Iedereen is hier een beetje anti servo. Jedoch hebben we hier in de zware industrie wel degelijk allerlei servo motoren in gebruik. Waaronder hele zware. En dat wordt gewoon aangestuurd met een speciale kaart in de plc. Of de servo heeft alle stuur en regels elektronica zelf aan boord en dan kun je hem sturen met een 4 tot 20mA signaal. 0 -> 10V heb ik ooit wel eens een keer gezien, maar volgens mij is die techniek er echt wel een beetje uit. Dingen als profibus en canbus is het nu een beetje aan het worden.
Maar kort gezegd: Met een servo kun je iets in een bepaalde positie zetten. Dus een grijper een beetje open of (bij een lineaire servo) een item op een bepaalde plaats.
Om een doosje van vijf gram vast te pakken lijkt mij een servo wel weer wat overkill. Een simpel grijpertje dat met een solenoid gestuurd wordt is wel het meest eenvoudig denk ik. Bewegingen zijn vaak wel lomp onderdaad. Maar we praten over een doosje met een paar snoepjes. Geen gloeilampen of reageerbuisjes met een griezelig stofje er in dat verplekt moet worden ofzo.
In de industrie worden ook veel andere best leuke mogelijkheden gebruikt Vellen papier kun je oppakken met een grijpertje met naaldjes. Zuignapjes zijn ook een leuke. Met statische elektriciteit zijn er ook allerlei mogelijkheden. Als die mogelijkheden hebben erg leuke maar ook minder handige voor en nadelen. De handigste kies je voor jou product. En het is de taak van de systeem ontwerper om het juiste alternatief te kiezen.
Wat voor PLC moet je gaan gebruiken? Of mag zelf je iets kiezen? Wat worden je voedingsspanningen? Is er perslucht beschikbaar in je systeem? Zoja hoeveel bar en hoeveel liter per minuut max? Is het voor binnen/buiten/onderwater of in de ruimte of voor in een vulkaan?
Al deze nogal overdreven dingen moet je in een lijst zetten en je moet met de klant overeenkomen dat het product aan deze eisen moet gaan voldoen. En denk er om! De klant wil altijd alles wat jij als techneut zegt te kunnen maken. Dus als jij oppert het in een vulkaan kan werken en je spreekt dat af dan zul je dat ook moeten realiseren. Hang er dus tijdens dat afspreken ook een prijskaartje aan. Je zegt bijvoorbeeld dat het 1000 euro gaat kosten maar dat een 1000.000 euro gaat kosten als het in een vulkaan moet kunnen. Dan is ineens die vulkaan minder belangrijk.
Dus kort: Wat voor PLC systeem ga je gebruiken en maak een keuze van het soort manipulator. Bij een kleine PLC heb je vaak geen moeilijke stuurkaarten beschikbaar voor speciale aan te sturen units. En dat kan je keuze dus al beperken. En misschien is het handiger om iets anders dan een plc als besturing te kiezen.