Op Ebay heb ik een aantal mooie IV-6 VFD's op de kop getikt. Zojuist heb ik er wat mee geëxperimenteerd, ze zien er goed uit:
Nu wilde ik ook maar eens een klok gaan bouwen, volledig uit digitale logica. Hiervoor wilde ik zes van deze IV-6 VFD's gaan gebruiken.
Ik heb al een opzetje gemaakt met een hele zwik tellers met aan de uitgangen zes CD4511 BCD decoders, waarbij ik elk segment van elke buis via een transistor zou moeten sturen, omdat de decoder maximaal 18V slikt. Het VFD werkt op 30V, vandaar de torren.
Het kan ook anders; als ik de buizen multiplex, heb ik slechts één 4511 nodig, met daarbij 7 transistors. Via hun common anode (rooster?) kan ik dan het display dat moet oplichten selecteren. Ik heb dit reeds getest, de buis slikt dit.
Nu mijn vraag: Kan ik ze alle zes via 1 decoder multiplexen, waarbij ze dus maximaal 1/6 van de tijd oplichten, of lichten ze dan nog maar heel zwak op? Ik heb namelijk geen idee bij welke duty cycle en frequentie ze nog lekker werken.
Ik zou ze ook per twee of per drie buizen kunnen multiplexen. Dit geeft iets minder componentenbesparing, maar wellicht een mooiere weergave.
In principe heb ik diverse klokfrequenties beschikbaar voor multiplexen, van 1 Hz tot ca. 2 KHz (ik gebruik een 32kHz kristal i.c.m. een 4060 teller als frequentiedeler voor de tijbasis, die heeft diverse uitgangen vrij). Als zo'n VFD nog even nagloeit voor hij uitdooft, kan dit van belang zijn. Ik heb echter geen idee of dit werkelijk zo is, voor het blote oog gaan ze vrijwel direct uit.
Verder gebruik ik op dit moment een filament-spanning van ca. 1V DC. Ik heb ergens gelezen dat het beter zou zijn om een AC spanning te gebruiken, hoe zit dit precies?