Eindproject vliegtuig op zonnepanelen

Ik heb een vliegtuig met een 3cell batterij maar hoe moet ik de zonnepanelen hierop aansluiten en welke zonnepanelen moet ik gebruiken zodat ik genoeg vermogen heb dat het vliegtuig opstijgt?

zoals je al doorhebt
een vliegtuig verbruikt een berg energie
een zonnepaneel wekt heeeeel weinig op

begin met een zweefvliegtuig of ander model wat praktisch zonder motor blijft zweven.
dat en een micro propellertje, dan heb je misschien een mogelijkheid dat het blijft gaan

een 3s lipo duwt zoveel energie als een paneel wat op huizen ligt, dat gewicht komt nooit van de grond af

Dat was ik van plan maar hoe sluit ik de zonnepanelen die op het zweefvliegtuig moeten aan op de 3cell lipo batterij die in het vliegtuig zit?

Rode dropveter aan de rode dropveter, zwarte dropveter aan de zwarte dropveter.

Wat verwacht je nu precies van ons? Het is een eindproduct, wat heb je zelf al bedacht? Heb je nagedacht over wat er beveiligd moet worden, er heb je gerekend aan het verbruik van het vliegtuig, het extra verbruik door het gewicht van de panelen, de opbrengst van de panelen, en hoe je de op je vliegtuig gaat maken zonder de aërodynamica daarvan helemaal te verpesten?

Heb je onderzoek gedaan naar voorbeelden van zonnepanelen op vliegtuigen?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

MOeten die panelen op het vliegtuigje gemonteerd en mee te lucht in? Of bedoel je dat je in het park je vliegtuigje oplaadt met panelen, loskoppelen en dan stukje vliegen?

Heel listig project. Vliegtuigje met batterijen aan boord is al snel geen speelgoed meer. Is het afstandsbestuurbaar, heb je hier al ervaring mee? Weet je waar je mag vliegen?

Kijk of je cellen kan krijgen zonder glas, die zijn super dun en super licht, maar ook super breekbaar. daarna zelf een coating aanbrengen. Het glas waar tegen de cellen liggen is het zwaarste deel ven een zonnepaneel.

zit sinds 2009 in de PV.

Op woensdag 17 april 2024 18:52:37 schreef Quinten.025045:
Dat was ik van plan maar hoe sluit ik de zonnepanelen die op het zweefvliegtuig moeten aan op de 3cell lipo batterij die in het vliegtuig zit?

je hebt al een vliegtuig?

hoe lang vliegt die?
hoe lang duurt de lader voordat hij weer vol zit / hoe groot is de accu?

oftewel: hoeveel energie probeer je in die vliegtijd er in te duwen? en hoeveel levert je zonnepaneel?

Paulinha_B

Honourable Member

In deze rubriek is het de bedoeling dat we hulp bieden aan iemand die vast zit, en begint met te omschrijven wat er reeds werd gedaan, en wat er werkt en wat niet.

Tip: struin eens het www af naar "Solar Impulse".

Op woensdag 17 april 2024 19:04:05 schreef K7Jz:
MOeten die panelen op het vliegtuigje gemonteerd en mee te lucht in? Of bedoel je dat je in het park je vliegtuigje oplaadt met panelen, loskoppelen en dan stukje vliegen?

Heel listig project. Vliegtuigje met batterijen aan boord is al snel geen speelgoed meer. Is het afstandsbestuurbaar, heb je hier al ervaring mee? Weet je waar je mag vliegen?

Ja die zonnepanelen moeten op het vliegtuig mee de lucht in
ja het is afstandsbestuurbaar
ik heb er al ervaring mee en ik weet waar ik mag vliegen

Op woensdag 17 april 2024 19:09:17 schreef Paulinha_B:
In deze rubriek is het de bedoeling dat we hulp bieden aan iemand die vast zit, en begint met te omschrijven wat er reeds werd gedaan, en wat er werkt en wat niet.

Tip: struin eens het www af naar "Solar Impulse".

Ik zit vast met hoe de zonnepanelen aan de batterij moeten worden gekoppeld ik heb al verschillende dingen geprobeerd maar de batterij laad nooit op

Op woensdag 17 april 2024 19:11:37 schreef Quinten.025045:
[...]
de batterij laad nooit op

spanning gaat nooit helling op
dus als je batterij 12 volt geeft, moet je paneel meer dan 12V geven voordat het de batterij ingaat, anders is de batterij je zonnepaneel aan het opladen

Op woensdag 17 april 2024 19:05:02 schreef DK:
[...]

je hebt al een vliegtuig?

hoe lang vliegt die?
hoe lang duurt de lader voordat hij weer vol zit / hoe groot is de accu?

oftewel: hoeveel energie probeer je in die vliegtijd er in te duwen? en hoeveel levert je zonnepaneel?

ik heb al een vliegtuig het vliegtuig vliegt rond de 20 minuten
de accu is een 3cell lipo batterij. Ik heb nog nooit getimed hlng het duurt tegen dat de batterij vol is

Paulinha_B

Honourable Member

Begin daar dan maar eens mee.

En post specs en/of foto's van motor en batterijpakket.

Op woensdag 17 april 2024 19:14:25 schreef Quinten.025045:
ik heb al een vliegtuig het vliegtuig vliegt rond de 20 minuten
de accu is een 3cell lipo batterij. Ik heb nog nooit getimed hlng het duurt tegen dat de batterij vol is

zeg het is een kleintje van 3s 1200mAh
dan is dat 12*1.2 = 14Wh in 20 minuten
dan kom je op een paneel van zeg 40 Watt uit
https://www.bluepowershop.nl/media/catalog/product/cache/b2f5a9ba261cbc0e59e3806f51666e70/b/l/bluesolar-panel-monocrystalline-50w-12v-front_2.jpg
zoiets

begin je de uitdaging te zien?

Op woensdag 17 april 2024 19:23:05 schreef DK:
[...]

zeg het is een kleintje van 3s 1200mAh
dan is dat 12*1.2 = 14Wh in 20 minuten
dan kom je op een paneel van zeg 40 Watt uit
[afbeelding]
zoiets

begin je de uitdaging te zien?[

dus het is beter dat ik een 2cell of 1cell neem

Paulinha_B

Honourable Member

Als dat alle uitleg is die we krijgen dan houd ik het voor bekeken.

Op woensdag 17 april 2024 19:25:37 schreef Paulinha_B:
Als dat alle uitleg is die we krijgen dan houd ik het voor bekeken.

Welke uitleg moet ik nog geven?

Paulinha_B

Honourable Member

Op woensdag 17 april 2024 19:25:21 schreef Quinten.025045:
dus het is beter dat ik een 2cell of 1cell neem

dit is een koorddans tussen energie verbruiken en opwekken
je wil elke cm volplakken met zonnepaneel
aan de andere kant is elke gram gewicht je vijand, en moet het een aerodynamisch meesterwerk worden

Paulinha_B

Honourable Member

Op woensdag 17 april 2024 19:29:09 schreef Quinten.025045:
[...]

ik heb toch geantwoord op uw vraag

O ja? Waar zijn de foto's? Waar zijn de specs van motor en batterijpakket?
Of dachie dat we meegaan naar toilet ook om je rits te openen?

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op woensdag 17 april 2024 19:32:27 (12%)

Je kan ook stukjes zonnecel (niet paneel) gebruiken, en deze aan elkaar solderen. Ik heb hier en doos vol staan die je zo mag komen halen om mee te spelen. t zijn snijresten van n project.

zit sinds 2009 in de PV.

Op woensdag 17 april 2024 19:31:35 schreef Paulinha_B:
[...]

O ja? Waar zijn de foto's? Waar zijn de specs van motor en batterijpakket?
Of dachie dat we meegaan naar toilet ook om je rits te openen?

Ik heb het vliegtuig nu niet bij mijn thuis liggen
het vliegtuig ligt bij mijn mama en daar ben ik nu niet
en ik heb de specs van het vliegtuig gestuurd miss moet je eerst leren lezen

Op woensdag 17 april 2024 19:33:43 schreef andre1973:
Je kan ook stukjes zonnecel (niet paneel) gebruiken, en deze aan elkaar solderen. Ik heb hier en doos vol staan die je zo mag komen halen om mee te spelen. t zijn snijresten van n project.

Hoeveel volt zijn de zonnecellen?