Startcondensator hoog voltage vinden

Ik ben onderstaande condensator 2x tegengekomen in een motorsturingsmodule. Beide meten zo goed als 0 capaciteit wat verklaart waarom de module storing geeft. Niet zo moeilijk probleem om te vinden, maar een vervangend onderdeel kan ik niet snel vinden. Wie weet waar ik een vervangende condensator kan krijgen voor deze?

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik kan de spanning niet goed lezen, maar een bedrijfscondensator van 450 volt zijn goed verkrijgbaar.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
benleentje

Golden Member

En anders kan je 2x 40uF van 450V in serie zetten met daaroverheen 2x een 220k 2W weerstand.

pamwikkeling

Special Member

Kan je in een werkende situatie de spanning over de condensator eens opmeten? Dan heb je direct een idee of de spanning zo hoog moet zijn.

In praktijk is de spanning over een condensator vaak 300 à 350Vac.
De optredende spanning is afhankelijk van
1) de ogenblikkelijke belasting van de motor
2) de wikkelverhouding tussen hoofd en start wikkeling

Als het echt 750Vdc moet zijn, kan je altijd het advies van collega Benleentje volgen en twee stuks 40uF / 450Vac in serie zetten.

Experience varies directly with the amount of ruined equipment.

Er staat op 620/750. Kwam er zelf ook niet echt goed uit. Het is mogelijk om de bedrijfsspanning te meten maar dit zou veel extra tijd kosten.

Online vind ik overl 750vDC zoals onderstaande link:
https://www.ebay.com/itm/326304483189

Nu ben ik niet zo bekend met startcondensatoren met DC. Er lijkt geen + of - markering te zijn op de condensator.

revado

Honourable Member

In welk apparaat of bij welke motor zitten deze condensatoren.
Geef wat meer info of een paar foto's
En waar heb je ze mee gemeten?

jerome

Golden Member

Condensatoren van dergelijke spanning ziet men in kastjes die blindstromen moeten beperken.

Er moet iets opstaan van AC of DC of AC/DC of het stond achter het streepje of staat voor de spanning.

Arco

Special Member

De ESTAprop condensatoren zijn tegenwoordig van Vishay: https://www.vishay.com/doc/?13001=

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco

Special Member

De repareermeneer zal toch eerst moeten aangeven wat voor stuurmodule hij bedoeld. Is het voor een asynchrone motor of gelijkstroommotor ; in een softstarter of FO .