3fase motor op 2 toeren

Hallo allemaal,

Ik heb een lastige vraag waar ik op google en het moeller schakelboekje geen antwoord op kan vinden.

Hoe werkt de volgende motor schakeling?
Met name hoe de motor met deze schakeling werkt.

Ik ben wel bekent met omkeer, ster-delta, dalander en DC motor schakelingen maar deze heb ik nog niet gezien.

Deze schakeling wordt in een bovenloop kraan gebruikt om de takel te katrijden.

Hier me kan de motor zowel linksom als rechtsom in hoge en lage snelheid draaien.

Met vriendelijke groet
Willem.

benleentje

Golden Member

Bij een dahlander zit er altijd ook nog een relais wat een sterpunt vorm maar die zie ik niet en het Lijkt mij een motor met 2 gescheiden wikkelingen.

Ook het verschil in vermogen voor de 2 snelheden doet vermoeden dat het een motor is met 2 gescheiden wikkelingen

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 22 oktober 2024 16:25:37 (28%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Het is een motor met een gescheiden wikkeling, voor 2 toeren.
Zit een rem op, met wat speciaals, om de rem op beide toerentallen te kunnen laten werken.
Vandaar de wat vreemde doorverbinding aan de linkerkant van de motor.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ten eerste bedankt voor jullie input.

Als ik het stuurstroom schema uitpluis schakels hij in lage snelheid L2 op V1A en L2 op W1A.
Bij hoge snelheid wordt er bijgeschakeld L1 op U1A+U2B, L2 op V2B en L3 op W2B.

Is het dan nier raar dat deze motor in laag toerental maar op 2 fase draait?

Op woensdag 23 oktober 2024 09:17:31 schreef WillemBert:
Ten eerste bedankt voor jullie input.

Als ik het stuurstroom schema uitpluis schakels hij in lage snelheid L2 op V1A en L2 op W1A.
Bij hoge snelheid wordt er bijgeschakeld L1 op U1A+U2B, L2 op V2B en L3 op W2B.

Is het dan nier raar dat deze motor in laag toerental maar op 2 fase draait?

Wat je schrijft is niet helemaal correct. Op Lage snelheid wordt L1 ook op U1A en U1B geschakeld. Dat er één draad is aangesloten op de hogesnelheidswikkeling is niet relevant want de andere twee draden zijn niet verbonden. De Logica hiervoor zit in de rem.

Dit is nodig omdat als de rem gewoon rechtstreeks zou worden aangesloten telkens twee fases van de andere wikkeling zouden worden bijgeschakeld waardoor er 1 winding continu bekrachtigd wordt en dat wil je niet.

pamwikkeling

Special Member

Het is correct dat het om een motor gaat met twee gescheiden wikkelingen.

De schakeling bestaat uit twee maal een drie fazige omkeer schakeling (334C1/C2 en 334C4/C5) die de motoren voeden.

De hoge snelheid wordt zoals gebruikelijk geschakeld 3 x 400V op U1B, V1B, W1B.
De rem krijgt dan voeding (via klem 3 en klem 5) op de gelijkrichterblok.

Het schema van de lage snelheid is afwijkend.
2 x 400V op V1A en W1A
De derde fase loopt (via klem 4) door de gelijkrichterblok naar klem 3 en zo verder naar U1A.
Gelijktijdig krijgt de hoge snelheid ook via de doorverbinding U1A-U1B één faze toebedeeld, maar vermits de twee wikkelingen galvanisch gescheiden zijn vormt dat geen probleem.
De rem krijgt voeding (via klem 6 en klem 7) op de gelijkrichterblok.

De vraag blijft echter waarom met dit soort “fratsen” uithaalt.
Vermoedelijk (zonder zeker te weten) denk ik dat men bij het omschakelen van hoge snelheid naar lage snelheid bewust ervoor kiest om de motor op twee faze te laten draaien om de mechanische schok te milderen. Deze schok ontstaat als in de motor plots van polental gewisseld wordt.

Indien de motor aan 3000 RPM (= 2 polig) draait en men schakelt om naar 750 RPM (= 8 polig) gaat de 2 polig wikkeling eerst spanningsloos komen en de motor gaat uitbollen.
Vervolgens gaat men de 8 polig motor op twee fazen voeden, hierdoor ontstaat er een (zwak) 8 polig magneetveld in de motor dat de rotor die nog aan +/- 3000 RPM draait gaat afremmen. Door de twee faze voeding is het magneetveld echter zwakker dan bij 3 faze voeding, de rotor gaat daardoor minder bruusk afgeremd worden.
Na een tijdje (vermoedelijk wordt deze tijd gemeten door de gelijkrichterblok en is afhankelijk van de restspanning op klemmen 3 en 5, een motor die vertraagt werkt immers als generator) zal de derde faze ingeschakeld worden en krijgt de 8 polige motor zijn normale 3 fazige voedingsspanning en zijn normaal koppel.

Bij het versnellen van lage snelheid naar hoge snelheid speelt dit probleem veel minder omdat er dan kinetische energie in de massatraagheid van de rolbrug gestopt moet worden, dit mildert een snelle acceleratie.

Bovenstaande blijft een beredeneerde gissing, zonder schema van de gelijkrichterblok is het moeilijk te controleren.

Ik vermoed dat ik hier een beter schema heb van de rem gelijkrichter:

Als ik het goed begrijp wordt L1 in laag toeren bedrijf via de rem gelijkrichter geschakeld, en hangen deze van laag en hoog roeren aan elkaar.

pamwikkeling

Special Member

Voor wat het waard is nog volgende info :

https://www.manualslib.com/manual/1584716/Demag-Dr-Series.html?page=29

7.4.1 ZBF two-speed motor with brake
The motor has two separate windings and can be operated with two speeds.
The GF combined brake module is used.
Circuit diagram 038 682 84 shows the connection of a Z-type motor with two
speeds and brake. The DC brake is connected to the power supply of the motor via
the GF module.
Additionally the GF module measures the motor current and switches the brake on
the DC side.
Power is supplied to the motor and to the brake with the phases 1L1, 1L2 and 1L3
via connections 1, 7 and 8 for high speed and via connections 1, 2 and 3 on the
connector for low speed.

module nr GF26094384

[attachment=0]

In deze schakeling krijgt de eerst ontbrekende fase spanning via contact 3-4
in de gelijkrichter. Meestal gebeurd dat elders met een timer, zodat de motor gaat trekken en 1a2 seconden later de rem word vrij gegeven. dit is om te voorkomen dat de wagen of een last door het gewicht zelf aan de wandel gaat.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Super bedankt voor jullie input, het is mij helemaal duidelijk.