2 circuits

heuj,

ik ben op zoek naar 2 schema's, 1 3 of meer kanaals lichtorgel met leds om daarna lampen met solid-state-relais te schakelen, ik heb hier de 4 kanaals wel gezien, maar ik hou niet zo erg van die dingen waarin 220 direcht door de schakeling heengaat.

en ik ben ook op zoek naar een schemaatje voor een belichtingsbak, om de tijd in te stellen, en weer te geven, tijd instellen per 10 seconden, weergeven op 2 7 segment's displays en tl's schakelen met een relais, weet niet of dit mogelijk is met normale ic's enzo, anders ff een pic'tje bestellen( run out :( ).

verder ben ik ook nog op zoek naar een bepaald component, een andere versie van het 8-bits schuifregister 74hc164, namelijk eentje met een stuk of 12 bitjes :)

b.v.v.d. :)

mvg pcnerd

Take a parachute, and jump!

De 74HC164 (of 74HC165) kun je in cascade (serie) schakelen.
Dus met 2 stuks kun je 16 (en dus ook 12) bits binnen halen.

Ohm sweet Ohm | www.picbasic.nl

Op 11 december 2005 00:18:52 schreef Frits Kieftenbelt:
De 74HC164 (of 74HC165) kun je in cascade (serie) schakelen.
Dus met 2 stuks kun je 16 (en dus ook 12) bits binnen halen.

dat doe je dan door de dsb met de dsa te verbinden oid?

Take a parachute, and jump!

Hi PCnerd,
ik heb in 2003 voor een theatervereniging een schakeling gemaakt, die 432 lampen apart moest kunnen aansturen, (220VAC/15W/geel).
Zonder nu al te veel in details te treden, heb ik het isolatie probleem opgelost met een opto-coupler,van het type MOC3023M, voorzien van een triac driver uitgang, welke via een piepklein triacje in TO92 behuizing (ZO107MA)de lampen aanstuurt, vanaf de inwerkingtreding in october 2003 tot op heden zijn er geen storingen gerapporteerd.
Henri.

Kromme Volten zijn niet gevaarlijk

Op 11 december 2005 12:19:26 schreef Henri Laprador:
Hi PCnerd,
ik heb in 2003 voor een theatervereniging een schakeling gemaakt, die 432 lampen apart moest kunnen aansturen, (220VAC/15W/geel).
Zonder nu al te veel in details te treden, heb ik het isolatie probleem opgelost met een opto-coupler,van het type MOC3023M, voorzien van een triac driver uitgang, welke via een piepklein triacje in TO92 behuizing (ZO107MA)de lampen aanstuurt, vanaf de inwerkingtreding in october 2003 tot op heden zijn er geen storingen gerapporteerd.
Henri.

dat systeem wou ik zelf ook toepassen, daarom zoek ik een 3 of meer kanaals led orgel.

Take a parachute, and jump!

Het is wel zo, dat deze schakeling bedoelt is om de lampen AAN of UIT te schakelen, dus ze worden digitaal aangestuurd, het is dus duidelijk GEEN analoge lichtorgel.
Als dat ook jouw bedoeling is, kun je deze schakeling als eindtrap gebruiken, wat je er dan voor wil zetten bepaal je zelf, zolang het maar AAN of UIT is, welk nivo maakt niet uit, dat mag TTL zijn of CMos, er zit toch een serieweerstand aan de diode-zijde van de opto coupler.
gr. Henri.

Kromme Volten zijn niet gevaarlijk

Op 11 december 2005 15:05:26 schreef Henri Laprador:
Het is wel zo, dat deze schakeling bedoelt is om de lampen AAN of UIT te schakelen, dus ze worden digitaal aangestuurd, het is dus duidelijk GEEN analoge lichtorgel.
Als dat ook jouw bedoeling is, kun je deze schakeling als eindtrap gebruiken, wat je er dan voor wil zetten bepaal je zelf, zolang het maar AAN of UIT is, welk nivo maakt niet uit, dat mag TTL zijn of CMos, er zit toch een serieweerstand aan de diode-zijde van de opto coupler.
gr. Henri.

maakt het uit, met een tic206 is het ook aan/uit, dat is ook de bedoeling, beetje vreemd als lampen hard/zacht branden op de muziek, tenminste, niet mijn idee van lichtorgel :P

nou, waar blijven die schema's :P

Take a parachute, and jump!

Ik heb even gezocht, en ben tot de konklusie gekomen, dat de pdf's die ik gemaakt had over dit project, op een PC staan, die gecrashed is, ik heb daar nu geen tijd voor om hier aan te beginnen.
Wat ik wel nog heb is papieren documentatie, het schema staat op 1 A4, die kan ik kopieren en opsturen, als je dat wilt, een postzegel kan er ook nog wel vanaf.
Stuur je adres even naar mijn privemail.
gr. Henri.

Kromme Volten zijn niet gevaarlijk

Op 11 december 2005 15:59:46 schreef Henri Laprador:
Ik heb even gezocht, en ben tot de konklusie gekomen, dat de pdf's die ik gemaakt had over dit project, op een PC staan, die gecrashed is, ik heb daar nu geen tijd voor om hier aan te beginnen.
Wat ik wel nog heb is papieren documentatie, het schema staat op 1 A4, die kan ik kopieren en opsturen, als je dat wilt, een postzegel kan er ook nog wel vanaf.
Stuur je adres even naar mijn privemail.
gr. Henri.

heb ze ontvangen, ben nou alleen nog op zoek naar die schema's

Take a parachute, and jump!

Welke schema's bedoel je ?
H.

Kromme Volten zijn niet gevaarlijk

Op 18 december 2005 09:09:20 schreef Henri Laprador:
Welke schema's bedoel je ?
H.

ik ben op zoek naar 2 schema's, 1 3 of meer kanaals lichtorgel met leds om daarna lampen met solid-state-relais te schakelen, ik heb hier de 4 kanaals wel gezien, maar ik hou niet zo erg van die dingen waarin 220 direcht door de schakeling heengaat.

en ik ben ook op zoek naar een schemaatje voor een belichtingsbak, om de tijd in te stellen, en weer te geven, tijd instellen per 10 seconden, weergeven op 2 7 segment's displays en tl's schakelen met een relais, weet niet of dit mogelijk is met normale ic's enzo, anders ff een pic'tje bestellen( run out ).

Take a parachute, and jump!

Ah, je bent dus eigenlijk nog geen steek verder gekomen ?
Ik dacht dat het inmiddels wel rond zo zijn, en je nu op zoek was naar andere schema's.
Dus het zijn 2 naast elkaar staande projecten.....
De ene is de timer voor de belichtingsbak, en de ander is die lichtorgel.
De belichtingsbak, met lampen en al, heb je al ?
H.

Kromme Volten zijn niet gevaarlijk

Op 18 december 2005 10:46:00 schreef Henri Laprador:
Ah, je bent dus eigenlijk nog geen steek verder gekomen ?
Ik dacht dat het inmiddels wel rond zo zijn, en je nu op zoek was naar andere schema's.
Dus het zijn 2 naast elkaar staande projecten.....
De ene is de timer voor de belichtingsbak, en de ander is die lichtorgel.
De belichtingsbak, met lampen en al, heb je al ?
H.

yes, dat spul heb ik al, misschien ga ik maar een pic'tje gebruiken, maar ik vind gewone ic's ook wel ok.
verder ook dus nog steeds op zoek naar dat 4 - kanaals led orgel of 3 kanaals.

Take a parachute, and jump!

Ik heb voor dat theaterproject, waar ik het al eerder over had, een printje ontworpen, om op afstand 220V lampen aan of uit te zetten, zie het schema wat je reeds hebt.
Elk printje stuurt 4 lampen aan, en heeft een doorgaande rail voor 220V.
Let wel het is AAN of UIT.
Hiermee is een zeer laag resoluut display gemaakt van 432 lampen, welke alle werden aangestuurd door een lichtgevoelige sensor in het bovenblad van een bar.
Als iemand dus zijn biertje neer zet gaat er een lamp aan.
Ik noem maar wat, let wel het werd in het theater gebruikt dus wat je noemt een kunstzinnige/creatieve voorstelling, en daar hoeft niet per se een nuttige waarde aan te hangen.
Ik heb daar nog wel een leuke foto van, maar weet niet hoe ik dit het topic binnenkrijg.
Gr. Henri.

Kromme Volten zijn niet gevaarlijk

Op 18 december 2005 11:51:50 schreef Henri Laprador:
Ik heb voor dat theaterproject, waar ik het al eerder over had, een printje ontworpen, om op afstand 220V lampen aan of uit te zetten, zie het schema wat je reeds hebt.
Elk printje stuurt 4 lampen aan, en heeft een doorgaande rail voor 220V.
Let wel het is AAN of UIT.
Hiermee is een zeer laag resoluut display gemaakt van 432 lampen, welke alle werden aangestuurd door een lichtgevoelige sensor in het bovenblad van een bar.
Als iemand dus zijn biertje neer zet gaat er een lamp aan.
Ik noem maar wat, let wel het werd in het theater gebruikt dus wat je noemt een kunstzinnige/creatieve voorstelling, en daar hoeft niet per se een nuttige waarde aan te hangen.
Ik heb daar nog wel een leuke foto van, maar weet niet hoe ik dit het topic binnenkrijg.
Gr. Henri.

is erg leuk, maar wat heeft het te maken met de 2 schema's , ok, voor die triacs om lampen i.p.v. leds te schakelen, maar verder?

Take a parachute, and jump!

Ik dacht dat je misschien iets zou hebben aan het layout van die printjes, maar ik zie nu aan de hand van je reactie, dat dit niet het geval is.
Waarschijnlijk een verkeerde interpretatie van mij.
H.

Kromme Volten zijn niet gevaarlijk

Op 18 december 2005 14:45:31 schreef Henri Laprador:
Ik dacht dat je misschien iets zou hebben aan het layout van die printjes, maar ik zie nu aan de hand van je reactie, dat dit niet het geval is.
Waarschijnlijk een verkeerde interpretatie van mij.
H.

of een slechte post van mij.

iig, ik ben nu ook op zoek naar een 3de schema, een 9a 12 v voeding met een 2n3055. ik weet dat 15 watt het maximum is, en dat kan dus ook net met 9A. maar ik weet niet hoe ik die transistor aan moet sturen zodat de spanning gelijk blijft, ik heb een 36 volt trafo oid die die stroom makkelijk kan leveren, mijn gelijkrichter is zo'n groot 14a ding, ik geloof dat die dingen ook automatisch op de een of andere manier de spanning gelijk houden, tenminste, toen ik 'm aan m'n 24v trafo hing bleeft de gelijkspanning ook 24 volt, koelrommel heb ik zat, alleen nog een schema.

dus nu aanvraag voor 2 schema's:
1-led lichtorgel (3/meer kanaals) (wrom kan ik ze nergens vinden :s )
2- 9A voeding met 2n3055 en lm317

Take a parachute, and jump!
Henry S.

Moderator

9A door een 2N3055, dat is echt een afrader, 1 keer een sluiting en dag tor! Ten tweede is ontwerpen op het randje niet echt slim. Neem in ieder geval 3x 2N3055.

Maar ik voel weer een dejavu, was dat andere topic niet duidelijk? Met schema's nog wel.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Op 20 december 2005 20:00:59 schreef Henry S.:
9A door een 2N3055, dat is echt een afrader, 1 keer een sluiting en dag tor! Ten tweede is ontwerpen op het randje niet echt slim. Neem in ieder geval 3x 2N3055.

Maar ik voel weer een dejavu, was dat andere topic niet duidelijk? Met schema's nog wel.

erm, dat andere topic was voor een 30 a voeding, deze maar voor 9, die was trouwens ook regelbaar.
trouwens, daarom vanwege die kortsluiting moet er dus ook een kortsluitbeveiliging in komen.

Take a parachute, and jump!
Henry S.

Moderator

Ondanks de kortsluitbeveiliging jas je toch 9A door de tor met de maximale spanningsval erover... dus...

Hoe dit allemaal werkt? Zoek de 723 eens op.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 20 december 2005 20:14:13

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Een LED lichtorgel is vrij simple zelf te maken, een dubbel T filter in de terugkoppel lus van een opamp, een diode als gelijkrichter plus een kleine elco, waar je je LED direkt aan kan hangen. En er zijn triac optocouplers die niet op de nuldoorgang schakelen. met wat expirimenteren krijg je wel het gewenste lichtorgel effect.

carpe cerevisi

Op 20 december 2005 20:13:42 schreef Henry S.:
Ondanks de kortsluitbeveiliging jas je toch 9A door de tor met de maximale spanningsval erover... dus...

Hoe dit allemaal werkt? Zoek de 723 eens op.

de wie?

Take a parachute, and jump!

Op 20 december 2005 20:14:29 schreef LaStei:
Een LED lichtorgel is vrij simple zelf te maken, een dubbel T filter in de terugkoppel lus van een opamp, een diode als gelijkrichter plus een kleine elco, waar je je LED direkt aan kan hangen. En er zijn triac optocouplers die niet op de nuldoorgang schakelen. met wat expirimenteren krijg je wel het gewenste lichtorgel effect.

euhhh... tfilter, terugkoppel lus, wat is dat?
en trouwens, moet meerkanaals zijn, dus voor verschillende frequenties.

//oeps, dubbelpost

Take a parachute, and jump!
Henry S.

Moderator

Op 20 december 2005 20:14:45 schreef pcnerd:
[...]
de wie?

de 723. Zelfs Velleman gebruikt ze.

Wat je niet weet kan je opzoeken he! ;)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 20 december 2005 20:25:27

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Ik zal eens in het archief duiken en kijken of ik een kompleet schema kan vinden. Ooit eens in het blaadje "Elektronica Hobby" gestaan. Je hebt een filter en triac per kanaal, en door het filter te veranderen kun je net zoveel kanalen aansturen als je zelf nodig hebt. Een kanaal paste op een printje van 10 bij 3 cm.

carpe cerevisi