Het FET cool topic

> Zoals Weazel al noemt heb ik hem op de scoop gehad.
> Maar daar zijn alleen groffe verstoringen waarneembaar.

Ja, dat lijkt me oook.

> Ook heb ik hem op de spectrumanalyzer gehad en is daarop > ook schoon.

Heb hier ook wel een (Hameg) spectrum analyzer staan, maar voor dit soort werk heb je mijns inziens toch iets professioneler apparatuur nodig. Mijn budget is hier (nog) niet toereikend voor.

> Maar ik ben zeer geinteresseerd in jou meet methode,die > mij onbekent is.

Ik had in het verleden bij mijn PLL experimenten nog al eens last van brom/ruis e.d. in de form van FM/fase componenten op het signaal. Deze kon ik met de scoop, ontvanger en/of spectrum analyzer niet waarnemen. Dus in eerste instantie iedereen gelukkig. Echter voor bepaalde toepassingen bleek deze PLL meer rotzooi te produceren dan een vrijlopende oscilator. Middels try and error heb ik ervaren dat ik e.e.a hoorbaar kon maken door een goede vrijlopende oscilator (met een schoon signaal) exact, qua frekwentie boven op het PLL signaal te zetten. Nu kan ik even niet op de juiste terminologie komen, maar in de dalen van het resulterend te ontvangen signaal kon ik de brom en het niet 100% weggefilterd regelsignaal waarnemen. Deze waren op geen enkele ander wijze (in elk geval voor mij) waarneembaar. Op deze wijze was ik toch in staat een meer optimaal geheel en met name lusfilter te creeren.

> Iemand anders nog met fetjes aan het knutselen???

Nou op dit moment eigenlijk niet (meer). Maar vindt een en ander wel reuze interessant. Volg dit topic op de voet. Laatste Fet project dat ik zelf onder handen heb gehad was het mee moduleren van het schermrooster, middels FET's, van een anode gemoduleerde 4CX5000. Helaas is het niet geworden wat ik er van gehoopt had. Met name door de nogal hoge ingangscapaciteit van high-voltage fets.
Samen met een kennis ben ik bij tijd en wijle bezig met een PWM modulator met schakelbuis en aansturing door FET's. Hier zitten we met het probleem van de (gelijkspannings) koppeling, terwijl er tussen driver en schakelbuis een behoorlijk spanningsverschil overbrugd moet worden. (puls)trafo's is niet gelukt, het laatste idee is een soort van opto-coupler.

Op 22 september 2006 21:34:18 schreef Transmitter:
@QRO-man
Zoals Weazel al noemt heb ik hem op de scoop gehad.
Maar daar zijn alleen groffe verstoringen waarneembaar.

Ook heb ik hem op de spectrumanalyzer gehad en is daarop ook schoon.

Maar ik ben zeer geinteresseerd in jou meet methode,die mij onbekent is.

De methode die ik ken is mixen met een veel zuiverder oscillator, bijvoorbeeld een kristaloscillator. Het mengproduct dan low-pass filteren en (aan een soundcard) aanbieden voor spectrum analyse.
Ik kan alleen zo snel niet een eenvoudige site vinden voor je. Deze doet het met een extra PLL die een zeer trage loop heeft. Maar ik meen ooit een iets simpeler ding gezien te hebben.

Ja ik denk dat ik het begrijp nu.
Het komt er dus op neer,dat je de te testen sinus gaat mengen met een zuivere sinus precies 90 graden in tegenfase.
Wat er dus overblijft is de afwijking van de te testen sinus ten opzichte van de zuivere sinus
Dit kan je dus een snelle scoop of een spectrum-analyzer aanbieden.
Waarschijnlijk zal dan wel een audio spectrum-analyzer gebruikt moeten worden.
Heb ik dit goed?
Volgens mij is ditzelfde te bereiken op mijn analyzer,door gewoon de te testen sinus in beeld te brengen en en de "zero-span" te gebruiken
Op deze manier kan ik heel duidelijk alles zien wat er op de drager gemoduleerd is.
Ik zal proberen dit vanavond hier even in beeld te brengen.
Bedankt JOJO en QRO

Op 23 september 2006 14:23:11 schreef Transmitter:
Ja ik denk dat ik het begrijp nu.
Het komt er dus op neer,dat je de te testen sinus gaat mengen met een zuivere sinus precies 90 graden in tegenfase.
Wat er dus overblijft is de afwijking van de te testen sinus ten opzichte van de zuivere sinus
Dit kan je dus een snelle scoop of een spectrum-analyzer aanbieden.
Waarschijnlijk zal dan wel een audio spectrum-analyzer gebruikt moeten worden.
Heb ik dit goed?
Volgens mij is ditzelfde te bereiken op mijn analyzer,door gewoon de te testen sinus in beeld te brengen en en de "zero-span" te gebruiken
Op deze manier kan ik heel duidelijk alles zien wat er op de drager gemoduleerd is.
Ik zal proberen dit vanavond hier even in beeld te brengen.
Bedankt JOJO en QRO

Nou ik ben benieuwd. Volgens mij is dat lastig. Stel dat de PLL een 1KHz raster heeft en de phase noise voornamelijk door deze 1KHz wordt veroorzaakt, dan moet je spectrum analyzer filter wel erg smal zijn om de spurious goed te onderscheiden. Maar misschien dat je er een paar ziet op veelvouden van de PLL referentiefrentie.
Wat is deze trouwens?

Ik zie daar gewoon het audio staan.
Zelfs al zou het met 1Hz gemoduleerd zijn,zie ik gewoon de lijn met 1 hz op en neer gaan.
Met de sweep wat snel en max-hold er op moet ik hem toch vangen(mits er wat in zit).
Op mijn werk gebruik ik dit ook om high-speed data uit een drager te vissen.

Dat van die 1Hz AM geloof ik best. Maar dat is wel wat anders dan 1Hz PM.

Op 23 september 2006 13:50:38 schreef jojo:
[...]
De methode die ik ken is mixen met een veel zuiverder oscillator, bijvoorbeeld een kristaloscillator. Het mengproduct dan low-pass filteren en (aan een soundcard) aanbieden voor spectrum analyse.

Voor de spectrum analyse heb ik in dit geval gewoon mijn gehoor (met al zijn beperkingen) gebruikt. Ik denk dat de methodieken op zich niet veel verschillen.

Op 23 september 2006 18:06:15 schreef jojo:
Dat van die 1Hz AM geloof ik best. Maar dat is wel wat anders dan 1Hz PM.

De meeste rommel uit een PLL is dan ook FM/PM jitter. Omdat een PLL een instabiele lus is!

Immers, is je VCO onvoorwaardelijk stabiel dan heb je geen PLL nodig, de jitter ontstaat mede door de correcties.

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op zaterdag 23 september 2006 18:39:38

Op 23 september 2006 18:29:17 schreef Rd12tf:
[...]
Immers, is je VCO onvoorwaardelijk stabiel dan heb je geen PLL nodig, de jitter ontstaat mede door de correcties.

Of gebruik huff and puff (de test voor insiders), wie reageert ?

Ah! De Spaargaren stabilisator, die voegt inderdaad geen spurii toe van een fazecomparator maar heeft nog steeds last van jitter! (Huff Puff!!!)

Toch vind ik deze stabilisator beter dan PLL, er is immers een raster van ~20Hz mogelijk. Probeer dat maar eens fatsoenlijk met een PLL.

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op zaterdag 23 september 2006 19:19:40

Op 23 september 2006 19:14:50 schreef Rd12tf:
Ah! De Spaargaren stabilisator, die voegt inderdaad geen spurii toe van een fazecomparator maar heeft nog steeds last van jitter! (Huff Puff!!!)

Ja, zou kunnen, moet eerlijk bekennen dit ik hiermee geen directe ervaring heb, ondanks allerlei woeste plannen in het verleden. Ja, 20 Hz raster dat wordt spannend, heb wel eens een 100Hz raster gerealiseerd (tot 10 mhz), maar de werking van bv de PLL in een ICF2001 heb ik niet kunnen evenaren.

Excuses, ik dwaal af. Het ging hier over fet's

Op 28 oktober 2006 04:32:12 schreef Ron-nl:
FF topic naar boven schoppen met wat aardige info ;
VCO van 6- 9 Mhz met maar 1 HZ!!! verloop!

http://home.hetnet.nl/~brink120/bivfo.htm
(en voor de mensen die het engels niet machtig zijn..zit foutje in schema .. tussen varicap en potmeter van 5 K moet nog een weerstand van 47Kohm.. :-)

(en als je op die link kijkt waar dat schema vandaan komt-india- is deze met wat andere spoel ook bruikbaar van 1,8-6 mhz!)

Heb me rotgezocht naar die vco van Henry in kg toppic, om te vergelijken, maar niet gevonden..(al zijn schemas/plaatjes waren ook niet meer te zien..)

Nu is natuurlijk mijn vraag of zoiets te gebruiken is voor achter die IC/FET trap zoals beschreven in het forum?
geen blueberry/ander zooi nodig..? (orginele schema werkt immers ook met analoge -weliswaar Xtal oscilator?

Op 18 september 2006 17:10:33 schreef Transmitter:
Hmm wat zal ik nu eens maken.

:P

Op 18 september 2006 17:10:33 schreef Transmitter:
Hmm wat zal ik nu eens maken.

Variabel lowpass-filter voor een breed KG-bereik. ;)

HF-junk, verslaafd aan ether.

Ik ben bezig met de irf 510 sw transmitter van deze topic
Nu even een vraag over de ctjes in het lowpass gedeelte
met een waarde van 1Nf en 470Pf
Ik wil hiervoor smd 1Nf en 470Pf 50 volt gebruiken
zal dit werken of niet?

Dit bericht is opgesteld volgens de vrije spelling en gramatica

@ de kastelein

Ik heb het gevoel dat ze er uit vliegen.
Er moeten hele goede kwaliteits C's in
Ik doe er zelf altijd ATC's in.
Ik heb de Keramische er wel een ingehad,maar die roken er uit.
Styroflex is of zich nog wel een optie,die worden niet warm.
Voor de 3x10N uitkoppeling kun je wel keramische C's gebruiken of SMD
Of zilver-mica,maar die heeft ook niet iedereen liggen.
Maar 50V is te weinig,er staat zo tegen de 100V op met modulatie

@ transmitter
Waar haal je die atc's weg als ik vragen mag
Ik weet dat barend hendriksen ze heeft misschien heb je ze daar weg
Het schema wat ik gebruik is van lorian en stond in de kg uitdaging
Daarin kan ik geen 3 keer 10N vinden
Ps deze smdtjes gaan lekker in het onderdelenbakje terug

Dit bericht is opgesteld volgens de vrije spelling en gramatica

Op 28 oktober 2006 11:03:32 schreef Hans de Swan:
[...]
Variabel lowpass-filter voor een breed KG-bereik. ;)

Dat is niet zo moeilijk, Pi(-L) filter met rol/aftak-spoel en 2 variabele condensatoren. :-)

@ de kastelein,

Ja dat schema is een bestaand schema met mijn achterkant er op(spoel en C gegevens)
Lorian heeft de moeite genomen om het geheel mooi op PDF te zetten,zodat het voor iedereen beschikbaar is.
Daar neem ik nooit de tijd voor.
Maar inderdaad daar staat geen 3x10N op maar 3x100N
Beide waardes kunnen wel,de waarde is niet kritisch.
Maar barend hendriksen is inderdaad de enige die de ATC's verkoopt zover ik weet.

@transmitter
Ik heb hem (de man met de bekende bretels)op de radiobeurs
in Nieuwleusen gesproken maar hij had ze toen niet bij zich jammer
Zaterdag ga ik naar de dag v/d amateur in apeldoorn en ik zal maandag even bellen of hij daar ook staat
Anders zit er niets anders op dan het te bestellen bij hem
Bedankt voor de info en ik hou jullie allemaal op de hoogte

Groet Gerrald

Dit bericht is opgesteld volgens de vrije spelling en gramatica

@de kastelein,
Je kan ook Styroflex condensatoren nemen van 400V kan je in een PI filter tot 400W mee gaan.

@ Rd12tf
Ik ben een beetje aan het zoeken geweest maar heb gelezen dat deze niet meer gemaakt worden

Dit bericht is opgesteld volgens de vrije spelling en gramatica

Tja, ik weet het maar er zijn nog wel een hoop oude voorraden van dat spul. Op de Amrato misschien.

Ik zal goed mijn ogen openhouden
Denk wel dat ik ze daar tegenkom
Maar ook de waarde die ik zoek weet ik niet

gerrald

Dit bericht is opgesteld volgens de vrije spelling en gramatica