kunt blokkeren is het geen forum meer, maar een blog... :)

Wat ik wel soms mis, is een bezoekersteller per topic, zodat je kunt zien of men een topic wel of niet interessant vindt...
(dan weet je of een topic nut heeft of niet)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Bij het onderwerp van smd had hij zijn beschrijving dan kunnen locken, en eventueel aanvullen/verbeteren;

IK neem aan dat je de startpost bedoelt. Maar die is eigenlijk al automatisch gelocked, alleen jijzelf kan daar iets aan veranderen.

Ik begrijp dus eigenlijk ook niet wat je bedoelt.

Betreft: Reparatie van gesealde wasmachine kuipen (algemeen)
Sommige posters schrijven een mooie bijdrage, waarop vervolgens gereageerd wordt.
Uiteindelijk verzandt het onderwerp dan in ..........praat.

Op een gegeven moment is alles ook wel een keer gezegd.

Als na een aantal post in het topic was mij al duidelijk dat de kans op slagen vrij klein is en het ook wel de kunde is van degene die het doet. Je moet van te voren al ervaring hebben en die specifieke techniek.
Wat ook vrij snel duidelijk was is dat een dergelijk operatie voor een ander al niet meer commercieel haalbaar is.

Dan vraag ik me dus af wat valt er verder nog te zeggen.

Het door TS aangehaalde probleem is legitiem.

Op Usenet wordt dat zo nodig opgelost door op een geven moment te gaan
cross-posten (naar een meer van toepassing zijnde groep), en dan de
originele groep er uiteindelijk eruit te halen.

Uiteraard nog afgezien van afsplitsingen die dan een mooie nieuwe
onderwerpregel krijgen (vaak met "(was: [oorspronkelijk onderwerp])" aan
het einde, om aan te geven dat het een voortzetting is).

Met een WWW-forum gaat dat toch meestal een stuk lastiger. CO maar eens
migreren naar een NNTP-backend? :)
(Scheelt Jeroen uiteindelijk werk, dat wel...)

EDIT: aanv.

[Bericht gewijzigd door schaafuit op donderdag 24 augustus 2023 18:19:15 (21%)

Afsplitsen wordt regelmatig gedaan als dat nuttig is.

Verder vind ik het prima gaan zoals het gaat. Meestal gaan mensen niet off topic, totdat meerdere mensen al een nuttig, on topic antwoord hebben gegeven. Sluiten als het antwoord is gegeven is een beetje dom. Sluiten als je het niet eens bent met de richting waarin het topic gaat - ik vrees dat je dan veel gevallen krijgt waarbij de TS dénkt dat de antwoorden niet relevant zijn (of antwoorden krijgt die hij niet wil horen maar wel volkomen relevant zijn) waarna het slotje er op komt.

Als het antwoord op de vraag al is gegeven, dan is uitwijden in de breedte meestal alsnog leerzaam.

Wil je alleen iets schrijven dat niet specifiek een vraag is, dan maak je er een artikel van en laat je het tussen de artikelen neerzetten.

Mijn slotwoord is dat er geen sprake is van een "eigen" onderwerp zodra er derden tijd en moeite in steken om er op te reageren, en dat het daarom niet aan de TS moet zijn om een topic te sluiten. Immers, het kan heel goed zijn dat de mensen die er tijd in hebben gestoken om wat voor de TS uit te zoeken, nu hun arbeid voor niets hebben gedaan omdat het eigenlijk tóch nog niet was afgerond, of omdat meerdere forumleden vragen aan elkaar stellen voortbouwend op de originele vraag.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op donderdag 24 augustus 2023 18:27:18 (23%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Paulinha_B

Honourable Member

Hoezo "legitiem"? Naar welke wet wordt daarmee verwezen?

Zoals eerdere posters zie ook ik het probleem niet.

1/ een startpost is sowieso "beschermd". Kan enkel gewijzigd worden door de topicstarter, of van moderatorswege.

2/ draadjes lopen al eens uit de hand, ja, dat is op dit forum een sterk verspreid fenomeen. De moderators kunnen daarin ingrijpen, en doen dat ook regelmatig. Doen ze dat te vroeg? Of juist te laat? Men zal nooit voor iedereen goed kunnen doen. Zelf kan ik de moderators enkel danken voor hun inzet, ook als ik het al eens een keertje oneens ben met hun acties of beslissingen (wat al erg lang geleden is, ten andere)

3/ Over de heer HvZ en zijn bijdragen niks dan lof! Enkel met zijn nick heb ik het, als aloud Vlaams stripliefhebber, een beetje lastig... vandaag zou hij die ook niet meer kiezen, denk ik, en het is sowieso bijkomstig.

99/ wat voor zin heeft het te verwijzen naar usenet? Usenet is bijna even dood als papyrusrollen of hieroglyfen

99b/ wat is een NNTP-backend?

99c/ waarvoor staat "EDIT: aanv."?

benleentje

Golden Member

Op 24 augustus 2023 16:41:21 schreef Arco:
Wat ik wel soms mis, is een bezoekersteller per topic, zodat je kunt zien of men een topic wel of niet interessant vindt...

MEteen teller zie je enkel maar op een topic populair is maar het zegt totaal niets over het nut ervan.
Nut is een niet te meten eigenschap wat de een nuttig vind is voor de ander dat niet.

Op 24 augustus 2023 18:25:19 schreef Ledlover:
Afsplitsen wordt regelmatig gedaan als dat nuttig is.

Ja, maar hier moet er een mod aan te pas komen. Dat zet er toch een
behoorlijke rem op.

Verder vind ik het prima gaan zoals het gaat. Meestal gaan mensen niet off topic, totdat meerdere mensen al een nuttig, on topic antwoord hebben gegeven. Sluiten als het antwoord is gegeven is een beetje dom. Sluiten als je het niet eens bent met de richting waarin het topic gaat - ik vrees dat je dan veel gevallen krijgt waarbij de TS dénkt dat de antwoorden niet relevant zijn (of antwoorden krijgt die hij niet wil horen maar wel volkomen relevant zijn) waarna het slotje er op komt.

Precies. Voor mijn gevoel sluiten de mods al veel te vaak dingen af
(vaak met het excuus dat de meeste gebruikers het vertikken een aflaat
te kopen).

Als het antwoord op de vraag al is gegeven, dan is uitwijden in de breedte meestal alsnog leerzaam.

Wil je alleen iets schrijven dat niet specifiek een vraag is, dan maak je er een artikel van en laat je het tussen de artikelen neerzetten.

Mwah, niet alle schrijfsels van dien aard zijn van de benodigde
kwaliteit daarvoor. Bovendien nodigen veel ervan toch uit tot discussie.

Mijn slotwoord is dat er geen sprake is van een "eigen" onderwerp zodra er derden tijd en moeite in steken om er op te reageren, en dat het daarom niet aan de TS moet zijn om een topic te sluiten. Immers, het kan heel goed zijn dat de mensen die er tijd in hebben gestoken om wat voor de TS uit te zoeken, nu hun arbeid voor niets hebben gedaan omdat het eigenlijk tóch nog niet was afgerond, of omdat meerdere forumleden vragen aan elkaar stellen voortbouwend op de originele vraag.

Precies. Jammer dat er op WWW-forums nu eenmaal mods nodig zijn voor
zaken die elders door de gebruikers zelf geregeld worden, maar TSen tot
eigenaren van hun draadjes bombarderen maakt het alleen maar erger.

Op 24 augustus 2023 18:26:46 schreef Paulinha_B:
Hoezo "legitiem"? Naar welke wet wordt daarmee verwezen?

Je verwart, zoals zovelen, "legitiem" met "legaal".

Zoals eerdere posters zie ook ik het probleem niet.

Dat kan, maar toch is er wat voor te zeggen om makkelijker afsplitsen
mogelijk te maken.

1/ een startpost is sowieso "beschermd". Kan enkel gewijzigd worden door de topicstarter, of van moderatorswege.

En dan zijn er ook TSen die hun openingspost leeghalen als iets hun niet
(meer) zint...

2/ draadjes lopen al eens uit de hand, ja, dat is op dit forum een sterk verspreid fenomeen. De moderators kunnen daarin ingrijpen, en doen dat ook regelmatig. Doen ze dat te vroeg? Of juist te laat? Men zal nooit voor iedereen goed kunnen doen. Zelf kan ik de moderastoprs enkel danken voor hun inzet, ook als ik het al eens een keertje oneens ben met hun acties of beslissingen (wat al erg lang geleden is, ten andere)

O, die inzet wordt inderdaad gewaardeerd. Maar deels zou niet nodig
moeten zijn. De techniek van WWW-forums vergt nu eenmaal veel (elders
onnodig) handwerk.

3/ Over de heer HvZ en zijn bijdragen niks dan lof! Enkel met zijn nick heb ik het, als aloud Vlaams stripliefhebber, een beetje lastig... vandaag zou hij die ook niet meer kiezen, denk ik, en het is sowieso bijkomstig.

Geen commentaar ;)

99/ wat voor zin heeft het te verwijzen naar usenet? Usenet is bijna even dood als papyrusrollen of hieroglyfen

Onzin. Bovendien is de techniek veruit superieur.

99b/ wat is een NNTP-backend?

Usenet gaat tegenwoordig meestal over NNTP (al zijn er nog wel een paar
UUCP-holdouts; de oudere techniek een beetje in leven houden kan geen
kwaad).

99c/ waarvoor staat "EDIT: aanv."?

Dat betekent dat ik de post heb bewerkt wegens "aanv[ulling].".

Paulinha_B

Honourable Member

Zomaar wat losse reacties zonder heel precies te citeren, het zou al te complex worden.

*/ wat is dan het verschil tussen "legitiem" en "legaal"? Deze taalfanaat is erg benieuwd (in de goede oude tijd was ik erg actief op usenet overigens, vooral op nl.taal, dat helaas is tenondergegaan aan intern geruzie tussen twee bijdragers, elks op zich best verdienstelijk);

*/ o, dus je vindt dat iemand die een draadje opstartte dat zelf zou moeten kunnen uiteenrafelen? Op usenet kon zoiets, min of meer, dat is wel zo. Nu is er alweer moderatorstussenkomst nodig, daar heb je een punt. Maar het werkt wel best, vandaag. Verzoek @moderator wordt op zijn minst ernstig bekeken, en vaak ook ingewilligd. En ik vrees dat als die mogelijkheid inderdaad wordt geboden, dat niet iedereen er even oordeelkundig zou mee omspringen, en dan wordt het middel erger dan de kwaal;

*/ topicstarters die hun eigen inbreng wissen? Dat is een probleem, inderdaad, al kan ik me niet herinneren het hier al te hebben zien gebeuren. Ik heb ooit een forum geweten met een enkele moderator, die tegelijkertijd een erg actief deelnemer was, en bovendien een gruwelijke betweter. Die had een limiet gesteld op de tijd waarbinnen men de eigen berichten kon editeren, slechts enkele uren staat me voor. Een beetje overbetuttelend, voor mijn aanvoelen, maar wel effectief.

*/ de techniek van de Bugatti-auto's was ook superieur - toch ziet men ze amper nog rijden. Voor mij zit usenet in diezelfde hoek - heel mooi om in een museum te bekijken, en inderdaad was de techniek prima in orde;

*/ en je bent dus echt te [ zelfcensuur ] om te tikken "aanvulling" of "aangevuld" in plaats van "aanv." dat net zo goed voor "aanvaarding" of zelfs "aanvaring" kan staan? Zwakjes, hoor.

benleentje

Golden Member

*/ wat is dan het verschil tussen "legitiem" en "legaal"? Deze taalfanaat is erg benieuwd

legaal of illegaal is gewoon of het wel of niet mag volgens de wet.

Als iets legitiem is dan mag het volgens de regels maar die regels zijn dan geen wetten.

*/ topicstarters die hun eigen inbreng wissen? Dat is een probleem, inderdaad, al kan ik me niet herinneren het hier al te hebben zien gebeuren.

Het is wel eens gebeurt, van 1 weet ik het zeker maar het zal wel een paar keer meer gebeurt zijn. Maar volgens mij kan je op usenet dan ook gewoon wissen?

*/ de techniek van de Bugatti-auto's was ook superieur - toch ziet men ze amper nog rijden.

Volgens mij was een commodore 64 toen ook superieur maar superieur is maar een eigenschap van het geheel.Als men het niet interessant genoeg (meer) vind dat heb je aan superieur zijn niet zo veel.

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 24 augustus 2023 19:26:36 (54%)

Op 24 augustus 2023 19:10:56 schreef Paulinha_B:
Zomaar wat losse reacties zonder heel precies te citeren, het zou al te complex worden.

Prima, maar vergeef mij dat ik toch per punt antwoord.

*/ wat is dan het verschil tussen "legitiem" en "legaal"? Deze taalfanaat is erg benieuwd

Legaal betekent: wettelijk. Legitiem betekent: met kloppende reden. Een
wet kan prima legaal zijn (aan de grondwet voldoen, bijv.), waarbij de
legitimitiet toch kan worden betwist, bijvoorbeeld omdat de wet op
oneigenlijke gronden is ingesteld, of de realiteit niet in acht neemt
(gebaseerd is op wensdenken).

(in de goede oude tijd was ik erg actief op usenet overigens, vooral op nl.taal, dat helaas is tenondergegaan aan intern geruzie tussen twee bijdragers, elks op zich best verdienstelijk);

Ik lurk er, en ik kan wel rapporteren dat Ruud Harmsen er nog erg actief
is...

*/ o, dus je vindt dat iemand die een draadje opstartte dat zelf zou moeten kunnen uiteenrafelen? Op usenet kon zoiets, min of meer, dat is wel zo. Nu is er alweer moderatorstussenkomst nodig, daar heb je een punt. Maar het werkt wel best, vandaag. Verzoek @moderator wordt op zijn minst ernstig bekeken, en vaak ook ingewilligd. En ik vrees dat als die mogelijkheid inderdaad wordt geboden, dat niet iedereen er even oordeelkundig zou mee omspringen, en dan wordt het middel erger dan de kwaal;

Nee, op Usenet (en mailing lists) veranderen we gewoon zelf de
onderwerpregel van onze reacties, wanneer dat nodig wordt. De OP geeft
de aanstalt tot een draad, maar daarna is de draad in beginsel
vogelvrij.

*/ topicstarters die hun eigen inbreng wissen? Dat is een probleem, inderdaad, al kan ik me niet herinneren het hier al te hebben zien gebeuren.

Ik meen me een paar gevallen te herinneren, maar die kan ik ook niet zo
1, 2, 3 voor de geest halen.

Ik heb ooit een forum geweten met een enkele moderator, die tegelijkertijd een erg actief deelnemer was, en bovendien een gruwelijke betweter. Die had een limiet gesteld op de tijd waarbinnen men de eigen berichten kon editeren, slechts enkele uren staat me voor. Een beetje overbetuttelend, voor mijn aanvoelen, maar wel effectief.

Dat is een afweging: bewerkingen vs. follow-ups, wat is wenselijker?

*/ de techniek van de Bugatti-auto's was ook superieur - toch ziet men ze amper nog rijden. Voor mij zit usenet in diezelfde hoek - heel mooi om in een museum te bekijken, en inderdaad was de techniek prima in orde;

Usenet is nog springlevend. Op dit moment op kleine schaal, dat wel,
maar daar kunnen we gewoon verandering in brengen door het weer te
gebruiken. Er is een groep nl.hobby.elektronica...

*/ en je bent dus echt te [ zelfcensuur ] om te tikken "aanvulling" of "aangevuld" in plaats van "aanv." dat net zo goed voor "aanvaarding" of zelfs "aanvaring" kan staan? Zwakjes, hoor.

Het is meta-informatie, dus die laat ik liever niet te veel ruimte
innemen.

Er zijn trouwens ook WWW-forums die een apart "reden voor edit"-veld
hebben. Dat is volgens mij minder storend.

EDIT: aangev. (zo beter?)

Op 24 augustus 2023 19:20:59 schreef benleentje:
[...]Het is wel eens gebeurt, van 1 weet ik het zeker maar het zal wel een paar keer meer gebeurt zijn.

O ja, die 1 :x

Maar volgens mij kan je op usenet dan ook gewoon wisseno?

Cancelen heet dat. Helaas werd dat op een gegeven moment door allerlei
gespuis gebruikt om andermans posts te verwijderen. Daar zijn toen weer
tegenmaatregelen tegen bedacht, maar veel admins zijn het toen zo
spuugzat geworden dat ze hun swerver helemaal geen cancels meer laten
honoreren.

Het gaat ook in tegen het principe: als je iets publiek maakt, blijft
het natuurlijk publiek. Cancels honoreren is dus een mooie geste, geen
verplichting (X-No-Archive incluis).

[...]Volgens mij was een commodore 64 toen ook superieur maar superieur is maar een eigenschap van het geheel.Als men het niet interessant genoeg (meer) vind dat heb je aan superieur zijn niet zo veel.

De Usenet-techniek is niet verouderd. Het staat nog als een huis. Dat is
het verschil.

maartenbakker

Golden Member

Behalve eventuele andere bezwaren die ik nog niet allemaal gelezen heb, leidt het door de TS op slot kunnen zetten van een topic ook tot een onnodig lage kwaliteit informatie.

De sterke kant van een forum, is dat er zelfs op een heel goede startpost nog wel doorvragen, aanvullingen, correcties, nieuwe inzichten, enz. komen.

Dunning en Kruger dicteren bovendien dat de meeste startposts met zelfgeplaatste slotjes (die van jou en smd niet te na gesproken!) juist van een benedengemiddelde kwaliteit gaan zijn.

Als een topic onbruikbaar zou worden doordat posts zelfs niet meer zijdelings gerelateerd zijn maar er nog wel nuttige toevoegingen komen, kunnen de moderatoren dat oplossen door bijvoorbeeld een zijtak af te splitsen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als ik hier kijk, dan zie ik de wel een soort tellerstand. Ik weet niet of je dit bedoelt.

Meer zoals op marktplaats, niet het aantal replies, maar gezien (of gelezen). Transistor en Buizenforum hebben het ook.

[Bericht gewijzigd door IJzerhersteller op donderdag 24 augustus 2023 21:10:24 (21%)

Hier even overheen gelezen, sorry.

Let wel op dat als iedereen op zo'n teller afgaat, er in veel wel
degelijk interessante draadjes niemand de eerste stap zal zetten.

Allen bedankt voor de reacties.
Ik krijg de indruk dat het probleem wel herkend wordt.
Hoewel ik Lambiek genoemd heb (met verwijzing naar de kwaliteit van zijn Artikels, niets dan lof daar voor) was het niet mijn bedoeling op de man te spelen.
Het ging om de constatering dat een Artikel vrij is van commentaar.

Inderdaad is TS over zijn eerste posting de baas, dus dat locken is onzin van mij. Maar niet over de reacties (waar ik zelf in voornoemd topic ook dapper aan mee deed, verwijt dus niemand persoonlijk, het gebeurt gewoon).
Gelet op https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2450002#2450002 werd er al nattigheid gevoeld.
En hier ook: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2450505#2450505
Moderatoren bemoeien zich niet met het kapen van topics, of met off-topic reacties.
Ik vind dat TS dan een mogelijkheid zou moeten hebben om dat wat aan banden te leggen, als hij het niet op prijs stelt: je wordt als TS haast verplicht om ook aan de niet terzake doende reacties aandacht te besteden. Overigens: sommigen maakt het blijkbaar niet uit, als het er maar véél reacties zijn.
Er is m.i. nog een verschil of iemand in het forum een vraag stelt....dan kan iedereen er op in haken.
Maar als TS een uitgewerkte ervaring/methode deelt moet je respect opbrengen voor de opgebrachte moeite en je beperken tot terzake doende vragen.

Hoe het 'reageren aan banden leggen' (TS meer grip geven op verloop van zijn topic) op een vriendelijke manier moet is lastiger.
Bijvoorbeeld dat een TS zou moeten kunnen instellen dat reageren (bv 24 uur lang) niet mogelijk is.
Als we het nut inzien komt er wel iets uit.
(En als we het nut er niet van inzien hoeft er niets te gebeuren.)

maartenbakker

Golden Member

De TS kan het al aan banden leggen, simpelweg door om moderatie te vragen. Waar een moderator uitzichelf niet ingrijpt kan het best dat een klacht de prioriteit verandert.

Verder denk ik dat de soep vrijwel nooit zo heet wordt gegeten als ze wordt opgediend. Ja er word in bijvoorbeeld het kuipentopic wat van de grote lijnen afgeweken, maar er komen ook veel nuttige vragen en suggesties.

EricN voelt m.i. geen nattigheid maar verontschuldigt zich beleefd voordat hij een zéér nauw verwant topic aankaart wat misschien afgesplitst kan worden als het levensvatbaar is.

Uiteindelijk denk ik dat het gaat om informatiedichtheid. Het "dit gaat nergens meer over" moderatiecriterium. Dat zit in het kuipentopic nog best redelijk goed denk ik.

Maar uiteindelijk is SMD natuurlijk de TS in het voorbeeldtopic, dus ik weet niet of je een 0402 moet specificeren als hij prima tevreden is met een 0805 (ik bedoel iets met roomser dan de paus of namens anderen spreken, overigens niet rottig bedoeld want jij bedoelt het veel algemener, dat snap ik ook wel).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 26 augustus 2023 18:15:59 (35%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Een P.S. die misschien een eigen post waard is om niet onder te sneeuwen:

Op het NFOR hebben we artikelen en tips & trucs. Die laatste categorie wordt door een niet heel erg actieve redactie bijgehouden uit waardevolle forumreacties (het meeste is ook wel gezegd opzich).

Ik bedoel, er zijn meerdere manieren waarop je uit een topic achteraf de essentie kunt destilleren. Vooraf is dat lastiger, hoewel dat ook kan.

1) bewerk het topic tot een artikel voor in de rubriek artikelen die we hier ook hebben. Dat kan de TS zelf doen nadat het topic uitgekristalliseerd is. Ook onder een artikel zijn reacties en aanvullingen nog mogelijk.

2) splits een dergelijk topic op verzoek af tot een sticky

3) stel een redactie aan die door topics heengaat en de leuke dingen eruit pikt voor een tips & trucs afdeling

Ik zou denk ik voor 1 of 2 kiezen, dat is minder arbeidsintensief dus beter haalbaar.

Lambiek

Special Member

Op 26 augustus 2023 17:30:54 schreef Spog2:
Hoewel ik Lambiek genoemd heb (met verwijzing naar de kwaliteit van zijn Artikels, niets dan lof daar voor) was het niet mijn bedoeling op de man te spelen.
Het ging om de constatering dat een Artikel vrij is van commentaar.

Je kunt daar gewoon een reactie achter laten hoor. :)

Op 24 augustus 2023 18:26:46 schreef Paulinha_B:
Enkel met zijn nick heb ik het, als aloud Vlaams stripliefhebber, een beetje lastig... vandaag zou hij die ook niet meer kiezen, denk ik, en het is sowieso bijkomstig.

En waarom heb je het daar moeilijk mee, omdat ik geen Vlaming ben?

Ik ben ook een liefhebber van Suske en Wiske, vandaar de naam. En die zou ik nu nog kiezen als dat zou moeten. :)

Of is Lambiek in opspraak door iets, iets waar ik geen weet van heb. :o

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Paulinha_B

Honourable Member

[[ off-topic ]]

Omdat "Lambiek" een Hollandizering is, eigenlijk heet die goede brave stomme kloot "Lambik". Let wel, die Hollandizering is in Antwerpen bedacht en uitgevoerd, Nederlanders hebben daar volstrekt geen "schuld" aan.

Pour la petite histoire: de naam verwijst naar het distilleerapparaat "alambic" en dat woord zou ooit begonnen zijn in het Arabisch...

En nog verder off-topic-geneuzel: bij dezelfde golf van Hollandizering heeft men Jerommeke hernoemd tot Jeroen en tant Sidonie (met zwaar nasale "a", en klemtoon op de laatste "ie") tot Sidonia - de hele boel werd zo kleur- en zoutloos. Helaas hebben ze zelfs de oudere albums op die manier "herwerkt" en tegelijk in kleur hertekend. Ik heb er een aantal in de oorspronkelijke versie, en de zeldzame keren dat ik nog in Antwerpen kom koop ik er nog wel een paar bij, meestal in de Beo, aan de Vogelenmarkt - jawel, de Vogelenmarkt.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op zaterdag 26 augustus 2023 19:04:39 (42%)

Op 26 augustus 2023 18:50:33 schreef Paulinha_B:
[[ off-topic ]]

Omdat "Lambiek" een Hollandizering is, eigenlijk heet die goede brave stomme kloot "Lambik". Let wel, die Hollandizering is in Antwerpen bedacht en uitgevoerd, Nederlanders hebben daar volstrekt geen "schuld" aan.

Pour la petite histoire: de naam verwijst naar het distilleerapparaat "alambic" en dat woord zou ooit begonnen zijn in het Arabisch...

En nog verder off-topic-geneuzel: bij dezelfde golf van Hollandizering heeft men Jerommeke hernoemd tot Jeroen en tant Sidonie (met zwaar nasale "a", en klemtoon op de laatste "ie") tot Sidonia - de hele boel werd zo kleur- en zoutloos. Helaas hebben ze zelfs de oudere albums op die manier "herwerkt" en tegelijk in kleur hertekend. Ik heb er een aantal in de oorspronkelijke versie, en de zeldzame keren dat ik nog in Antwerpen kom koop ik er nog wel een paar bij, meestal in de Beo, aan de Vogelenmarkt - jawel, de Vogelenmarkt.

offtopic:

de verhalen zijn ook niet helemaal fictie, van 1 album kende ik zelf wat lokale karakters.

waar rook was, werkt nu iets niet meer