Waarom gaan de generators sneller draaien
Omdat ze minder belast worden. Bij gelijkblijvend ingaand mechanisch vermogen op de as (geleverd door de turbines), maar dalend afgenomen electrisch vermogen, zal het toerental toenemen.
Net als wanneer ik op de fiets zit en continu met 100W trap. Op het moment dat het berg-af gaat (i.e., dat de benenmotor minder zwaar belast wordt), neemt m'n trap-toerental toe.
Ik heb ooit een hometrainer omgebouwd met een electrische generator. Dat is de beste illustratie van het principe dat een mens kan krijgen: hoe heerlijk licht het trapt met een kleine belasting, en hoe zwaar het trapt met 300W aan halogeenlampen. En wat er gebeurt als plots omgeschakeld wordt van nullast naar vollast (het traptoerental zakt in elkaar, tot de fietser het bijregelt), en omgekeerd van vollast plots naar nullast, waarbij het traptoerental omhoog schiet (tot de fietser het weer bij kan regelen; dit bijregelen kost tijd.)
En hoe stuurt men dit bij?
Door de stokers in de kolencentrale opdracht te geven wat minder kolen op het vuur te scheppen. Of de regelstaven in de kerncentrale wat verder in te schuiven. Of ....
Maar dat zijn allemaal zaken die tijd kosten tot het systeem zich weer gestabiliseerd heeft, en in de tussentijd kan het toerental (en dus ook de netfrequentie) oplopen of inzakken.
Heeft iemand een iets diepzinniger technisch antwoord dan Grok?
Geen idee wat een Grok is, maar diepzinnig technisch zou ik m'n antwoord zeker niet willen noemen. Dan moeten de differentiaalvergelijkingen van stal gehaald worden. Zelf vind ik juist de simpele, direct te ervaren ervaringen, zoals met die hometrainer-generator, veel illustratiever. Een beetje de 'Jip-en-Janneke'-uitleg.
Ik zou bijna zeggen: probeer het zelf eens uit met een Wilesco stoommachientje. Laat het op druk komen. Druk met de vinger tegen het vliegwiel (toenemende belasting) en het toerental zal dalen. Neem de vinger weg (belasting wordt verlaagd) en het toerental zal weer toenemen.
Eigenlijk heel logisch, toch?
[Edit: en voor een echt diepzinnig technisch antwoord zou ik eerder een goed boek nemen, zie bijlage.]