Ik heb 3 fasen meterkast met een 3p+n automaat. Vanuit de meterkast vertrekt er een 5 aderige kabel. Mag ik deze verderop via een verdeeldoos verdelen naar 3 verschillende wcd’s?
Ik heb 3 fasen meterkast met een 3p+n automaat. Vanuit de meterkast vertrekt er een 5 aderige kabel. Mag ik deze verderop via een verdeeldoos verdelen naar 3 verschillende wcd’s?
Op maandag 20 januari 2025 17:03:38 schreef mel:
Nee, er moet een onderverdeler tussen
ja dat mag als het 3 kracht wcd's zijn. maar als het 2 polige 230V wcd's zijn niet, dan dient er een kastje met 2 polige automaten tussen te zitten en aardlek 30mA.
Misschien moet ik iets specifieker zijn. De kabel ligt er tbv een 3 fasen warmtepomp. Maar nu blijkt toch een enkelfase warmtepomp voldoende vermogen te hebben. Ik houd daardoor l2 en l3 over. Die wilde ik gebruiken voor een aansluiting van de boiler (1800W) en voor een wcd voor een warmtepompdroger (1000 W).
Waarom zouden hier dan automaten tussen moeten zitten?
Moderator
Misschien nog wat specifieker ... wat is de voorbeveiliging?
Special Member
....m.a.w. wat is de "automaat" is dat een 3P+N B16A/30mA aardlekautomaat, ook wel alamat genoemd, of alleen een (B16A?) installatieautomaat.
Een 3f 30mA alamat heeft als nadeel, als deze over verschillende 1f groepen verdeeld is, dat er een aardlekfoutstroom kan lopen van 30mA zonder dat deze alamat er op reageert, als er in een van de andere fasen ook een lekstroom loopt. Zeker met "natte" apparaten, zoals een boiler en wasdroger.
Vandaar dat je in iedere fase een aardlekautomaat 1P+N B16A/30mA moet plaatsen.
In de meterkast volstaat dan een 3P+N B20A installatieautomaat als beveiliging voor de kabel.
Tweede voordeel van deze opstelling is dat je"bedrijfszekerheid" verhoogt. Is er een fout in één van de apparaten, dan blijft de rest functioneren.
Golden Member
Op maandag 20 januari 2025 17:03:38 schreef mel:
Nee, er moet een onderverdeler tussen
Nee dat hoeft niet. Als de beveiliging 16A is dan mag je de 5 aderige kabel via een verdeeldoos aansluiten op de 3 stopcontacten. Wat eigenlijk echt niet mag is er dan ook nog verlichting op zetten. Het komt wel met een nadeel als er op 1 van de 3 wcd's er een keer sluiting is dan gaat ze alle 3 uit.
Op dinsdag 21 januari 2025 20:00:28 schreef benleentje:
[...]Nee dat hoeft niet. Als de beveiliging 16A is dan mag je de 5 aderige kabel via een verdeeldoos aansluiten op de 3 stopcontacten. Wat eigenlijk echt niet mag is er dan ook nog verlichting op zetten. Het komt wel met een nadeel als er op 1 van de 3 wcd's er een keer sluiting is dan gaat ze alle 3 uit.
Hoe zit dat in de standaarden? Ik heb vele groepen met licht en wandcontactdozen gecombineerd. Als dan 16A schuko dozen op een 3p+n aangesloten mogen worden, waarom mogen daar specifiek dan weer geen lampen bij?
Ik zie dat probleem ook niet zo. Het is weliswaar een ongebruikelijke constructie, maar als het werkt en het levert geen gevaar op, wat kan er dan op tegen zijn?
Het enige nadeel is dat het wel 3 kringen zijn, maar feitelijk is het 1 groep. Dus 1 fout en alles ligt er uit.
Op dinsdag 21 januari 2025 19:50:55 schreef keebrev:
Een 3f 30mA alamat heeft als nadeel, als deze over verschillende 1f groepen verdeeld is, dat er een aardlekfoutstroom kan lopen van 30mA zonder dat deze alamat er op reageert, als er in een van de andere fasen ook een lekstroom loopt.
Opzich heb je gelijk (de aardlekstromen van de verschillende fasen heffen elkaar op in de aarde, net als de normale retourstromen zich opheffen in de nul) maar dat levert niet noodzakelijkerwijs extra gevaar op.
Als je namelijk twee losse alamats hebt, dan kunnen die samen ook meer dan 30mA aardlekstroom laten ontstaan. Eerder nog, want 30mA aardlekstroom in twee van de drie fasen telt op tot meer dan 30mA, en laat de 3f aardlek trippen, terwijl twee losse alamats allebei niet afgaan van die 30mA.
Er is een installatieAutomaat C16 (3P+N) S203 C16NA geïnstalleerd.
Dat alles uitvalt als 1 van de 3 sluiting heeft vallen alledrie uit, maar daar kan ik mee leven. En waarom zou verlichting dan niet mogen op deze groep?
Maar de warmtepomp + boiler + warmtepompdroger, dat mag dan wel en is ook niet heel gek als ik het goed begrijp?
Wat hier voorgesteld wordt is toch gewoon dit he?
https://www.goappoldro.nl/a-62657373/cee-verdeelblokken-400v-ac/cee-16…
Hier zit geen extra beveiliging in, maar volgens mij is dit wel toegelaten.
Moderator
Op woensdag 22 januari 2025 14:45:28 schreef Henkie10:
Er is een installatieAutomaat C16 (3P+N) S203 C16NA geïnstalleerd.
Zit daar nog een (30mA) aardlek voor? Zo ja, dan zie ik daar weinig problemen mee.
Er zit inderdaad een 30 mA aardlek voor.
Het lijkt inderdaad om die stekker uit dat bericht ervoor.
Bedankt voor al het meedenken. Dan ga ik het zo doen.