Albert Heijn soundbox hackbaar?

Ik zag gisteren in het foldertje van de Albert Hein dat ze een nieuwe spaaractie hebben. Dieren kaartjes sparen.
En je kunt ook een soort van speler kopen voor 4 euro waarbij je de kaartjes geluiden kan laten afspelen.
https://www.ah.nl/producten/product/wi580058/soundbox-papegaai
Stiekem ben ik wel benieuwd of dit dingetje "hackbaar" zou zijn en bruikbaar voor iets anders leuks van te maken :+
En ook benieuwd hoe ze technisch aanpakken. Hoe herkent de soundbox welk geluidje bij de kaart hoort bv.
Er zit hier helaas geen Albert Hein in de buurt. Enfin, niet een Nederlandse, wel een Belgische want ik woon aan de grens. Maar daar lijken ze die actie niet te doen.
Maar de verleiding is groot er vriend eentje te laten kopen en een teardown te doen.
Of is hier toevallig iemand anders op forum al mee aan de gang gegaan?

fred101

Golden Member

Stiekem ben ik wel benieuwd of dit dingetje "hackbaar" zou zijn en bruikbaar voor iets anders leuks van te maken :+

Dat is niet zo moeilijk, mijn versterker mist een voetje, deze zou wel eens precies de juiste dikte kunnen hebben :+

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Nou ik zit al 8 minuten te proberen het geluid van het filmpje te horen maar helaas ik hoop op laptop en mobiel niets: https://www.ah.nl/acties/dierenkaarten?query=dierenkaartjes

Volgens mij is het gewoon een heel simpele vorm van barcodelezer (ledje + fotodiode), een paar MB geheugen en dat met ultracompressie volgestouwd met handige audio. Er staan ook vijf quizvragen per kaartje in.

AH kan dit onder de kostprijs doen om de campagne te steunen. Als je voor €10 een mp3 speler of computermuis koopt dan moet dit ook wel kunnen.

GJ_

Moderator

Ik gok er op dat alle geluiden in de box opgeslagen zitten. De kaartjes zullen op de een of andere manier herkend moeten worden, barcode, magneetstrip of een goedkope tag of zoiets.

Henry S.

Moderator

Op maandag 9 september 2024 18:05:50 schreef K7Jz:
Nou ik zit al 8 minuten te proberen het geluid van het filmpje te horen maar helaas ik hoop op laptop en mobiel niets: https://www.ah.nl/acties/dierenkaarten?query=dierenkaartjes

Zit er wel geluid in het filmpje?

Ik denk ook dat alles in de box zit, met eenvoudige data op de kaartjes.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Hm. Persoonlijk vind ik het toch een beetje weggegooid geld. Ironisch dat ze voor zo'n wegwerpprul toch nog vermelden 'Gemaakt van hout afkomstig van verantwoord beheerde bossen'.... misschien om een evt. schuldgevoel voor de aanschaf van dergelijke flauwekul bij klanten wat weg te nemen?

Stiekem ben ik wel benieuwd of dit dingetje "hackbaar" zou zijn en bruikbaar voor iets anders leuks van te maken

De laatste keer dat ik een ESP32 kocht kostte deze 5 euro. Dat lijkt me, voor praktisch hetzelfde geld, een apparaat met veel meer mogelijkheden en met veel 'ingebouwde' hackbaarheid. Enfin, mijn gedacht.

set SCE to AUX.
PE9SMS

Golden Member

Er staat een barcode op de achterkant van de kaartjes.

This signature is intentionally left blank.

Op maandag 9 september 2024 20:02:00 schreef nonius:
Hm. Persoonlijk vind ik het toch een beetje weggegooid geld. Ironisch dat ze voor zo'n wegwerpprul toch nog vermelden 'Gemaakt van hout afkomstig van verantwoord beheerde bossen'.... misschien om een evt. schuldgevoel voor de aanschaf van dergelijke flauwekul bij klanten wat weg te nemen?

Erger nog: het is geen hout maar bamboe.. AH blijkt nogal eens te liegen, niet zo netjes als je ook op de kleintjes let, zo geef je ze geen goed voorbeeld.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Bamboe is dan wel weer mogelijk duurzamer dan hout, dus zo erg is dat niet.

Ik ga er wel eentje scoren want het ziet er uit als een leuk projectdoosje.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op dinsdag 10 september 2024 15:26:33 schreef Gerard*:
Erger nog: het is geen hout maar bamboe.. AH blijkt nogal eens te liegen,

Ga dan maar niet googelen naar bamboehout ... :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik had ook geen geluid bij filmpje dus ik denk dat dat gewoon de bedoeling is.
En ik ga er ook vanuit dat de geluiden in geheugen van de box opgeslagen zit. Dat is tegenwoordig niet zo duur meer op te doen. Je kunt tegenwoordig goedkoop eenmalige ingestelde kleine mcu kopen mits je maar voldoende besteld ;)
Maar ik ben wel erg benieuwd naar hoe de box "herkent" welke kaart erin zit. qr code zou logische kunnen zijn maar vraagt denk ik wel wat rekenkracht en relatief duur onderdeel in vorm van iets van simpele camera of ccd sensor of iets.
En ja, ik ben met jullie eens dat dit wel weer extra e-waste creëert.
Helaas schijnt dat tegenwoordig de mode te zijn, denk ook aan de wegwerpvapers, spotgoedkope electronica overal en ledverlichting die ook "zo goed voor milieu zou moeten zijn " maar maar kort werken en dan op de e-waste hoop belanden.
Ja, een esp kan waarschijnlijk wel veel meer e kost net zoveel.
Maar dat is niet het punt van deze topic.
Soms slaat de nieuwsgierigheid van een "techneut"toe en wil hij weten hoe iets werkt :P

Maar ik ben wel erg benieuwd naar hoe de box "herkent" welke kaart erin zit

[PE9SMS]Er staat een barcode op de achterkant van de kaartjes.

Met een LEDje en foto-diode moet de streepjescode simpel te detecteren zijn; zelfde soort sensor bijv. als bij een optische muis. Het decoderen van de streepjescode vraagt relatief weinig rekenkracht, verwacht ik.

Het genereren van het geluid is ook simpel. Een ROM-geheugen, DA-converter en klein audio-versterkertje. Zoiets deed ik 30 jaar geleden al met een EPROM, zie bijv. dit project van SM0VPO:

http://sm0vpo.altervista.org/eprom/wave_00.htm

Waar ik toen nog een handvol IC's voor nodig had, kan nu makkelijk met een microcontroller onder een druppel zwarte epoxy.... I.p.v. het 8-bits geluid uit m'n EPROM, zullen ze tegenwoordig een paar bitjes extra gebruiken voor een betere geluidskwaliteit, maar het principe blijft hetzelfde.

En ook vele jaren geleden waren er al speciale IC's om audio op te nemen, op te slaan en later weer af te spelen. Zie bijv. dit project van XQ2FOD: https://ludens.cl/Electron/voiceID/voiceID.html

Wat er in dat AH-doosje steekt zit, qua afspelen van geluid, niet veel boven het niveau van die wenskaarten die een ingebouwd muziekje afspelen, verwacht ik.

Maar als je het toch wilt onderzoeken, zou ik zeggen: maak er een klein verslagje van hier op het forum, met wat foto's, zodat we allemaal wat bij kunnen leren. Mogelijk zit er veel meer achter dan ik hierboven heb beschreven?

set SCE to AUX.

Op dinsdag 10 september 2024 17:44:31 schreef nonius:
Met een LEDje en foto-diode moet de streepjescode simpel te detecteren zijn; zelfde soort sensor bijv. als bij een optische muis. Het decoderen van de streepjescode vraagt relatief weinig rekenkracht, verwacht ik.

Dat zou betekenen als je heel langzaam je kaartje langs de sensor beweegt de speler het kaartje niet ziet.

Zo zien de kaartjes er aan de achterzijde uit:

Barcode dus

Sorry dat ik wat laat reageer.
En natuurlijk zijn er mensen die op een hackerspace er snel mee aan de slag gingen :P
dankjewel Benadski voor de link. Ik ga dat topic eens in de gaten houden.
Het is wel slim gemaakt met die streepjescode op de kaart.
Wie weet vind ik ooit nog wel zelf zo'n soundbox in een electrobak. De kans is dat natuurlijk op gegeven moment de lol voor de kinderen eraf is en het helaas e-waste wordt.
Eigenlijk zou ah zoiets niet moeten doen. Of zoiets ontwikkelen met een bende techneuten dat het een opensource project word en daarna opnieuw gebruikt kan worden om kinderen te interesseren voor programmeren.
Gelukkig hebben de "hackers" van de hackerspace al veel werk verricht en zou het in principe hergebruikt kunnen worden nu _/-\o_
Of had gewoon een app met qr code gemaakt, dan blijft het bij een stukje software en geen hardware.

Goede morgen lieve mensen,

Hier een moeder van 2 die geen soundbox heeft kunnen bemachtigen. Inmiddels haar de prijzen van deze boxjes soms wel 10x over de kop op marktplaats, en vinted (ongetwijfeld op nog meer sites)
Dit zijn mensen die kennelijk gewoon hele omdozen hebben kunnen krijgen.
Beetje sneu allemaal.

Nu stuitte ik op dit gesprek op dit forum. Nu weet ik niet hoe handig jullie hier zien, maar is het niet mogelijk dat de geluiden die geprogrammeerd zitten in die box, in een soort van app gestopt kunnen worden? Gezien het een soort van EAN codeachtig systeem lijkt te zijn.

Ik heb hier totaal de skills niet voor.. maar ik hoop dat ik hier iemand mee uitdaag, die nog wat kindjes blij willen maken (zonder dat een aantal lui over de rug van kinderen nog wat extra centen hieraan willen verdienen)

Groetjes

Diana

Op maandag 9 september 2024 17:06:58 schreef brains:
Ik zag gisteren in het foldertje van de Albert Hein dat ze een nieuwe spaaractie hebben. Dieren kaartjes sparen.
En je kunt ook een soort van speler kopen voor 4 euro waarbij je de kaartjes geluiden kan laten afspelen.
https://www.ah.nl/producten/product/wi580058/soundbox-papegaai
En ook benieuwd hoe ze technisch aanpakken. Hoe herkent de soundbox welk geluidje bij de kaart hoort bv.
Er zit hier helaas geen Albert Hein in de buurt. Enfin, niet een Nederlandse, wel een Belgische want ik woon aan de grens. Maar daar lijken ze die actie niet te doen.
Maar de verleiding is groot er vriend eentje te laten kopen en een teardown te doen.
Of is hier toevallig iemand anders op forum al mee aan de gang gegaan?

Na wat verder zoek werk op iemand gestuit die dit al uitgevoerd heeft! Echt top!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 17 oktober 2024 19:06:43 (32%)

Op woensdag 16 oktober 2024 07:50:26 schreef Heropsychodreamer666:
Ik heb hier totaal de skills niet voor.. maar ik hoop dat ik hier iemand mee uitdaag, die nog wat kindjes blij willen maken (zonder dat een aantal lui over de rug van kinderen nog wat extra centen hieraan willen verdienen)

Ha! Goed idee. Ik heb er wel de skills maar niet de tijd/motivatie voor.

Maar als je een beetje handig bent met apps maken en beeldverwerking denk ik dat het moet kunnen.

Echter het zal lastig zijn om de geluidjes te pakken te krijgen. Voor AH makkelijk om even de "database" op een andere manier te exporteren, voor een hacker veel "dom werk"

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

https://forum.revspace.nl/t/reverse-engineering-ah-soundbox/378/61

Hier mijn poging om een android app te maken die de kaartjes leest,
Je scan’t het kaartje en daarna wordt het geluid en vraag & antwoord afgespeeld

https://github.com/marcelrv/dierenplaatjes

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op woensdag 16 oktober 2024 11:23:27 schreef Roland van Leusden:
https://forum.revspace.nl/t/reverse-engineering-ah-soundbox/378/61

[...]

https://github.com/marcelrv/dierenplaatjes

Jaaa, de held voor mijn kinderen! Ik stuitte kort na mijn verzoek op jou app. Nu al zo blij mee! Nog geen foutjes kunnen ontdekken.. uiteraard zou het leuk zijn als er meer aankleding bij komt kijken, de afbeeldingen er bij van wat je scant, en misschien geluiden en vragen apart. Maar daar moet maar net iemand zin in hebben.

Nogmaals voor nu super gelukkig! 1000x dank??

Die plaatjes gaan nog komen...

Ik wil geen AH copyright claims, dus ze worden bij de eerste start van de app van de AH site geplukt en omgezet.

Ik heb de code om de plaatjes te maken al een tijdje klaar, maar was nog niet toegekomen om het in de app in te bouwen.