VFD buizen multiplexen

Na een avondje solderen is dit het resultaat:
http://img485.imageshack.us/img485/7366/img0048resizedcj2.jpg
Mooi heldere cijfers, echter nog wel wat last van ghosting.
Ik moet nog proberen wat er gebeurt als ik de zenerdiode en weerstand toevoeg, dat heb ik nog niet gedaan.

Close-up van de high side drivers (BC546 en MPSA92):
http://img485.imageshack.us/img485/337/img0050resizedxq0.jpg
Links de drivers voor de digits, onderin de drivers voor de enable-lijnen. Daarboven de CD4543 decoder.

Benieuwd of ik die ghosting er nog uit krijg, maar dat is niet meer voor vanavond... ;)

Op 7 november 2006 22:16:27 schreef Turbokeu:
Opmerking 1: tussen je trafomiddenaftakking en de zener ontbreekt een weerstand (een zenerdiode zonder weerstand zenert niets) naar de anodespanning (cut-off bias).

De anode-kathode overgang vormt de weerstand.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 7 november 2006 23:50:55 schreef Buzz:
Na een avondje solderen is dit het resultaat:
[afbeelding]
Mooi heldere cijfers, echter nog wel wat last van ghosting.

Dat is opmerkelijk beter.

Ik moet nog proberen wat er gebeurt als ik de zenerdiode en weerstand toevoeg, dat heb ik nog niet gedaan.

Heb je pull-down weerstandjes gebruikt? In combinatie met een zener aan de kathode-kant zorgen die er voor, dat de anode --bij het uitschakelen van de driver-tor-- lichtjes negatief wordt.

Nee, geen pulldown-weerstandjes aan de uitgangen van de drivers.
Na mijn post van gisteren heb ik nog e.e.a. bekeken.
De ghosting ontstaat vanuit de multiplexing, je ziet duidelijk de digit van ernaast als ghost. Ik zal waarschijnlijk naar een vorm van blanking moeten gaan zoeken.

Edit: Zojuist even getest: de zenerdiode-constructie (5V1 en 2k2) zoals omschreven bij Futaba nemen niets van de storing weg. Ik zal moeten zien of ik met het toevoegen van zo weinig mogelijk logica toch blanking kan toepassen...

[Bericht gewijzigd door Buzz op woensdag 8 november 2006 18:47:47

Ik heb het schema even naar PDF geprint voor de liefhebbers. Hij verkeert nog in status niet-bijgewerkt-proto-nul-punt-weinig, maar het belangrijkste zit er wel in. Let vooral niet op de componentennummering. Ook zit het voedingsgedeelte er niet bij, 't is puur de klok-logica en buisaansturing.

Hoe zou ik hier blanking kunnen toepassen zonder dat de digits al te veel dimmen? Ik had namelijk zelf al bedacht om iets te doen op pen 7 van de 4060. Dan zou mijn digit echter 50% het juiste cijfer weergeven, de andere 50% is hij zwart...

Zou ik iets kunnen doen met een transistor die op de basis vanuit een RC-combinatie gestuurd wordt (na de oplaadtijd stuurt de tor even de blanking aan o.i.d.)? Die zou ik dan op het laatste stukje van elke periode even de blanking van de 4543 kunnen laten bedienen. Of zou ik iets met een one shot 555 moeten doen? Voordeel is dat de 555 eenvoudiger en stabieler af te regelen is op de juiste tijd.

Hoe zijn de meningen over deze oplossingen; zie ik misschien een eenvoudigere manier over het hoofd?

Je zou gebruik kunnen maken van de blanking-input (BI) van U32, de display-decoder.
Als ik het goed begrijp, levert Q5 van U2 de klokpulsen voor het multiplexen. De tienteller (U31) reageert op een laag-naar-hoog flank van Q5. Hetzelfde geldt voor de CLK-ingang van U29A. Als je nou de BI-ingang v. U32 via een weerstand met GND verbindt, en een kleine C tussen Q5 en de BI-ingang plaatst, zal die kortstondig hoog worden als Q5 van laag naar hoog gaat. Als je daarnaast de CLK-lijn naar U31 en U29A een beetje vertraagt met een R/C-netwerkje, kan je het zo regelen, dat de CLK-puls arriveert halfweg de tijd dat de BI-ingang hoog is.

Hmm, dat ga ik eens proberen, eigenlijk een mooie en eenvoudige oplossing! Heb net nog snel zitten rekenen, theoretisch zou ik met 1nF en 10K voor BI en ca. 4nF en 4K7 om de clock te vertragen een eind moeten komen. Noritake schrijft 10 - 50uS blanking voor. Omdat ik op een relatief hoge multiplexfrequentie werk, wil ik met korte tijden beginnen.
Komend weekend helaas geen tijd om te experimenteren, dat wordt waarschijnlijk volgende week pas... :'(

Ik kom tot de ontdekking dat vertragen met wat RC-netwerkjes niet gaat werken. Dat wil zeggen: ik krijg het niet aan de gang zoals pros beschrijft. Telkens valt de laatste digit weg, er ontstaan sterkere spookbeelden, etc etc.

Ik heb het nu anders aangepakt; ik heb de clock via een tweetal RC-netwerkjes en een buffertransistor naar BI van de decoder gelegd. Hierdoor verlaat ik de blanking puls iets, vervolgens houdt de buffertransistor BI laag tot vlak voor het omschakelen naar de volgende digit. Vlak voor en vlak na het omschakelen blankt de transistor de output van de decoder. Dit werkt formidabel, de spookbeelden zijn volledig verdwenen!
In feite is het resultaat exact zoals pros beschreef, echter via een andere weg bereikt.

Ik heb geen zenerdiode+weerstand in de ground van de buizen hoeven plaatsen.

Mijn schema heb ik inmiddels ook wat bijgewerkt, al zijn de componentennummers en voedingslijnen niet overal consequent.

Nu de behuizing nog... :)

Blij dat het werkt. Wat de behuizing betreft: ga je die mooie buisje mee "inmetselen", of ze buiten de behuizing laten steken?

Ik heb wat van MDF gezaagd/gefreesd. De buisjes inmetselen vind ik zonde, ik plaats ze daarom buiten de behuizing:

http://img358.imageshack.us/img358/7569/vfdbehuizingjj3.jpg

Ik moet de behuizing uiteraard nog strak zetten en aflakken, daar wil ik 't weekend nog wat aan werken.

Zoiets zou ik er ook van maken. Lekker indrukwekkend! Vergeet niet de zaak op te smukken met het nodige chroom oid.

heb je toevallig een schema van wat je hier hebt gebouwd?