2 circuits

Heb je die trafo al eens onder vollast gehad, met alle windingen erop? Wat was de spanning toen? Het meest simpele en redelijk precies is dan de spanning door het aantal windingen delen, dan heb je de spanning per winding. Daarna tellen hoeveel windingen je nodig hebt voor die spanning. De reden voor schatten is, dat de manier van meten is de primaire spanning verlagen bij een kortgesloten secundaire winding. Nu meet je de spanning welke je primair moet aanleggen. Als je nu de primaire spanning door de primaire stroom meet heb je de zgn. kortsluit impedantie. En daarmee reken je dan de spannings verlaging bij belasting mee uit. Maar ik had zo'n vemoeden dat het lastig is voor jou om een variac op te duiken om deze test te doen...

carpe cerevisi

Op 26 december 2005 13:26:57 schreef LaStei:
Heb je die trafo al eens onder vollast gehad, met alle windingen erop? Wat was de spanning toen? Het meest simpele en redelijk precies is dan de spanning door het aantal windingen delen, dan heb je de spanning per winding. Daarna tellen hoeveel windingen je nodig hebt voor die spanning. De reden voor schatten is, dat de manier van meten is de primaire spanning verlagen bij een kortgesloten secundaire winding. Nu meet je de spanning welke je primair moet aanleggen. Als je nu de primaire spanning door de primaire stroom meet heb je de zgn. kortsluit impedantie. En daarmee reken je dan de spannings verlaging bij belasting mee uit. Maar ik had zo'n vemoeden dat het lastig is voor jou om een variac op te duiken om deze test te doen...

heb idd geen variac liggen nee, zou binnenkort komen, maar nu dus nog niet. maar, is er geen redelijke schatting mogelijk, zo nauwkeurig komt het nou ook weer niet... trouwens, hoe soldeer ik koperdraad een beetje fatsoenlijk, ik krijg die lak er niet af en ik krijg er geen soldeerdruppeltje aan vast :(

Take a parachute, and jump!
Henry S.

Moderator

Op 26 december 2005 11:16:20 schreef Bertrix:
[...]

Waarom niet? Dat hangt er toch vanaf hoe groot zijn koeler is???

Op 26 december 2005 11:13:43 schreef pcnerd:
[...]
ow, gewoon een normale koeler dus, ok, en hoe zit het met het schema, dat klopt? en het wattage wat ie verstookt, is dat echt 200watt?

Je gebruikt NPN transitors! Daar draait het topic al een paar pagina's om.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
Henry S.

Moderator

Op 26 december 2005 13:45:58 schreef pcnerd:
[...]
heb idd geen variac liggen nee, zou binnenkort komen, maar nu dus nog niet. maar, is er geen redelijke schatting mogelijk, zo nauwkeurig komt het nou ook weer niet... trouwens, hoe soldeer ik koperdraad een beetje fatsoenlijk, ik krijg die lak er niet af en ik krijg er geen soldeerdruppeltje aan vast :(

Schuren, branden

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Op 26 december 2005 16:36:00 schreef Henry S.:
[...]
[...]
Je gebruikt NPN transitors! Daar draait het topic al een paar pagina's om.

dus? ben n44b, leg uit

Take a parachute, and jump!
Henry S.

Moderator

Op 26 december 2005 16:38:20 schreef pcnerd:
[...]
dus? ben n44b, leg uit

2N2955=PNP 2N3055=NPN, lees de vorige pagina's maar weer eens door...

En of je nu naab of N00B bent, dan ga je maar op cursus:
http://home.planet.nl/~heuve345/nl/electronics/course/course.html

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 26 december 2005 16:47:24

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Op 26 december 2005 16:45:20 schreef Henry S.:
[...]
2N2955

stop, uitleggen een waarom zou ik geen npn transistors mogen gebtruiken?

Take a parachute, and jump!
Henry S.

Moderator

Omdat de regeling dan niet werkt, alleen bij de 723 of opamps, is ook al een paar keer gezegd.

We beginnen nu een recursief topic te krijgen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 26 december 2005 16:48:59

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Op 26 december 2005 16:48:04 schreef Henry S.:
Omdat de regeling dan niet werkt, alleen bij de 723 of opamps, is ook al een paar keer gezegd.

We beginnen nu een recursief topic te krijgen.

juist het werkt dus niet.
maareh, al dat gedoe kunnen we nu dus vergeten omdat ik de trafo afwikkel, nog steeds niemand een kleine schatting oid, zodat ik in de buurt zit, das al meer dan genoeg namelijk

Take a parachute, and jump!

Op 26 december 2005 16:36:00 schreef Henry S.:
[...]
[...]
Je gebruikt NPN transitors! Daar draait het topic al een paar pagina's om.

Oh, ik dacht dat het over die heatsink ging, had dit topic niet echt gelezen... sorry |:(

Henry S.

Moderator

Op 26 december 2005 16:49:54 schreef pcnerd:
[...]
juist het werkt dus niet.
maareh, al dat gedoe kunnen we nu dus vergeten omdat ik de trafo afwikkel, nog steeds niemand een kleine schatting oid, zodat ik in de buurt zit, das al meer dan genoeg namelijk

Schakelingen genoeg... maar je moet er wat voor doen en uitgeven.

@Bertrix: Overkomt de besten ;)

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Op 26 december 2005 16:59:10 schreef Henry S.:
[...]
Schakelingen genoeg... maar je moet er wat voor doen en uitgeven.

@Bertrix: Overkomt de besten ;)

dat doen best wel zin in, uitgeven wat minder, waarom moeilijk doen als 't makkelijk kan?

Take a parachute, and jump!
Henry S.

Moderator

Het kan dus niet makkelijk... maar als je dat niet in wil zien...

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Op 26 december 2005 17:05:04 schreef Henry S.:
Het kan dus niet makkelijk... maar als je dat niet in wil zien...

hmm, kwestie wat makkelijker is, met of zonder spanningsregelaar, snel gekozen :)

Take a parachute, and jump!

ff de primaire weerstand gemeten, 100ohm.

Take a parachute, and jump!

Op 28 december 2005 11:02:59 schreef pcnerd:
ff de primaire weerstand gemeten, 100ohm.

*kick*
joepie, er komt weer een schemaatje bij, ik zoek een schemaatje waarme ik 1 aux signaal kan omzetten in een stuk of 4/5 aux signalen.

Take a parachute, and jump!

Op 29 december 2005 08:59:06 schreef pcnerd:
[...]
*kick*
joepie, er komt weer een schemaatje bij, ik zoek een schemaatje waarme ik 1 aux signaal kan omzetten in een stuk of 4/5 aux signalen.

nouw, ik ben maar is begonnen met mijn voedinkje, ik weet alleen niet of ik save/te hoog/telaag zit met 11v ac, ik weet namelijk niet hoeveel dat voltage zakt enz. en ik weet niet, hoe ik moet gaan uitkijken met 22.000 uf, met die brug enz, moet ik nog iets beschermends ofzo plaatsen?

//edit, ik alles testen, onbelast 16 volt, belast 1,6 volt :(
trafo, niet afgewikkeld, onbelast 32 volt, belast 3 volt, schiet niet echt op, trafo's afgeschreven, doe het nu met pc voeding, niet juiste amperage, maar hij doet het.

[Bericht gewijzigd door pcnerd op maandag 2 januari 2006 15:04:01

Take a parachute, and jump!