Dank jullie wel voor alle reacties. Ik zal ze even een voor een beantwoorden.
Op woensdag 16 oktober 2024 17:15:54 schreef T-sec:
Wat ik uit ervaring van Philips/Signify weet, is dat ze binnen 1 model armatuur qua sensor verlichting nog wel eens wisselen tussen verschillende PIR modules. Misschien omdat een eerder model veel storingen had, daardoor te vaak retour kwam en gratis vervangen moest worden. Iets wat ik bij conculega Osram/Ledvance ook zag.
Zo heeft Philips ooit een ledspot gehad waar de PIR sensor heel mooi achter het glas van de leds was verstopt, compleet met IR ontvanger en afstandsbediening. Na krap een jaar was dit model niet meer te koop en hadden ze een opvolger met een losse PIR sensor er onder. Ik gok om dezelfde reden van te vaak storing.
In jouw geval kun je de lamp omruilen en in herhaling vallen v.w.b. de storing. Je kunt ook overwegen om er zelf een andere PIR module in te maken die wel goed werkt.
Ik heb dit model al eens een paar keer ingebouwd en moet, ondanks mijn eerste sceptische houding, toegeven dat ze prima werken en het ook nog steeds doen.
Hmmm. Klinkt alsof er heel wat onbetrouwbare PIRs in omloop zijn. Dank voor het advies omtrent de alternatieve PIR. Dit zou een oplossing kunnen zijn. Uiteraard past hij voor geen meter en zal mijn 3D printer weer aan de slag mogen
Op woensdag 16 oktober 2024 17:19:57 schreef CrossFireX:
Wij hebben er ook twee van en ook op een net waar soms zware motors op zitten, werken nog altijd.
Hijzelf heeft er al twee stuk mij een raadsel hoe je dat voor elkaar krijgt.
Raadsel achtig is het zeker.
Heb jij dezelfde lamp/PIR?
Op woensdag 16 oktober 2024 22:45:13 schreef Hoeben:
Ik denk dat je een lange kabel naar je schuurtje hebt. Daar sta je dan te vonken en die kabel is een transmissielijn die opslingert, al met flinke spanningen als je zaag staat te vonken. Een beetje pech met frequenties en resonanties en spul gaat kapot. Ik heb zo ook al eens aardlekschakelaars eruit zien gaan.
De oplossing is plaatsen van een snubber. 100 Ohm, 100 nF (X2 275V) over de netspanning in je schuurtje zal wel helpen.
Ik gok dat de kabel van meterkast naar schuur iets van 20 meter is. Voor schuurbegrippen niet zo lang
Op woensdag 16 oktober 2024 23:29:24 schreef maartenbakker:
Of een netfilter ertussen.
Die zijn zo te koop zie ik. Kosten bijna niks. Dat is zeker te overwegen. Beter idee dan de hierboven genoemde snubber?
Op donderdag 17 oktober 2024 12:25:38 schreef CrossFireX:
Of een probleem met de machine zelf kan ook nog. Als het altijd gebeurt met dezelfde is daar iets niet in de haak.
Tja.... Bewijs dat eens. Ik heb met veel moeite met mijn scoop kunnen ontdekken dat mijn decoupeerzaag spanningspieken kan geven. Het kan echter ook de boormachine geweest zijn. Ik was met beiden bezig. De boormachine is echter traploos instelbaar en ik kreeg daar geen gekke pieken uit op mijn scoop.
Gebeurt altijd? Ik heb pas 2 PIRs stuk gemaakt. De eerste keer weet ik helemaal niet welk gereedschap het was want toen gebruikte ik nog veel meer stukken gereedschap. Voordat ik dit echt duidelijk heb zal de winkel echt niet meer mijn lamp kosteloos willen vervangen.
Op donderdag 17 oktober 2024 13:54:32 schreef Hunebedbouwer:
Gaat de lamp de volgende dag als het licht wordt wel uit?
Al deze lampen gaan branden als de spanning eraf is geweest,en sommige lampen een paar keer aan en uit blijft de lamp continu branden totdat de schemerschakelaar na een normale ciklus uitschakelt.
Oeh, ik weet niet zeker of ik dat geprobeerd heb. Ik ga dit experiment nu starten. Je hoort van mij