Umax Ueff berekenen

Hoi allemaal,

Ik ben louter als hobby dmv zelfstudie elektronica (proberen) aan het leren. Ik volg een cursus via NHA.

In mijn cursus staat Umax berekenen is Ueff x √2 en dat klopt. bv 230V x 1,414 = 325

Dan staat er om Ueff te berekenen is het Umax x 0,707 en dan kom ik inderdaad weer terug uit op (afgerond) 230v
Maar waarom dan niet gewoon Umax / 1,414 ?
En waar komt die 0,707 eigenlijk vandaan?

Groetjes

TRM

is ook allemaal gewoon hetzelfde

x 0.707 == x 1/√2 == / 1,414

Op zaterdag 15 juni 2024 18:15:40 schreef DK:
is ook allemaal gewoon hetzelfde

x 0.707 == x 1/√2 == / 1,414

Ok die 0,707 is dus 1/1,414 dit beantwoord mijn vraag volledig. Hartelijk bedankt hiervoor.

En dit geldt alleen voor sinus-vormige signalen.

@Bobosje,
Je vergeet de 'modified sinus' uit de el cheapo omvormers en vele andere wiskundige functies die je maar verzinnen kunt :+ .

@ohm pi
Nee, bij modified sinus geldt een andere factor, afhankelijk van de gegenereerde golvorm.

Op zaterdag 15 juni 2024 20:49:49 schreef ohm pi:
@Bobosje,
Je vergeet de 'modified sinus' uit de el cheapo omvormers en vele andere wiskundige functies die je maar verzinnen kunt :+ .

Je kunt inderdaad wiskundige functies c.q. spanningsvormen bedenken die op dezelfde factor uitkomen maar er zijn maar weinig DMM's die (over een breed frequentie spectrum) dat correct / foutloos meten kunnen.

Op zaterdag 15 juni 2024 20:49:49 schreef ohm pi:
@Bobosje,

Een modified sinus is helemaal geen sinus, en kun je ook helemaal niet als een sinus verder verwerken in verdere elektronica. Het is een samenstel van heel veel harmonischen. Die kun je er met de juiste filters wel allemaal uitfilteren zodat je een mooie sinus overhoud. Als je echter over een vermogen gaat praten zullen deze filters lekker warm worden en een groot deel van de energie opslokken.

Als je een elektromotor gaat voeden met een modified sinus, zal die ook veel warmer worden dan als je hem voed met een echte sinus. Die elktromotor zal alles ook gaan filteren en alleen draaien op de grondfrequentie van de modified sinus.

Op zaterdag 15 juni 2024 22:51:46 schreef deKees:
@ohm pi
Nee, bij modified sinus geldt een andere factor, afhankelijk van de gegenereerde golvorm.

Ik had altijd begrepen dat een modified sinus een aangepaste blokgolf is met een piekwaarde gelijk aan de piekwaarde van een sinus en effectieve waarde gelijk aan 0,707 x de piekwaarde.
Hoe zit het dan echt in elkaar?

Volgens mij heb je daar in princiepe gelijk in. De lol daarvan is dat voedinkjes die verwachten de 230V gelijk te richten en af te vlakken zowel op de modified sine als de normale sinus op 325 uit zullen komen.

Maar in hoeverre random chinese inverter-fabrikanten snappen dat dat de bedoeling was is nog maar de vraag.

Voorbeeld:
https://www.goedkoopgereedschap.nl/automatische-draadstripper-2-in-1.h…
Zie je dat metalen schroefje achterop? Dat is om iets af te stellen Snijdiepte of zo. Maar d'r zijn chinese kopieen in omloop (of de gelinkte daar 1 van is: ik denk het wel, maar weet het niet zeker) waarbij dat gewoon een draaiknopje is wat verder nergens aan zit. Gewoon voor de show.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
HVinduction

Special Member

Er zijn hele goedkope en slechte omvormers die een pure blokgolf produceren van ongeveer 220 volt, je hebt de iets betere die een trapezium (dus gemodificeerde sinus) met een piekspanning van 260V tot 325V gebruiken en natuurlijk de echte zuivere sinus omvormers die een SPWM signaal produceren uit de H-brug en deze door een low-pass filter sturen zodat je alleen het laagfrequente signaal overhoudt.

Dit kan rechtstreeks via een gewone transformator, dit is wel robuuster maar dat maakt de omvormer wel veel zwaarder en minder efficiënt en met de blokgolf kan je dan hele schadelijke piekspanningen krijgen die gevoelige apparatuur zoals opladers kunnen beschadigen. Meestal wordt de SMPS-topologie gebruikt, dan maak je eerst 220-325VDC en vervolgens gebruik je een H-brug met MOSFET's om er wisselstroom van te maken.

Volgens mij is het bij een modified sinus vooral de bedoeling om de gewenste eff waarde te halen en is de piek waarde niet van belang.

Op zondag 16 juni 2024 11:28:14 schreef ohm pi:
[...]Ik had altijd begrepen dat een modified sinus een aangepaste blokgolf is met een piekwaarde gelijk aan de piekwaarde van een sinus en effectieve waarde gelijk aan 0,707 x de piekwaarde.
Hoe zit het dan echt in elkaar?

Een modified sinus bestaat uit een aantal achter elkaar geplakte blokgolven, om dat te berekenen kun je de berekening toepassen welke voor blokgolven zijn bedoeld. Het totaal daarvan op te tellen en delen door het aantal blokgolven, is het totaal in effectieve spanning.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Volgens mij is de meest eenvoudige om te maken dat je een positieve puls doet van een bepaalde tijd, dan een tijdje niets (0V) en dan een negatieve puls. Omdat ie goedkoop is, is dat ook datgene wat iedereen het liefst doet.

Als je dan de piekspanning van de puls op de 325 legt dan klopt tenminste de piekspanning. Alleen is de effectieve waarde bij 100% dutycycle meer dan de effectieve waarde van een sinus. De dutycycle reduceer je tot dat die ook overeenkomt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hier een voorbeeld van een blokvormig signaal met gelijke Umax en Ueff van het sinus signaal...