Op zaterdag 1 juni 2024 23:28:00 schreef [steven]:
Hallo allemaal,
Een aantal van mijn studenten (werktuigbouw) zijn bezig met het bouwen van een windturbine.
Hierbij willen ze het opgewekte vermogen van de turbine kunnen meten.
https://youtube.com/shorts/J5Xb2Q6uhOU?feature=share
Oorspronkelijk was het idee om dit met een reostaat te doen en hiermee bij een constant toerental en twee multimeters uit te vinden waar het maximale vermogen ligt.
Vertel eerst eens wat je bedoeld met een rheostaat. Ik ken het als een zeer ouderwetse naam voor wat nu een regelbare weerstand zou heten.
Nu kwam ik op het idee om in plaats hiervan een constant load aan te schaffen en die op de turbine aan te sluiten (de spanning die er vanaf komt is overigens DC). Het gaat hierom een Korad KEL103.
Die constant load is dus gewoon een kunstmatige belastingsweerstand. Ik gebruik het wel eens om voedingen te testen.Je kunt een voeding hiermee ook dynamisch testen door de belasting pulsvormig aan en uit te zetten.
Nu vroeg ik mij af wanneer ik deze constant load op constant vermogen zet en dan op maximaal vermogen instel, krijg ik dan simpelweg het maximale vermogen dat de turbine kan leveren?
Nee, dat krijg je pas als de turbine draait met een snelheid waarbij zowel de wieken en de dynamo op een snelheid draaien waarbij ze zo efficiënt mogelijk werken. En dat voor elkaar krijgen is een vrij lastige zaak. Want wat is dat maximale vermogen dan waarop je de belasting instelt.
Het klinkt mij namelijk te simpel dat dit zo makkelijk gaat gezien een MPPT dit ook doet maar veel complexer is. Al moet een MPPT weliswaar het opgewekte vermogen omzetten in een constante spanning voor het net/opladen batterij.
Als je die elektronische belasting dynamisch zou kunnen instellen of sturen kun je wel zorgen dat het maximale rendement geleverd wordt. Maar dan heb je eigenlijk een MPPT gebouwd.
Betekent dit ook dat het maximale vermogen uit bijvoorbeeld een zonnepaneel om deze manier gemeten kan worden?
[/quote]
Nee, een zonnepaneel heeft hetzelfde probleem. Het maximaal te leveren vermogen is afhankelijk van te veel onbekende variabelen. Je kunt daardoor niet gewoon uitrekenen wat de windmolen of paneel gaat leveren. Je kunt het alleen tijdens het leveren van energie uitproberen door af en toe wat met de belasting te spelen. Dat is ook wat een mppt regeling eigenlijk doet. Die belast de generator af en toe iets meer en af en toe wat minder en meet continu het geleverde vermogen en gaat dan zo goed mogelijk op de plek zitten waarbij het vermogen het grootst is. Afhankelijk van de windkracht of zonneinstraling zal die plek ook steeds verschuiven. Eigenlijk schommelt de mppt regeling steeds heen en weer rond de meest ideale positie.
En er spelen meer dingen. Een propeller of molen heeft een toerental waarbij er het meeste energie uit de wind wordt overgedragen op de as. Zit de molen niet op dat toerental dan neemt de efficiëntie af. Een goede windmolen kan ook door zijn vaanstand te wijzigen efficiënter werken. Het toerental bereik is dan groter.
Voor een dynamo of generator geld eenzelfde verhaal. Daarvoor wordt dan een tandwielkast(variomatic) ingezet.
Om het maximale piekvermogen te weten te komen moet je met een mppt regeling gedurende een langere tijd het vermogen gaan meten en vastleggen of je zet de handel in een windtunnel en voert dan de windsnelheid zover op dat het geleverde vermogen gewoon niet meer hoger wordt omdat de dynamo aan zijn max zit. Of de molen knalt uit elkaar.
Dit is wel een vrij zinloze actie omdat deze pieken als het goed never nooit gehaald worden. Een meting gedurende langere tijd waarbij je de gemiddelde opbrengst bepaald en de pieken er uit filtert is zinniger.