Philips buitenlamp met PIR blijft aan staan

Beste mede hobbiesten,

Ik heb een typisch probleem met mijn buitenlamp op mijn schuurtje. De lamp gaat niet meer uit.
Het betreft deze lamp. Bevat een bewegingssensor en licht sensor.

De lamp doet het uitstekend als hij net uit de winkel komt. Maar als ik ga klussen met elektrisch gereedschap gaat hij "stuk". De lamp blijft permanent aan. De eerste keer dacht ik dat ik een slecht kwaliteit lamp had. Deze heb ik omgewisseld bij de winkel. Maar het gebeurde daarna meteen weer. Altijd tijdens klussen.

Ik heb wat onderzoek gedaan en wat blijkt. Mijn decoupeerzaag kan in zeer uitzonderlijke situaties wat ruis veroorzaken op het net. Deze zaag heeft een aan uit knop (geen slow start). Soms krijg ik die knop in een soort tussenstand waarbij hij waarschijnlijk lekker aan het vonken is en wat troep het net op stuurt. Dit is een decoupeerzaag met snoer. Gewoon een modern stuk gereedschap van Metabo.

Hoe dan ook, schandalig dat die lamp dat niet kan hebben. Nu heb ik gelezen dat PIR's gevoelig zijn voor spanningspiekjes en dat hij daarom kan blijven hangen. Kennelijk hangt de lichtsensor dan ook om een of andere rede (want de lamp staat overdag ook aan), maar oké. Nou zou je een PIR moeten kunnen resetten. Dit is mijn niet gelukt. Ik heb de stroom eraf gehaald en 30 sec daarna er weer op gezet. Snel de lamp aan en uit gezet. Niets werkt.

Dit is de sensor die erin zit.

Hebben jullie nog ideeën? Misschien weten jullie een reset methode?

Ik kan de lamp nog steeds retourneren, maar ik vind hem mooi. Graag wil ik hem houden. Bij voorkeur met werkende sensor.

Wat ik uit ervaring van Philips/Signify weet, is dat ze binnen 1 model armatuur qua sensor verlichting nog wel eens wisselen tussen verschillende PIR modules. Misschien omdat een eerder model veel storingen had, daardoor te vaak retour kwam en gratis vervangen moest worden. Iets wat ik bij conculega Osram/Ledvance ook zag.
Zo heeft Philips ooit een ledspot gehad waar de PIR sensor heel mooi achter het glas van de leds was verstopt, compleet met IR ontvanger en afstandsbediening. Na krap een jaar was dit model niet meer te koop en hadden ze een opvolger met een losse PIR sensor er onder. Ik gok om dezelfde reden van te vaak storing.

In jouw geval kun je de lamp omruilen en in herhaling vallen v.w.b. de storing. Je kunt ook overwegen om er zelf een andere PIR module in te maken die wel goed werkt.
Ik heb dit model al eens een paar keer ingebouwd en moet, ondanks mijn eerste sceptische houding, toegeven dat ze prima werken en het ook nog steeds doen.

Wij hebben er ook twee van en ook op een net waar soms zware motors op zitten, werken nog altijd.

Hijzelf heeft er al twee stuk mij een raadsel hoe je dat voor elkaar krijgt.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Hoeben

Golden Member

Ik denk dat je een lange kabel naar je schuurtje hebt. Daar sta je dan te vonken en die kabel is een transmissielijn die opslingert, al met flinke spanningen als je zaag staat te vonken. Een beetje pech met frequenties en resonanties en spul gaat kapot. Ik heb zo ook al eens aardlekschakelaars eruit zien gaan.

De oplossing is plaatsen van een snubber. 100 Ohm, 100 nF (X2 275V) over de netspanning in je schuurtje zal wel helpen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Of een probleem met de machine zelf kan ook nog. Als het altijd gebeurt met dezelfde is daar iets niet in de haak.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Gaat de lamp de volgende dag als het licht wordt wel uit?
Al deze lampen gaan branden als de spanning eraf is geweest,en sommige lampen een paar keer aan en uit blijft de lamp continu branden totdat de schemerschakelaar na een normale ciklus uitschakelt.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op woensdag 16 oktober 2024 17:15:54 schreef T-sec:
Wat ik uit ervaring van Philips/Signify weet, is dat ze binnen 1 model armatuur qua sensor verlichting nog wel eens wisselen tussen verschillende PIR modules. Misschien omdat een eerder model veel storingen had, daardoor te vaak retour kwam en gratis vervangen moest worden. Iets wat ik bij conculega Osram/Ledvance ook zag.
Zo heeft Philips ooit een ledspot gehad waar de PIR sensor heel mooi achter het glas van de leds was verstopt, compleet met IR ontvanger en afstandsbediening. Na krap een jaar was dit model niet meer te koop en hadden ze een opvolger met een losse PIR sensor er onder. Ik gok om dezelfde reden van te vaak storing.

...

Ik gok omdat PIRs helemaal niet door glas heen kunnen detecteren. Het was dus A geen PIR of B geen glas. Maar zelfs de meeste soorten transparant plastic daar kan een PIR niets door zien, dus ik ga voor A.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Dank jullie wel voor alle reacties. Ik zal ze even een voor een beantwoorden.

Op woensdag 16 oktober 2024 17:15:54 schreef T-sec:

In jouw geval kun je de lamp omruilen en in herhaling vallen v.w.b. de storing. Je kunt ook overwegen om er zelf een andere PIR module in te maken die wel goed werkt.
Ik heb dit model al eens een paar keer ingebouwd en moet, ondanks mijn eerste sceptische houding, toegeven dat ze prima werken en het ook nog steeds doen.

Hmmm. Klinkt alsof er heel wat onbetrouwbare PIRs in omloop zijn. Dank voor het advies omtrent de alternatieve PIR. Dit zou een oplossing kunnen zijn. Uiteraard past hij voor geen meter en zal mijn 3D printer weer aan de slag mogen :)

Op woensdag 16 oktober 2024 17:19:57 schreef CrossFireX:
Wij hebben er ook twee van en ook op een net waar soms zware motors op zitten, werken nog altijd.

Hijzelf heeft er al twee stuk mij een raadsel hoe je dat voor elkaar krijgt.

Raadsel achtig is het zeker.
Heb jij dezelfde lamp/PIR?

Op woensdag 16 oktober 2024 22:45:13 schreef Hoeben:
Ik denk dat je een lange kabel naar je schuurtje hebt. Daar sta je dan te vonken en die kabel is een transmissielijn die opslingert, al met flinke spanningen als je zaag staat te vonken. Een beetje pech met frequenties en resonanties en spul gaat kapot. Ik heb zo ook al eens aardlekschakelaars eruit zien gaan.

De oplossing is plaatsen van een snubber. 100 Ohm, 100 nF (X2 275V) over de netspanning in je schuurtje zal wel helpen.

Ik gok dat de kabel van meterkast naar schuur iets van 20 meter is. Voor schuurbegrippen niet zo lang

Op woensdag 16 oktober 2024 23:29:24 schreef maartenbakker:
Of een netfilter ertussen.

Die zijn zo te koop zie ik. Kosten bijna niks. Dat is zeker te overwegen. Beter idee dan de hierboven genoemde snubber?

Op donderdag 17 oktober 2024 12:25:38 schreef CrossFireX:
Of een probleem met de machine zelf kan ook nog. Als het altijd gebeurt met dezelfde is daar iets niet in de haak.

Tja.... Bewijs dat eens. Ik heb met veel moeite met mijn scoop kunnen ontdekken dat mijn decoupeerzaag spanningspieken kan geven. Het kan echter ook de boormachine geweest zijn. Ik was met beiden bezig. De boormachine is echter traploos instelbaar en ik kreeg daar geen gekke pieken uit op mijn scoop.
Gebeurt altijd? Ik heb pas 2 PIRs stuk gemaakt. De eerste keer weet ik helemaal niet welk gereedschap het was want toen gebruikte ik nog veel meer stukken gereedschap. Voordat ik dit echt duidelijk heb zal de winkel echt niet meer mijn lamp kosteloos willen vervangen.

Op donderdag 17 oktober 2024 13:54:32 schreef Hunebedbouwer:
Al deze lampen gaan branden als de spanning eraf is geweest,en sommige lampen een paar keer aan en uit blijft de lamp continu branden totdat de schemerschakelaar na een normale ciklus uitschakelt.

Oeh, ik weet niet zeker of ik dat geprobeerd heb. Ik ga dit experiment nu starten. Je hoort van mij :)

Op donderdag 17 oktober 2024 13:54:32 schreef Hunebedbouwer:

Helaas. Dit werkte niet. De lamp heeft 2 dagen stroom gehad en de volle 2 dagen continu aangestaan.

Dus, toch maar een netfiltertje dan?
Ik zal er eens een gaan zoeken in de komende dagen.

Het duurde even voordat ik tijd hiervoor had. Ik heb me eens verdiept in de netfilters. Ik denk echter niet dat die gaan werken voor mijn toepassing.

Even aannemend dat mijn decoupeerzaag het probleem veroorzaakt. De storing die ik zag op het net kon ik zien op mijn scoop uit 1980 terwijl ik keek naar de 50Hz golf. Dit wil zeggen dat storing niet zeer hoog frequent was, want dat kan ik niet zien als ik de golf zelf kan zien op het scherm. Als ik eens een gok mag doen zou ik zeggen dat de storing ergens tussen de 500/1000Hz zit. Die lijnfilter beginnen vaak vanaf 100kHz te filteren zo ver ik kon zien. Dit is ver boven de ruis die ik zag. Ik heb dus eigenlijk een low pas filter nodig die veel lager frequent al werkt.

Wat denken jullie? Wat kan ik nog doen?

Ik heb twee Philips MyGarden buitenlampen van een inmiddels ouder model (nog met Tornado spaarlampen geleverd, nu led erin) die wel iets weg hebben van jouw lamp. Eén ervan wilde op een gegeven moment ook niet meer uit. Na onderzoek kwam ik erachter dat de besturing uit twee printjes bestond, haaks op elkaar gezet en dat een soldeerverbinding tussen die twee printjes (loodvrije soldeer) slecht/gebroken was. Het “uit signaal” was daardoor onderbroken. Met loodhoudende soldeer gerepareerd en de lamp doet het al weer een aantal jaren. De tweede lamp heeft nooit problemen gehad.

Het is dat je zo zeker bent dat het defect aan netstoring door gereedschap ligt, anders zou ik je aanraden ook eens naar de soldeerverbindingen te kijken.

Edit: de link naar mijn oude topic https://www.circuitsonline.net/forum/view/147040#highlight=mygarden

Hi Kilian,
Dat is wel een uitzonderlijk defect ja. Knap gevonden hoor!
De kans dat dat bij mij gebeurd is lijkt me heel klein. Des al niet te min had ik al geprobeerd de sensor open te krijgen. Maar dat wou niet lukken zonder schade sporen, dus toch maar niet gedaan. Ik kan lamp nog steeds proberen om te ruilen ivm garantie. Dus teveel schade sporen leken mij niet slim :P

keebrev

Special Member

Wellicht helpt een overspanningsbeveiliging?

Tussen het net en de decoupeerzaag.

[Bericht gewijzigd door keebrev op zaterdag 26 oktober 2024 19:45:52 (24%)

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Op zaterdag 26 oktober 2024 19:24:38 schreef Frankyie:
Hi Kilian,
Ik kan lamp nog steeds proberen om te ruilen ivm garantie.

Is de lamp nou niet goed ontworpen / beveiligd, of ben je zelf verantwoordelijk voor het defect?

Terechte opmerking. Dit heb ik me ook afgevraagd.
Ik weet in dit geval niet wat je als "normaal" mag verwachten qua ruis van een zaag.

Wat ik misschien nog kan doen is kijken of ik ander elektrisch gereedschap heb die dit ook veroorzaakt. Ik geef nu mijn decoupeerzaag steeds de schuld, maar zeker bij de eerste lamp die stuk ging weet ik dat niet zeker. Mijn boormachine gaf geen troep op het net, maar die heeft een traploos instelbare aanknop. Dus die klapt niet zo hard aan. Die heb ik al gemeten. Misschien moet ik mijn multitool ook eens meten. Als die net zoveel van die troep op het net genereert moet ik toch de lamp de schuld geven aangezien deze ruis op het net toch als normaal gezien mag worden.

Op zaterdag 26 oktober 2024 19:45:13 schreef keebrev:
Wellicht helpt een overspanningsbeveiliging?

[bijlage]

Tussen het net en de decoupeerzaag.

Dank voor de tip. Ik zal me hier eens in gaan verdiepen.

Update
Ik heb nog wat meer onderzoek gedaan.
Mijn decoupeerzaag veroorzaakt toch echt wel de meeste ruis op het net. Ik heb de zaag opengemaakt en de anti inteference capacitor nog getest. Deze is echter nog heel.

Echter, ook andere stukken elektrisch gereedschap geven spanningspieken. Met name de gene zonder slow start maar sommige slow start gereedschappen doen het ook.

Al met al, ik wordt er niet wijzer van.

Ik vond nog wel dit ding.
https://www.conrad.nl/nl/p/huawei-licht-modul-230-v-overspanningsbevei…
Deze zou ik in de lamp kunnen monteren op de hoop de spanningspieken te filteren voor de lamp. Is dit een idee?

Loop ook even alle lassen in het circuit na. Bij stroompieken zoals anlopend gereedschap kan een slechte las of steek- of schroefverbinding. knetteren en storing veroorzaken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zit er een lamp in zwaarder als max toegestaan? Vaak zijn vochtig weer en temperatuur wisselingen met een hoge relative vochtigheidsgraad ook een vijant voor de electronica. Een klein spinnetje die door een ventilatie gaatje kan ben ik ooit ook een tegen gekomen ( wel andere lampen)

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Niet toevallig 3 fase met een slechte nul, richting schuur?

Op woensdag 6 november 2024 12:44:04 schreef maartenbakker:
Loop ook even alle lassen in het circuit na. Bij stroompieken zoals anlopend gereedschap kan een slechte las of steek- of schroefverbinding. knetteren en storing veroorzaken.

Dat zal ik in ieder geval nog doen.

Op donderdag 7 november 2024 13:30:24 schreef Hunebedbouwer:
Zit er een lamp in zwaarder als max toegestaan? Vaak zijn vochtig weer en temperatuur wisselingen met een hoge relative vochtigheidsgraad ook een vijant voor de electronica. Een klein spinnetje die door een ventilatie gaatje kan ben ik ooit ook een tegen gekomen ( wel andere lampen)

De lamp is niet vervangbaar dus daar zit het probleem niet. 2x hetzelfde euvel door een spinnetje of vochtigheid zou wel heel toevallig zijn. Ik kan het niet uitsluiten maar vind het onwaarschijnlijk.

Op donderdag 7 november 2024 14:24:43 schreef maus0611:
Niet toevallig 3 fase met een slechte nul, richting schuur?

Het is 1 fase ;)

Ik denk dat ik die overspanningbeveiliging er maar in ga zetten.

Je zou eventueel ook nog een netfilter voor de lamp kunnen zetten.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Vorige week bij iemand ook zo'n buitenlamp opgehangen.
Deze heeft het precies twee dagen gedaan.
Lamp blijft ook branden.
Volgens Bouwmarkt, veel klachten met dit type.
Lamp omgeruild voor ander merk.

Hmmm. Niet erg bemoedigend.
Nouja, alle andere lampen vind ik veel lelijker :P Als hij bij mij nog steeds stuk gaat knutsel ik er later zelf wel een regeling in. Daar heb ik al wat goede tips voor gekregen hier :)

Ik heb toen gekeken naar netfilters, maar die zijn voor heel hoog frequente signalen zover ik zocht. Radio enzo. Ik gok dat dat weinig doet.

Heb je ook naar het model June uit de Philips MyGarden serie gekeken? Kan zijn dat je die ook niet mooi vindt natuurlijk. Die heeft als voordeel dat er een E27 fitting inzit en je dus de lamp kunt vervangen. Ik heb er twee die hier al wat jaartjes meegaan. Bij eentje had ik een breuk in een soldeerverbinding, zoals ik eerder meldde, maar sindsdien probleemloos.

De schakeling die daar in zit is een rechtstreekse nakomeling van een buitenlamp van het Belgische Massive, die ik daarvoor jaren had. Die moest ik vervangen omdat de plastic fresnel lens door veroudering na vele jaren uit elkaar viel. Na overname van Massive door Philips hebben ze voor de June dezelfde schakeling gebruikt, alleen uitgevoerd in smd in plaats van volledig through hole.